Filmové ztvárnění XX. letních olympijských her v Mnichově 1972 očima filmových režisérů (každý měl vyhrazeno 10 minut). Sovětský režisér Jurij Ozerov sleduje sportovce v jejich osamění na startovní čáře, Švédka Mai Zetterlingová se zaměřila na vzpěrače, americký režisér Arthur Penn zachytil souboj tyčkařů, západoněmecký Michael Pfleghar se zabývá závodnicemi, Japonec Kon Ičikawa se soustředil s 34 kamerami na finále běhu na 100 metrů. Francouz Claude Lelouch natočil sekvenci o těch, kteří neuspěli ve svých snech na olympijskou medaili. Miloš Forman zachytil desetiboj, přičemž svou epizodu proložil místními hudebními výstupy. Angličan John Schlesinger použil 52 kamer pro vyjádření atmosféry maratónu a pocitů osamělého běžce. – Snímek až na výjimku v poslední epizodě zcela pomíjí takzvaný Mnichovský masakr, při němž po únosu izraelských sportovců komandem palestinských teroristů ze skupiny Černé září zahynulo jedenáct Izraelců.
Začátek (The Beginning). „Mne zajímají okamžiky před závodem. Je to tehdy, když si atlet uvědomuje, že je na stadiónu sám – bez přátel, bez trenérů, bez svých přátel z družstva.“ – Zahájení olympijských her. Slavnostní nástup sportovců. Zapálení ohně. Diváci na tribunách, na blízkém kopci. Objektivy stovek kamer. Sportovci několik minut před závodem. Okamžiky soustředění, napětí. „Nastává chvíle před rozhodnou zkouškou. Každý se na ni připravuje jinak. A každý v tomto okamžiku nabývá svým vlastním způsobem zvláštní síly, nenapodobitelného osobního půvabu. Teď nastávají nejdelší minuty života...“
Nejsilnější (The Strongest). „Vybrala jsem si vzpírání, protože o něm nic nevím a domnívám se, že jediná věc, která mě skutečně fascinovala je, že tito muži pracují v téměř úplném osamocení a že jsou posedlí. Mně neláká sport, mám zájem o posedlost.“ Individuální rozcvičky vzpěračů v tělocvičně před závodem: „Ještě je sám. Za okamžik nastoupí proti svým soupeřům. Proti váze na čince. Sám proti svým možnostem“. Příchod hudebníků do závodní haly. Ubytovací zařízení v olympijské vesnici. Příprava jídel pro závodníky. Elektronkové počítače, které zpracovávají milióny dat. Závod vzpěračů. Prohra. Vítězství. Ztichlá hala. Pět vojáků odnáší z pódia činku.
Nejvyšší (The Highest). Skok o tyči. Zpomalené, neostré záběry skokana se postupně zaostřují. Desítky skoků. Neúspěšné pokusy. Zklamané pohledy. Úsměvy úspěšnějších. Závodníci postupně odpadávají. Zůstane soutěžit Američan a závodník NDR. Skoky. Opakované pokusy. Vítězí závodník NDR.
Ženy (The Women). „Na první starověké olympijské hry ženy nesměly – ani jako diváci. Zde v Mnichově je největší počet závodnic v historii her – a já bych rád zvěčnil jejich účast, i jejich přínos.“ Jedna ze závodnic skládá jménem všech sportovců přísahu. Rozcvička atletek. Pětiboj.
Nejrychlejší (The Fastest). „Muži, kteří soutěží ve finále na 100 metrů, překonají tuto vzdálenost ve zhruba 10 vteřinách. Abych zachytil tento prchavý okamžik, použil jsem třicet čtyři kamer a spotřeboval přes sedm tisíc metrů filmu. Považuji tento závod za něco, co vyjadřuje moderní lidskou existenci. To jsem chtěl svými záběry ukázat.“ Start. Zpomalené záběry běhu: „Zde ubíhá čas čtyřikrát pomaleji než normálně. Věci, které lidské oko jindy nevidí, zachytí čočky kamery.“ Oči. Výraz. Dech. Práce svalů. Cíl.
Desetiboj (The Decathlon). „Nejnáročnější lehkoatletická disciplína vyžaduje od sportovců namáhavé výkony v deseti odlišných disciplínách. Desetiboj trvá dva dny.“ Bavorská lidová kapela. Dlouhé trouby. Nástup rozhodčích. Běh. Skok do dálky. Vrh koulí. Sborová píseň. Skok do výšky. Běh. Výstup zpěvaček se zvonci. Další den. Zrychlené záběry příprav před závodem. Zpomalený běh přes překážky. Jódlující sólisté. Hod diskem. Dechovka. Skok o tyči. Hod oštěpem. Běh na 1500m. Orchestr. Klímající pořadatel. Hlas zpěváka. Pořadatel se prudce probere. Běh mužů. V cíli většina závodníků vyčerpáním padá. Orchestr Bavorské opery hraje Ódu na radost.
Poražení (The Losers). „V životě přijdou chvíle, kdy se každý musí vyrovnat s porážkou. Chtěl jsem poznat, jak kdo přijímal tento fakt – jak se poražení vyrovnávali se svou náhlou osamělostí.“ Diváci na boxu. Zraněný boxer nechce opustit ring. Poražený judista zklamaně odchází ze žíněnky. Pád cyklisty na dráze. První pomoc. Nosítka. Pády koní na překážkách. Odpočinek poražených plavců v bazénu. Neúspěšné hody oštěpařek. Zlost. Pláč. Utkání zápasníků. Práce lékaře, ošetřování zápasníků.
Nejdelší (The Longest). „Byl jsem ohromen jedinečným úsilím maratónského běžce, který po léta osaměle trénuje přes 42 kilometrů dlouhý běh a který nakonec soutěží mnohem více s něčím jiným, než se závodem samotným.“ – Útok komanda teroristů, kteří napadli v olympijské vesnici ubikaci izraelských sportovců. – Britský běžec Ron Hill na startu maratónského závodu. Běh. Slova Rona Hilla o způsobu jeho tréninku v Anglii. Komentuje vlastní běh, pocity. Do cíle dobíhá jako šestý. – Olympijské hry oficiálně zakončuje předseda MOV Avery Brundage. – Ve sportovním dresu vybíhá z domova do časného rána maratónec Ron Hill...
Cena:
Zlatý glóbus: nejlepší dokument.
česká verze
česká verze
česká verze
česká verze
česká verze
Jurij Ozerov (část Začátek), Mai Zetterling /ž/ (část Nejsilnější), Arthur Penn (část Nejvyšší), Michael Pfleghar (část Ženy), Kon Ichikawa (část Nejrychlejší), Miloš Forman (část Desetiboj), Claude Lelouch (část Poražení), John Schlesinger (část Nejdelší)
Alex Grasshoff (druhá režie), Jim Clark (druhá režie; část Nejdelší)
Deliara Ozerova /ž/ (část Začátek), David Hughes (část Nejsilnější), Shuntaro Tanikawa (část Nejrychlejší)
Vincent Novotný (česká verze)
Michael Samuelson (hlavní kameraman), Igor Slabněvič (část Začátek), Rune Ericson (část Nejsilnější), Walter Lassaly (část Nejvyšší), Ernst Wild (část Ženy), Masuo Yamaguchi (část Nejrychlejší), Mike Davies (část Nejrychlejší), Alan Hume (část Nejrychlejší), Jorgen Persson (část Desetiboj), Daniel Bocly (část Poražení), Arthur Wooster (část Nejdelší)
Atze Glanert (část Nejvyšší)
Robert K. Lambert (supervize), Karola Storr /ž/ (koordinátorka), Edward Roberts (část Nejsilnější), Dede Allen /ž/ (část Nejvyšší), Margot von Schlieffen /ž/ (část Ženy), Lars Hagström (část Desetiboj), Catherine Bernard /ž/ (část Poražení), Jim Clark (část Nejdelší)
Roy Charman, Klaus Eckelt, Josef Listl, Stefan Schieder, Colin Charles, Herbert Maier, Tetsuya Ohashi (část Nejrychlejší), Bernard Rochut (část Poražení), Rene Borsewitz (část Nejdelší), Gerry Humphries (část Nejdelší)
David L. Wolper
Stan Margulies
Dieter Meyer (část Začátek), Bodo Schwope (část Nejsilnější), Wieland Liebske (část Nejvyšší), Rainer Klingenfuss (část Ženy), Hartmut Bahr (část Nejrychlejší), Dietmar Siegert (část Desetiboj), Renate Neuchl /ž/ (část Poražení), Udo Graf Lambsdorff (část Nejdelší)
Bedřich Fronk
Henri Mancini
Johann Strauss ml. (Jarní hlasy) (část Ženy), Ludwig van Beethoven (IX. symfonie) (část Desetiboj), Carl Orff (Rota-Sommerkanon) (část Desetiboj), Franz von Suppé (Lehká kavalerie) (část Desetiboj), bavorská lidová hudba (část Desetiboj), Wilhelm Killmayer (Rainbow Chorus) (část Nejdelší), Claude Debussy (Kvartet c-moll ) (část Nejdelší), Brian Hodgson (elektronická hudba) (část Nejdelší)
Německá spolková republika, Mnichov /München/ (Německá spolková republika)
Visions of Eight
Viděno osmi
Visions of Eight
film
zahraničnídokumentárnídistribuční
sportovní
Spojené státy americké, Německá spolková republika
1973
1972
původní premiéra 10. 8. 1973 (New York, USA)
premiéra 6. 6. 1975 /přístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 16. 10. 1975 /přístupný mládeži/ (kino Flora, Praha)
Olympijské hry ve filmovém záznamu osmi světových režisérů.
David L. Wolper Pictures, Bavaria Atelier
dlouhometrážní
106 min
2 970 metrů
16mm, 35mm
1:1,85
barevný
zvukový
mono
česká, anglická
česky, anglicky, dabováno
bez titulků
anglické