Fantastická komedie režiséra Jana Svěráka Akumulátor 1 číslicí v názvu ironizuje vícedílné hollywoodské akční podívané. Podobně jako u svého celovečerního debutu Obecná škola (1991) mladý tvůrce zdůrazňuje českou svébytnost výchozího pohledu na svět, ačkoliv právě on vždy cítil nutnost vyrovnat se s jazykem amerického komerčního filmu. Promyšleně pracuje s hollywoodskou metaforikou a zkoumá možnosti vyprávění příběhu prostřednictvím filmového obrazu. – Hlavní hrdina, zeměměřič Olda, trpí ztrátou energie, s níž si lékaři nevědí rady. Teprve přírodní léčitel Fišárek objeví, co skleslému mladíkovi schází, a začne ho učit získávat a usměrňovat duševní energii. Brzy zjistí, že Olda, stejně jako jiní jeho pacienti, je obětí „vysávání“ televizní obrazovkou, za níž je paralelní svět, obývaný stínovými dvojníky citlivých jedinců. Oldu v jeho boji o život motivuje vztah k půvabné samostatné zubařce Anně. Učenlivý pacient však málem zapomene na léčitelovo varování, že jakékoli zneužití síly se obrátí proti němu. Nakonec se však vymaní z moci televize a usmíří se s Annou, která mu zpočátku zatajila svou dcerku. – Ve své době naprosto nezvyklá suma výrobních nákladů Akumulátoru 1 vychází z nároků autorů na nejvyšší kvalitu formálního zpracování filmu. Kameraman F. A. Brabec a střihač Alois Fišárek s režisérem pracovali také na reklamních šotech (např. Helioil, Tempo, ČEZ, reklamní kampaň Czech Made), kde si vyzkoušeli možnosti realizačně náročných optických a počítačových triků (Heureka Film - Studio GAP). Ve spolupráci se spoluautorem námětu a spoluscenáristou vznikl též díky šťastnému (a posléze dlouho určujícímu) spojení syna Jana a otce Zdeňka Svěrákových myšlenkově a formálně vyvážený film s aktuálními podtexty, využívající komediálních i dramatických možností příběhového schématu o učiteli a jeho žáku. Úvaha o dobré vůli, překonávající všechna úskalí, je nosnou myšlenkou vizuálně vytříbeného vyprávění. Důležitou roli v něm vedle mimořádně dobře zvládnutých triků rané digitální éry hrají překvapivé pohledy na vnější a vnitřní lidský vesmír, i na parazitující svět televizních obrazů. Atraktivní „naivní“ balení ve stylu lucasovsko-spielbergovského inteligentního rodinného kina dává filmu opravdu charakter podívané amerického typu; myšlenková bohatost a jemný humor však povyšují dílo nad „pouhou“ efektní zábavu. – Sympatický, civilní tón v hereckém obsazení udává vedle osvědčeného Zdeňka Svěráka a neokoukané Edity Brychtové hlavně Petr Forman, známý už z filmu Vojtěch, řečený sirotek. Jan Slovák vydal též knižní novelizaci scénáře Akumulátor 1 (nakladatelství Mht, Praha 1994). – V roce 2018 byl film uveden v obnovené premiéře v digitálně remasterované verzi. -ap-
Mladík Olda Soukup pracuje jako zeměměřič. Líbí se mu kolegyně, figurantka Jitka. Světácký inženýr Slezák při měření na hrázi přehrady vyzvídá, zda s ní už spal. Když Olda řekne, že ne, Slezák je rozhodnut ho večer zastoupit. – Trojice se dívá v horské chatě na televizi, kde se Olda v pouliční televizní anketě zmohl jenom na nesouvislé koktání. Slezák s Jitkou spolu odejdou na pokoj. – Skleslý Olda po návratu domů ani nemá sílu se opít; zoufale ubíjí čas koukáním na televizi. – O týden později. Záchranáři vyrazí dveře bytu. Olda je v bezvědomí. Skončí na jednotce intenzivní péče. V noci tajně dorazí za Oldovým spolupacientem Václavem Mikulíkem jeho přítel, přírodní léčitel Fišárek. Kamarád chce, aby své schopnosti uplatnil raději na Oldu. Mladík se probere. Noční sestra nezvaného hosta vyhodí. – Lékař při vizitě udiveně konstatuje, že oba pacienti jsou v pořádku a mohou domů; bohužel jim však spálili šaty, protože předpokládali, že nepřežijí. – V bytě se s Oldou baví správce, opravující vyražené dveře. Mladík si opět pustí televizi. Je zesláblý, v depresi, bez vůle k životu. Navštíví ho Fišárek, který ví, že jsou podle lékařských zpráv s Mikulíkem sice zdraví, ale trpí nevysvětlitelnou ztrátou energie. Chce ho léčit. V parku uštvanému mladíkovi po běhu vypráví, že lavičky víc než jiné dřevo vyzařují spoustu životní energie. Když si všimne pacientova zájmu o dívku na koni, doporučí mu nabíjení energie sexem. Pošle Oldu do lázní za svou známou Gabrielou, zabývající se výukou tantrických milostných praktik. Dychtivé frekventantky kursu Oldu zcela vyčerpají. – Léčitel, který chce, aby ho oslovoval doktore, pacienta marně učí cítit energii stromů; lépe to mladíkovi jde s obrazy v galerii. Olda se také dozví, že čerpat energii z lidí je zakázáno. Později se mu ve spánku podaří rozsvítit vlastní energií žárovku, jak mu to ukazoval Fišárek. – Léčitel vezme mladíka do márnice k ohledání Mikulíkova těla. Mrtvý byl nalezen zcela bez energie s televizním ovládačem v ruce. Mikulíkova dcera, zubařka Anna, v pitevně léčitele nařkne, že neodbornými zákroky zavinil otcovu smrt. Oldovi se energická mladá a rozvedená žena líbí. – Fišárek experimentálně vyšle Oldovi ze svého domova na Smíchově do jeho bytu u Nuselského mostu energii, právě když se mladík snaží z vany zavolat Anně. Olda dávku nadšeně přijme, ale vzápětí ji z něj vysaje puštěná televize. Léčitel spěchá za nešťastným pacientem. Musí opět vyrazit dveře. Uspořádá u něj se dvěma kolegy a s Gabrielou poradu. Zabývají se Oldovou televizí, v níž právě mluví koktající učitel Zíma. Jeden z léčitelů konstatuje, že by energii mohla Oldovi brát televize od doby, kdy v ní vystupoval. – A skutečně. V televizním světě se pohybuje Oldův bujarý dvojník, nabitý jeho energií. Je zde také Mikulík a dvojník zadrhávajícího slovenského učitele Zímy; všichni si spolu s televizními hrdiny bezstarostně užívají života v exotických krajinách ve společnosti krásných a svolných dívek z pornofilmů. Celý svět televize, včetně přímých přenosů z bojů v Bosně, je jenom iluze. – Skleslý Olda léčitele vyhodí. Ti mu aspoň otočí obrazovku ke zdi. Mladík vyhledá Annu; zubařka mu vyvrtá kaz a přijme pozvání na kávu. S nesmělým mladíkem si dobře porozumí. V kavárně sedí náhodou Oldův podnapilý kolega Slezák, ale mladá žena jeho samolibé sbližovací pokusy ignoruje. – Olda zaveze Annu svým skomírajícím autem na její chalupu. Po příjemné procházce mu mladá žena vypráví o nesnesitelném otci, který byl vysazený na hygienu. Olda se postará o to, aby mu nenaskočil motor. Anna to pozná, ale je ráda, že „musí“ zůstat. Mladík přizná, že se do ní zamiloval. Dvojice se chystá k sexu, ale ovládač, který Olda náhodně odstrčil do pastičky na myši, zapne televizi. Mladík je rázem ochromen, zatímco jeho dvojník v televizním světě ožije. Nic netušící Anna muže shovívavě uklidňuje. – Fišárek seznámí pacienta se Zímou, kterého televize vysává stejně jako jeho. Mladík však odmítne odjet s pedagogem na Slovensko do hor, kde se chce ukrýt jako partyzán. Má tu důležitější důvod, než je jeho zdraví: Annu. Jejich vztah se slibně rozvíjí; úspěšně se pomilují. Olda hned poté nabídne Anně sňatek. Mladá žena však dychtivému milenci záhy představí dcerku Aničku, kterou mu dosud zatajovala, a svou matku. Mladík zklamaně odejde. – Zíma se uchýlí do salaše v horách nad Popradem; avšak bodrý bača tu má televizi, jež učitele rázem oslabí. Fišárek se neprodleně vydá na Slovensko za pacientem a Oldovi doporučí zásobit se dřevem. – V televizním světě probíhá z paluby Titanicu na odkladiště veselý pohřeb Mikulíkova dvojníka, který už nedostává žádnou energii. – Olda v obchodě s elektronikou vyhodí pojistky, a vyřadí tak z provozu nebezpečné televize; koupí si ovladače všech typů. Jen tak tak unikne před televizemi na náklaďáku, když pomalý příručí jističe zapne. Doma trénuje na nadcházející souboj. Pošle pryč Jitku, která utekla od surového Slezáka a chce u něj zůstat. – Mladík jde večer za Annou na Verdiho operu Nabucco. Ta je šťastná, že přišel. Během představení vybíhá milenec ven, aby vybil energii z hudby do dřev na přívěsu za svým autem. Policistovi, jemuž je podivný muž podezřelý, odčerpá energii a ten usne. – Cestou z divadla se chce Olda svěřit Anně se svým problémem, ale nedojde k tomu. – V televizním světě jeho dvojník skomírá. – Olda se srazí s autem spícího policisty. Ohrožují jej televize ve výloze, s nimiž díky ovládačům svede vítěznou "přestřelku". Zastaví u něj Anna. – Na salaši se Zíma za Fišárkovy asistence zotaví. Hůř je na tom léčitel, trpící velkou alergií na seno. – Olda čte Aničce a Anně pohádku o Luftbábě. Vyruší je bouřka s výpadkem proudu. Olda rozsvítí rukou žárovku a čte dál. Napadne ho při tom, jak by mohl zúčtovat s televizní můrou. Zatelefonuje to Fišárkovi: chce posbírat obrovské množství energie a paralelní televizní svět zničit. Léčitelovo opětovné varování, aby si nebral energii z lidí, však už neslyší. – Olda se nabíjí z cestujících na nádraží, z dětí ve školce, z pasažérů na parníku a z diváků na stadionu. Ukládá energii do dřev na přívěsu, jež pak skladuje doma. - Oldova dvojníka v televizním světě vesele uloží vedle Mikulíka. – Zneklidněný Fišárek s vyléčeným Zímou volá z letiště v Popradu Oldovi. Mladík mu nadšeně svěří svůj plán. Léčitel ho důrazně napomíná kvůli zneužití energie z lidí. – Olda jde s Annou na večírek zubařské komory. Seznámí se tam s potrhlým doktorem Stachem. V půli večera mladík Annu opustí, aby vykonal, co si předsevzal. Málem ho zasáhne puštěná televize, když běží za autem, jež mu odváží odtahovka. – Mikulíkův dvojník ukáže Oldovu dvojníkovi fotku dcery. – Zíma v letadle ve strachu před televizí otevře dvířka a letadlo se řítí k zemi. – Před domem napadne Oldu žárlivý Slezák, který si myslí, že mu přebral Jitku. Inženýr vlastní vinou upadne. – Dvojník se s Anninou fotografií chce vydat „domů“. – Slezák se dobývá do Oldova bytu a správce na něj zavolá policii. – Olda umístí televizi na můstek nad Nuselským mostem. Ze silnice ji chce pomocí ovladače zapnout a nasměrovat do ní všechnu sílu, nastřádanou ve dřevě. Při erupci energie se v bytě zrovna pohybuje rozlícený Slezák. – Olda si vzpomene na Fišárkovo ponaučení o zneužití síly a v poslední chvíli akci přeruší. Náklaďák, který se na něj po silnici řítil, pouze profrčí kolem. Uvolněná energie vyrovná dráhu letadla a zabrání neštěstí. – Na mostě se k Oldovi doplazí stínový dvojník, který mu dá fotku se slovy „mám pro nás holku.“ Splynou spolu. – Policisté odvádějí ze zdemolovaného bytu nic nechápajícího Slezáka, který má podle správce zkázu na svědomí. Jen televize zůstala netknutá. Olda si ji pustí: klidně sleduje rozhovor s cestujícími ze zázrakem zachráněného letadla, s koktajícími Zímou a Fišárkem, který by chtěl raději z televize vystřihnout. – Olda zatelefonuje Anně a Aničce, že teď už je všechno v pořádku a že je má rád. Pak s pohledem na diváky konstatuje, že žít se musí... -ap-
zeměměřič Olda Soukup
zubařka Anna
léčitel Fišárek
učitel Jan Zíma
inženýr Jiří Slezák
figurantka Jitka
pacient Václav Mikulík
Anička, Anina dcera
správce domu
Marta Fišárková, léčitelova žena
vrátný Pitrýsek
kovboj
Indián
Gabriela
Pištěk
léčitel Skála
Mikulíková
zdravotní sestra na jednotce intenzivní péče
lékar na jednotce intenzivní péče
vedoucí prodejny s elektrotechnikou
příručí prodejny s elektrotechnikou
droktor Stach
zvědavá žena
bača
dirigent
Douwe Egberts
Oldův dvojník
driblující muž
hlídačka v galerii
televizní redaktor
moderátor počasí
televizní reportér
patolog
stařenka v parku
zubař na večírku
orchestr v divadle
Jan Hraběta, Marcela Kesslerová
Jan Svěrák, Jan Slovák, Zdeněk Svěrák, Václav Šašek (spolupráce na scénáři)
Bohumil Kadlec (vedoucí výpravy), Milan Šebo (rekvizitář), Petr Kazda (rekvizitář), Marek Šíma (rekvizitář), Milan Kučera (rekvizitář)
Zuzana Bursíková, Martina Hrušová
Naďa Šafratová (návrhy masek), František Příhoda, Zdena Prchlíková
Ivan Frössl
Zbyněk Mikulík, Ivo Špalj (mix zvuku)
Michal Bárta, Helena Keslová, Zbyněk Louda, Miloš Paleček, Zdravko Pošta, Robert Tondl, Heureka Film – Studio GAP (počítačová animace)
Antonín Weiser (kamera), Boris Masník (supervize), Trilobit AB Barrandov (spolupráce), Miroslav Šnábl (spolupráce), Pavel Kryml (spolupráce), Jiří Gaidoš (asistent kamery), Dedo Weigert Film (zvláštní snímání), Arndt Prenger (zvláštní snímání)
Heureka Film – Studio GAP (zvláštní 3D efekty), František Brtna (šéf studia Heureka Film – Studio GAP), Ivo Marák (vedoucí technik Heureka Film – Studio GAP), Alena Jeníčková (produkce Heureka Film – Studio GAP)
Václav Kuba (pyrotechnik), Josef Pokorný (pyrotechnik), Josef Novák (pyrotechnik)
Petr Soukup (Heureka Film)
Markéta Hájková, Jaroslav Vich, Bohdan Kysil (ekonom)
Miloš Lochman, Petra Makarjevová, Petr Jahn (pokladník)
Boris Masník (triková část), Matěj Forman (leporelo), Hana Vyoralová (leporelo)
Renata Janovová (klapka), René Michalička (vrchní osvětlovač), Miloš Schmiedberger (fotograf), Rudolf Bareš (práce se zvířaty – výcvik)
Giuseppe Verdi (opera Nabucco /Sbor židovských otroků/)
Filharmonici města Prahy (Dirigent Štěpán Koníček), Orchestr Státní opery Praha (Dirigent Pavel Vondruška), Sbor Státní opery Praha (Dirigent Josef Kostřiba), Originální pražský synkopický orchestr
Hudba k písni Giuseppe Verdi
Zpívá Sbor Státní opery Praha
Hudba k písni Bedřich Nikodém
Text písně Vilda Dubský
Zpívá Originální pražský synkopický orchestr
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Jiří VoskovecJan Werich
Zpívá Originální pražský synkopický orchestr
Hudba k písni Ondřej Soukup
Text písně Gabriela Osvaldová
Zpívá sbor
Akumulátor 1
Akumulátor 1
Accumulator 1
TV story
film
hranýdistribuční
fantastický, komedie
Česká republika
1994
1993
konec distribučního monopolu 31. 10. 2005
předpremiéra 22. 3. 1994 (kino 64 U Hradeb, Praha)
premiéra 24. 3. 1994 /přístupný/ (kino Blaník, Praha)
obnovená premiéra 12. 7. 2018 /přístupné bez omezení/
Svěží film o únavě. Komedie o lidské energii a jiných neprobádaninách.
Heureka Film (zadavatel), Heureka Production PF, LUXOR
AKUMA, a.s. (finanční spoluúčast na postprodukci filmu)
HEUREKA FILM, s.r.o. (původní 1994), BIOGRAF JAN SVĚRÁK s.r.o. (odkoupený)
Heureka Production PF (původní 1994), Bioscop (obnovená 2018)
dlouhometrážní
102 min
35mm , DCP 2-D
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo, 5.1, Dolby Digital
česká
česky, anglicky
české
české
Akce: Anketa českých filmových kritiků o nejlepší český film let 1990 – 2019
2020
Praha / Česká republika
17. místo
výsledky speciální ankety vyhlášeny 1. 2. 2020 na slavnostním ceremoniálu předávání Cen české filmové kritiky 2019
Akce: 2. Český lev za rok 1994
1995
Praha / Česká republika
Divácky nejúspěšnější film roku
Festival: Mezinárodní festival fantastických filmů Fantastica
1995
Gérardmer / Francie
Cena kritiky
Akce: 2. Český lev za rok 1994
1995
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Alois Fišárek
Festival: Mezinárodní festival fantastických filmů, thrillerů a sci-fi filmů
1995
Brusel / Belgie
Velká cena – Havran
Akce: 2. Český lev za rok 1994
1995
Praha / Česká republika
Český lev udělený čtenáři časopisu Cinema
Festival: Mezinárodní festival fantastických filmů Fantastica
1995
Gérardmer / Francie
Zvláštní cena poroty
Festival: 7. festival českých filmů Finále ’94 Plzeň
1994
Plzeň / Česká republika
Divácky nejúspěšnější film – Cena diváků
Jan Svěrák
udělena na základě hlasování diváků festivalu
Akce: Ceny Nadace Český literární fond
1994
Praha / Česká republika
Cena sekce film a televize za kameru
F. A. Brabec
udělena 22. 12. 1994 v hodnotě 20 000 korun za filmy Akumulátor 1 a Jízda
Přehlídka: 11. mezinárodní týden kritiky
1994
Benátky / Itálie
Cena "UCCA Venticcita"
Festival: 16. festival české filmové komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
1994
Nové Město nad Metují / Česká republika
Čestné uznání tvůrcům triků
HEUREKA FILM, s.r.o.
uděleno kolektivu trikového Studia GAP
Festival: 4. festival mladého východoevropského filmu
1994
Chotěbuz / Spolková republika Německo
2. cena
Festival: 4. festival FAMU Praha
1994
Praha / Česká republika
3. místo za zvuk
Michal Pekárek