TOMÁŠ VOREL (nar. 2.6.1957, Praha) je syn neuroložky a inženýra zemědělství. Od dětství byl ovlivněn četbou knih Jaroslava Foglara a otcovou sběratelskou vášní pro marionety. Vyrůstal v pražském Braníku, a jako kluk začínal v tamním loutkovém divadélku Zvoneček. Během studií na Stavební fakultě ČVUT (dokončil ji s inženýrským titulem), kde založil filmový kroužek a natočil první šestnáctimilimetrové hrané filmy, poznal Davida Vávru a s ním volné divadelní sdružení Sklep, k němuž se připojil. S dalšími přáteli rozvíjeli jeho osobitou poetiku v rámci generačního uměleckého hnutí Pražské pětky (Vorlova scénická činnost je spjata i s vedením pantomimické skupiny Mimoza). První skutečné filmové zkušenosti získal v Československé televizi jako asistent produkce a následně ve Filmovém studiu Barrandov jako asistent režie na zakázkových zahraničních filmech (mj. Yentl, Howling II). Na FAMU (kam byl napodruhé přijat), vystudoval hranou režii u Václava Vorlíčka (1982-87). Už svými oceňovanými amatérskými opusy (Zákon samurajů, Rychlé šípy, Kašpárek, To můj Láďa) a školními filmy (Ze života popelnic, Je dobrá, slaďoučká, Stařec a řeka, Chci tě mít, Dáreček, Ing., Chemikál), na nichž většinou spolupracoval se Sklepáky, si získal pověst velkého talentu. Zmíněné tituly pronikly později i do kin v kolekci Pásmo filmů Tomáše Vorla (1985; distribuce AČFK) a na kompilačním DVD Začátky filmových hvězd (2006). Po studiích natočil úspěšný celovečerní debut Pražská 5. Následovaly další autorské filmy, v nichž formou ironie, nadsázky, grotesky a parodie reagoval na absurditu komunistického režimu a v porevoluční éře ventiloval vlastní pocity z nových společenských jevů a tendencí. U řady filmů byl jeho kameramanem Marek Jícha a jako herci v nich vystupují především lidé z okruhu Pražské pětky. Ve většině svých filmů i hraje. Do menších rolí jej obsazují i generačně spříznění filmaři. V roce 1995 založil produkční společnost Vorel Film. Je tvůrcem videoklipů písní divadla Sklep (Alebo áno, Hůl spí, Tak akorát). V České televizi spolupracoval mj. na kulturních pořadech (hudební magazín „60"). V nakladatelství Primus vydal zbeletrizované scénáře Kamenný most (1997) a Kouř: rytmikál totalitního věku (1998). Patřil k iniciátorům uměleckého centra v paláci Akropolis na Žižkově (1991) a letního kina na Střeleckém ostrově (1997). Roztrpčen nelegálním šířením svých filmů na internetu (navíc ve špatné kvalitě), rozhodl se je postupně sám všechny zveřejnit v kvalitě HD na veřejném kanále YouTube. O jeho životě a tvorbě vznikly dokumenty či pořady Vorel lesní (2006; r. Pavel Hejnal), 13 komnata Tomáše Vorla (2014; r. Vlastimil Šimůnek) a film o filmu Z Gymplu na Vejšku (2014; r. Filip Maryško). David Holub napsal knihu Cesta z města Tomáše Vorla, portrét filmového režiséra (2000). V několika Vorlových filmech ztělesnil drobné i hlavní postavy jeho syn Tomáš Vorel ml. (nar. 1986). – Filmografie: (scénář a režie, není-li uvedeno jinak) (krátké filmy) parodie na samurajské filmy Zákon samurajů (1978; + herec), němá groteska podle Foglara Rychlé šípy (1979), klauniáda o outsiderovi, který to nakonec všem ukáže, Kašpárek (1980; + herec), tragikomedie z všedního dne uštvané manželky To můj Láďa (1981; + spol. nám., spol. sc., herec), lyrický snímek o rybářské vášni Vorlova dědečka Stařec a řeka (1982), satira z české hospody Je dobrá, slaďoučká (1983), stylizovaný paradokument Ze života popelnic (1983; režie, herec), muzikálový skeč o incidentu mladého páru v baru Chci tě mít (1984; režie), absurdní komedie o nezvané ozbrojené návštěvě, jež naruší vánoční pohodu mladých manželů, Dáreček (1985), muzikálová parodie optimistických socialistických příběhů Ing. (1985; + spol. nám., spol. sc.), netypický muzikál o šíleném vědci Chemikál (1986; + spol. sc.), osm experimentálních „chvilek poezie“ s verši mladých básníků Smělé verše (TV-1993; + spol. sc.), ekologická story o setkání dvou přátel, jež po letech sblíží společný smysl života, Tak dělejte něco! (1994; + spol. sc.) z TV cyklu Historky od krbu; (celovečerní filmy) povídková experimentální generační výpověď, vycházející z poetiky divadelních seskupení, Pražská 5 (1988; + spol. nám., spol. sc., herec), hořký industriální „rytmikál“, rozvíjející téma snímku Ing. o trablech mladého inženýra, Kouř (1990; + spol. nám., spol. sc.), dok. o divadelní akci na pražském Střeleckém ostrově v létě 1993 Divadelní ostrov (TV-1994; + kam.), autobiograficky laděná tragikomická moralita o režisérovi, zmítaném osobní a tvůrčí krizí, Kamenný most (1996; + spol. sc., spol. prod., herec), „ekologická“ romantická komedie o útěku počítačového programátora z vysilujícího velkoměstského zmatku na venkov Cesta z města (2000; + nám., texty písní, spol. prod., herec), netradiční dokument o protagonistech z předchozího filmu Z města cesta (2002; + nám., kam., spol. prod., herec), němá groteska Skřítek (2005; + nám., spol. prod., herec), hořká středoškolská a „graffiťácká“ komedie Gympl (2007; + spol. nám., spol. sc., herec), politická satira o zkorumpovanosti současné české společnosti podle knihy Martina Nezvala Ulovit miliardáře (2009; + spol. sc., spol. architekt, herec), volné pokračování snímku Cesta z města, nazvané Cesta do lesa (2012; + spol. sc., kam., architekt, herec), pokračování osudů hrdinů z divácky úspěšné komedie Gympl, nazvané Vejška (2014; + spol. sc., kam., spol. architekt, spol. prod., herec), digitalizovaný a upravený Kamenný most (režisérská verze) (uveden do kin 1.2.2016); (herec, není-li uvedeno jinak) kr. f. Experiment (1983; r. Želimir Gvardiol), Yentl (1983; r. Barbra Streisandová – V), Howling II: Your Sister Is a Werewolf (1985, Howling II; r. Philippe Mora – V), Zahrada klaunů (TV-1986; r. Juraj Herz), Pantomima nad Vltavou (TV-1988; r. Rudolf Růžička), dok. pořad s hranými sekvencemi Exulant Jan Amos Komenský (TV-1992; r. Jaromír Herskovič), Amerika (1994; r. Vladimír Michálek), Díky za každé nové ráno (1994; r. Milan Šteindler), Milan už jde (TV-1994; r. Zdeněk Suchý, Petr Čtvrtníček), kr. f. Nebe nad Mikulovem (TV-1995; r. Otakáro Schmidt), dok. Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu) (1996; r. Karel Vachek; účinkující), Čas dluhů (1998; r. Irena Pavlásková), Perníková věž (2002; r. Milan Šteindler), Mazaný Filip (2003; r. Václav Marhoul), Celebrity s.r.o. (2015; r. Miloslav Šmídmajer). -fik- (2/2016)
2021
RežieScénářKameraArchitektKoproducentText písněHrají
Role: hospodář mysliveckého sdružení
Vorel Film
2005
RežieProducentNámětScénářZpíváTechnický scénářHudba k písniVýtvarníkStřihHrají
Role: policista
grafika a design obrazu, postava skřítka
1996
Hrají
Role: režisér
Akce: 12. ročník, Ceny Andreje Nikolaje Stankoviče
2014
Praha / Česká republika
Mimořádné zvláštní uznání
za ryzost celého jeho filmového díla
Festival: 17. Mezinárodní filmový festival Praha – FEBIOFEST 2010
2010
Praha / Česká republika
Hroch – anticena pro nejhorší český film roku 2009
Ulovit miliardáře
Akce: 16. výroční ceny Český lev 2008
2009
Praha / Česká republika
Cena společnosti Telefónica 02 za nejúspěšnější legálně stahovaný český film, udělena 30. 1. 2009 při vyhlášení nominací cen Český lev 2008
Gympl
Festival: 40. dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana 2008
2008
Ostrov nad Ohří / Česká republika
zvláštní cena odborné poroty (za dílo s nejvýraznějším morálním akcentem)
Gympl
Festival: 27. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2005
Nové Město nad Metují / Česká republika
Hlavní cena poroty Zlatý Prim
Skřítek
v kategorii nejlepší filmová komedie
Festival: 27. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2005
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena FITES za nejlepší scénář
Skřítek
Akce: Odměny Českého literárního fondu v oblasti televize za rok 1993
1993
Praha / Česká republika
Tvůrčí odměna Českého literárního fondu za režii televizního cyklu
udělena 21. 12. 1993 v Umělecké Besedě Praha
Festival: 11. festival české a slovenské veselohry Nové Město nad Metují
1989
Nové Město nad Metují / Československo
Ceny mladých diváků
Pražská 5
Nová komedie režiséra a producenta Tomáše Vorla slibuje navázat na komerční úspěch jeho předchozích filmů. Kromě situačn...