Po Zabité neděli (1969) je Pevnost druhým celovečerním hraným snímkem Drahomíry Vihanové. Byla natočena na motivy povídky, již napsal v roce 1963 Alexandr Kliment (podílel se rovněž na scénáři). Modelový příběh měřiče vody Ewalda odkazuje k uplynulým létům komunistického režimu, čemuž odpovídají i některé reálie. Podle autorů však vyprávění svým nadčasovým existenciálním rozměrem přesahuje konkrétní historickou situaci. - Hrdina je bývalým učitelem historie a hudby, už šestnáct let se však potlouká na okraji společnosti, jejíž pravidla odmítá přijmout. Nyní přijíždí do zapadlého kraje, aby pracoval jako měřič vody. Vnitřní klid a svobodu však nenalezne; naopak se zaplete do sítě intrik, jež se mu stanou osudnými. Vykázaná maringotka a vodní zdroj totiž těsně sousedí s přísně střeženým vojenským objektem, starou pevností. Každý z těch, s nimiž se Ewald přátelsky stýká (moudrý starý farář, krásná Lydie, místní mudrc Petrásek i službě oddaný velitel pevnosti) představuje jisté východisko z mužovy osobní krize. Ewald však úporně hledá svou vlastní, nezávislou cestu. „Podezřele“ svobodomyslný, nepřizpůsobivý cizinec, vzorně vykonávající pracovní povinnosti a ve volném čase se cílevědomě opíjející, se stane středem zájmu všemocných fízlů z nedalekého městečka. Ewald evidentně nezapadá do prostředí, kde se všichni ustrašeně sledují a úzkostlivě dodržují psaná i nepsaná pravidla. Ve chvíli, kdy objeví tajemství pevnosti a kdy odmítá mlčet, se nepohodlný muž stává nebezpečným... - Černobílý snímek odkazuje svým tématem a stylem k české kinematografii 60. let. Podobně jako v případě Zabité neděle jím prostupuje pesimismus vůči schopnosti člověka vzdorovat svým vlastním „hadům“ a „pevnostem“, do nichž sám sebe uzavírá. Hrdina se dokáže postavit proti vnějším tlakům, jeho hlavním problémem je však vnitřní nevyrovnanost, s níž by zřejmě podobným způsobem zápasil v jakékoli době. Absurdně kafkovský svět, jenž „vodoměřiče“ Ewalda tísní, muži brání svobodně hledat východisko a nedává mu ani možnost přežít. To zdůrazňuje i motiv ubíhajících železničních kolejí, po nichž se nezadržitelně a netečně řítí „vlak života“. – Snímek vyniká výrazně osobním laděním i naléhavostí černobílých obrazů, v nichž se nezapře režisérčina dokumentaristická zkušenost (kamera Jiří Macák). Je však otázkou, zda takto koncipovaný projekt dokáže oslovit současné publikum. – Modelovost dané situace i hlavních charakterů pomáhá rozehrát vynikající sestava se znamenitým Györgyem Cserhalmim v čele. – Na 42. MFF v San Sebastianu 1994 snímek získal Cenu FIPRESCI. -ap-
Třiačtyřicetiletý Ewald přijíždí do zapadlého kraje, aby tu pracoval jako měřič vody. Je bývalým učitelem historie a hudby, už šestnáct let však v oboru nepracuje. V autobuse se seznámí s místním mudrcem, starým Petráskem, a s vlídným panem farářem, který ho na deštivou noc vezme k sobě na faru. – Kněz pozná, že cizinec na novém místě hledá vnitřní klid. – Ewald zjistí, že v přidělené maringotce poblíž vodního zdroje je nepořádek jako po boji, stopy krve a pod polštářem řeznický nůž. V těsném sousedství maringotky je oplocený a přísně střežený vojenský objekt staré pevnosti. Muž sleduje, jak vojáci surově ubijí vepře. Chce si z pevnosti zavolat do města, ale strážný ho nepustí přes bránu. Cizince si všimne podezřívavý velitel. – V hospodě se dá s Ewaldem do řeči Petrásek. Když pozná, že muž je vzdělanec podle jeho gusta, varuje ho, aby si dal pozor. Jejich rozhovor špehuje hostinský. – Ewald jede do blízkého města na odbor vodního hospodářství. Servilní úředník mu dá klíč od maringotky a holínky. Varuje ho před jedovatými hady, jichž je prý v kraji plno. – Dvojice bodrých fízlů vezme Ewalda v autě zpátky. Kus cesty svezou také krásnou a smutnou paní Lydii, Slovenku, která má manžela za defraudaci v kriminále a maminku v nemocnici. Ewald se s vyzvídajícími muži pohádá. Zase ho varují před hady. – Muž najde maringotku zamčenou a vzorně uklizenou. Velitel ho při zabydlování a při měření vody sleduje z pevnosti dalekohledem. Ewald zase začne sledovat pevnost. Stráže, hlídkující na masivních zdech, si dlouhou chvíli krátí střelbou po toulavém kocourkovi. Muž se zvířete u plotu ujme. – Fízlové si pro cizince přijedou a odvezou ho k výslechu. Jejich nadřízený, komisní vyšetřovatel, chce něco vyzvědět o mužově minulosti. Žádá, aby se Ewald nepřibližoval k pevnosti. – U smetiště dá Ewald cikánskému chlapci cigarety a dostane za ně umělé vejce. Opije se v nádražním bufetu a skončí v baru u paní Lydie. Petrásek ženě přednese svou milostnou báseň. Ewald s ní stráví noc. Ráno tiše odejde z jejího bytu a nechá jí tam dvě stovky. – Petrásek navštíví Ewalda v maringotce. Vypráví mu, že píše o pevnosti epos. Objekt má dlouhou historii, opředenou barvitými pověstmi; dnes však nikdo neví, co vojáci tak pečlivě střeží. Mudrc dá Ewaldovi košík hub a ukáže mu živou zmiji, kterou chytil kvůli ceněné kůži. – Pevnost skoro každou noc ožívá poplachy a střelbou. – Lydie přijede, aby milenci vrátila peníze. Ten však není doma. – Velitel pevnosti sveze Ewalda na motorce ke kostelu. Cizinec pomáhá faráři s úklidem kostela. Kněz vnitřně rozpolceného muže nabádá, aby věřil; to však není Ewaldova cesta. – Měřič vody se sbližuje s velitelem, který je v pevnosti již osm let. Pijí spolu a hrají šachy. – Večer do pevnosti přijede sanitka, která je ovšem plná ochotných holek. Velitel pro mužstvo uspořádá divoký mejdan. Jedna z dívek uteče z pevnosti a najde azyl v maringotce. Muž ji před velitelem zapře. Stráví s ochotnou a vulgární Alenou noc. Ráno dívku zahlédne Lydie a urazí se. Ewald přítelkyni uklidní milováním. Zodpovědnosti pevnějšího milostného vztahu se však chce vyhnout. – Neustálá činnost v pevnosti přivádí měřiče často k zuřivosti. Jeho milovaný společník, kocourek Macek, se ztratí. – Úředník z vodohospodářského odboru Ewalda chválí, že svou práci dělá dobře; fízlové však muže nepřestávají drobně šikanovat. – Ewald vnikne za oplocení pevnosti. Uvízne tam však a poplachem zburcovaní vojáci na něj uspořádají štvanici. Vetřelce se ujme velitel, který mu dá řízek od oběda, a pak ho pustí. – Ewaldův spis u vyšetřovatele se utěšeně plní. – Lydie daruje milenci manžetové knoflíčky. Chtěli by si večer vyrazit, ale nemají kam. – Ewald na divokém mejdanu v pevnosti hledá úlevu v alkoholu. Ráno mu opilý velitel ukáže, co je v objektu tak pečlivě střeženo. Tajemná místnost je však úplně prázdná. – Ewald o svém „objevu“ nehodlá mlčet. Večer ho vyhodí z hospody. Druhý den musí k vyšetřovateli; na úřadě zahlédne Lydii. Místní funkcionář a vyšetřovatel ho nutí, aby podepsal prohlášení, že v pevnosti nic neviděl. Muž však odmítne. Velitel pevnosti dostane rozkaz záležitost „urovnat“. Chce, aby Lydie přesvědčila milence, aby zmizel. – Ewald objeví kocoura, ukřižovaného na dveřích záchodu. Ani farář ho nedokáže v jeho hněvu a zoufalství uklidnit. – Dlouho váhající velitel nakonec svého jediného přítele zastřelí u čerstvého kocourova hrobu. – Při pohřbu fízlové tvrdí, že Ewald zemřel na následky uštknutí. Na hřbitově se sejde jen pár lidí: Petrásek, smutný úředník z vodohospodářského odboru, Lydie, která si z otevřené rakve vezme zpátky své manžetové knoflíčky, velitel, možná skrývající za slunečními brýlemi výčitky svědomí. Pevnost zůstává na svém místě... -ap-
Ewald
důstojník
Lýdie
Petrásek
farář
úředník
funkcionář
funkcionář
Alexandr Kliment (Monopol – povídka)
Václav Hrubín
Olga Vyleťalová
FAUNA-FILM
Emil Bratršovský (fotograf)
Pevnost
Pevnost
The Fortress
La forteresse
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika, Francie
1994
1994
festivalová premiéra 22. 9. 1994 (42. mezinárodní filmový festival San Sebastián, Španělsko)
premiéra 24. 11. 1994 /doporučená přístupnost od 12 let/
Bezbrannost má velký smysl tehdy, když přináší oběť. Ale jen tak, pro nic za nic... O střetu jedince se všemocnou mašinérií...
KF a. s., Studio 558 – Synergia Film (KF a. s.), Margo Films Paris
dlouhometrážní
96 min
35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, slovensky
bez titulků
české
Festival: Mezinárodní filmový festival Sainte-Thérèse
1995
Sainte-Thérèse / Kanada
Zvláštní cena poroty
Festival: Mezinárodní filmový festival Štrasburk
1995
Štrasburk / Francie
Cena lidských práv
udělená zvláštní porotou jmenovanou Mezinárodním ústavem pro lidská práva
Festival: Mezinárodní filmový festival San Sebastián
1995
San Sebastián / Španělsko
Cena Mezinárodní federace filmového tisku
Přehlídka: Těrlické filmové léto – 3. přehlídka polských a českých filmů
1995
Těrlicko / Česká republika
Cena diváků
Festival: Mezinárodní filmový festival Casablanca
1995
Casablanca / Maroko
Zlatá koruna za nejlepší herecký výkon
György Cserhalmi
Festival: Mezinárodní filmový festival Lisabon
1995
Lisabon / Portugalsko
Cena Evropa 2000
Festival: 42. mezinárodní filmový festival San Sebastián
1994
San Sebastián / Španělsko
Novinářská cena Mezinárodní federace filmového tisku
v kategorii filmů uváděných mimo soutěž