Časosběrný dokument Let viny je celovečerním debutem Terezy Tary (nar. 1983), absolventky Katedry dokumentární tvorby na pražské FAMU. – Autorka ve filmu sleduje průběh svého psychosomatického onemocnění způsobeného špatnými mezilidskými vztahy. Vyhledává pomoc u léčitelů a neortodoxních psychoterapeutů, poznává jeskyně Moravského krasu, s nimiž cítí zvláštní duchovní spojení, hledá stabilní partnerské soužití, zbavuje se zažitého pocitu viny a usmiřuje se s matkou, vůči níž si dlouho udržovala odstup. – Snímek, jehož název je hříčkou se slovem ledviny, což je orgán, který údajně nejvíce trpí špatnými mezilidskými vztahy, se soustředí zejména na vliv duševního rozpoložení na fyzické zdraví. Upozorňuje také na prozaičtější nebezpečí ohrožující člověka, jako jsou například amalgámové plomby, jejichž škodlivost nebyla v době natáčení ještě šířeji známa. Z rozvětvené struktury dokumentu průběžně vystupuje ústřední téma režisérčiny osobní cesty za duchovním ozdravením, kterou Tereza Tara prezentuje s nevídanou otevřeností. Tématu zdraví se věnovala již v krátkometrážních studentských filmech Hormonální akvárium (2007), V čem je háček? (2007), Ledviny (2008) a Posttraumatická stresová porucha (2011). – Snímek Let viny byl vyvíjen v rámci workshopu Ex Oriente Film, pořádaného Institutem dokumentárního filmu. Režisérka začala dokument vytvářet v době svého bakalářského studia na FAMU a dokončila jím své magisterské studium. Natáčení probíhalo v rozmezí dvanácti let, kdy byly použity materiály z režisérčiných starších bakalářských studentských snímků, a finančně jej částečně pokryla sama Tereza Tara. Veřejnosti byl film poprvé představen na 25. mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, na němž soutěžil v rámci sekce Česká radost. Jeho další uvedení většinou doprovázely besedy s režisérkou.
Dokumentaristka Tereza Tara ve dvaceti pěti letech onemocněla. Trpěla bolestmi zad a hlavy, únavou a otoky nohou. Lékaři původ jejích potíží nenašli. – Léčitel František Patloka Tereze pomáhá masáží a terapií dotekem od bolesti zad a hlavy, za jejíhož původce považuje ledviny. Vysvětluje, že medicína zatím není schopná rozpoznat neduhy založené na proudění vnitřní energie. Možnost, jak dosáhnout úlevy, léčitel vidí ve vyváženém životě a odevzdanosti Bohu. – Léčitelka Eva Lányová považuje neduh ledvin za následek špatného vztahu s matkou. Právě nad tímto vztahem se Tereza často zamýšlí. – Terezu prohlíží zubař Jiří Benda. Upozorňuje na škodlivost amalgámových plomb obsahujících rtuť. – Terezina kamarádka Barbora sdílí svou zkušenost s nemocí ledvin. – Patloka upozorňuje na to, že správný lékař musí důvěřovat intuici a respektovat věci přesahující materiální svět. – Tereza během léčby našla předtím nepoznaný klid v jeskyních Moravského krasu. Archeolog Martin Golec líčí historii Býčí skály a její duchovní význam pro předkřesťanskou víru. – V rámci terapie deleguje Tereza své emoce na vybranou zástupkyni. Ta je konfrontována s lidmi, kteří představují filmařčinu rodinu. Tereza tak získává nad svou situací nadhled. Terapie se zaměřuje na její špatný vztah s matkou a odtažitost otce. – Tereza navštíví s matkou Moravský kras. Matka vypráví o mentální anorexii, kterou si dcera prošla po traumatizujícím zážitku na letním táboře zasaženém povodní. V tomto zážitku vidí důvod Terezina uzavření se do sebe. – Při terapii Terezina zástupkyně dochází k závěru, že si filmařka musí uvědomit, jak byla situace obtížná pro její matku, a udělat vůči ní vstřícný krok. – Tereza při terapii popíše vizi, v níž se vrátila do doby matriarchátu. Její osobní krize víry ve vizi způsobila krveprolití a katastrofu. V zážitku vidí odraz svého vžitého pocitu viny. Léčbu spatřuje ve smíření se sebou samou. – Tereza navázala vztah se sochařem Martinem. Soužití na ni má uklidňující a ozdravný vliv. – Léčitel Patloka telefonicky radí ženě, které manželova nevěra způsobuje problémy s ledvinami. Nabádá ji k trpělivosti. Tereza s touto představou ženy-trpitelky nesouhlasí. – Tereza na Býčí skále podstupuje rituál, který ji má smířit s její minulostí. Uvědomuje si problematičnost svého vztahu k mužům. – Tereza a Martin si ve vídeňském muzeu prohlížejí poklady z Býčí skály. – Se svou matkou Tereza probírá rozdíl v přístupu k životu a mezilidské komunikaci, který mezi oběma ženami panuje. – Filmařka vypráví, že čím více začínala rozumět sama sobě, tím více si uvědomovala, že v partnerském vztahu není šťastná. Aby se mohla plně uzdravit, vztah ukončila. – Tereza a její matka dospívají k usmíření a k odbourání psychických bariér, které mezi nimi stály. Spolu s Tereziným novým partnerem a malou dcerou se prochází po Moravském krasu.
Ve filmu je použit zvukový záznam improvizačního představení Jaroslava Duška a Pjéra La Šé'ze (vlastním jménem Petra Knotka) v pražském Divadle Kampa s názvem Malá vizita.
dokumentaristka Tereza
léčitel
rozhlasová redaktorka a Terezina matka
léčitelka
dentista
archeolog
sochař a Terezin bývalý partner
tanečnice a choreografka
německý psychoterapeut
průvodkyně žen na cestě osobního rozvoje a Terezina kamarádka
psychoterapeut
psychoterapeut
herec a esoterik
psycholog a herec
sociolog a hudebník
průvodkyně psychospirituálním rozvojem
herečka
fotografka
psychoterapeutka
fotografka
Dalibor, Terezin nový přítel
dcera Terezy a Dalibora
Zuryna Lee /ž/, Vidu Gunaratna, Radka Šplíchalová, František Jakubec, Ondřej Belica, Tereza Tara /ž/, Martin Kocourek, Ilona Malá, Jan Hubáček
Črt Brajnik, Ilona Malá (spolupráce)
Viera Marinová (zvuk a mix zvuku), Martin Roškaňuk (záznam zvuku), Lenka Mikulová (záznam zvuku), Viera Marinová (záznam zvuku), Martin Očenášek (záznam zvuku), Petr Kačírek (záznam zvuku)
Martin Kocourek, Anneta Furdecká (Studio FAMU), Jan Bodnár (Gnomon Production), Magiclab (obraz), Soundsquare (zvuk), Viera Martinová (zvuk)
Anneta Furdecká (Studio FAMU)
Tomáš Šimon (Studio FAMU), Lenka Medová (Studio FAMU), Jan Bodnár (Gnomon Production), Jan Hubáček (Gnomon Production)
Jakub Polách (grafika)
Helena Třeštíková, Karel Vachek, Alice Růžičková, Jan Daňhel, Petr Oukropec, Marek Hart
Dalibor Habr, Tomáš Haluza
Bedřich Smetana (Má vlast /Vltava/)
Hudba k písni lidová píseň
Text písně lidová píseň
Zpívá Dagmar Misařová
Česká republika, Praha (Česká republika), Staré Město (Praha), Týnská ulička (Staré Město), Dům osobního rozvoje Maitrea /interiér/ (Týnská ulička), Josefov (Praha), náměstí Jana Palacha (Josefov), Vysoká škola uměleckoprůmyslová /interiér/ (náměstí Jana Palacha), Malá Strana (Praha), Vlašská ulice (Malá Strana), nemocnice sv. Karla Boromejského /interiér/ (Vlašská ulice), Vilémovice u Blanska (Česká republika), okolí (Vilémovice u Blanska), Habrůvka (Česká republika), Moravský kras (Česká republika), Macocha (Moravský kras), Býčí skála (Moravský kras), Punkevní jeskyně (Moravský kras), jeskyně Kostelík (Moravský kras), Lažánky u Brna (Česká republika), Osho Sugama Meditation Center /interiér/ (Lažánky u Brna), Tišnov (Česká republika), Rosice u Brna (Česká republika), Bílovice nad Svitavou (Česká republika), USA, Kalifornie (USA), Los Angeles (Kalifornie), Osho Shangri Los Angeles Meditation Center /interiér/ (Los Angeles), Rakousko, Vídeň (Rakousko), Přírodovědné muzeum / Naturhistorisches Museum; interiér/ (Vídeň), Německo (Česká republika), Schwandorf (Německo), Oberpfälzer Künstlerhaus /interiér/ (Schwandorf)
Let viny
Let viny
Healing Me
film
dokumentárnídistribučnístudentský
lyrický, rodinný, esej, časosběrný
5. ročníkKatedra dokumentární tvorbyabsolventskýmagisterský
Česká republika
2021
2008—2020
začátek natáčení 1. 6. 2008
konec natáčení 15. 5. 2019
festivalová premiéra 29. 10. 2021 (25. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
předpremiéra 22. 9. 2022 (kino Art, Brno)
distribuční premiéra 30. 9. 2022 /přístupné bez omezení/
slavnostní premiéra 30. 9. 2022 (kino Aero, Praha)
Ať jsou všechny bytosti zdravé.
Tereza Tara /ž/, Studio FAMU (koprodukce), Gnomon Production (koprodukce)
dlouhometrážní
78 min
DCP 2-D, MP4
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, německy
bez titulků
české