Po oceňované hořké komedii ze současnosti Mistři natočil režisér Marek Najbrt opět ve spolupráci se spoluscenáristy Benjaminem Tučkem a Robertem Geislerem okupační drama Protektor. Název je odvozen nejen podle funkce nenáviděného Reinharda Heydricha v protektorátu Čechy a Morava, ale má i širší konotace. Tak jako nacisté flagrantně popřeli význam slova protektor tedy ochránce, podobně se protagonista trpkého příběhu, rozhlasový reportér a hlasatel Emil Vrbata, stává během okupace z ochránce své židovské manželky, herečky Hany, jejím „protektorem“. Opatrnický muž si totiž stále více zadává s nenáviděným režimem, přičemž se vymlouvá na nutnost zachránit ženu. Jejich vztah se však kvůli tomu postupně hroutí. Emil se zapletá s kolaborantskou kolegyní Věrou a s mladičkou novinářkou Kristou, Hana zase vyhledává přátelství s promítačem Petrem, který jí nabídne únik z tíživé reality pomocí morfia. Děj se odehrává v letech 1938-42, ale je rámován dnem atentátu na Heydricha. Souhrou bizarních náhod ve stejný den Emil z nutnosti ujede na ukradeném kole, a pak má strach, že by mohl být podezřelý ze zločinu, neboť běsnící nacisté pátrají po podobném kole jako po stěžejním důkazu. – Motiv kola (případně cyklistů) se stává klíčovým prvkem stylizace vyprávění (objevuje se v úvodních titulcích a je využíván k „předělům“ podobně jako montáže dobových dokumentů), k níž patří i použití různého tónování obrazu. Tvůrci zručně pracují s dobovými atributy i s aspekty moderního retrofilmu. Využívají prostředí prvorepublikové kinematografie (scény z natáčení Hančina filmu, postava jejího kolegy Fantla apod.) a zachycují atmosféru válečného rozhlasu (jak v hlášeních, tak v sekvencích z rozhlasové budovy), jenž měl tehdy stejnou roli jako dnes televize. Podstatné jsou ovšem nadčasová „ideová“ a morální dilemata, jež musejí protagonisté řešit. Charakterizace těchto problémů i postav je poněkud schematická, což ovšem odpovídá celkovému ladění snímku, který – též díky kvalitnímu hereckému obsazení – o hodně převyšuje letošní českou produkci. -tbk-
Čech je cyklistou, jenž se nahoře hrbí, dole však šlape... Adolf Hitler. – 1942. Muž v klobouku (Emil) přijede domů na dámském kole. Volá na něj manželka Hana. V rádiu vysílají zprávu o atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Jeden z atentátníků ujel na kole. Popis sedí na něj. - Hana vzpomíná na nedalekou minulost. Tehdy hrála v blonďaté paruce hlavní roli po boku elegantního seladona Arnošta Fantla. – 1938. Emil Vrbata natáčí s reportérem Frantou a jeho dívkou, asistentkou Věrou, rozhlasovou reportáž ze stavby bunkru. Dohaduje se s Frantou, který odmítá jakoukoliv cenzuru. – Po pracovní projekci se v klubu baví Hana a Fantl se spokojeným producentem. Přijde pro ni Emil. Vidí ji zpívat a tančit s Fantlem. Žárlí na herce. Hanka ho uklidní: jejich vztah je čistě pracovní. – 1939. Franta vesluje na skifu. – Po natáčení přemlouvá Fantl kolegyni, aby s ním utekla z republiky. Oba jsou Židé a nečeká je tu nic dobrého. Má pro ni už i vízum. Mladá žena to odmítne. – Emil dostane do rozhlasu dopis, který pak spálí ve veslařské klubovně. Cestou domů s bezmocným vztekem sleduje příjezd Němců do Prahy (15.3.1939). Hana je doma nešťastná a on jí slíbí, že se o ni postará. – Nový šéf v rozhlase Tomek sděluje podřízeným cenzurní nařízení. Franta se vzpouzí a Emil s Věrou mu to pak vyčtou; je nutné chovat se pragmaticky. – Vrbata musí odjet do ateliéru. Opilá Hana se dozvěděla, že u filmu končí. Vylezla na osvětlovací lávku a hrozí, že skočí. Producent je naštvaný. Emil se snaží ženu uklidnit, ta však spadne. – Postupně vstupují v platnost různá protižidovská nařízení. – Emil se dozví od Věry, že Franta si zase pouštěl hubu na špacír a ona se s ním rozešla. – Šéf nabídne Emilovi uvolněné místo hlasatele po Frantovi. Vydírá ho poukazem na židovský původ jeho manželky. – Hana si doma sundá sádru z nohy a jde do kina vedle v domě. Při šťáře jí pomůže mladý promítač Petr. – Emil má o ni doma strach. Odmítne její návrh, aby se naoko rozvedli. Řekne jí o Tomkově ultimátu a rozhodne se místo přijmout. Frantu zatklo gestapo. – 1940. Emil vysílá přímý přenos z výstavy německého umění a vede rozhovor s jejím kurátorem, docentem Koubou. Na výstavě je Věra, která chodí s Tomkem. Ten představí Emila německým oficírům. Muž přijede domů pozdě večer opilý. Vykládá Hance, co se mu stalo. Manželka si stěžuje, že je pořád sama doma. Manžel ji tedy vezme na procházku na hřbitov. To je jediné místo, kam Židé volně smějí. – Vrbata se díky svému pořadu Hlasy domova stává populární. Zpovídá ho mladá novinářka Krista. Přizná jí, že kdysi chtěl být veslařským šampionem, ale neměl na to. – V rozhlase při mikulášském večírku dělá šéf Mikuláše a Věra anděla. Během zábavy si Emil vzpomene na Frantu, který po propuštění z gestapa pracuje v rozhlasovém archivu. Přítel mu odpustil, že vzal jeho místo. – Po večírku přiměje Věra ve studiu Emila, aby se s ní pomiloval. Hana doma pozná, že jí byl manžel nevěrný. Pohádají se. Emil odejde a ona se vydá do kina za Petrem, který jí pustí její film s Fantlem. – Herečka v blonďaté paruce překvapí v klubu producenta. Petr ji přitom tajně fotografuje, a pak ji fotí i před různými nápisy s protižidovskými zákazy. – Emil je s Věrou u vody. Žena má před svatbou s Tomkem, ale nemíní se kvůli tomu nového milence vzdát. Radí mu, aby se vykašlal na svědomí. – Zatímco Hanka vyvolává s Petrem fotky, uspořádá Emil doma mejdan, na nějž pozve i tři mladé veslaře. Po jednom z nich vyjíždí Věra, ostatní hostitel uráží. – Hana doma narazí na pozůstatky večírku a na opilou Kristu, která Emila miluje. – Vrbata komentuje z Rudolfina přímý přenos koncertu na počest Reinharda Heydricha. Franta sabotáží způsobí přerušení vysílání a Emil skončí na gestapu. Vidí tam zmláceného kamaráda. – Hanka je zase u Petra, který byl medikem a teď pracuje na patologii. Mladík si s ní píchne morfium. – Heydrich přitvrzuje opatření proti Židům. – Emil je propuštěn z gestapa s varováním. Později natáčí rozhovor s loajálním dělníkem, vychvalujícím zmíněná opatření i vyšší výplaty. – Hana u Petra na patologii vidí mrtvolu mladíka, který se zabil, aby nemusel do transportu. Ona i přítel jsou zase pod vlivem morfia. Dělají další provokativní fotografie. – Šéf dá podřízenému ultimátum: buď se rozvede, nebo nebude moci před mikrofon. – Herečka opět odmítne vyspat se s Petrem, ale je ochotná fotografovat se nahá. – Na Hanu čeká před bytem zbědovaný Fantl. Žena ho vezme dovnitř a on jí vyčte, že si žije jako v ráji. – Emil večer tajně pozoruje veslaře v klubovně. Když za ním mladíci vyběhnou, skočí před nimi do řeky. Doma celý zmáčený objeví ve vaně Fantla. Herec se nedostal do ciziny a utekl z transportu. Navzdory Hance ho žárlivý a bázlivý muž vyhodí. – Hanka bouchá tak dlouho do ústředního topení, až jí domovník otevře; manžel ji zamknul. V paruce žena vtrhne na svatební oslavu Věry a Tomka. Emil ji odvede a zamkne do spižírny, pak se vrátí zpět. Tomek běsní a předvolá si ho na druhý den. Věra mu řekne, že s ním skončila. Nešťastného muže sbalí Krista. Emil se ráno budí v její posteli. Uvědomí si, že zaspal, a na ulici před domem sebere kolo... – V budově rozhlasu slyší zprávy o atentátu a o hledaném muži s kolem. Dostane strach a rychle odjede na kole domů. – (Viz začátek) Hanka na něj v bytě volá. Vzápětí dovnitř vtrhne německá šťára, prohledávající domy. Velitel vidí Hanu ve vaně. Emilovi pomůže jeho fotka na obálce časopisu; je přece „hlásnou troubou Říše“. Němci odejdou. – Za Hanou přijde zamilovaný Petr. Ona však odmítne dál brát morfium: vrací se do reality. Myslí si totiž, že manžel je v odboji, a chce mu pomoct. Petr míjí nic netušícího muže na schodech a zahajluje mu. - Emil doma pověsí jako mimikry portrét Vůdce. – Vrbata má přečíst přísahu loajality rozhlasových pracovníků, i když ho Tomek odvolal. Kolega mu řekne o represích a o tom, že Franta byl popraven. – Ve vrátnici čeká na milence naivní Krista. Vidí, jak ho odvádějí gestapáci. Hned běží za Hanou a řekne jí to. Zároveň mluví o tom, že se s Emilem milují, a že si ji muž po rozvodu vezme. Herečka chce, aby jí pomohla zbavit se kola, ukrytého ve světlíku. Novinářka pozná, že je to bicykl od nich z domu. Vysvětlí, proč ho Emil vzal. Hanka pochopí, že se v manželovi opět zmýlila. – Gestapo vyslýchá Emila kvůli zatčeným a zbitým mladým veslařům, přesvědčeným, že je udal on. Podle vyšetřovatele Köppeho se teď hlasatel bez ohledu na pravdu už nálepky kolaboranta nezbaví. – Hanka najde v kině zdrogovaného Petra, který si pouští nahlas film. Zmizí dříve, než promítače zatknou. – Propuštěný Emil volá domů, ale telefon zvedne Krista. – Emil zkouší číst přísahu věrnosti. – Hanka se vydá ke sběrnému místu, odkud odcházejí Židé do transportů. – V přímém přenosu Emil před šokovanými kolegy přísahu nepřečte a odejde z hlasatelny. Doma nikoho nenajde. Přijdou pro něj gestapáci, ale on se mezitím přes sklep dostane do kina, kde je všechno rozházené. V temné komoře vidí pošlapané a roztrhané Hančiny fotky. Opět odjíždí na kole. Postaví se do cesty transportu, směřujícímu k nádraží, ale dva strážní ho surově srazí. Hanka mezi ostatními Židy vidí, jak ho vojáci odvlékají. -tbk-
Ve snímku jsou použity výňatky z filmů Směry života (1940; režie Jiří Slavíček), Všudybylovo dobrodružství (1936; režie Karel Dodal), Pozor, pozor (1942), ZF 348.
Hana Vrbatová
Emil Vrbata
Franta
Věra
Tomek
Petr
Krista
Arnošt Fantl
kolega
Köppe
Swittacek
Zdeněk
Jenda
Jindra
producent
doc. Kouba
dělník
důstojník Československé armády
poddůstojník
strážník
gestapák
gestapák
mlátička
mlátička
mlátička
fanynka
fanynka
sekretářka
číšník
zaměstnanec rozhlasu
zaměstnanec rozhlasu
zaměstnankyně rozhlasu
zaměstnanec rozhlasu
zaměstnanec rozhlasu
člen filmového štábu
člen filmového štábu
člen filmového štábu
člen filmového štábu
člen filmového štábu
svatebčanka
svatebčanka
svatebčanka
svatebčanka
svatebčan
skifař
skifař
skifař
skifař
tanečník
tanečnice
tanečník
tanečnice
tanečník
tanečnice
tanečník
tanečnice
hudebník na svatbě
hudebník na svatbě
hudebník na svatbě
hudebník na svatbě
hudebník na svatbě
voják
voják
voják
voják
mrtvý muž
šatnářka
biletářka
žena na gestapu
Žid na hřbitově
Židovka na hřbitově
Žid na hřbitově
návštěvnice výstavy
návštěvnice výstavy
návštěvnice výstavy
host na večírku
host na večírku
host na večírku
host na večírku
host na večírku
sousedka
soused
Žid v transportu
Žid v transportu
Židovka v transportu
Žid v transportu
Židovka v transportu
Žid v transportu
Žid v transportu
Žid v transportu
Žid v transportu
Žid v transportu
Židovka v transportu
Žid v transportu
Židovka v transportu
Židovka v transportu
Židovka v transportu
Židovka v transportu
Židovka v transportu
Žid v transportu
Židovka v transportu
Židovka v transportu
Žid v transportu
Žid v transportu
Žid v transportu
Kristián Suda, Ivan Hubač (šéfdramaturg)
Marek Hart (design zvuku), Tomáš Zůbek (záznam kontaktního zvuku)
Lenka Čintalanová, Jiří Koštýř
Jaroslav Čvančara (odborná spolupráce), Dana Musilová (odborná spolupráce), Jaroslava Milotová (odborná spolupráce), Pavel Suk (odborná spolupráce), Jiří Hraše (odborná spolupráce), František Hrdlička (odborná spolupráce), Stanislav Kokoška (odborná spolupráce), Pavel Štingl (odborná spolupráce), Doris Grozdanovičová (odborná spolupráce), Věra Menclová (odborná spolupráce), Ivana Zuranová (odborná spolupráce), Lubomír Dorůžka (odborná spolupráce), Martin Špelda (fotograf)
George Gershwin (Concerto in F Major for Piano & Orchestra III), George Gershwin (Fascinating Rhythm), George Gershwin (My One and Only (What Am I Gonna Do)), George Gershwin (S'Wonderful), George Gershwin (I Got Plenty of Nothin'), George Gershwin (I'll Build a Starway to Paradise), George Gershwin (Someone to Watch Over Me), George Gershwin (Embraceable You), George Gershwin (They All Laughed), George Gershwin (Summertime), George Gershwin (Nice Work If You Can Get It), George Gershwin (Love Walked In), George Gershwin (I Got Rhytm), Jaroslav Ježek (Slovník lásky), Jaroslav Ježek (Earely Morning Mist), Jaroslav Ježek (Carioca Sol Y Umbra), Niel Herms (Erika)
Zdeněk Zdeněk /improvizace na klavír/
Hudba k písni Hynek Schneider
Text písně Robert Geisler
Zpívá Dája Šimíčková
Protektor
Protektor
Protector
Protektorát
film
hranýdistribuční
drama
Česká republika
2009
2008
začátek natáčení 6. 9. 2008
konec natáčení 23. 11. 2008
slavnostní premiéra 22. 9. 2009 (multiplex Palace Cinemas Slovanský dům, Praha)
distribuční premiéra 24. 9. 2009 /doporučená přístupnost od 12 let/
Co všechno jste ochotni zradit pro lásku?
NEGATIV s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE (koprodukce), Universal Production Partners, a. s. (koprodukce), Soundsquare, a. s. (koprodukce), HBO Česká republika, spol. s r. o. (spolupráce)
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Program Media Plus
NEGATIV s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE, Universal Production Partners, a. s., Soundsquare, a. s.
dlouhometrážní
100 min
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, německy
české
české
Akce: Anketa českých filmových kritiků o nejlepší český film let 1990 – 2019
2020
Praha / Česká republika
9. místo
výsledky speciální ankety vyhlášeny 1. 2. 2020 na slavnostním ceremoniálu předávání Cen české filmové kritiky 2019
Akce: 15. ceny Asociace českých kameramanů – A.Č.K.
2010
Praha / Česká republika
výroční cena za vynikající kameramanské filmové dílo
Miloslav Holman
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší film
Marek Najbrt
Akce: Ceny TRILOBIT Beroun 2009, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby
2010
Beroun / Česká republika
TRILOBIT BEROUN 2009
Robert Geisler
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší režii
Marek Najbrt
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší hudbu
Midi Lidi
Akce: 10. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin České republiky
2010
Nový Bor / Česká republika
výroční cena za nejlepší režii
Marek Najbrt
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší střih
Pavel Hrdlička
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
cena filmového portálu Kinobox.cz, udělena 6. 2. 2010 při vyhlášení nominací cen Český lev 2009
Marek Najbrt
Akce: Ceny TRILOBIT Beroun 2009, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby
2010
Beroun / Česká republika
TRILOBIT BEROUN 2009
Benjamin Tuček
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší scénář
Marek Najbrt
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Cena České filmové a televizní akademie (plaketa) za nejlepší filmový plakát, udělena 6. 2. 2010 při vyhlášení nominací cen Český lev 2009
Aleš Najbrt
– výtvarník
Festival: 10. filmový festival Krimifest CHODOV
2010
Chodov / Česká republika
cena za nejlepší český film
Marek Najbrt
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší film
Pavel Strnad
– producent
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli, za ztvárnění postavy Hany Vrbatové
Jana Plodková
Festival: 11. mezinárodní festival česko-německo-židovské kultury – Devět bran
2010
Praha / Česká republika
Křišťálová menora v kategorii hraný film
Marek Najbrt
Akce: Ceny TRILOBIT Beroun 2009, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby
2010
Beroun / Česká republika
TRILOBIT BEROUN 2009
Marek Najbrt
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší scénář
Benjamin Tuček
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
cena filmových kritiků (za hraný film), udělena 6. 2. 2010 při vyhlášení nominací cen Český lev 2009
Marek Najbrt
Akce: PRIX ARTE – 23. evropské filmové ceny, udílené Evropskou filmovou akademií (EFA)
2010
Praha / Česká republika
doporučení filmu Českou filmovou a televizní akademií v kategorii hraný film
Marek Najbrt
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší film
Milan Kuchynka
– producent,
Akce: Výroční ceny Asociace českých filmových klubů
2010
Plzeň / Česká republika
Výroční cena AČFK za nejlepší hraný film roku 2009
Marek Najbrt
udělena na FINÁLE Plzeň 2010
Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009
2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší scénář
Robert Geisler
Festival: 17. Mezinárodní filmový festival Praha – FEBIOFEST 2010
2010
Praha / Česká republika
Kristián – výroční cena české filmové kritiky za hranou tvorbu pro kina, TV nebo video roku 2009
Marek Najbrt
Akce: Česká nominace na Cenu americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2009
2009
Praha / Česká republika
Oscar za nejlepší cizojazyčný film
kandidatura filmu podle návrhu České filmové a televizní akademie vyhlášeném 24. 9. 2009 v 82. ročníku Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2009