Snímkem Cesta domů završil režisér, scenárista, producent a kameraman Tomáš Vorel (nar. 1957) svou populární, přes dvě dekády se táhnoucí trilogii, jež započala Cestou z města (2000) a pokračovala Cestou do lesa (2012). Opět sledujeme starosti a radosti rodin Papošů a Marákových a jejich svéhlavých potomků. Vorel se odklání od podobenství a idealismu rurálního života, jež charakterizují předchozí dvě části triptychu, a naopak volí vážnější tóny sociálního dramatu, které byly patrné v Instalatérovi z Tuchlovic (2016). – Děj navazuje na předchozí film, jenž vyvrcholil lesní svatbou Ludvy Papoše mladšího s Anynou Marákovou. Z pracovitého mysliveckého adjunkta, který zavrhl rodinnou tradici sedláctví, se stal revírník zápasící s byrokratickým molochem. Společně s manželkou, vášnivou vyznavačkou alternativního způsobu života v souladu s přírodou, vychovávají v odlehlé hájence dcerku Marjánku a pokoušejí se o další dítě. Zemědělec Ludva Papoš starší trpí demencí a postupně fyzicky i duševně chřadne. Zatímco Markéta Maráková vybudovala výnosný rodinný byznys z lidového léčitelství, které má pomoci vynervovaným měšťákům, její muž se potýká s alkoholismem... – Vorel se pro scénář inspiroval skutečnými historkami z okolí malebné severoplzeňské obce Rabštejna nad Střelou, kde se celá trilogie odehrává. Při psaní zúročil kontakty s místními obyvateli a jejich osobní zkušenosti. Snímek silně potlačuje dějovost a budování dramatického oblouku ve prospěch vykreslení postav, jejich hodnot, názorů, vztahů a konfliktů, ať už nových, či přetrvávajících z minulých snímků. Je však otázkou, nakolik se prvky satiry a stylizace, pro režiséra typické již od počátku jeho umělecké kariéry v divadle Sklep, hodí pro zvolené téma. Hlavní úlohy opět ztvárnili Tomáš Vorel ml., Bohuslav Polívka, Eva Holubová, Tomáš Hanák a Bára Schlesinger. Role Anyny se zhostila Lucie Šteflová, jež nahradila Annu Linhartovou. Znovu se vrací i píseň Michala Vícha Matko Země. Zatímco v Cestě do lesa se jednalo o upřímný hymnický popěvek rodiny Marákových, v posledním snímku je skladba komerčně vytěžena ve všudypřítomných léčitelských seancích. – Přípravy trvaly šest let a natáčení celý jeden rok. Ve filmu se vystřídají všechna roční období, závěr se příznačně nese ve znamení smrti a narození. -cib-
Revírník Ludva žije spokojeně s manželkou Anynou, dcerou Marjánkou a psem Bardem v lesní hájence. Dohlíží na dělnice, vedené jeho matkou Vlastou, při budování drátěného plotu. Ludvův tchán Honza s koněm tahá klády a tchyně Markéta pořádá léčebnou seanci poblíž studny a potoka. Mladé manžele při romantické chvilce venku v přírodě vyruší Ludva starší. Zemědělec na blízkém poli rozstřikuje na postřikovači umělá hnojiva. Anyna je z chemických přísad znechucená a naštvaně odejde. – O Velikonocích opilí muži vyšlehají mohutnými pomlázkami Markétu, Vlastu i Anynu, které se jim brání. Zmatený Ludva starší se tradice neúčastní, spletl si totiž datum. – Revírník v lese označuje sprejem stromy. Ludva senior sem zabloudí s traktorem, je dezorientovaný a nemůže najít cestu. – Anyna si hraje s dcerou na veřejném pískovišti na návsi. Přítomnou maminku zaskočí svým negativním postojem k očkování. V autě si stěžuje na zápach z řepky. Manžel jí navrhne pracovat s lesními dělnicemi. – Ludvové trénují s myslivci na střelnici, senior jako jediný netrefí cíl. V myslivně to zapijí pivem a debatují o přemnožených jelenech. Předseda vytáhne láhev domácí žaludovice. Revírník dorazí domů opilý nad ránem. – Markéta a ženy z města se bosé brodí potokem a zpívají. Ludva s inspektorem objeví při kontrole v lese kůrovce ve spadlém stromu, který Honza nestihl včas odvézt. Anyna se zaučuje u dělnic, ty se jí však vysmívají pro její nepraktičnost. Cestou z práce Ludva matce zdůrazňuje, že nehodlá po otci převzít rodinná pole. – Markéta maže kolena zmoženému manželovi, vyčítá mu nadměrné pití. Dceři nabídne, že by mohly léčebné kurzy organizovat spolu. – Ludva na posedu při čekané oznámí otci, že hodlá zůstat v lese a rodinná pole nepřevezme. Hospodář zuří. Dvojice přivábí jelena, ale bouřka lov překazí a na muže jen těsně nespadne strom. – Honza přijede za Ludvou, pomůže mu s úpravou interiéru hájenky. Během popíjení hruškovice Anyna prozradí, že dcerku nehodlá dát do školky. – Ludva s manželkou nakupují v supermarketu. Žena má odpor k nezdravě upraveným potravinám, sklenici s Nutellou dokonce rozbije. – Anyna navštíví Ludvu staršího. Zmatený muž ukáže Marjánce stroje na obdělávání pole a kumbál s pesticidy. Snacha chemii striktně zavrhne. – Ludva manželce navrhne pořídit si další dítě. Naštve se na Markétu, která v lese v době letního sucha provozuje léčebnou seanci u ohně. Mladí manželé se pomilují v trávě. – Revírník kontroluje stromy s mysliveckým předsedou. Dělnice se opět nepohodnou s Anynou, která odmítá natírat stromky „jedovatým“ repelentem. Bude raději pomáhat s léčitelskými kurzy matce. Ta manželovi vyčte časté opilecké eskapády. Muž se na ni oboří, že on její nadměrné kouření marihuany neřeší. – Předseda přivede za Ludvou zbohatlého lovce Vasilije. Revírník dalekohledem z posedu sleduje Anynu s Markétou, jak pořádají léčebnou seanci. Rus zastřelí jelena. – Na podzim inspektor nájemníkům hájenky oznámí, že jejich chalupa se bude prodávat. – Léčitelka pořádá seanci ve stanu. Vlasta si ji nadšeně užívá a přizná, že manžel je čím dál víc zmatený. Markéta je nešťastná z Honzova alkoholismu. – Myslivci střílejí kachny. Zmatený Ludva starší se ztratí v rákosí. V hospodě se pohádá s vedoucím myslivců kvůli jeho komunistické minulosti. – Přišla zima. Honza Ludvovi nabídne půjčku na odkup hájenky. Pracovnice v lese sbírají šišky. Revírník se líbí Šárce, Anyna to zpozoruje. – Pár navštíví manžele Papošovy. Anyna odmítne domácí pocukrované buchty, jelikož jsou podle ní nezdravé. Zmatený Ludva starší nepozná Vlastu, zajít k doktorovi nechce. Manželka se za něho modlí v kostele. – Po vsi chodí Mikuláš. Ludva s Honzou dorazí v kostýmech do hájenky a obdarují sladkostmi Marjánku. Navštíví i Markétu, která je vyžene. Opilý manžel usne v maštali s uskladněnou pálenkou, revírník odejde se Šárkou. Anyna s holčičkou dorazí v noci za matkou, která jí potvrdí Ludvovu nevěru. – Markéta pořádá seanci v zasněženém lese, Honza se léčí ze závislosti na pití. Anyna se rozhodne dočasně bydlet u matky. – Ludva v lese narazí na dělnice. Vlasta mu vyčítá zálet v opilosti. Muž milenku Šárku ignoruje a ta se urazí. Chtěl by si půjčit peníze od Honzy na odkup hájenky, Markéta to nedovolí. – Revírníka navštíví rodiče. Otec má diagnostikovanou vaskulární demenci. Synovi nabídnou milion korun ke koupi nemovitosti. – Anyna se chce vrátit k Ludvovi. Matce prozradí, že je těhotná. Honza potají pije pálenku. – Revírník se účastní aukce hájenky, avšak neuspěje. Doma mu navrátivší Anyna oznámí, že čekají dalšího potomka. – Pár se stěhuje z chalupy. Ludva starší trpí pokročilou demencí a nepozná ani vlastního syna. – Vlasta s manželem odpočívá pod stromem v poli dozrávajícího obilí. Muž náhle zemře. – Na hřbitově se koná Ludvův pohřeb. Během smuteční hostiny v hospodě navrhne Vlastin vietnamský zeť prodat pole a vybudovat farmu na těžbu virtuální měny bitcoinů. Honza se z žalu silně opije a ztropí scénu. Markéta manžela nepustí domů a varuje ho, že si zahrává se smrtí. Předseda prozradí, že hájenku pomohl odkoupit Vasilijovi. – Opilý Ludva, jenž podal výpověď, se připotácí ke staré chalupě. Narazí na nešťastného Honzu s oprátkou z řetězu na krku. Revírník nešťastníka včas zarazí, nabídne mu placatku slivovice. – Markéta pořádá léčitelskou seanci v sadu. Pečuje o své konopí, ženy společně češou jablka a zpívají. Ludva za pomoci Honzy pomáhá matce na poli se sklizní. -cib-
V průběhu natáčení zemřel 15. dubna 2019 herec Radomil Uhlíř, představitel faráře Hniličky. Ve scéně pohřbu byl nahrazen Martinem Vansou.
revírník Ludva Papoš
lesní dělnice Anyna Papošová, Ludvova žena
Marjánka, dcera Papošových
zemědělec Ludva Papoš, Ludvův otec
lesní dělnice Vlasta Papošová, Ludvova matka
lesní dělník Honza Marák, otec Anyny
lidová léčitelka Markéta Maráková, matka Anyny
Sayen, syn Marákových
Pepa, předseda mysliveckého sdružení
hospodář mysliveckého sdružení
lesní dělnice Šárka
lesní dělnice Jarmila
ruský lovec Vasilij Mitrijev
lesní inspektor
licitátor
odhadce
Anča, dcera Papošových
vietnamský podnikatel Hoang, Ančin muž
holčička na hřišti
matka holčičky na hřišti
farář Hnilička
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní žena
depresivní muž
koledník
kolednice
kolednice
teplý kočí
hospodská
kněz na pohřbu
ministrant na pohřbu
pozůstalý
pozůstalý
pozůstalý
pozůstalý
pozůstalý
pozůstalá
pozůstalá
pozůstalá
pištící holčička
muž na návsi
žena na návsi
žena na návsi
Bard, fenka Ludvy
Bard, fenka Ludvy
Kaštan, kůň Honzy
Edita Marholtová, Jan Lacina
Tomáš Kordík, Kristýna Lesná, Barbora Erbenová
Tomáš Vorel, Bára Nimcová, Slavomír Lenčeš (spolupráce na scénáři), Jaroslav Weber (spolupráce na scénáři), Eva Holubová (spolupráce na scénáři), Tomáš Hanák (spolupráce na scénáři), Barbora Vlčková (spolupráce na scénáři)
Jaroslav Sedláček (FC ČT)
Pavel Frydrych, Jiří Propílek, Vladimír Duben, Jan Houdek, Petr Houdek (ostřič)
Roman Chochola (vedoucí výpravy), Jiří Vobecký (rekvizitář), Patrik Ziegler (rekvizitář), Jan Troníček (rekvizitář), Robert Holoubek (rekvizitář), Tomáš Čekan Drátěnka (rekvizitář)
Hanka Poislová, Klára Vostárková
Veronika Riehs /ž/, Markéta Lettlová, Petra Vlková, Aneta Šritrová
Jakub Jurásek (zvuk, střih a mix zvuku), Jan Šulcek (pomocný zvuk), Janek Paľovský (pomocný zvuk), Michal Straka (pomocný zvuk)
Magiclab, Michal Křeček (supervize Magiclab), Barbora Bajgarová (koordinátorka Magiclab)
Trick SFX, Vít Petrášek, Stanislav Šmeral
Magiclab (obraz), Studio Vorel Film (zvuk)
Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Ondřej Kulhánek (Bontonfilm Studios), Martin Palán (Bontonfilm Studios)
Tomáš Vorel (Vorel Film), Jaroslav Sedláček (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Martin Chalupský (innogy), Sylva Jančová (innogy)
Eliška Pinďáková (Bontonfilm Studios), Michaela Urlichová (Bontonfilm Studios), Zuzana Vrbová (FC ČT), Markéta Sedelmayerová (FC ČT)
Miroslav Vymětal (Bontonfilm Studios), Barbora Kinkalová (Bontonfilm Studios), Petr Koza (Vorel Film), Jiří Koštýř (FC ČT), Martin Vansa (vedoucí natáčení Bontonfilm Studios), Lenka Čížková (vedoucí natáčení Bontonfilm Studios)
Stanislava Fišárková (ekonomka Vorel Film)
Ivana Brichtová (Bontonfilm Studios), Veronika Hanšutová (Bontonfilm Studios)
Petr Hons (světelný design)
Petr Hons (vrchní osvětlovač)
Vojtěch Jouza /hoboj/, Miroslav Kejmar /trubka/, Daniel Mikolášek /bicí, flétna/, Peter Mišejka /violoncello/, Aneta Šudáková /violoncello/, Anna Sommerová /housle/, Anežka Hessová /pikola/, Michal Vích /foukací harmonika/, Antonín Seman /lesnice/, Josef Pubal /borlice/, Lubomír Horňák /kytara/
Hudba k písni Michal Vích
Text písně Bára NimcováTomáš Vorel
Zpívá Tomáš HanákBára NimcováAneta ŠudákováVojtěch VovesnýLucie ŠteflováEva HolubováBolek PolívkaLenka VychodilováMarta MarinováŠošana Šimkováženský sbor
Hudba k písni Maok
Manětín, Rabštejn nad Střelou a okolí (Manětín), Mladotice, Černá Hať a okolí (Mladotice), Strážiště (Mladotice), Žihle, Nový Dvůr a okolí (Žihle), Hluboká (Žihle), Poustky (Žihle), Chotíkov, hypermarket Globus Plzeň /i interiér/ (Chotíkov), Nečtiny, kostel sv. Jana Většího /i interiér/ (Nečtiny), hřbitov (Nečtiny), Velečín, střelnice (Velečín), Blatno u Jesenice, studánka Na Chlapecké louce (Blatno u Jesenice)
Cesta domů
Cesta domů
The Way Home
film
hranýdistribuční
komedie, smutná komedie
Česká republika
2021
2018—2019
začátek natáčení 1. 8. 2018
konec natáčení 4. 8. 2019
slavnostní premiéra 6. 9. 2021 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 9. 9. 2021 /nevhodné pro děti do 12 let/
Závěrečný díl filmové trilogie. Režie Vorel.
Bontonfilm Studios, Vorel Film (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), innogy (koprodukce)
Plzeňský kraj, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
Bontonfilm Studios s.r.o., VOREL FILM, s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE, innogy Česká republika a.s.
dlouhometrážní
92 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, rusky
bez titulků
české