Celovečerní režijní debut Romana Petrenka, koprodukční slovensko-český snímek Hazard, byl natočen podle skutečné události, jakých „černá kronika“ nabízí ve své hrůzné obyčejnosti dostatek. – Dvacetiletá Jana žije na bratislavském sídlišti Petržalka. Matce se dávno odcizila, také proto, že stárnoucí žena všechen svůj zájem soustřeďuje na svého mladšího druha-příživníka. Jana pracuje jako pokojská, práce ji však nebaví, a tak je ráda, když kvůli pokusu o krádež dostane vyhazov. S kamarádkou Denisou se seznámí s dvojicí mladíků, jejichž „podnikatelská“ činnost zřejmě hraničí se zákonem. Když je přitažlivý Milan zatčen pro podezření z krádeže, jeho kamarád Peter namluví Janě, že by milence mohla dostat ven na vysokou kauci. Dívka, která dosud přijímala dvoření obstarožního podnikatele Dema s nechutí, se na Denisinu radu rozhodne bohatého ctitele zavraždit. Zisk z krádeže však není zdaleka tak vysoký, jak si dívky představovaly. Jana, která si až dodatečně uvědomuje hrůznost svého činu, nakonec zůstane sama: nechce se k ní hlásit Denisa, ani Petr a Milan, který je brzy propuštěn i bez milenčiny „oběti“. Matka, opuštěná svým druhem, nedokáže dceři podat pomocnou ruku... – Hlavním tématem snímku, pokoušejícího se o morálně znepokojující sondu do bolestných problémů současnosti, je „bezdůvodná“ kriminalita mládeže. Mladá dívka z nudy a z nedostatku pozitivní motivace a rodinné péče si neodvolatelným činem zničí život. Zoufalá matka takovou situaci nedovede a snad už ani nemůže řešit. – Proniknout do psychologie pachatelky se autorům daří, problémy však mají s tím, stejně věrohodně popsat „nevysvětlitelný“ zločin se všemi jeho peripetiemi. Vedlejší postavy (především Milan a Peter) postrádají propracovanější motivaci, a jejich jednání se většinou přizpůsobuje momentálním potřebám děje. Patrná je disproporce mezi věrností soudním protokolům a mezi potřebami dramatického děje. Zajímavý a poctivě míněný, avšak scenáristicky i inscenačně poněkud nevyvážený snímek zaujme především kamerou Mira Gábora, pozoruhodně zachycující současnou Bratislavu. – Vedle slovenských herců (zajímavé kreace debutantek Zuzany Ďurdinové a Zuzany Kaprálikové) se ve filmu objevují i čeští představitelé (Pavel Landovský v roli stárnoucího Dema, Rudolf Hrušínský ml., Luba Skořepová, Marek Vašut). -ap-
Kamarádky Jana a Denisa prožívají nudné léto ve sluncem rozpálené Bratislavě. Jednou si jich na ulici všimne dvojice mladíků v autě, Milan a Petr. Nabídnou dívkám, které znají od vidění z diskotéky, svezení. Energičtější Denisa ochotně přijme. Mladíci je pozvou do baru. Jana se během večera sblíží s Milanem; zdá se jí, že konečně zažívá tu romantickou lásku, o níž vždycky snila. – Druhý den dívka, která pracuje jako pokojská, najde při uklízení pokojů zlatý prsten; pokusí se ho ukrást, ale majitelka ji odhalí a dívka dostane vyhazov. – Jana má jít s přáteli do kina; dozví se však, že Milana hledá policie a že se musí schovávat. Vezme ho ke své babičce, jejíž mlčenlivost si dvojice zajistí lahví rumu. Milan se Janě zdá jiný, než předtím: chová se odmítavě a hrubě. Udělá dívce žárlivou scénu a vyhrožuje jí. Teprve snění o útěku za hranice a o životě v Americe mu rozváže jazyk. – Ráno se milenci před domem rozloučí; vzápětí se vyděšená dívka stane svědkyní Milanova zatčení. – Od matky Evy se Jana dozví, že ráno u nich byli policisté; Eva jim řekla, že dcera možná přespává u babičky. Jana matku hořce obviní, že zavinila Milanovo zatčení; ženě se však uleví, že dceru zbavila podezřelé společnosti. Jana ji napadne kvůli jejímu mladšímu milenci Lacovi, který u nich bydlí a který se dává živit. – V baru se Jana od Denisy dozví, že Petera také vyslýchali. Barmanka Marika dívky seznámí se stálým hostem Demem (Damiánem) Kohůtkem, Čechem, žijícím už dlouho na Slovensku. Obstarožní bohatý muž se je pokusí opít; Denisa obrátí jeho zájem k Janě. Muž vyznává dívce banálně lásku, a když odveze taxíkem Denisu domů, pozve Janu k sobě do luxusní vily. Daruje jí drahý parfém od Diora, a pak ji požádá, jestli by se před ním nesvlékla. Jana se zdráhá, ale pak mu s nechutí vyhoví. Taxikář Dušan, který bydlí v sousedství a který pro Dema často pracuje, ji pak odveze domů. Myslí si, že je prostitutka. – Druhý den má Jana konflikt s Lacem. Muž jí káže o morálce, ale sám po ní vilně pokukuje. Jana volá do rádia, aby zahráli Milanovi písničku; od Denisy se dozví, že s ní chce mluvit Peter. Ten jí vyřídí vzkaz od Milana: Jana má sehnat sto tisíc na kauci. Když se zoufalá dívka vyptává, jak má peníze sehnat, trvá mladík na tom, že to je její věc. – Doma se Jana dozví, že jí matka sehnala práci v sídlištní knihovně. Otevřeně projeví svou nechuť. – Denisu napadne, že by si kamarádka mohla peníze půjčit od Dema, který jí stále telefonuje. Peter se dívkám vysměje: to by spíš musely peníze podnikateli ukrást. Denisa to považuje za dobrý nápad. – Doma se Jana zase pohádá s matkou, která neustále obskakuje poživačného, líného Laca. – Dívka vezme na schůzku s Demem i kamarádku. Pořád se brání představě, že by se s obstarožním mužem vyspala; chce zůstat věrná Milanovi. – Nadšený Demo uspořádá pro dívky ve své vile večírek. Návštěvnice ho chtějí opít a unavit, aby usnul, ale nedaří se jim to. Muž se jen rozdovádí a nudí je svými řečmi. Ukáže jim nabitý revolver, jenž má v šuplíku proti zlodějům. – Zatímco Denisa se snaží hostitele bavit, Jana pořád váhá. Po dlouhých domluvách v koupelně se dívky dohodnou, že Jana zabije Dema jeho zbraní. Udělá to, když muž tančí s Denisou. Potom se zhroutí. Kamarádka prohledává byt; najde jenom dvacet tisíc. Protože prší, dívky se pokusí nastartovat podnikatelovo auto, ale nepovede se jim to. – Cesta domů pěšky je dlouhá a tak dívky přespí v hotelu. Pláč vyděšené Jany ruší Denisu ve spánku. Marně se pokouší kamarádku uklidnit. Ta si teprve teď uvědomuje, co provedla. – Druhý den si dívky koupí vysněné kožené bundy; jejich hotovost se rázem zmenší na polovinu. Teprve teď Janě dojde, že s pěti tisíci Milana z vazby nedostane. Obě napadne, že by Peter mohl prodat Demovo auto. – Matce Jana řekne, že si bundu koupila za nalezené peníze; dá jí všechno, co jí zbylo. Dozví se, že Eva je na dně; Laco ji opustil. Zničená Jana vyhodí parfém od Dema z okna. – Na diskotéce řekne Peter dívkám, že s prodejem auta nechce mít nic společného. Nečekaně se tu objeví Milan, kterému nic nedokázali, a tak ho museli pustit; zřejmě mu nehrozí ani podmínečný trest. Jana je chvíli zase šťastná. – Cestou domů se mladíci dozvědí, co jejich přítelkyně provedly. Denisa i Peter všechno svedou na Janu. Milan jí řekne, že nic nevzkazoval a že s jejím činem nechce mít nic společného. Zoufalá dívka uteče a nedaleko domu, kde bydlí, se v pláči zhroutí. – Ráno vytáhnou policisté z Dunaje utopenou ženu – Janinu matku. -ap-
Jana
Denisa
Demo
matka
Laco
Milan
babička
Soňa Zemanová
Valéria Schulczová
Marek Maďarič
Jana Liptáková, Peter Malec
Ján Hrabina, Michal Hrabina, Dušan Cintula
Robert Šmalo
Katarína Keleová
Ivan Kulíšek
Vladimír Martinka (fotograf)
Hazard
Hazard
Game of Chance
The Risk
Hazard
film
hranýdistribuční
kriminální, psychologický
Slovensko, Česká republika
1995
1995
premiéra 18. 5. 1995 /doporučená přístupnost od 15 let/ (kino Lucerna, Praha)
Film o lidské hlouposti, která zabíjí.
TF Art Production – Bratislava, Slovenská televízia Bratislava (koprodukce), Lucernafilm – filmová distribuce
dlouhometrážní
110 min
3 010 metrů
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo
slovenská
slovensky
bez titulků
slovenské