V hořké hříčce Jakuba Felcmana Konzultace poslední den zkouškového období se ukazuje, že při vysokoškolských zkouškách nemusí mít zkoušející vždy navrc.| -– Za profesorem přijde student s prosbou o posunutí termínu na odevzdání seminární práce. Pedagog to rezolutně odmítne, jenže mladík mu vysvětlí, že získal grant, který místo něj bude muset v případě jeho nedokončení zaplatit katedra, a to by mohlo ohrozit i profesorovu pozici. V následujícím dialogu student sofistikovanou argumentací dokazuje, že odklad je tím nejlepším z existujících řešení... -tbk-
Je nějaký zvláštní důvod, že máme jednání v autě a ne v kanceláři? – Jsme v autě, protože se chci jet nechat ostříhat. – Proč si nepozveš holiče do kanclu? Anebo sem do auta, ostříhá tě tu a můžeš jet zpátky do kanceláře. – Stříhání vlasů znamená ještě něco jinýho. Asociace. Kalendář na stěně, zrcadla všude okolo. A tady žádný holičský křeslo není. Jediný křeslo, který se tu kejve je to, na kterým sedíš ty. – Profesor se chystá domů, když se v jeho pracovně objeví vousatý student, který s sebou ovšem nepřinesl povinnou seminární práci. Mladík musí pedagogovi pomoci s počítačem, v němž jeho práce také není. Přišel totiž požádat o posunutí termínu. Profesor to odmítne a vyhodí ho. Student se však vrátí. Pedagog je nadále odmítavý. Vyčítá mu, že vůbec nereagoval na jeho výzvy. A konstatuje, že s ním se nedá smlouvat, i když ví, že to pro studenta znamená ukončení studia. Jenže mladík oponuje. Získal na svou práci pro katedru grant, který ještě neskončil. Kdyby nedostal zápočet, musel by vracet peníze, jež nemá, takže by je musela vrátit katedra. Podle její tajemnice by možná kvůli tomu musel profesor rezignovat. On grant nedokončil, protože nemá publikovatelný výsledek, a navíc svému projektu už nevěří. Má sice dost podkladů, ale nemůže je zahrnout do grantu. Mohl by se pokusit projekt dokončit, ale tím by se zpronevěřil svým zásadám. Konstatuje, že v případě potvrzení odkladu může projekt posunovat ještě dva roky; pak ho však stejně vyloučí a profesor bude muset vracet peníze a možná i rezignovat. Ale zároveň, když mu vyučující termín posune, může se třeba stát zázrak. Pedagog vede se studentem dialog, ale zdá se, že mladíkova sofistika je „neprůstřelná“. – Profesor čeká na refýži na tramvaj. Student stojí na protější zastávce. Dívají se na sebe. Pak staršímu muži přijede tramvaj... -tbk-
Snímek byl v květnu 2019 uveden v kinech jako součást pásma Problémy prvního světa.
profesor Bergmann
student
Miloslav Pecháček
Juras Karaka (zvuk a záznam zvuku)
i/o post (obraz), Jordi Niubò (i/o post), Libuše Martínková (i/o post)
Gabriela Knýblová
Petra Milotová
Skupina 7 x 2, Adam Gebert, Ondřej Provazník, Michal Hogenauer, Kateřina Kačerovská, Anna Kopecká, Jakub Felcman, Josef Krajbich
Hudba k písni Claudio Monteverdi
Text písně Ottavio Rinucci
Zpívá Barbora KabátkováCollegium Vocale 1704
Praha, Josefov (Praha), náměstí Jana Palacha (Josefov), Filozofická fakulta Univerzity Karlovy /i interiér/ (náměstí Jana Palacha), Staré Město (Praha), Křižovnická ulice (Staré Město)
Konzultace poslední den zkouškového období
Konzultace poslední den zkouškového období
Consultation on the Last Day of the Examination Period
film
hranýdistribuční
komedie, hořká komedie
Česká republika
2019
2018
festivalová premiéra 25. 3. 2019 (26. mezinárodní filmový festival Febiofest Praha)
distribuční premiéra 2. 5. 2019 /přístupné bez omezení/
bez sloganu
krátkometrážní
15 min
DCP 2-D, DVD, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české