JURAJ NVOTA (nar. 1.3.1954, Bratislava) nastoupil po absolvování oboru divadelní režie na bratislavské VŠMU (1977) jako režisér do trnavského Divadla pro děti a mládež (Tom Sawyer, Romeo a Julie, Hamlet III., Muž jako muž, Tři mušketýři, Koně se střílejí). Od roku 1982 působil v Radošinském naivním divadle (Svadba, Čierna ovca, Nevesta predaná Kubovi, Pavilón B, Ženské oddelenie, Ako som vstúpil do seba, Hotel Európa) a od roku 1992 je kmenovým režisérem Divadla Astorka-Korzo ’90 v Bratislavě (Kazimír a Karolína, Povídky z Vídeňského lesa, Armagedon na Grbe, Večírek). Pohostinsky režíruje i na jiných slovenských scénách (Divadlo SNP v Martině, Štúdio L+S, Malá scéna v Bratislavě) a v Praze (Divadlo Na zábradlí, Studio Ypsilon). Jako herec osobitého chlapeckého zjevu a citovosti debutoval před kamerou po boku Ivy Bittové v hlavní roli venkovského pošťáka Jakuba v poetické komedii Dušana Hanáka Ružové sny. Další herecké příležitosti mu kromě Hanáka (Ja milujem, ty miluješ, Tichá radosť) nabídli i další režiséři, mj. Vladimír Sís hlavní postavu rozhlasového zvukaře Davida v „kinokoncertu“ Blues pro EFB. Mnohem víc postav vytvořil v TV inscenacích a v TV filmech, jež od počátku 80. let také režíruje. Pro kina jako režisér natočil poetický retrofilm o dospívání Kruté radosti, hořkou komedii Muzika, jež se stala na Slovensku jedním z nejnavštěvovanějších domácích děl a současně uspěla u kritiky (Zvláštní cena poroty na MFF ve Varšavě 2008, ceny Slnko v sieti v 9 kategoriích včetně nejlepšího filmu a režie, Cena Igric za režii a Cena slovenské fimové kritiky), psychologické drama z období normalizace Konfident a další retro snímek spjatý s dobovou politickou situací, rodinnou hořkou komedii Jak jsme hráli čáru. Za dokument Maliar z Montany získal Cenu primátora města Trenčín na MFF Art Film 2000. Od roku 1991 přednáší na katedře režie a dramaturgie na VŠMU v Bratislavě. Režisér Jaroslav Rihák o něm natočil dokumentární portrét Poštár nehy (TV-1995) z cyklu Človek uprostred. Jeho první manželkou byla divadelní dramaturgyně Miroslava Čibenková (nar. 1953); jejich syn Jakub Nvota (nar. 1977) je divadelní režisér, dramatik a herec. Z následujícího rozpadlého manželství s herečkou Annou Šiškovou pochází dokumentaristka a herečka Tereza Nvotová (nar. 1988). Nevlastní dcera Dorota Nvotová (nar. 1982) je známá herečka a zpěvačka. – Filmografie: (herec, není-li uvedeno jinak) Ružové sny (1976; r. Dušan Hanák), Lavína (TV-1977; r. Ivan Petrovický), Dnes platí regulačný stupeň č. 6 (TV-1978; r. Daniel Michaelli), kr. f. Dobrodružstvo v hoteli (TV-1978; r. Ján Lacko), Ako listy jedného stromu (TV-1979; r. Vladimír Kavčiak), střm. f. Eva, Eva (TV-1980; r. Juraj Jakubisko), kr. f. Kradoš (TV-1980; r. Jozef Banyák), Blues pro EFB (1980; r. Vladimír Sís), Ja milujem, ty miluješ (1980; r. Dušan Hanák), povídka Pacient (1981; r. Ivan Krajíček) z cyklu Bakaláři, Cukor (TV-1982; r. Stanislav Párnický), kr. filmy Vyrástol z prostého slovenského ľudu (TV-1982; r. Kvetoslav Hečko) a Odhalenie (TV-1983; r. Matej Mináč), Tichá radosť (1985; r. Dušan Hanák), Takmer ružový príbeh (TV-1990; r. Juraj Jakubisko), Dávejte si pozor! (1990; r. Jozef Slovák, Jozef Heriban), Muž so zeleným batohom (TV-1991; r. Juraj Takáč), Všetko čo mám rád (1992; r. Martin Šulík), Póza (TV-1993; r. Roman Petrenko), Modré z nebe (1997; r. Eva Borušovičová), Pokoj v duši (2009; r. Vladimír Balko), Nedodržený slib (2009, Nedodržaný sľub; r. Jiří Chlumský), Občanský průkaz (2010; r. Ondřej Trojan), Líbánky (2013; r. Jan Hřebejk), Klauni (2013; r. Viktor Tauš), epizoda Ať si jdou z cyklu České století (TV-2014; r. Robert Sedláček); (režie, není-li uvedeno jinak) Paradajka za rohom (TV-1981), Strieborný džbán (TV-1986), Tajomstvá pod viečkami (TV-1989), střm. f. Rychlík (TV-1990), Ženské oddelenie (TV-1992), Výlety v pamäti (TV-1993), kr. f. Výkupné za náčelníka (TV-1993), Dušička (TV-1994), Samota lásky (TV-1995; + sc.), Čierna ovca (TV-1996), Prášky na spanie (TV-1996), Priateľstvá padajúceho lístia (TV-1998), dok. filmy Maliar z Montany (1999; + sc.) a Jozef Gönci (2000; + sc.) z cyklu Tucet ’99, Slečna Dušehojivá (TV-2000), poetický retropříběh, v němž složitý vztah dospívající dívky a jejího ambiciózního otce poznamená mikrokosmos obyvatel slovenské vesnice na začátku dvacátého století, Kruté radosti (2002; + spol. sc.), Človečina (TV-2004), hořká komedie podle povídky Petera Pišťanka o mladém maloměstském ženatém muzikantovi, zamilovaném v době normalizace do lehkomyslné dívky, Muzika (2007), kr. dok. filmy Stanislav Štepka (TV-2008) a Alex Mlynárčik (TV-2008) z TV dok. cyklu Eskalátor, Na rozchodnou (TV-2009), polemické retrodrama inspirované skutečností z počátků normalizace o střetu jedince s dobře organizovanou státní policejní mocí Konfident (2012, eŠteBák), hořká rodinná komedie evokující očima desetiletého chlapce atmosféru několika měsíců před sovětskou okupací v městečku u rakouských hranic Jak jsme hráli čáru (2014). -fik- (12/2014)