Absurdní smutná sci-fi komedie Mars vznikla v zajímavé spolupráci režiséra a spoluscenáristy Benjamina Tučka, architekta Ondřeje Douleho, pracujícího v oblasti architektury systémů pro lety člověka do vesmíru, a členů Divadla Vosto5. Díky Doulemu uspěli tvůrci s originálním projektem, a štáb se tak stal poslední posádkou (s číslem 154) na simulátoru Pouštní výzkumné stanice Marsu (Mars Desert Research Station – MDRS), umístěné na vyprahlém území v Utahu. Všichni tak v roce 2015 strávili tři týdny (od 25. dubna do 16. května) natáčení v autentických podmínkách, přičemž museli plnit pravidla základny (například včetně denních výzkumných záznamů). Zatímco ostatní posádky prováděly v rámci simulátoru různé vědecké experimenty, čeští filmaři si dali za úkol zjistit, jak se dá na Marsu natočit film. Stanice je po patnácti letech užívání notně vybydlená, což se promítlo i do samotného pobytu štábu a herců a také do výsledného efektu. Vzniklo i představení divadla Vosto5 s názvem Kolonizace – nový počátek, z nějž měli „astronauté“ vypůjčené skafandry. – Šestice českých kosmonautů (nucená mluvit anglicky) se v roce 2118 ubytuje na Marsu ve zchátralé stanici, kterou má na starosti humanoid Bot v kovbojském obleku. Kromě velitele a jeho zástupce inženýra jsou členy posádky ještě slovenská psycholožka, naivní druhořadá celebrita Vendy, domnívající se, že se ocitla v soutěži jakési reality show, buranský milionář Tomina, který expedici financoval, a jeho nevěsta Halka, s níž se chce na Marsu oženit. Vyjde najevo, že Tomina by na Marsu i rád podnikal. Během pobytu se mezi posádkou různým způsobem proměňují vztahy. Velitel se pomiluje napřed s psycholožkou a pak s Vendy, která otěhotní. Mladou ženu však miluje i Bot. Po svatebním obřadu se pozemšťané vracejí na Zemi. Na základně zůstane Bot s Vendy a jejím narozeným dítětem. Po většinu doby se zdá věrohodné, že se příběh odehrává na Marsu, avšak nakonec je zřejmé, že se jedná o simulaci. – Tvůrci zdařile pracují s obrazy krajiny „rudé planety“ (kterou zde nahrazuje utažská poušť) a evokují atmosféru v klaustrofobickém prostředí stanice. Zároveň se pohybují v rovině absurdnosti a bizarnosti, kde je vše stále zpochybňováno. Snímek tak postrádá jednotící linii, rozpadá se do mozaiky epizod a stává se zvláštním experimentem s osobitým humorem a poetikou. Vše provází leitmotiv jakéhosi velkého modelu krajiny, tvořené elektronickým odpadem, a také komentáře mimo obraz velitele a Bota, kteří mají společného otce a kteří často odkazují k indiánské moudrosti (v paralele s kolonizací Ameriky). – Kromě utažské pouště filmaři ještě krátce natáčeli v depu kolejových vozidel v pražské Libni (21. až 23. říjen 2016) a na výstavě Krištof Kintera: Nervous Trees v Rudolfinu Praha (23. října 2017). Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Karlových Varech 2018. -tbk-
Mars, 2118. Na planetě, kam se už dávno nelétá, přistane česká posádka. Velitel, jehož otec byl jedním z průkopníků kolonizace Marsu, i jeho zástupce inženýr ostatní stále upozorňují, že se zde má mluvit anglicky. Nadšení Češi doputují pustou krajinou ke staré základně. V ní si konečně mohou sundat skafandry. V šestici jsou ještě živočišná kráska Vendy, která je přesvědčena, že se účastní jakési reality show, slovenská psycholožka a milionář Tomina se svou nevěstou Halkou. Boháč celou expedici financuje, a tak si dělá jisté nároky a nemíní brát příliš ohledy na ostatní. Chce se tu oženit. Halka si přála mít svatbu v Marseille, jenže on jí špatně rozuměl. – Velitel a jeho zástupce seznámí ostatní s pravidly. Vzhledem k nedostatku zásob je třeba se vším maximálně šetřit. To se nelíbí Tominovi. – Vendy ve sprše překvapí humanoid Bot v kovbojském obleku, který se o stanici stará od samého počátku a který se netají rozčarováním nad tím, že ho tu lidé nechali dlouho samotného. Bot stejně jako velitel stále vzpomíná na svého otce a ve svých komentářích mimo obraz připomíná moudrost indiánů. – Posádka se vyptává Bota na stav stanice. Podle něj byla hodně poničena bouřemi a on musel leccos změnit. V noci se v kuchyňce baví Tomina, Vendy a Bot. – Ráno při rozcvičce Vendy předcvičuje posádce. Poté se všichni vydají ven. Tomina se chce svézt na čtyřkolce a neposlechne velitele, který mu to zakáže. Odjede i s ním a vyptává se ho, jak by se Mars dal využít pro podnikání. Svatební obřad má být marketingový tah k upoutání zájmu investorů. – Tomina pak sám na čtyřkolce zmizí a nevěsta se ho vypraví hledat. – Ostatní se rychle vrací na základnu, protože jim dochází kyslík. Tomina dorazí na poslední chvíli, ale nevěsta už nemá šanci přežít. Žena se přesto v pohodě vrátí, prý zadržela dech. Těší se na svatbu. – Tomina vyrazí ven se zástupcem velitele. Opět se ho vyptává, co se tu dá těžit. Když zjistí, že se z Marsu nesmí nic vyvážet, napadne ho něco sem dovážet. Také pochopí, že inženýr by se rád stal velitelem. – Podle rodinných fotografií je zřejmé, že Bot a velitel mají jednoho otce. – Zatímco ostatní venku staví nový skleník poničený bouří, v modulu se baví velitel s psycholožkou. Muž si stěžuje na přísného otce, který mu nikdy nedal najevo lásku. Dvojice se pomiluje. Nevšímá si Bota, který pak otevře dusícímu se Tominovi i ostatním. – Vendy všechny uklidní zpěvem. Potom mluví do kamery o zdejších bídných poměrech a o tom, že chce rychle zpátky. Prý jsou tu všichni magoři a robot je autista. – Vendy se zajímá o Bota i o velitele a jeho zástupce. – Halka dělá chlebové těsto. – Vendy v noci přijde za velitelem. – Bot nafoukne pohotovostní stan. Velitel s Vendy se v něm fotí a psycholožka žárlí. – Podle Bota je Vendy přesvědčena, že není na Marsu nýbrž v nějaké reality show. Nevěsta potají jí to, co si skrytě pěstuje. Chce si také vypěstovat svatební kytku. – Humanoid vysvětluje Tominovi, že na Marsu nesmí po lidech zůstat žádný odpad. – Milionář se domlouvá s inženýrem na vzpouře, po níž by se zástupce stal velitelem. – Vendy svádí Bota. Vyptává se ho, co si myslí o lásce, a usoudí, že není robot. – Bot vypne proud ve sprše, když se Tomina sprchuje. Boháč pak Vendy přesvědčuje, že by jako celebrita měla točit filmy v angličtině. Chce po ní sex, ale ona ho odmítne a jde za velitelem. Ostatní slyší jak se milují. – Ráno Bot opět vypne milionářovi sprchu. Nevěsta ostatním předcvičuje. Vendy neví, kdo ji miluje víc, zda Bot nebo velitel. Ten se nepohodne s neukázněným Tominou: on určuje pravidla. Boháč opáčí, že on zase určuje velitele. Velitel přistihne Vendy ve své kajutě a vyhodí ji. Ta se pak vyptává psycholožky, zda muž nemá deprese. Obě ženy se začnou fackovat. – Vendy konstatuje do kamery, že nebude hrát hru, že je na Marsu. – Velitel objeví u Bota otcovu fotografii a prohlásí, že je čas robota vypnout. – Halka vykládá Vendy karty. Velitel přijde s tím, že se musejí připravit na blížící se bouři. Tomina s inženýrem chystají „převrat“. – Vendy všem oznámí, že je těhotná. Posádka se zase vydá ven. Tomina se ptá velitele, zda by chtěl pro něj létat s odpadky na Mars. Muž mu vypne skafandr, ale boháč kupodivu může dál dýchat. Také psycholožka, trápící se žárlivostí, si sundá bez následků přilbu. Podle velitele se teď mohou vrátit zpátky. Bot vidí hádku mezi ním a Vendy, jež skončí vášnivým líbáním. Způsobí kvůli tomu poplach. Chtěl by na Marsu zůstat sám s těhotnou Vendy. Řekne jí, že ji miluje. – Přijde bouře. Bot hraje na podomácku udělané banjo. – Velitel rozpráší na Marsu otcův popel. – Podle Tominy, který si chodí ven zakouřit, jeho plán se zástupcem velitele platí. – Koná se svatba s vypěstovanou svatební kyticí. Oddávající velitel přiměje ženicha, aby slíbil, že nebude na Mars vozit odpadky (což byl jeho byznysplán). Podle Bota je na Marsu každému lépe, když je přesvědčen, že není na opravdovém Marsu. – Pětice astronautů odchází ze základny, kde zůstává Bot a Vendy. Tomina řekne inženýrovi, že jeho plán platí. Je slyšet dětský pláč. – „Realita je jen iluze vytvořená v mysli pozorovatele“ Velká Medvědice. -tbk-
Název filmu je v grafickém logu úvodního titulku ve tvaru Mars. (s tečkou). Ve snímku je použita instalace Postnaturalia od Krištofa Kintery z výstavy Nervous Trees v pražském Rudolfinu.
robot Bot
velitel
milionář Tomina
Halka, Tominova snoubenka
celebrita Vendy
psycholožka
inženýr, zástupce velitele
hlas robota Bota
Ondřej Doule, Jiří Havelka, Zdeněk Janáček, Tereza Nvotová, Benjamin Tuček
Benjamin Tuček, Tereza Nvotová, Vosto5 (spolupráce na dialozích), Robert Geisler (spolupráce na dialozích robota Bota)
David Čálek, Jiří Málek (scény z výstavy Nervous Trees)
David Čálek, Nikolas Tušl (ostřič), Martin Kořínek (steadicam), Martin Carda (ostřič scény z výstavy Nervous Trees)
Pavel Ramplé (scény v Depu kolejových vozidel Praha Libeň)
Pavel Fuksa
Ondřej Doule (vedoucí výpravy)
Jan Brejcha, Ha Thanh Špetlíková, Mikoláš Zika
Jakub Podmanický
Marek Hart (zvuk, mix a supervize zvuku, záznam a střih postsynchronních ruchů), Sandra Klouzová (zvuk, mix a design zvuku), Ivan Horák (zvuk a záznam kontaktního zvuku), Ondřej Ježek (mix hudby), Ivan Horák (střih dialogů a postsynchronů)
UPP, David Váňa (supervize UPP)
UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize), Jan Krupička (technologická supervize), Miroslav Sochor (vedoucí produkce UPP), Martina Vaňkátová (produkce UPP), Ladislav Hrbáček (vedoucí produkce UPP), Soundsquare (zvuk), Radim Janeš (producent Soundsquare), Pavel Rejholec (producent Soundsquare), Sound Mice (zvuk)
Kryštof Zika (úvodní titulky)
Martin Kořínek (výkonný producent)
Zdeněk Janáček, Benjamin Tuček
Ondřej Doule, Jiří Havelka, Karel Janeček, Radim Janeš, Vít Komrzý, Martin Kořínek, Pavel Rejholec, Vosto5
Teodorik Menšl (grafický design), Ondřej Potyka (banjo a komiks), Miroslav Mádl (monitory a potisky)
Ing. arch. Ondřej Doule, Ph.D., M.Sc.
Benjamin Tuček (klapka), Martin Kořínek (vrchní osvětlovač), Nikolas Tušl (fotograf), Pavel Štverák (Dolby konzultant), Jiří Havelka, Zdeněk Janáček, Tomáš Jeřábek, Petra Nesvačilová
neuvedeno
Prokop Holoubek, Ondřej Ježek, Petr Marek, Tomáš Procházka
Felix Mendelssohn-Bartholdy (Svatební pochod)
Prokop Holoubek /baskytara, bicí, flétna, klávesy/, Ondřej Ježek /banjo, bicí, kytary, oscilátory, vokály/, Petr Marek /klávesy, kytara, programování/, Tomáš Procházka /baskytara, banjo, programování/, Brian Caspe /šamanův zpěv/
Hudba k písni Dolly Parton /ž/
Text písně Dolly Parton /ž/
Zpívá Petra Nesvačilová
Zpívá Petra Nesvačilová
Spojené státy americké, Utah (Spojené státy americké), Hanksville (Utah), Mars Desert Research Station (Hanksville), Česká republika, Praha (Česká republika), Josefov (Praha), náměstí Jana Palacha (Josefov), Rudolfinum /interiér/ (náměstí Jana Palacha), Libeň (Praha), Depo kolejových vozidel Libeň (Libeň)
Mars
Mars
Trash on Mars
film
hranýdistribuční
absurdní, psychologický, sci-fi
Česká republika
2018
2015—2018
konec distribučního monopolu 18. 10. 2028
festivalová premiéra 5. 7. 2018 (53. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
distribuční premiéra 18. 10. 2018 /nevhodné pro děti do 12 let/
Není důležité kam, ale s kým. Absurdní film o láskách, svatbě a odpadcích, které sbíráme celý život na Zemi a nakonec je odneseme na jinou planetu.
Nyasa Films Production, Zdeněk Janáček, Benjamin Tuček, Karel Janeček (koprodukce), Soundsquare (koprodukce), Universal Production Partners (koprodukce), Ondřej Doule (koprodukce), Jiří Havelka (koprodukce), Martin Kořínek (koprodukce), Nyasa Films International (koprodukce), Vosto5 (koprodukce)
Nyasa Film Production, s.r.o., Soundsquare, a. s., Universal Production Partners, a. s., Nyasa Films International, z.ú.
dlouhometrážní
88 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk, 7.1, Dolby Atmos
česká
česky, anglicky, slovensky
anglické, české
české