Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy Jak potopit Austrálii (Československý spisovatel, 1986). Petr Jarchovský, režisérův spolužák z gymnázia a z katedry dramaturgie a scenáristiky pražské FAMU, scénářem Šakalích let absolvoval. Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, žijících všedními starostmi raného socialismu, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ předurčuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro „neznámé“ rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení; mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě. – Postava „muže odnikud“, který pouhou svou existencí otřese starými pořádky a který odhalí pod hladkým povrchem jejich lživost, nenáleží jen westernu, ale i muzikálu (např. Starci na chmelu Ladislava Rychmana nebo Vlasy Miloše Formana, k nimž Hřebejk přirozeně odkazuje). Bejby ztělesňuje sen o svobodě a nezávislosti, jehož potřebu má každá generace; proto jsou Šakalí léta aktuální zvláště pro mladé publikum. Nelze je chápat jako „realistickou“ výpověď o 50. letech nebo jim vyčítat, že ostnaté dráty komunistických koncentráků ponechávají pouze na okraji příběhu. Tvůrci si vypomohli „banálními“ motivy, zprostředkovávajícími emotivní linii vyprávění (pohnutá doba očima dítěte, milostné peripetie nekorunovaného šéfa dejvické party, číšnického pomocníka Edy); svým uchopením tématu se však zařazují mezi mladou generaci umělců, souznících rozličnými způsoby s módním postmodernismem. Hřebejk komunikuje „po česku“ s modelem amerického komerčního filmu, přiznané inspirace mu však nebrání ve vytvoření kompaktního celku. Formanovskou syrovost (zvláště ve scénách s klučičími neherci) spojuje s výraznou videoklipovou stylizací hudebně-tanečních čísel. Zásluhy na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominuje Jakub Špalek (Eda) a Josef Abrhám (Prokop). -ap-
Praha, 1959. V dejvickém hotelu Internacional se půvabná zpěvačka Milada při vystoupení nudí. Vrchní vyčte číšnickému pomocníkovi Edovi Brábkovi, že se při obsluze bezdůvodně usmívá. U hotelových popelnic, patřících do teritoria Edovy dejvické party a skýtajících klukům pravé poklady, dojde k rvačce s rivalskou partou Suchdoláků. Ve prospěch dejvických kluků ji rozhodne Eda, ale konec radosti nad vítězstvím udělá okrskář Prokop; zahlédne tu svého syna, zvaného Kšanda, a doma si ho patřičně poddá. Potomek mu odmítne říct jména ostatních rváčů. Vdovec Prokop má starostí nad hlavu: vedle potíží s raubířským synem a s dospívající Alenou má navíc na krku původní majitelku bytu, senilní tetičku Juřičkovou: stařenčiny nápady mu přinášejí nejeden problém. Prokop uvažuje, že ji pošle do domova důchodců. – Kšanda využívá toho, že otec před časem přišel při nehodě zcela o chuť, a z hospody mu místo dvanáctky nosí domů sedmičku; z ušetřených peněz hradí limonádu pro sebe a svého nejlepšího kamaráda Slepejše. – Večer Eda marně prosí pod oknem Alenu, která se mu líbí, aby s ním šla na procházku. – Číšnického pomocníka dráždí samolibost Milady a jejího manžela Přemka, arogantního vnitráka, který své nové ženě zařídil místo zpěvačky. Eda z Internacionalu lstivě pošle domů jejich šoféra, takže pár musí domů pěšky. – Prokop s Kšandou na nádraží vyzvednou Pavla Juřičku, který se přihlásil, že je ochoten postarat se o tetičku. Výstředně oblečený mladík s kytarou otce šokuje, přestože musí uznat, že s tetou si návštěvník dobře rozumí. Pavel, zvaný Bejby, miluje rokenrol; Edova parta je jím okouzlena. Výstředník, vyznávající „cizí vzory“, sousedy dráždí; Prokop tuší, že se od něj očekává nějaký zákrok. – Na oslavu dceřiných narozenin pozve Prokop děti do hotelu. Kšanda nadšeně přihlíží, jak Bejby vtrhne na pódium a strhne příslušně umírněnou hotelovou kapelu k rokenrolové exhibici. Okrskář pak musí řediteli hotelu přiznat, kdo je neznámý chuligán. Chce Bejbyho vyhodit z bytu, dojme ho však upřímnost, s jakou mladík přijme fakt, že tetičku si nechali v nemocnici. – Eda má rande s Alenou, která však potajmu myslí na Bejbyho; chuligána zbijí Suchdoláci a ukradnou mu drahocennou gramodesku. – Edův protřelý bratr, lodník Drábek, přinese domů spoustu pochoutek; Alena však na slíbenou návštěvu nepřijde. Eda se dozví, že byla s Bejbym navštívit tetičku. – Kšanda a Slepejš vypijí Prokopovi pivo, a aby doplnili džbán, načurají do něj. Otec však doma slaví zvýšení platu s vlivnými nadřízenými ze sousedství. Kšanda stačí utéct dřív, než se na podfuk přijde. Spolehlivý Eda nechá jeho a Slepejše přespat u sebe; druhý den chce promluvit s otci kluků. Zatímco v bytě se staví se zpožděním smutná Alena, Eda volá osamělé Miladě, jejíž manžel je na manévrech. Očekávaná nevěra v zabavené vile „kolaborantů“, kam se manželé nedávno nastěhovali, ho však tak sklíčí, že se ženou raději hraje celou noc karty. – Ráno se Eda staví u Prokopů; špatně odhadne situaci a myslí si, že Alena strávila noc s Bejbym. – Parta jde na rokenrolový koncert skupiny Red Devils, který v suchdolském kině nadchne zúčastněnou mládež. Eda pořád myslí na Alenu. Po koncertě se parta s Miladou vrací do Prahy autem zpěvaččina muže a vjede s ním do řeky. – Průšvih utvrdí Bejbyho v tom, že by měl zmizet. Eda mu vnucuje nic nechápající Alenu. Pásek furiantsky navrhne, aby na oslavu jeho odchodu naučila líbat všechny kluky z party. Uražený Eda namluví kamarádům, že Bejby odchází, protože čeká s Miladou dítě. Bóra Peterka, v zásadě loajální synek z dobře situované estébácké rodiny, to řekne doma, a jeho otec to zatelefonuje Přemkovi. Rozlícený vnitrák vrazí k Prokopovým a náhodou okrskáře poraní. Vyhrožuje mu, že bude perzekuovat jeho děti, když mu páska neudá. Nebude problém Bejbyho zlikvidovat na vojně, kam má nastoupit. K Přemkovu běsnění se připletou vystrašení Suchdoláci, kteří přišli vrátit ukradenou gramodesku. – Po vnitrákově odchodu Prokop, který nic neřekl, protože už má dost věčné servility, vezme Bejbyho na milost. Vzápětí s radostí zjistí, že po Přemkově ráně se mu vrátila chuť. – Bejby se rozloučí s partou a Prokop ho odveze motorkou na nádraží. – Eda ztratil výsadní postavení v partě; o obsah „jeho“ popelnic se už nikdo nezajímá. – Na střeše hotelu je instalován dalekohled, jímž mohou dychtiví občané sledovat let prvního psa do vesmíru. Nic však není vidět. – Na stranické žranici na počest sovětského hosta Eda marně prosí Miladu, aby muži vysvětlila Bejbyho nevinu. Ví, že je nejvyšší čas se vzbouřit. V divoké vizi kluci rozeženou šokované papaláše. Eda pak zapálí s pomocí vodky, přichystané před vilou na prominentní večírek, Přemkovo služební auto. Parta spokojeně přihlíží požáru. Kšanda ví, že na Bejbyho a na všechno, co s sebou přinesl, nikdy nezapomene. -ap-
Roli zpívá Ivan Hlas
Eda
Roli zpívá Jan Kalousek
Bejby
Prokop
Mluví Anna Geislerová
Roli zpívá Kateřina Buriánková
Bejbina
Kšanda
Roli zpívá Leona Machálková
Milada
Miladin muž
Roli zpívá Josef Pilař
Reddy
Mluví Jan Potměšil
Neumann
Peterka
Babka
Hamáček
Petykoluna
zpěvák
Edův bratr
Roli zpívá Milan Dědek
šéf cizí party
pobočník šéfa
tetička Juřičková
vrchní číšník Kaláb
Marína
Carda
Peterka st.
Peterková
Petr Šabach (Šakalí léta – povídka ze sbírky Jak potopit Austrálii)
Milan Janoštík, Vladimír Kvěch, Karel Jílek, Karel Vaňásek
Marek Hart, Ivo Špalj (mix zvuku)
Jaroslav Kolman, Václav Krejčík, David Krejčík
Ivana Kvapilová, Aneta Valášková (ekonomka)
Jana Veselá, Pavla Boučková, Ondřej Ježek, Svatava Bumanová (pokladní), Zuzana Červenková (asistentka producenta)
Ivan Malý (fotograf)
Hudba k písni Eddie Cochran
Text písně Josef Pilař
Text písně Josef Pilař
Šakalí léta
Šakalí léta
Big Beat
film
hranýdistribuční
komedie, muzikál
Česká republika
1993
1993
začátek natáčení 18. 4. 1993
konec natáčení 06/1993
premiéra 9. 12. 1993 /přístupný/ (kino Lucerna, Praha)
Muzikálová komedie pro všechny generace.
dlouhometrážní
94 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká, anglická, německá
česky
bez titulků
české
Akce: Zlatá kazeta časopisu Video Revue 1994
1995
Praha / Česká republika
Zlatá kazeta za hudební film
udělená podle výsledků divácké ankety
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší film roku
udělený 25. 2. 1994 ve velkém sále pražské Lucerny
Festival: 7. festival českých filmů Finále ’94 Plzeň
1994
Plzeň / Česká republika
II. místo podle hlasování diváků
Jan Hřebejk
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Cena čtenářů časopisu Cinema
udělena 25. 2. 1994 ve velkém sále pražské Lucerny
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší mužský herecký výkon roku
Martin Dejdar
v nominacích na třetím místě
Akce: Anketa časopisu Kinorevue
1994
Praha / Česká republika
Cena kritiky za nejlepší český film uvedený v roce 1993 – 1. místo
udělena 8. 2. 1993 v Praze v anketě české filmové filmové kritiky
Festival: 16. festival české filmové komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
1994
Nové Město nad Metují / Česká republika
Čestné uznání za střih
Jan Mattlach
Akce: Anketa časopisu Kinorevue
1994
Praha / Česká republika
Cena diváků za nejlepší český film uvedený v roce 1993 – 1. místo
udělena 8. 2. 1993 v Praze ve čtenářské anketě
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší střih roku
Jan Mattlach
v nominacích na druhém místě
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší mužský herecký výkon roku
Josef Abrhám
udělený 25. 2. 1994 ve velkém sále pražské Lucerny
Festival: Mezinárodní filmový festival Gijón
1994
Gijón / Španělsko
Zvláštní cena poroty
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší hudbu roku
Ivan Hlas
udělený 25. 2. 1994 ve velkém sále pražské Lucerny
Festival: 16. festival české filmové komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
1994
Nové Město nad Metují / Česká republika
Čestné uznání za kameru
Jan Malíř
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší kameru roku
Jan Malíř
v nominacích na druhém místě
Přehlídka: Filmový festival Zlín – 34. mezinárodní soutěžní přehlídka animovaných a hraných filmů pro děti, 1994
1994
Zlín / Česká republika
Uznání předsedy poroty
Zbyněk Hloch
za maximální věrohodnost a evokaci prostředí padesátých let
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší režii roku
Jan Hřebejk
udělený 25. 2. 1994 ve velkém sále pražské Lucerny
Festival: 7. festival českých filmů Finále ’94 Plzeň
1994
Plzeň / Česká republika
Cena za nejlepší mužský herecký výkon
Martin Dejdar
jako nejoblíbenější herec na základě hlasování filmového měsíčníku Cinema
Akce: 1. Český lev za rok 1993
1994
Praha / Česká republika
Český lev 1993 za nejlepší scénář roku
Petr Jarchovský
v nominacích na třetím místě
Přehlídka: Filmový festival Zlín – 34. mezinárodní soutěžní přehlídka animovaných a hraných filmů pro děti, 1994
1994
Zlín / Česká republika
Hlavní cena Karla Zemana v kategorii hraných filmů
za vynikající evokaci padesátých let a zobrazení problémů, s jakými se mládež této doby potýkala
Akce: Odměny Českého literárního fondu v oblasti filmu za rok 1993
1993
Praha / Česká republika
Tvůrčí odměna Českého literárního fondu za kameru filmu
Jan Malíř
udělena 21. 12. 1993 v Umělecké Besedě Praha
Akce: Odměny Českého literárního fondu v oblasti filmu za rok 1993
1993
Praha / Česká republika
Cena Českého literárního fondu za režii filmu
Jan Hřebejk
udělena 21. 12. 1993 v Umělecké Besedě Praha
Akce: Prémie Českého literárního fondu v oblasti filmu za rok 1992
1992
Praha / Československo
Prémie Českého literárního fondu studentům FAMU za scénář připravovaného muzikálu
Petr Jarchovský
Festival: 2. festival FAMU Praha
1992
Praha / Československo
1. cena Maxim v kategorii scénář a dramaturgie za scénář filmu
Petr Jarchovský