Povídkový snímek Praha očima... byl v zárodku inspirován slavným francouzským filmem Paris vu par... (1964, Paříž očima...; režie Jean-Daniel Pollet, Jean Rouch, Jean Douchet, Éric Rohmer, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol), jenž je dnes vnímán jako kultovní snímek francouzské nové vlny. Na rozdíl od něj však pražský snímek není programovou výpovědí stylově spřízněných autorů. Spíše naopak: původní zadání francouzského koproducenta Joëla Fargese – láska, mladí lidé a současná Praha – uchopil každý z oslovených tvůrců po svém, takže vznikla kaleidoskopická mozaika čtyř rozdílných pohledů i různých filmových rukopisů. Povídky Absolutní láska Michaely Pavlátové a Riziko francouzského režiséra (a jednoho z koproducentů) Artemia Benkiho jsou autorskými krátkými filmy, Vladimír Michálek (Karty jsou rozdaný...) a Martin Šulík (Obrázky z výletu) psali scénář spolu s dalšími scenáristy. Pavlátová a Michálek nahlížejí Prahu „zevnitř“ – skrze intimní prožitky zástupně zvolených mladých Pražanů. Režiséři Benki a Šulík přinášejí naopak pohled „zvenčí“ – pro jejich hrdiny představuje Praha neznámé bludiště se svébytnou atmosférou, jakousi životní zkoušku, jež ovlivňuje osudy protagonistů. Velký důraz je ve všech případech kladen na herecké výkony. – V úvodní povídce Vladimíra Michálka Karty jsou rozdaný... účinkují v rolích novinářů výhradně neherci, z nichž někteří skutečně tuto profesi vykonávali nebo vykonávají. Autorem scénáře k syrovému příběhu o koloběhu lásky, nenávisti, relativitě ocenění a pocitu beznaděje je režisérův přítel, spisovatel Jáchym Topol. Příběhem Absolutní láska debutuje v hrané tvorbě známá režisérka animovaných filmů Michaela Pavlátová. Téma povídky je podobné jako v jejích kreslených snímcích: obtížnost nalezení ideálního partnera. Hlavní postavy hrají Karel Roden a Theodora Remundová. Slovensko-české Obrázky z výletu jsou úsměvnou studií vztahu matky a dcery, které ztvárnily herečky Slovenského národního divadla Božidara Turzonovová a Diana Mórová. Protipól úvodního příběhu představuje povídka Riziko, jejímž motivem je Praha jako labyrint konců či začátků a v níž hrají ústřední dvojici francouzští herci, nositelka Césara Laurence Côteová a Arnaud Giovaninetti. – Tři ze čtyř povídek snímal mladý kameraman Martin Štrba. S Artemiem Benkim pracoval zkušený Igor Luther. Snímek byl uveden na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu, ale pro českou distribuci byl ještě upravován: změnilo se pořadí povídek a byla vyňata epizoda Víkend v Praze, kterou natočil Petr Václav. -rapl-
Michal Griga, Cedrik Jabůrek, Jiří Kačírek ml., Markéta Zemanová
Karel Havelka, Jan Horáček, Antonín Mařík, Marek Prokeš, Marek Schnierer, Tomáš Sysel, Václav Zajíček
Štěpán Kučera (obrazová spolupráce)
Praha očima...
Praha očima....
Prague Stories
Prague vu par...
Pražské povídky
povídkový film
hranýdistribuční
povídkový, milostný
Česká republika, Francie, Nizozemsko
1999
1999
premiéra 29. 4. 1999 /přístupný/ (kino Lucerna, Praha)
Není jedna pravda, není jedna Praha...
SIRENA FILM, s.r.o., KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s., Studio 7 (KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s.), ArtCam International Paris, Taiga Films b. v. Amsterdam
SIRENA FILM, s.r.o., KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s., ArtCam International Paris, Taiga Films b. v. Amsterdam
dlouhometrážní
80 min
2 223 metrů
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká, anglická, francouzská
česky, francouzsky, slovensky
české
české