Filmařka Olga Sommerová zasvětila i svůj třetí celovečerní distribuční dokument pozoruhodné ženě, náležející k elitě českého národa. Po portrétech gymnastky Věry Čáslavské s názvem Věra 68 (2012) a zpěvačky Marty Kubišové Magický hlas rebelky (2014) je jednoduše nazvaný medailon Červená věnovaný uznávané operní pěvkyni a herečce Soně Červené (1925–2023). Vitální umělkyně, dcera advokáta, spisovatele a kabaretiéra Jiřího Červeného (1887–1962), byla také pravnučkou význačného výrobce a vynálezce žesťových nástrojů Václava Františka Červeného. – Tehdy stále činná diva na různých místech vzpomíná na tragické okamžiky novodobé evropské historie, jež měly dopad na její život a ovlivnily její kariéru, v níž se teprve nedávno dostala na vysněnou scénu Národního divadla. Sólistka s rozsahem tří oktáv rezignovala na to mít domov a vlastní rodinu, zato uspěla v emigraci. Její portfolio čítá sto operních rolí včetně osudové Carmen, absolvovala čtyři tisíce vystoupení na jevištích pěti kontinentů a prosadila se i v mnoha muzikálech a inscenacích. Ve snímku vzpomenuté interpretační výkony jsou pouze nepatrnou částí její bohaté pěvecké dráhy. – Sommerová přiznala, že se inspirovala rozšířením verze původního portrétu Sladké hořkosti Lídy Baarové (1995) a filmem o Baarové Zkáza krásou (2016) kolegyně Heleny Třeštíkové. V kompozici snímku se tak objevují výňatky z dříve natočených televizních pořadů (Moje 20. století, 13. komnata). Režisérka využívá prolínání současnosti s minulostí, zprostředkovanou pečlivě dohledanými archivy (fotografie, záznamy oper a divadelních představení, ukázky z hraných filmů, citace z dopisů, archiválie Státní bezpečnosti a tak dále). Pojítkem zpěvaččiných vzpomínek (jejichž zvuková stopa doprovázející obraz často přechází v komentář přímo na autentických místech) jsou bohatá hudební složka, ale též inscenované situace. Červená se statečně vyrovnala s příkořím dějin, pěstovala si své češství a zůstala vlastenkou. Vypovídá pokorně, s nadhledem a s noblesou, smířená se zákonitostmi bytí, zároveň si „roli“ užívá. Charakterizují ji píle, spolehlivost, zdravý životní styl a disciplína. V průběhu natáčení nahlédla do tajných složek a zjistila dosud neznámá fakta. S ohledem na umělkyni ve filmu záměrně chybí zmínka o obvinění ze spolupráce s StB, od něhož se soudně očistila. V podtitulcích ani v závěrečných titulcích nejsou uvedeni účinkující. – Dokument byl v předpremiéře uveden na Pražském jaru, na 52. mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 2017 a na letním filmovém a hudebním festivalu ve Slavonicích, kde získal v Cenách diváků III. místo. Od 7. září 2017 byl k dispozici též online na portálu Aerovod.cz. V souvislosti s premiérou vyšla kniha memoárů Soni Červené Stýskání zažehnáno (Academia, Praha 2017), navazující na již dříve vydané paměti Můj Václav a Stýskání zakázáno. -kk-
Soňa Červená konstatuje u busty, jíž byla modelem asi ve dvaceti, že každý odžitý rok považuje za boží dar. Při příležitosti devadesátin obdržela od ministra kultury Daniela Hermana titul Dáma české kultury. Na hřbitově sleduje osazování žulového náhrobního kamene (podle návrhu renomovaného architekta Josefa Pleskota) k hrobce pradědečka, kde bude pohřbena i ona. Pěvkyně sbírá dechové nástroje, jež vytvořil právě on, Václav František Červený (1819–1896), nástrojař evropského významu. Jeden z nich nedávno objevila v Hamburku. Opatruje i portrét otce Jiřího Červeného (1887–1962), zakladatele legendárního kabaretu Červená sedma. Od něj, bohéma, muzikanta a textaře, získala hudební vzdělání. Matku Žofii Veselíkovou, tíhnoucí ke společenskému životu, obdivovala pro krásu a vtip, ale těsné vztahy spolu neměly. Vyrůstala ve výchově schwester Břízy. Dnes sdílí domácnost s nalezenou kočkou. Pojem domov v ní vyvolává rozpaky: nikdy ten pravý nepoznala, proto šla raději „svou cestou“. – Soňa dál probírá nástroje po pradědovi. Lituje, že jí chybí „český saxofon pro amerického černocha“, který předek zkonstruoval, ale kvůli horentním poplatkům si jej nedal patentovat; na výstavě v Paříži si podobu instrumentu údajně přivlastnil Adolphe Sax. Praděd byl po otevření továrny (fungující dodnes) úspěšný, získal mj. zakázku na veškeré žesťové nástroje pro rakousko-uherskou armádu. – Soňu v emigraci morálně podporovala sestřenice z matčiny strany; nechyběla na žádné její premiéře. – Rodinná hospodyně zbožňovala operu a brala Soňu s sebou do Národního divadla. Dívku fascinovala Carmen, kvůli níž zatoužila po pěvecké kariéře. – Červená prochází Národním divadlem a promlouvá k bustě obdivované Emy Destinové. – Na začátku války byli rodiče už dávno rozvedení. Matka dala Soňu zapsat na pražskou konzervatoř. Dívka porušovala „dobré mravy“, a proto za trest skončila v hospodyňské škole v Dolní Rovni u Pardubic. Otec se ocitl v Terezíně kvůli záměně výrazů komponista/komunista. – V domě, v němž Soňa vyrůstala a jenž zčásti patřil Červeným, sídlí dnes Archiv bezpečnostních složek. Jsou zde uloženy spisy o celé rodině, včetně fotografií matky před a po návratu z koncentračního tábora Ravensbrück. – Matce, narozené v Sudetech, nabídli Němci občanství. Často ji navštěvovali na panství Veselíkov, které zdědila po svém druhém manželovi Karlu Veselíkovi (zemřel v roce 1938). Měli zálusk na její majetek, a tak ji poslali do koncentračního tábora. – Červená až nyní navštíví zmíněný lágr, kde matka přežívala v takzvaném českém baráku společně s lidickými ženami. – Ke konci války se Soňa sblížila s Františkem Slabým, zapojeným do odboje. Se sňatkem snoubenci čekali na matku, která došla z lágru čtyři neděle po propuštění. – Z exilu se vrátili Jan Werich a Jiří Voskovec. Červenou k nim nasměrovala profesorka herectví Wegenerová; hledali zpěvačku a herečku pro roli Káči Maršálkové v muzikálu Divotvorný hrnec, kterou nadaná adeptka získala. – Pěvkyně zhlédne nastudování Divotvorného hrnce v divadle Semafor. Jiří Suchý Soňu jako Káču kdysi obdivoval. – Po Únoru 1948 byl Slabý kvůli buržoaznímu původu označen za nepřítele a narychlo přeběhl na Západ, jeho žena však nemohla opustit matku ani angažmá. Manželé se už nikdy neviděli. – Po válce byla Žofie Veselíková rehabilitována z obvinění kolaborace s nacisty. Snažila se získat zpět majetek. Po komunistickém puči byla zatčená. Ve věznici v Ruzyni požila podstrčenou dávku luminalu, v bezvědomí ji převezli do Borůvkova sanatoria v Legerově ulici. Až nyní Soňa zjistí, že tam, kde se narodila, matka zemřela. V ústavu patologie se vrací do minulosti: když se dozvěděla, že je matka mrtvá a má být pohřbena ve společném hrobě, tajně tělo získala a uložila je do rodinné hrobky na Vyšehradě. – Po emigraci manžela a úmrtí matky byla Červená v ohrožení. Hostovala jako Carmen ve Smetanově divadle, ale ze slíbeného angažmá v Národním divadle sešlo po zásahu tamních odborů. Po úspěchu ve filmu Poslední mohykán (1947) zjistila, že ji sleduje StB. Aby se vyhnula pronásledování, přijala angažmá v Brně jako třetí altistka. Tam ji objevili východoněmečtí divadelní kritici. Doporučili ji do Berlínské státní opery. Červená přislíbila hostování, ale pas získala až po opakovaných urgencích. – Východní Berlín byl v roce 1958 stále v troskách. Pěvkyně se ubytovala v jediném nevybombardovaném křídle hotelu Adlon. Nyní prochází právě rekonstruovanou budovou opery Unter den Linden. Vzpomíná na první roli Končakovny z opery Kníže Igor, která jí otevřela cestu k trvalému angažmá. Na vyžádání odjela za Herbertem von Karajanem. Přednes árií z Maškarního plesu a z Figarovy svatby ho uchvátil a přislíbil jí spolupráci v Salcburku. – Za roli v Orfeovi získala Soňa titul komorní pěvkyně. Na ceremoniálu chyběl otec, který nedostal pas. – Umělkyně dokáže zazpívat tři oktávy, je altistka i mezzosopranistka. Za důležitou považuje barvu hlasu a klade důraz na jeho kultivaci. – Po Jiřím Červeném se jmenuje kdysi bezejmenná ulička na Kampě, o níž složil těsně před smrtí báseň. S otcem se Soňa naposledy setkala v restauraci U Malířů. S pochopením přijal její sdělení, že se z ciziny asi nevrátí. – Stavba Berlínské zdi (1961) a uzavření přechodu pro cizince urychlilo rozhodnutí Červené emigrovat. Díky lži projela 4. 1. 1962 Checkpoint Charlie bez potřebného povolení z velvyslanectví. – Během pobytu v utečeneckém táboře dostala Červená nabídku na dvouletou smlouvu do Deutsche Oper v Západním Berlíně. Začalo se jí dařit: po následném angažmá ve Frankfurtu přijala pozvání od sanfranciské opery, kde byla obsazena do osudové role Carmen vedle slavného tenoristy Maria Del Monaca. Part Carmen zpívala více než stopadesátkrát na třech různých kontinentech v největších operních domech s velkým ohlasem. Kumšt, do kterého napřela veškerou energii, jí dával sílu nepřipouštět si stesk či samotu. – Červená prožila „uvolněný“ třicetiletý vztah s (nejmenovaným) manažerem světových orchestrů. Společně sdíleli vášeň pro hudbu, ale ani jeden nebyl schopen opustit náročné povolání. Až do jeho smrti si denně psali a telefonovali. – Červená preferuje přednes oper v jejich původním jazyce. Proto v San Franciscu přemluvila vedení k nastudování Janáčkovy Její pastorkyně v češtině. – Rafael Kubelík v roce 1968 v Mnichově pěvkyni odradil od návratu do vlasti. Oprávněně nevěřil ve změnu politického kurzu. V Americe se setkala s Jiřím Voskovcem. Oslovoval jí pořád Kačenko. – V roce 1989 hostovala Červená v Rakousku. Když zjistila, že se bourá Zeď, vypravila se do Berlína a vzápětí do rodné Prahy, kde se však cítila být cizinkou. Proto jí přišla vhod nabídka spolupráce z Hamburku od činohry Thalia, kde poznala amerického režiséra Roberta Wilsona. Obsadil ji do muzikálů The Black Rider (hudba Tom Waits), Elis (Tom Waits), Time Rocker (Lou Reed) a Poetry (Lou Reed). Až po desetiletém angažmá se pěvkyně vrátila do Prahy. Ve vysněném Národním divadle ji do Janáčkovy opery Osud obsadil právě Robert Wilson. Výjimečnou roli pak dostala v komorní opeře-procesu o Miladě Horákové Zítra se bude..., kterou přímo pro ni napsali Aleš Březina a Jiří Nekvasil. Dcera Horákové Jana Kánská zpočátku neměla k projektu důvěru, ale dnes ho shledává jako nejlepší uctění matčina osudu. Soňa čte dopis Milady Horákové na rozloučenou před popravou, jejž dcera dostala až po čtyřiceti letech. – Národní divadlo nabídlo Wilsonovi režii inscenace Věc Makropulos. Roli femme fatale Emilie Marty svěřil obdivované Soně Červené. – Pokorná umělkyně u svého budoucího hrobu konstatuje, že smrt je spravedlivá. Při projížďce po Vltavě se kochá krásou Prahy... -kk-
Použité archivní materiály: Česká televize: 13. komnata, Moje 20. století, Divadlo žije!; Krátký film Praha a.s., Národní filmový archiv, Originální videojournal, spol. s r.o., Dilia, divadelní, literární, audiovizuální agentura, z.s., RBB Media GmbH, Věc Makropulos v licenci Činohry Národního divadla v Praze, hudební nahrávky z let 1954–1961 z archivu Českého rozhlasu a z osobního archivu Soni Červené. Použité archivní fotografie: osobní archiv Soni Červené, Lucie Janschová, Archiv B&M Chochola (Václav Chochola, Karel Ludwig, Zdeněk Tmej, Karel Hájek).
Hana Stibralová (ČT)
Petr Kapeller, Richard Müller, Petr Provazník (záznam zvuku), Eliška Bejčková (záznam zvuku)
Jitka Chaloupková (produkce ČT), Jakub Lupoměský (produkce ČT)
Barbora Dlabajová (Evolution Films), Jiří Vlach (ČT)
Pavel Berčík (Evolution Films)
Alena Müllerová (kreativní producentka ČT), Dadja Altenburg-Kohl /ž/ (Nadace DrAK MuMo Museum Montanelli), Zuzana Mistríková (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes)
Robert Riedl (ČT)
Martina Jokešová (ČT)
Ondrej Karásek (grafický design)
Jan Králík, Petr Koura
Světlana Tvrdíková (rešerše archivních materiálů ČT), Jan Malíř, David Cysař, Jiří Čupr, Judita Cholujová, Marina Krahulcová, Ľubica Lakomá, Film kolektiv s.r.o., Axman Production, spol. s r.o
John Patrick (Cotton Club), Francis Lai (Pattern of Life), Anthony Phillips (Weight of Water), Pino Donaggio (My Heartʹs Home), Anthony Phillips (Distant Piano), Albert Calvo (Chucky Be Good), Anthony Phillips (Scaffold Drum), Luis Enriquez Bacalov (Foxy Trot), Peter Červenka (Three Coins), Pavel Hrubeš (Jasan), Pavel Hrubeš (Stone), Wolfgang Amadeus Mozart (Concerto No. 23), Peter Červenka (Devilʹs Contract), Christoph Willibald Gluck (Orfeo ed Eurydice /árie Ach, ich habe sie verloren/), Georges Bizet (opera Carmen /árie U hradeb tam za Sevillou/, Tu kartu marně obracíš/), Alexandr Porfirjevič Borodin (opera Kníže Igor /árie Abendstunde Nacht/), Richard Wagner (opera Zlato Rýna /árie Weiche, Wotan, Weiche!/), Wolfgang Amadeus Mozart (opera Figarova svatba /árie Vy které víte/), Giuseppe Verdi (opera Il Trovatore /árie Lodernde Flammen/)
Hudba k písni Burton Lane
Text písně Jiří VoskovecJan Werich
Zpívá Ljuba HermanováRudolf CortésJan WerichSoňa ČervenáVáclav TréglZdenka PtáčkováMartin RausKarel ŠlajsViktor FrišmanFrantišek ČernýAllanovy sestry
Hudba k písni Otakar Ostrčil
Text písně lidová píseň
Zpívá Soňa Červená
Hudba k písni Petr Eben
Text písně Walther von der Vogelweide
Zpívá Soňa ČervenáPetr EbenKarel Patras
Hudba k písni Leoš Janáček
Text písně Ozef Kalda
Zpívá Soňa ČervenáBřetislav BakalaJosef Válkaženský komorní sbor
Česká republika, Praha (Česká republika), Národní divadlo (Česká republika), badatelna Archivu bezpečnostních složek Na Struze 3 (Praha), divadlo Semafor (Praha), Ústav patologie 1. LF UK a VFN (Praha), Malá Strana (Praha), hotel Aria (Malá Strana), kostel Panny Marie pod řetězem (Malá Strana), kostel sv. Tomáše (Malá Strana), Kampa (Malá Strana), Pražské Benátky (Kampa), restaurace U Malířů (Malá Strana), Letná (Praha), zámek Roztoky u Prahy (Česká republika), Hradec Králové (Česká republika), hřbitov (Hradec Králové), Německo, památník Ravensbrück (Německo), Berlín (Německo), Státní opera Unter den Linden /Staatsoper Unter den Linden/ (Berlín), Komická opera /Komische Oper/ (Berlín), hotel Adlon (Berlín), Itálie, Španělsko, Francie, USA, Kalifornie (USA), San Francisco (Kalifornie)
Červená
Červená
Červená
Červená
film
dokumentárnídistribuční
hudební, životopisný
Česká republika, Slovensko
2017
2016
začátek natáčení 21. 5. 2016
konec natáčení 23. 11. 2016
konec distribučního monopolu 31. 12. 2018
slavnostní premiéra 24. 5. 2017 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 7. 9. 2017 /přístupné bez omezení/
Životní příběh světově proslulé operní pěvkyně a herečky Soni Červené. Dokumentární film Olgy Sommerové.
Evolution Films, Česká televize (koprodukce), TPS Aleny Müllerové (Česká televize), Museum Montanelli (koprodukce), PubRes (koprodukce)
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
Evolution Films s.r.o., Česká televize, Nadace DrAK, PubRes s.r.o.
dlouhometrážní
83 min
DCP 2-D, DVD, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, německy
bez titulků
české
Festival: 4. letní filmový a hudební festival Slavonice Fest
2017
Slavonice / Česká republika
Cena diváků – III. místo
umístění na třetím místě v hlasování o Cenu diváků