Manželské etudy: Nová generace

Země původu

Česká republika

Copyright

2019

Rok výroby

2011—2019

Premiéra

21. 3. 2019

Minutáž

96 min

Kategorie

film

Žánr

sociální, časosběrný, sociologický

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Manželské etudy: Nová generace

Český název

Manželské etudy: Nová generace

Anglický název

Marriage Stories: New Generation

Pracovní název

Manželské etudy

Anotace

Na úspěšnou dokumentární časosběrnou sérii Heleny Třeštíkové, která se postupně rozrostla z šestidílného televizního cyklu Manželské etudy (TV–1987) o Manželské etudy po 20 letech (TV–2006) a Manželské etudy po 35 letech (TV–2018), z nichž pro distribuci vznikly celovečerní snímky Z lásky (1987), Hledání cest (1988), Marcela (2006) a Strnadovi (2017), logicky navázala producentka a dokumentaristka Hana Třeštíková (nar. 1982), která vedle matčina projektu „vyrostla“ (natáčelo se od roku 1980). Pro šest novodobých příběhů s názvem Manželské etudy: Nová generace zvolila stejný klíč. Ponechala náhodě výběr párů podle termínu sňatku na pražské Staroměstské radnici a natáčela v časových skocích, jež v ději označují mezititulky. Ze sedmiletého natáčení „mikrodějin“ šesti dvojic vznikl jeden celovečerní film s doposud nejdramatičtějším příběhem a pět hodinových televizních dílů; komplet uvede veřejnoprávní kanál na podzim roku 2019. Již úvodní příběh nové série nastínil dramatický „pokrok“ ve společnosti. Generace v „osmdesátkách“ uzavírala sňatky mnohem dřív, většinou z ekonomických důvodů nebo jako únik od rodičů, ale především proto, že „musela“; nebylo únosné žít „na hromádce“ a dekret na byt měly větší naději získat rodiny s dítětem. Dnešní mladá generace buduje především kariéru, protože chce být ekonomicky stabilizovaná (výrazně se emancipovaly ženy). Děti přicházejí na svět často před manželstvím a svatba bývá až formálním aktem navíc. Současný životní styl nabízí mnoho šancí realizovat se „jinak“, dynamické společenské klima má větší vliv na vývoj partnerství. Rodiny zatěžuje sice relativně dostupné, zato drahé bydlení, jež je tedy stále stěžejním tématem. – Jakub a Mirka se vzali po dlouholeté známosti už jako rodiče Emilky. Spojuje je zájem o hudbu, o technopárty, o vojenství a o závody obytných aut. Po sňatku se kvůli koupi starého domu s hospodářstvím mimo Prahu zadluží. Narodí se jim syn Daneček. Neutěšené finanční poměry, Kubova ztráta stálého zaměstnání a Mirčina „ponorka“ eskalují neshody, nesoulad a krizi. Mají „vše“ (dům na hypotéku, zařízení, auta, techniku, hospodářství, nákladná tetování, kouří), ale v určitých obdobích jsou odkázáni na sociální dávky. Problémy vrcholí mužovou nevěrou a následným Mirčiným odchodem s dětmi. Vztah nezachrání ani návraty a pokusy o smír, ani přesvědčení odpovědnější a cílevědomější Mirky, že nerozvážný, nedospělý a machisticky nastavený Kuba je její životní láskou. Po rozvodu každý začíná jinak... – Režisérka ve svém celovečerním debutu observační metodou objektivně zachycuje autentické všednodenní maličkosti, radosti, problémy, fatální selhání a ztrátu iluzí aktérů, kteří odkrývají mnoho osobního. Zároveň ve výsledku poukazuje na širší souvislosti a umožňuje zajímavé srovnání s výpovědí protagonistů předchozího projektu. -kk-

Obsah

Jakub, 30 let. Podnikatel v oboru finančního poradenství. Mirka, 29 let. Sociální pracovnice na mateřské dovolené. Snoubenci uzavřou sňatek na Staroměstské radnici v Praze při příležitosti šestého výročí seznámení (na technopárty). Očekávají, že tak bude jejich rodina zabezpečena. Mají už dceru Emilku. – Dva týdny po svatbě. Mirka s Kubou vlastní obytný náklaďák. Auto nyní poskytuje zázemí při rekonstrukci mimopražského domu s rozsáhlým sadem. Právě pokládají podlahové topení. Mirka pochází z moravské vesnice a na venkovský život se těší. Doufají, že se do léta nastěhují. Jakub touží po synovi. – Čtyři měsíce po svatbě. Mirka s Kubou a Emilkou žijí zatím v pronajatém bytě v Praze. Rodina se těší pryč z města. Jakub je pod tlakem kvůli hypotéce. V investičním poradenství se specializuje na americkou burzu, a proto pracuje v časovém posunu od odpoledne do noci. – Za měsíc. Mirka s Kubou vyrazí s kamarády na zážitkovou vyjížďku tankem. Kromě podobného temperamentu je spojuje zájem o vojenství a o techno. – Jakub s Mirkou jsou na závodech obytných náklaďáků na letišti Boží Dar v Milovicích, na jejichž organizaci se podílí. Muž doufá, že v závodě zaboduje. Doprovází je i malá Ema. Sice ji neplánovali, ale mají z ní radost. Oba pocházejí z úplných rodin a do svého svazku vkládají velké naděje. Zatím čelí běžným konfliktům (vesměs kvůli penězům). Podle Mirky je Kuba trochu nezodpovědný, ona se cítí být díky mateřství už „dál“. – O půl roku později. Mirka s Emilkou navštěvuje rodinné a komunitní centrum Paleček (kde aplikují metody s prvky Montessori či Valdorfských vzdělávacích programů). Lituje, že po přestěhování o tuto možnost přijde. – Jakub s kamarády si „hrají“ v opuštěném areálu na vojáky. – Rok po svatbě. Kuba skončil se svojí firmou a plánuje podnikat ve finančním poradenství s kamarádem. Rodina se přestěhovala na venkov. Mají hromadu práce při rekonstrukci hospodářství. Kuba na zahradě vyrobil dětský koutek. Chovají ovce a další zvířata, mají čerstvá jehňátka. Emilka se fixuje na tatínka. Těhotná Mirka je připravena na domácí porod. – O půl roku později. Rok a půl po svatbě. Do rodiny přibyl Daník. Jakub je nadšený, že syna odrodil doma sám, protože porodní asistentka nestihla včas přijet. Při rychlém porodu si žena prý prozpěvovala. Přiznává, že brečel. Pro oba to byl velký a stmelující zážitek. Muž je rozhodnutý spustit nový podnikatelský projekt. Při kojení manželé vzpomínají na technopárty, kde se seznámili. – O čtyři měsíce později. Na domě je lešení. Šindelářovi naložili švestky na slivovici. Mají hodně práce v hospodářství, pěstují zeleninu a nově chovají slepice. Jakuba zmáhají „druhé šichty“ po návratu z práce. Mirka si stěžuje; je často doma sama a rekonstrukce nepostupuje. Prosazuje pozitivní výchovu potomků (vše se snaží dětem vysvětlit a dát jim na výběr). – Mladí vyrazí na Moravu, kde má Mirčina rodina starý vinohrad. Žena je tu ráda, neboť si uleví od dětí. Manželé popíjejí na vinobraní. Shodují se, že uplynulý rok byl hrozný. Nemají žádný příjem a splácejí hypotéku díky úsporám z dědictví. – Mirka připouští, že prochází krizí a že na sobě sleduje pozvolnou proměnu. Prožívá permanentní obavy kvůli financím. – Dva roky po svatbě. Kubovi nevyšel plánovaný projekt s kamarádem ve finančním poradenství. Kuba je venku s dětmi, napadl sníh. Hledá si jiné zaměstnání; lidé moc neinvestují, a tak chce obor opustit. Mirka je z monotónní péče o domácnost uondaná. Prožívá zklamání, že opravy domu nepostupují tak rychle, jak by měly. Vzájemně si s mužem píší seznamy, co je třeba udělat. Má pocit, že se „posunula“ kupředu, přestala pít a nikam nechodí, na rozdíl od sobeckého Kuby, který navíc nemá ani práci. Přes všechny výhrady má muže ráda. Je nespokojená, ale pracuje prý na sobě, aby situaci zvrátila. – O půl roku později. Kuba je bez práce už osm měsíců; má občasné brigády (dláždí). Nepříznivá situace manžele rozděluje, nadávají a svět vidí černě. Muž už nepobírá podporu a měl by si vyběhat sociální dávky. Nechce však dělat pojišťováka. – Emilka chodí do alternativní lesní školky v Kutné Hoře. Školné Mirka hradí z výdělku na brigádě (přednáší pro lidi se zdravotním postižením). – Manželé vyprávějí o svatbě kamarádů, kde si to Kuba, na rozdíl od Mirky, starající se o děti, užíval sólo. Momentálně cítí vzájemnou averzi, ale mají se pořád rádi. Ke zvířectvu na statku přibyla prasata. – O tři měsíce později. Dva roky a osm měsíců po svatbě. Rodina má kvůli dluhům odpojenou elektřinu. Přežívají díky podpoře Kubova otce. Muž se rozhodl nastoupit v Kolíně do továrny „k pásu“. – Jakub lituje úvazku s barákem, splátky a dluhy je ničí. Po návratu z víkendu našel prázdný dům. Mirka udělala zásadní krok a s dětmi se odstěhovala. On se zlobí, ale chce, aby se vrátila. Chybí mu děti. Není mu jasné, co od něj partnerka očekává. Má-li být jako „andílek“, stačí mu jídlo, sex a klid s pohodou. Na zahradě muž opravuje nabourané auto. Je rozhodnutý hledat kompromisy, aby se manželství udrželo. – O tři týdny později. Mirka našla azyl v nouzově zařízené třídě opuštěné školy blízko domova. Samotné s dětmi jí je líp. Muž se prý choval ošklivě, doma už nemohla dýchat. Když se však výjimečně s Kubou vidí, je k ní hodný. V manželské krizi vidí jejich šanci, protože se mají stále rádi. – O půl roku později. Mirka s Kubou se k sobě vrátili. Mirka pracuje v komunitním centru a Kuba získal novou práci. Mirka rezignovala na „respektující“ výchovnou metodu a využívá více „autentický“ přístup. Kuba uznává, že v nedávné minulosti nebyl v pohodě. Nastupuje do manažerské pozice. S Mirkou se nehádají, vycházejí si vstříc a snaží se vše skloubit tak, aby byli víc spolu. – O půl roku později. Tři a půl roku po svatbě. Kuba pracuje v kanceláři firmy Auto Kelly pátý měsíc. Fyzickou únavu z fabriky nahradilo psychické vyčerpání, přesto si místo i šéfa pochvaluje. Daří se mu umořovat dluhy. Doma se snaží s ohledem na povinnosti dělit o kompetence. – O rok později. Čtyři a půl roku po svatbě. Mirka se stará o zvířata, Kuba sklízí rajčata. Kubovi v práci přidali, a tak s výplatou vyjdou. Děti mají nový pokoj, kam jim táta vyrobil skříň. Plánují další stavební úpravy. – Mirka pracuje v domově pro seniory od časného rána, a tak Kuba vypravuje děti sám. Žena se rozhodla založit lesní mateřskou školku. Emilka žaluje na tátu, že v garáži hraje počítačové hry. Manželé se dohadují „co kdo kdy jak“ udělal. Kuba vaří knedlíčkovou polévku. – O půl roku později. Pět let po svatbě. Mirka povýšila na vedoucí domova pro seniory. Zajišťuje provoz pro šedesát klientů. Po autonehodě má problémy s krční páteří. Nezodpovědný Kuba jí byl nevěrný s kolegyní-asistentkou. Žena má pocit, že situaci přivolala. Doufala, že si rodinu udrží, ale teď neví, co bude dál. – O půl roku později. Pět a půl roku po svatbě. V Kubově pronajaté vybavené garsonce vládne chaos. Muž se učí starat se sám o sebe. Za rodinou jezdí pravidelně. Namlouvá si, že ztratil hlavu a kvůli chvilkovému poblouznění o Vánocích odešel z domova, který teď postrádá. Rychle si prý uvědomil, že zamilovanost není láska. Snaží se údajně udělat maximum, aby chyby napravil. – Mirka je s dětmi z lesní školky na výpravě. – Kuba chce se ženou najít „společnou řeč“. Je pro něj skličující být po večerech sám. – Mirka vnímá Kubovy snahy, stále by chtěla být s ním, ale teď to nejde. Nevěru by byla schopná přejít, i ona už měla známost. Kubu miluje, cítí odpovědnost za děti. Situaci navíc komplikuje fakt, že jí Kuba něco zásadního zatajil a ona žila dlouhodobě ve lži. Během „záletu“ si uvědomila, jak manžel „nefunguje“. – O rok a půl později. Sedm roků po svatbě. Pár je rozvedený. Pro Mirku je exmanžel životní láskou, ale z jeho strany city vymřely. Uzavřeli dohodu o majetku, žena s dětmi zůstala bydlet v domě, kolem kterého je nepořádek. Zvířata jsou pryč. Kuba má známost s třiadvacetiletou dívkou. Podle Mirky nezvládl roli zodpovědného otce. Zklamaná žena sní o někom, kdo by ji „rozdýchal“, nechce být sama a je vděčná, že má děti. – Jakub žije na Slovensku se svojí přítelkyní a pracuje v reklamačním centru nadnárodní firmy. Věří, že děti časem pochopí, proč jim to s Mirkou nevyšlo. Mirka žije sama s dětmi v jejich domě a pracuje nadále v sociálních službách. -kk-

Účinkují

Mirka Šindelářová

Jakub Šindelář

Emilka Šindelářová

Daneček Šindelář

Štáb a tvůrci

Autor projektu

Helena Třeštíková

Původní filmový námět

Helena Třeštíková

Dramaturg

Jan Gogola ml., Ivana Pauerová Miloševič (ČT)

Zvuk

Richard Müller (design, střih a mix zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Milan Petrinjac (záznam zvuku), Jiří Gráf (záznam zvuku), Lukáš Kosek (záznam zvuku), Vítek Jíra (záznam zvuku), Luka Šuto (záznam zvuku), Lukáš Moudrý (záznam zvuku)

Výkonná produkce

Jiří Vlach (výkonný producent ČT)

Producent

Hana Třeštíková (Produkce Třeštíková), Alena Müllerová (ČT)

Vedoucí produkce

Roman Blaas (ČT)

Zástupce vedoucího produkce

Lucie Zvěřinová (ČT)

Výtvarná spolupráce

Ctibor Jáhlo

Spolupráce

Helena Třeštíková (režijní supervize), Michael Třeštík

Lokace

Praha, Staré Město (Praha), Staroměstské náměstí (Staré Město), Staroměstská radnice (Staroměstské náměstí), Vinohrady (Praha), Písecká ulice (Vinohrady), Rodinné a komunitní centrum Paleček (Písecká ulice), Milovice, letiště Boží Dar (Milovice), Kutná Hora (Praha), Kolín, Morava

Produkční údaje

Originální název

Manželské etudy: Nová generace

Český název

Manželské etudy: Nová generace

Anglický název

Marriage Stories: New Generation

Pracovní název

Manželské etudy

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

sociální, časosběrný, sociologický

Země původu

Česká republika

Copyright

2019

Rok výroby

2011—2019

Produkční data

konec distribučního monopolu 31. 12. 2025

Premiéra

distribuční premiéra 21. 3. 2019 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Mirka a Kuba – 7 let života. Dokumentární film Hany Třeštíkové.

Distribuce

Aerofilms

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

96 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Mezititulky

české

Úvodní/závěrečné titulky

české