V souvislosti s prvním americkým snímkem Miloše Formana Taking Off (1971) bývá připomínán Konkurs (1963) i další filmy, jimiž se režisér etabloval jako jeden z předních tvůrců české nové vlny. „Evropské“ ladění filmu ostatně způsobilo, že titul ve Spojených státech neuspěl. Formanovi trvalo ještě několik let, než se díky oscarovému Přeletu nad kukaččím hnízdem stal i renomovaným americkým filmařem. – Taking Off (tedy v překladu odcházet čili Odcházím) se přibližuje Formanovým prvním filmům nejen formálními postupy, ale i tématem generačního soužití. Rodiče se domnívají, že své děti dokonale znají, a děti si myslí, že dokonale znají své rodiče. Pravda je však taková, že nikdo o nikom neví nic. Larry a Lynn Tyneovi si své dcery Jeannie pořádně všimnou, až když odejde z domova. Zatímco po ní pátrají, zjišťují, že konzervatismus a měšťácká upjatost, do níž se sami dobrovolně uvrhli, jim vlastně překážejí v tom, aby život mohli skutečně prožít. Dívka však zpočátku z domova neutekla, ale jen zkusila udělat první samostatný krok a zúčastnila se pěveckého konkurzu. I když se jí (stejně jako Věře Křesadlové v Konkursu) nepodaří kvůli trémě vydat tón, pozná, že chce být něčím víc než jen hodnou maminčinou holčičkou. Nakonec je důležité, že z obou „stran“ byly pod tlakem událostí učiněny první vstřícné kroky ke vzájemnému poznání. Závěr filmu je tedy smířlivý, rozhodně se však nejedná o happy end. – Samotný konkurz vytváří leitmotiv celého díla. V zástupu dívek, které se střídají u mikrofonu, vynikají i autentické talenty a budoucí hvězdy, jako například Kathy Batesová (pod jménem Bobo Batesová) s teskným songem Dokonce i koně mají křídla nebo Carly Simonová. - Taking Off se tak po letech stává mimo jiné i zajímavým svědectvím o dobové atmosféře v New Yorku na počátku sedmdesátých let. -pp-
New York. V prostorách klubu v East Village se pořádá konkurz na zpěvačku. Zájemkyně se jen hrnou. – Larry Tyne je na návštěvě u svého psychoterapeuta, který se ho pomocí hypnózy snaží odnaučit kouřit. – Zájemkyně se u mikrofonu střídají jako na běžícím páse. Mezi adeptkami je i sotva šestnáctiletá Tyneova nesmělá dcera Jeannie. Její nic netušící matka Lynn ji shání u kamarádky Corriny Divitové. Když na ztrémovanou dívku přijde řada, není schopna vydat ani tón. Řada zpěvaček si připravila stejnou píseň, většina z nich ji však kazí. – K Tyneovým zavítají jejich přátelé Tony a Margot. Lynn se jim svěří s obavou, že dcera utekla z domu. Podle Tonyho návrhu prohledají dívce pokoj. Na podlaze najdou cigaretu. Margot uvažuje o tom, zda útěk nemá sexuální podtext. Lynn to však zavrhne; její dcera je přeci ještě dítě. – Jeannie se při konkurzu seznámí s dívkou, která prý dobře zpívá, jen když si vezme „cloumáka“ (LSD). – Bezradní a ustrašení rodiče s přáteli přemýšlejí, co podniknou. Lynn chce, aby šel Larry dceru hledat. Ten se zdráhá, ale pak se s Tonym vypraví do ulic. Lynn jej vybaví dceřinou fotkou. – Tyne volá ženě z policejní stanice, že nejsou hlášeny žádné dopravní nehody ani jiná neštěstí. Zato prý dostal tipy na místa, kde by se mohla ztracená dívka vyskytovat. Mezitím Margot přítelkyni vypráví, jak s Tonym vedou bohatý sexuální život. Prudérní Lynn je zaskočená, ale zároveň prahne po každém detailu. Nejvíc ji zaujme Margotino rajcovní tanečně-hudební číslo, jež partner v rámci předehry vyžaduje. – Vyčerpaní muži spočinou v zaplivaném bistru a opijí se tam. – Jeannie dorazí domů. Matce se uleví, ale záhy pojme podezření, že dcera, která se jen mlčky usmívá, je pod vlivem drogy. Zavolá proto rodinnému psychiatrovi a snaží se z dívky vypáčit, co si vzala. Ta však jen zamítavě vrtí hlavou. Když se vrátí oba muži opilí, pošle Lynn dceru spát. Ale dívka tajně odejde z domu. Doktor, čekající na drátě na informace, už mezitím usnul. Rodiče k ránu zjistí, že dcera zmizela a Larry znovu vyrazí na ulici. V laciné jídelně dá majitelce Jeannininu fotku, ale ta ji jen zastrčí do krabice s ostatními fotografiemi zmizelých dětí, jež tam zoufalí rodiče nechávají. Larry si všimne, že jedna z pohřešovaných dívek, Nancy, tu vysedává se dvěma motorkáři. Muž se snaží něco podniknout, ale majitelka s cizím přízvukem nestojí o žádné problémy. Když se dívka zvedne k odchodu, zavolá muž její matce, Ann Lockstoneové, která vmžiku přijede taxíkem. Dcera se však před ní dá na útěk. Taxikář se zase rozeběhne za Ann, která v rozčilení zapomněla zaplatit. Motorkáři taxík ukradnou. – Larry se od Ann dozví, že Nancy neviděla již sedm měsíců a že jsou s manželem členy Společnosti rodičů uprchlých dětí (SRUD). Pak spolu zajdou na kávu do podniku, kde hraje nahá cellistka. Larry se z telefonátu s manželkou dozví, že Jeannii zatkli pro krádež. Rozrušení Tyneovi se pro ni hned vydají. Na vzdálené policejní stanici se však shledají s Corrinou Divitoovou, která ukradla televizi a ve strachu před rodiči se vydávala za Jeannii. – Cestou domů navrhne znavený Larry manželce, aby se jeli pobavit. – Po koncertu Ikea a Tiny Turnerových se Lynn cítí spokojená. Náladu si udržuje alkoholem. Přemluví Larryho, aby zůstali na noc v hotelu. Upjatější muž však brzy odejde z hotelového baru spát. K Lynn si přisednou dva muži, Norman a Schuyler. Ale žena je brzy opustí. Norman se za ní chce vetřít do pokoje, přičemž se vydává za atraktivnějšího Schuylera. Larry se probudí a překvapený záletník s kalhotami u kolen uprchne. Opilá Lynn předvede manželovi erotický taneček, ale muž se tváří vyděšeně. – Tyneovi se účastní schůzky SRUD, kde mluví dívka, která utekla a vrátila se. Přítomní rodiče doufají, že jim pomůže při hledání jejich dětí. K Tyneovým se nadšeně hlásí stejně postižení Lockstoneovi. – Mezitím se Jeannie vrátí do prázdného domu. – Právník Besh, který večer moderuje, si přizve psychologa, podle nějž je třeba dětem především rozumět. Besh rozdá marihuanové jointy a vyzve asistenta Vincenta, aby demonstroval, jak je kouřit. Zanedlouho jsou všichni v rauši. Někteří tančí, jiní zpívají nebo jen apaticky hledí před sebe. – Pozdě večer si zcela zkouření Tyneovi přivedou na návštěvu Lockstoneovy. Annin manžel Ben navrhne „svlékacího“ pokera. Za chvíli je Larry zcela nahý a Lynn téměř také. Zábavu utne Jeannie, probuzená hlukem. Dívka nevěřícně hledí ze schodiště do haly na čtveřici dospělých. Larry rázem vystřízliví a Lockstoneovi se odporoučejí. – Otec se pak od dívky dozví, že byla u svého přítele. Navrhne jí, aby jej přivedla domů. – Na večeři dorazí dlouhovlasý hippie Jamie, jehož Jeannie poznala na konkurzu. Mamince chvíli trvá, než se s tím smíří, otec se však statečně pustí do konverzace. Mladík mu prozradí, že mu jeho protestsongy ročně vynesou až dvě stě devadesát tisíc hrubého. Tatínek jen polkne naprázdno a nervózně si zapálí cigaretu. Rozpačitý večer končí malým koncertem: Lynn hraje na klavír a Larry zapáleně pěje muzikálovou árii. Mladí lidé jen sedí na koberci a pozorují je. -pp-
CENY:
MFF v Cannes 1971: Velká zvláštní cena poroty ex aequo.
Dánské výroční ceny Bodil: nejlepší neevropský film.
Cena BAFTA: (nominace) nejlepší film, nejlepší režie (Miloš Forman), nejlepší herečka (Lynn Carlinová), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Goergia Engelová), nejlepší scénář (Miloš Forman, John Guare, Jean-Claude Carrière, John Klein), nejlepší střih (John Carter).
Lynn Tyneová
Larry Tyne, manžel Lynn
Jeannie, dcera Tyneových
Margot
Tony
Ann Lockstonová
Ben Lockston, manžel Ann
Schiavelli
Jamie
paní Divitoová
Corinna Divitoová
Norman
Schuyler
policista
Nancy, dcera Lockstonových
Dr. Bronson
Dr. Bob Besch
předseda Společnosti rodičů uprchlých dětí
členka Společnosti rodičů uprchlých dětí
otec uprchlých dětí
on sám
ona sama
zpěvačka na konkurzu
zpěvačka na konkurzu
Miloš Forman, John Guare, Jean-Claude Carrière, John Klein
Robert Wightman
Peggy Farrell /ž/
John Carter
David Blumgart
Alfred W. Crown
Michael Hausman
Spojené státy americké, New York (Spojené státy americké), New York City (New York)
Taking Off
Taking Off
Taking Off
Odcházím
film
zahraničníhranýdistribuční
komedie, hořká komedie
Spojené státy americké
1971
1970
konec distribučního monopolu 13. 1. 2009
původní premiéra 24. 2. 1971 (New York, USA)
premiéra 13. 1. 2005 /doporučená přístupnost od 12 let/
Velká cena poroty, Cannes 1971.
Forman–Crown–Hausman Inc., Claude Berri (spolupráce), Universal (zadavatel)
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (distribuce), Ministerstvo kultury České republiky (distribuce)
Asociace českých filmových klubů (Projekt 100 – 2005)
dlouhometrážní
93 min
2 535 metrů
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
mono
anglická
anglicky
české
anglické