Pohádkový příběh Princ Mamánek se stal režijním i producentským debutem herce, režiséra, scenáristy a hudebníka Jana Budaře (1977), který si v něm rovněž zahrál titulní postavu. Budař je zároveň autorem scénáře a tvůrcem i interpretem filmových písní. Ve snímku vypráví o poněkud zjemnělém, matkou zhýčkaném devětatřicetiletém princi Ludvíkovi Otomarovi Karlovi XII., zrozeném Vznešeném. – Princ, který se bojí všeho včetně komárů, vyrůstá pod ochranou královny, v naprostém přepychu a daleko od všedních starostí. Poté, co zatouží po koruně, dojde trpělivost jeho otci, který ho nechá tajně uspat a zanést do lesa. Synovi pak vzkáže, že pokud se chce stát dobrým panovníkem, musí se nejprve setkat se Smrtí. Ludvík se po boku průvodce, svérázného rytíře Hudrovala, vydá na strastiplnou cestu, jež ho má odpoutat od matky, přivést do dospělosti a k zmoudření. – Scénář vznikl patnáct let před samotným natáčením. Vzhledem k nedostatku financí byl však nejprve převeden do literární podoby (2017). Ve stejném roce vyšla i audiokniha, v níž ústřední královský pár namluvili Libuše Šafránková a Josef Abrhám. K dokončení projektu musel Jan Budař využít crowdfundingovou kampaň na internetovém portálu Hithit. – Inspiraci k námětu autor čerpal v obci Dětenice se zámkem a středověkou krčmou, jež využil i jako filmové lokace. Jejich malebnost a vizuální atraktivita přírodních scenérií, zachycené zkušeným kameramanem Janem Malířem, patří k hlavním přednostem filmu, stejně jako propracované kostýmy. Postavu Mamánkovy matky Ludmily vytvořila slovenská herečka Jana Nagyová, která se k filmování vrátila po osmadvaceti letech. Zastoupila tak Libuši Šafránkovou a Hanu Maciuchovou, jež byly osloveny pro roli dříve, avšak ze zdravotních důvodů ji ani jedna nemohla ztvárnit. Martin Huba jako král ze stejného důvodu nahradil původně zamýšleného Josefa Abrháma. – Neobvykle pojatá pohádka s filozofickým přesahem, líčící příběh o smrti, překonávání strachu, o odvaze a lásce, se vymyká běžné dobové tvorbě pro děti. Svým temným pojetím navazuje na některé tradiční příběhy zpracované například Karlem Jaromírem Erbenem. Zároveň obsahuje komické prvky, které se s tímto přístupem příliš neslučují, a výsledek tak působí nejednotně. Záměrem byla patrně snaha zaujmout dětské i dospělé diváky.
Kdo denně slouží, zároveň si všechnu vládu ponechává? Smrt. – Starý hrobař Hrouda vypráví o království, v němž žije princ jménem Ludvík Otomar Karel XII., zrozený Vznešený. Jako jedináček je zbožňovaný starostlivou matkou Ludmilou, která mu dopřála vždy vše, po čem toužil. Přesto se v dětství cítil osamělý, protože vyrůstal sám, stranou od dětí. Časem se z něj stal sebevědomý a vzdělaný princ, který se však všeho bojí, a život zná jen z knih. – V den princových třicátých devátých narozenin jeho nespokojený otec, král Radomil, nadhodí, že by se jejich mamánek měl konečně oženit a poznat svět. Ludvík však o ženu nestojí. A uvítal by, kdyby ho panovník korunoval dříve, než sám zemře, což by se mohlo vzhledem k jeho pokročilému věku stát brzy. Krále se synova netaktní slova dotknou, Ludvík se mu však omluvit odmítne. – Třetí den po oslavě nechá Radomil potomka uspat a odnést do hlubokého lesa. – Vystrašený princ se ráno probudí na neznámém místě v obyčejných šatech. Otcův přítel, obhroublý rytíř Leonardo Hudroval z Dětenic, mu předá list s královým rozhodnutím, že panovníkem se stane až poté, co potká Smrt. – Ludvík se chce vydat zpátky domů, cestu však nezná, a tak je zcela odkázaný na rytíře. Muž ho zavede k posvátnému mluvícímu dubu, jenž vidí do osudů lidí. Strom mu potvrdí, že mocným králem se stane, až když pohlédne Smrti do tváře a překoná své strachy. A poradí mu, aby vyhledal strážce, který spravuje dřevěné hrady. – Ludvík se zlobí na otce, jenž ho podle něj poslal na smrt. Mladík už o panování ani nestojí a touží jen po pohodlí domova. – Leonardo vezme prince do krčmy U Dvou čarodějnic, kde ho raději představí jako sluhu. V hospodském prostředí se Ludvík cítí nesvůj. Okouzlí ho zde půvabná děvečka Běta. – Hudralovi se podaří z dvojice šišlavých a neupravených hostinských vymámit poslední dva volné pokoje, v jednom však straší. Místo rytíře se v místnosti číslo třináct omylem ubytuje Ludvík. – Než princ ulehne, napíše dopis matce a předá ho krčmářkám. Ty však psaní tajně otevřou, a odhalí tak mužovu totožnost. – V noci šlechtice vyděsí oběšenec Bořek Vávra, který se před paní Smrtí schovává v almaře. Bojí se neznáma, proto nejde za jejím voláním. Ludvík duchovi slíbí, že pokud Smrtku potká, povypráví mu o ní. – Hostinské uvězní prince i Hudrovala, chtějí tak od krále získat výkupné. – Vypravěč Hrouda osvětlí, že krčmářky jsou bývalé princezny, Růženka a Zlatovláska. A protože toužily zůstat navždy mladými a krásnými, požívaly lektvary, které je postupně přeměnily v ošklivé čarodějnice. – Bětka osvobodí oba muže a společně utečou před rozezlenými hostinskými, které je honí po lese. – Zamilovaný princ se začne dívce dvořit, jeho sebestředné a povýšené řeči jí však neimponují. – Ludvík ve snu spatří Černého rytíře. – Ráno v lese hrobař Hrouda s pomocníky nesoucími rakev potká trojici na útěku. Starý Hrouda ví, jak se setkat se Smrtí, a přitom zůstat živý. Poradí Ludvíkovi, aby se od něj nechal pohřbít do rakve s dračím zubem v ruce a komárem uvězněným ve sklenici. Drak má vést jeho tělo, komár duši. Nervózní princ navrhne hrobaři, aby mu vydal falešné potvrzení, kterým by oklamal otce. Muž to odmítne, protože smyslem princovy cesty je něco jiného. – Ludvík se Bětě svěří, že je strašpytel a všeho se bojí. Dívka ho však považuje za statečného a dá mu najevo svou náklonnost. – Hrouda prince před uložením do rakve upozorní, aby se Smrti nepodíval do očí, jinak by se do ní zamiloval a mezi živé by se už nevrátil. A odpoví-li na její tři otázky pravdivě, dostane úkol. Teprve po jeho splnění dostane polibek, po němž ho už žádné strachy nikdy nezastaví. – Hudroval se stejným způsobem jako Ludvík vydá za svým svěřencem, aby ho doprovázel i na onom světě. – Staršího Leonarda si Smrt předvolá jako prvního. Muž po pravdě odpoví na otázky a splní zadaný úkol, v souboji přemůže Černého rytíře. Hudroval se nad ním slituje a daruje mu život. Paní Smrt ho za to odmění nejkrásnějším polibkem, jaký kdy zažil, a nechá ho odejít. – Také Ludvík pravdivě zodpoví všechny tři dotazy. U posledního, zda umí milovat, se zarazí a přizná, že neví. Poté dostane za úkol pohlédnout Smrti do očí. – Netrpěliví Ludvíkovi společníci otevřou rakev. – Princ vzhlédne ke Smrtce a zjistí, že má tvář matky. Zamiluje se do ní a zatouží u ní zůstat. – V otevřené rakvi leží princovo nehybné tělo, jež se ostatní marně snaží přivést k životu. – Paní Smrt políbí Ludvíka a propustí ho. Ten se před odchodem z jejího království setká s oběšeným Bořkem. Ujistí ho, že Smrt je krásná a on se jí bát nemusí. – Ludvík se po chvíli bloudění vrátí zpět mezi živé díky Bětě, jejíž hlas ho přivolá. – Mladý šlechtic je zpátky u rodičů na zámku a král mu předá korunu. Princ ji však vrátí s tím, že vše má svůj čas, a odmítne i matčin návrh na společně strávené chvíle. Má už totiž svůj program... – Zamilovaná dvojice, Ludvík a Běta, se v lese šťastně políbí.
princ Ludvík Otomar Karel XII. zrozený Vznešený
Mluví Simona Stašová /paní Smrt/
královna Ludmila Vznešená, Ludvíkova matka/Smrt
král Radomil, Ludvíkův otec
rytíř Leonardo Hudroval z Dětenic
hrobař Gustav Hrouda
Běta, děvečka z krčmy
Mluví Petr Lněnička /krčmářku a čarodějnici Gizeldu vydávající se za loupežníka Babliše/
krčmářka a čarodějnice Gizelda
Mluví Miroslav Etzler /krčmářku a čarodějnici Hvizduli vydávající se za loupežníka Jelítka/
krčmářka a čarodějnice Hvizdule
oběšenec Bořivoj Vávra
sluha Ondřej
sluha Vladimír
sluha Petr
princ Ludvík Otomar Karel XII. zrozený Vznešený jako chlapec
cherubín Felix, pomocník hrobaře
cherubín Arnošt, pomocník hrobaře
Černý rytíř
kuchař Mojmír Kližka
princezna Zlatovláska
princezna Růženka
fakír s hadem
hluchý žebrák
plivač ohně
sedlák Lumír Jedlík
hokynář Žejdlík
prodavač růženců Josef Smíšek
poutník Čumil
Smrt ve snu
loutkoherec
loutkoherec
hudebníci v krčmě
hudebník v krčmě
hudebník v krčmě
hudebník v krčmě
dubl za Ondřeje Vetchého – šerm
kůň Černého rytíře
had fakíra
komár
hlas stromu-čaroděje Dádruduba
hlas netrpělivého muže
Jitka Nováková
Jan Budař (Princ Mamánek – pohádka)
Stanislav Dančiak ml.
Jan Malíř, Olga Malířová Špátová, Jan Matyášek ml. (letecké záběry), Lucie Drlíková (podvodní záběry), Pavel Bohoněk (podvodní záběry)
Pavel Česal, Adam Sejk (ostřič)
Iva Raisová
Jan Budař (ilustrace), Michal Barouš (malíř), Miroslav Boucník (malíř)
Miroslav Karmazín (vedoucí výpravy), Jaroslav Roubíček (asistent vedoucího výpravy), Martin Franzkix (rekvizitář), Roman Šlesinger (rekvizitář)
Andrea Zikanová, Katarína Chválová, Vanda Exnerová, Jana Přichystalová
Eva Ungrová Malíková, Klaudie Havlová
Branislav Vincze
Josef Mašek, Ielyzaveta Nazarenko /ž/ (záznam zvuku), Karel Zámečník (mix zvuku), Ivo Špalj (záznam postsynchronních ruchů), Michal Pekárek (záznam a mix hudby)
Jiří Soukup, Pavel Vrtěl, Tomáš Kocourek, Karel Kučera
Blanka Lonek /ž/ (produkce), ČT Triková postprodukce (obraz), Jitka Chaloupková (produkce ČT Triková postprodukce), Jan Ulrich (produkce ČT Triková postprodukce), PFX (zvuk), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Shoebox Michaela Kocába (hudba)
Jano Zajíc (grafika)
Luděk Valchář (výkonný producent Bedna Films), Karel Komárek (výkonný producent FC ČT)
Jan Budař (Budhar film)
Jakub Červenka (Bedna Films), Petr Kratochvíl (Bedna Films), Jiřina Budíková (kreativní producentka FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT)
Aleš Solar (Bedna Films), Markéta Tulisová (FC ČT)
Jana Balážiová (Bedna Films), Jan Ševeček (Bedna Films)
Stanislav Klika (vrchní osvětlovač), Václav Šilha (fotograf), Václav Tomšovský (práce se zvířaty – holub), Petr Kolomazník (práce se zvířaty – kůň)
Jan Budař, Vanda Procházková (orchestrace), Dušan Lipert (orchestrace)
Wolfgang Amadeus Mozart (Koncert pro lesní roh a orchestr č. 3 Es Dur Allegro), Bedřich Smetana (Prodaná nevěsta /Tanec komediantů/), Giacomo Puccini (Turandot /Nessun dorma/), Giacomo Puccini (Tosca /É lucevan le stelle/), Antonio Vivaldi (Čtvero ročních dob /Jaro II. Largo/)
Filharmonie Brno (Dirigent Vanda Procházková), skupina Dei Gratia, skupina Eliščin band, Jan Budař
Jaroslav Zouhar
Hudba k písni Jan Budař
Text písně Jan Budař
Zpívá Jan BudařVeronika Khek Kubařová
Hudba k písni Jan Budař
Text písně Jan Budař
Zpívá Jan BudařVeronika Khek Kubařová
Hudba k písni Giacomo Puccini
Text písně Giuseppe AdamiRenato Simoni
Zpívá Ionel Tudoran
Hudba k písni Giacomo Puccini
Text písně Giuseppe GiacosaLuigi Illica
Zpívá Lubomir Bodurov
zámek Dětenice /i interiér/, Pohansko, zámek Lednice, lesopark (zámek Lednice), Český ráj, Kokořínsko (Český ráj), Podivín, okolí (Podivín), Hrubá Skála, Troskovice, Nebákov (Troskovice), Radostín u Sychrova, Pohansko, okolí (Pohansko), Kokořín, jeskyně Rozbořenka (Kokořín), Čestlice, aquapark /interiér/ (Čestlice)
Princ Mamánek
Princ Mamánek
Prince Mama's Boy
film
hranýdistribuční
komedie, podobenství, pohádka
Česká republika
2022
2021
začátek natáčení 7. 9. 2021
konec natáčení 30. 11. 2021
předpremiéra 11. 9. 2022 (kino Scala, Brno)
slavnostní premiéra 24. 10. 2022 (multiplex Cinema City Slovanský dům, Praha)
distribuční premiéra 27. 10. 2022 /přístupné bez omezení/
Veselá pohádka jako ze života. Film Jana Budaře.
Budhar film, Bedna Films (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)
dlouhometrážní
101 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české