Po Zabité neděli (1969) je Pevnost druhým celovečerním hraným snímkem Drahomíry Vihanové. Byla natočena na motivy povídky, již napsal v roce 1963 Alexandr Kliment (podílel se rovněž na scénáři). Modelový příběh měřiče vody Ewalda odkazuje k uplynulým létům komunistického režimu, čemuž odpovídají i některé reálie. Podle autorů však vyprávění svým nadčasovým existenciálním rozměrem přesahuje konkrétní historickou situaci. - Hrdina je bývalým učitelem historie a hudby, už šestnáct let se však potlouká na okraji společnosti, jejíž pravidla odmítá přijmout. Nyní přijíždí do zapadlého kraje, aby pracoval jako měřič vody. Vnitřní klid a svobodu však nenalezne; naopak se zaplete do sítě intrik, jež se mu stanou osudnými. Vykázaná maringotka a vodní zdroj totiž těsně sousedí s přísně střeženým vojenským objektem, starou pevností. Každý z těch, s nimiž se Ewald přátelsky stýká (moudrý starý farář, krásná Lydie, místní mudrc Petrásek i službě oddaný velitel pevnosti) představuje jisté východisko z mužovy osobní krize. Ewald však úporně hledá svou vlastní, nezávislou cestu. „Podezřele“ svobodomyslný, nepřizpůsobivý cizinec, vzorně vykonávající pracovní povinnosti a ve volném čase se cílevědomě opíjející, se stane středem zájmu všemocných fízlů z nedalekého městečka. Ewald evidentně nezapadá do prostředí, kde se všichni ustrašeně sledují a úzkostlivě dodržují psaná i nepsaná pravidla. Ve chvíli, kdy objeví tajemství pevnosti a kdy odmítá mlčet, se nepohodlný muž stává nebezpečným... - Černobílý snímek odkazuje svým tématem a stylem k české kinematografii 60. let. Podobně jako v případě Zabité neděle jím prostupuje pesimismus vůči schopnosti člověka vzdorovat svým vlastním „hadům“ a „pevnostem“, do nichž sám sebe uzavírá. Hrdina se dokáže postavit proti vnějším tlakům, jeho hlavním problémem je však vnitřní nevyrovnanost, s níž by zřejmě podobným způsobem zápasil v jakékoli době. Absurdně kafkovský svět, jenž „vodoměřiče“ Ewalda tísní, muži brání svobodně hledat východisko a nedává mu ani možnost přežít. To zdůrazňuje i motiv ubíhajících železničních kolejí, po nichž se nezadržitelně a netečně řítí „vlak života“. – Snímek vyniká výrazně osobním laděním i naléhavostí černobílých obrazů, v nichž se nezapře režisérčina dokumentaristická zkušenost (kamera Jiří Macák). Je však otázkou, zda takto koncipovaný projekt dokáže oslovit současné publikum. – Modelovost dané situace i hlavních charakterů pomáhá rozehrát vynikající sestava se znamenitým Györgyem Cserhalmim v čele. – Na 42. MFF v San Sebastianu 1994 snímek získal Cenu FIPRESCI. -ap-
Třiačtyřicetiletý Ewald přijíždí do zapadlého kraje, aby tu pracoval jako měřič vody. Je bývalým učitelem historie a hudby, už šestnáct let však v oboru nepracuje. V autobuse se seznámí s místním mudrcem, starým Petráskem, a s vlídným panem farářem, který ho na deštivou noc vezme k sobě na faru. – Kněz pozná, že cizinec na novém místě hledá vnitřní klid. – Ewald zjistí, že v přidělené maringotce poblíž vodního zdroje je nepořádek jako po boji, stopy krve a pod polštářem řeznický nůž. V těsném sousedství maringotky je oplocený a přísně střežený vojenský objekt staré pevnosti. Muž sleduje, jak vojáci surově ubijí vepře. Chce si z pevnosti zavolat do města, ale strážný ho nepustí přes bránu. Cizince si všimne podezřívavý velitel. – V hospodě se dá s Ewaldem do řeči Petrásek. Když pozná, že muž je vzdělanec podle jeho gusta, varuje ho, aby si dal pozor. Jejich rozhovor špehuje hostinský. – Ewald jede do blízkého města na odbor vodního hospodářství. Servilní úředník mu dá klíč od maringotky a holínky. Varuje ho před jedovatými hady, jichž je prý v kraji plno. – Dvojice bodrých fízlů vezme Ewalda v autě zpátky. Kus cesty svezou také krásnou a smutnou paní Lydii, Slovenku, která má manžela za defraudaci v kriminále a maminku v nemocnici. Ewald se s vyzvídajícími muži pohádá. Zase ho varují před hady. – Muž najde maringotku zamčenou a vzorně uklizenou. Velitel ho při zabydlování a při měření vody sleduje z pevnosti dalekohledem. Ewald zase začne sledovat pevnost. Stráže, hlídkující na masivních zdech, si dlouhou chvíli krátí střelbou po toulavém kocourkovi. Muž se zvířete u plotu ujme. – Fízlové si pro cizince přijedou a odvezou ho k výslechu. Jejich nadřízený, komisní vyšetřovatel, chce něco vyzvědět o mužově minulosti. Žádá, aby se Ewald nepřibližoval k pevnosti. – U smetiště dá Ewald cikánskému chlapci cigarety a dostane za ně umělé vejce. Opije se v nádražním bufetu a skončí v baru u paní Lydie. Petrásek ženě přednese svou milostnou báseň. Ewald s ní stráví noc. Ráno tiše odejde z jejího bytu a nechá jí tam dvě stovky. – Petrásek navštíví Ewalda v maringotce. Vypráví mu, že píše o pevnosti epos. Objekt má dlouhou historii, opředenou barvitými pověstmi; dnes však nikdo neví, co vojáci tak pečlivě střeží. Mudrc dá Ewaldovi košík hub a ukáže mu živou zmiji, kterou chytil kvůli ceněné kůži. – Pevnost skoro každou noc ožívá poplachy a střelbou. – Lydie přijede, aby milenci vrátila peníze. Ten však není doma. – Velitel pevnosti sveze Ewalda na motorce ke kostelu. Cizinec pomáhá faráři s úklidem kostela. Kněz vnitřně rozpolceného muže nabádá, aby věřil; to však není Ewaldova cesta. – Měřič vody se sbližuje s velitelem, který je v pevnosti již osm let. Pijí spolu a hrají šachy. – Večer do pevnosti přijede sanitka, která je ovšem plná ochotných holek. Velitel pro mužstvo uspořádá divoký mejdan. Jedna z dívek uteče z pevnosti a najde azyl v maringotce. Muž ji před velitelem zapře. Stráví s ochotnou a vulgární Alenou noc. Ráno dívku zahlédne Lydie a urazí se. Ewald přítelkyni uklidní milováním. Zodpovědnosti pevnějšího milostného vztahu se však chce vyhnout. – Neustálá činnost v pevnosti přivádí měřiče často k zuřivosti. Jeho milovaný společník, kocourek Macek, se ztratí. – Úředník z vodohospodářského odboru Ewalda chválí, že svou práci dělá dobře; fízlové však muže nepřestávají drobně šikanovat. – Ewald vnikne za oplocení pevnosti. Uvízne tam však a poplachem zburcovaní vojáci na něj uspořádají štvanici. Vetřelce se ujme velitel, který mu dá řízek od oběda, a pak ho pustí. – Ewaldův spis u vyšetřovatele se utěšeně plní. – Lydie daruje milenci manžetové knoflíčky. Chtěli by si večer vyrazit, ale nemají kam. – Ewald na divokém mejdanu v pevnosti hledá úlevu v alkoholu. Ráno mu opilý velitel ukáže, co je v objektu tak pečlivě střeženo. Tajemná místnost je však úplně prázdná. – Ewald o svém „objevu“ nehodlá mlčet. Večer ho vyhodí z hospody. Druhý den musí k vyšetřovateli; na úřadě zahlédne Lydii. Místní funkcionář a vyšetřovatel ho nutí, aby podepsal prohlášení, že v pevnosti nic neviděl. Muž však odmítne. Velitel pevnosti dostane rozkaz záležitost „urovnat“. Chce, aby Lydie přesvědčila milence, aby zmizel. – Ewald objeví kocoura, ukřižovaného na dveřích záchodu. Ani farář ho nedokáže v jeho hněvu a zoufalství uklidnit. – Dlouho váhající velitel nakonec svého jediného přítele zastřelí u čerstvého kocourova hrobu. – Při pohřbu fízlové tvrdí, že Ewald zemřel na následky uštknutí. Na hřbitově se sejde jen pár lidí: Petrásek, smutný úředník z vodohospodářského odboru, Lydie, která si z otevřené rakve vezme zpátky své manžetové knoflíčky, velitel, možná skrývající za slunečními brýlemi výčitky svědomí. Pevnost zůstává na svém místě... -ap-
Ewald
důstojník
Lýdie
Petrásek
farář
úředník
funkcionář
funkcionář
Alexandr Kliment (Monopol – povídka)
Václav Hrubín
Olga Vyleťalová
FAUNA-FILM
Emil Bratršovský (fotograf)
Pevnost
Pevnost
The Fortress
La forteresse
Svár vody s vínem
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika, Francie
1994
1994
festivalová premiéra 22. 9. 1994 (42. mezinárodní filmový festival San Sebastián, Španělsko)
premiéra 24. 11. 1994 /doporučená přístupnost od 12 let/
Bezbrannost má velký smysl tehdy, když přináší oběť. Ale jen tak, pro nic za nic... O střetu jedince se všemocnou mašinérií...
KF a. s., Studio 558 – Synergia Film (KF a. s.), Margo Films Paris
dlouhometrážní
96 min
35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, slovensky
bez titulků
české
Festival: Mezinárodní filmový festival Sainte-Thérèse
1995
Sainte-Thérèse / Kanada
Zvláštní cena poroty
Festival: Mezinárodní filmový festival Štrasburk
1995
Štrasburk / Francie
Cena lidských práv
udělená zvláštní porotou jmenovanou Mezinárodním ústavem pro lidská práva
Festival: Mezinárodní filmový festival San Sebastián
1995
San Sebastián / Španělsko
Cena Mezinárodní federace filmového tisku
Přehlídka: Těrlické filmové léto – 3. přehlídka polských a českých filmů
1995
Těrlicko / Česká republika
Cena diváků
Festival: Mezinárodní filmový festival Casablanca
1995
Casablanca / Maroko
Zlatá koruna za nejlepší herecký výkon
György Cserhalmi
Festival: Mezinárodní filmový festival Lisabon
1995
Lisabon / Portugalsko
Cena Evropa 2000
Festival: 42. mezinárodní filmový festival San Sebastián
1994
San Sebastián / Španělsko
Novinářská cena Mezinárodní federace filmového tisku
v kategorii filmů uváděných mimo soutěž