Má je pomsta

Země původu

Česká republika

Copyright

1995

Rok výroby

1995

Premiéra

20. 4. 1995

Minutáž

102 min

Kategorie

film

Žánr

drama, psychologický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Má je pomsta

Český název

Má je pomsta

Anglický název

Vengeance Is Mine

Souběžný anglický název

Vengeance Is Mine (Lacrimosa)

Pracovní název

Pomsta

Anotace

Chorvatský režisér Lordan Zafranović je známý především díky sugestivním filmům Okupace v 26 obrazech (1978) a Pád Itálie (1981). Kvůli nekompromisnímu postoji k dějinám vlastního státu, který tvůrce projevil v dokumentu Testament, je jeho dílo doma na indexu. Režisér tedy využil možnosti a natočil v České republice (kde studoval na FAMU a kde v současnosti žije) snímek Má je pomsta, na němž se opět podílí rozhodující měrou Česká televize. Příběh začíná v okamžiku, kdy úspěšného scénografa Karla Švarce zaskočí nečekaná krizová situace. Nemilovaná manželka ho opouští, dospívající dcera má jako milence mnohem staršího muže a později řeší svou vlastní krizi sebevraždou. Velký podíl na osudu svém i svých bližních má samozřejmě i slabošský egoistický umělec. Ten zpočátku nachází útěchu v náručí lepší prostitutky Miriam, později vyprovokuje detektivní pátrání po intimním životě dcery a nakonec se mstí za její zmařený život. Jeho tragická pomsta se však míjí účinkem a on se nesmyslně stává dvojnásobným vrahem nevinných lidí. – Lordan Zafranović značně upravil scénář Václava Šaška. Kombinuje rodinné drama s psychologickým kriminálním filmem a přidává symbolickou polohu, zprostředkovanou možná až příliš často užívanými „videozáznamy“. Zároveň vkládá do děje atraktivní prvky (prostředí erotického salonu) a opírá se o známé české herce. Snímek však postrádá vnitřní přesvědčivost a navzdory spletitému „šifrování“ zůstává na povrchu. Příliš nepřesvědčuje ani psychologická studie nalomeného charakteru, okolo níž se všechno odvíjí. -tbk-

Obsah

Úspěšný scénograf Karel Švarc přijíždí do Stavovského divadla. Ve své pracovně píše výpověď o nedávných událostech. Jako jiní i on se ocitl v situaci, kdy se stal v tomto světě cizincem... – Při schůzce v restauraci se Švarc dozví od své bývalé milenky Alžběty, že jeho žena Marta má milence. Muž pocítí zvláštní uvolnění. – V přepychové vile sdělí Marta manželovi, že ho opouští. Žili spolu dvacet let, ale on byl příliš zahleděný do sebe a do své práce. Dvacetiletá dcera Klára vyčte otci, že měl o matku více bojovat. – Před stáním u rozvodového soudu nabízí Švarc manželce, aby žádost stáhla. Ona ho však urazí svou poznámkou, že se nikdy nedovedl smířit s tím, že jeho otec byl vždy lepší malíř i milenec než on. Manžel ji udeří. – Ve vile na Karla čeká Alžběta, která ho miluje. Dvojice se začne objímat, vyruší ji však Klára. Otec dceři později slíbí, že do vily nikoho nepřivede, i když Klárka je ochotná dovolit mu milenku, ovšem kromě Alžběty. – Scénograf se baví v divadle o situaci rozvedeného muže s přítelem režisérem. – V prázdném vagonu METRA se Švarc stane jediným svědkem toho, jak dva skinheadi surově srazí k zemi starého muže, který je napomenul kvůli kouření. Nedokáže zasáhnout a mlčky na další stanici vystoupí. Nechá starce ležet na podlaze. Doma řekne dceři, že si asi koupí pistoli. – Švarc navštíví exkluzivní erotický salon Lotos club. Seznámí se tu s atraktivní prostitutkou Miriam a pomiluje se s ní. – Ve vile oslavují otec a dcera Klárčino přijetí na vysokou školu. Překvapený Švarc se ovšem dozví, že Klára se místo na medicínu přihlásila na dějiny umění a že dostávala konzultace od Martina milence. Muži se při pohledu z okna zdá, že je někdo ze zahrady pozoruje. – Švarc znovu navštíví Lotos club. Miriam ho předá u bazénku dvěma kolegyním. – Scénograf jede s dcerou za svým přítelem na venkov. Míří loveckou kulovnicí na muflona, ale nevystřelí. Večer mu Klárka řekne, že je zamilovaná. V pokoji se před ním nečekaně objeví v černém sexy prádle (podobné nosí Miriam) a vzápětí uteče do koupelny. – Švarc marně nabízí v Lotosu Miriam, aby se s ním sešla mimo podnik. – Klára odjíždí do Itálie a neprozradí otci s kým. On ji při odchodu z vily sleduje. Zahlédne černý sportovní vůz a raději se vrátí domů. – Miriam dohodí svému stálému zákazníkovi, který chce vědět, s kým dcera chodí, diskrétního detektiva. Muž ho sice před sledováním varuje, ale scénograf si nedá říct. – Švarc má zase pocit, že ho někdo pozoruje ze zahrady. Druhý den porazí jednu z borovic před terasou, odveze ji do divadla a umístí ji v dekoraci. Režisérovi dokáže, že strom by tu měl symbolizovat nejasné tajemství. – V Lotosu čeká scénograf na Miriam. Jde na pokoj s jinou prostitutkou. Chce, aby před ním masturbovala, ale vzápětí ji pošle pryč. – Detektiv předá klientovi videokazetu a znovu ho varuje, aby se dceři nepletl do života. Otec si kazetu přehraje. Zjistí, že Klárčin milenec je šedesátiletý profesor Neumann. Na záznamu s ním vidí dceru na střelnici i při milování v nějakém bytě. – Miriam apeluje na Karla, aby sledování dcery nechal. Muž je svědkem, jak se personál Lotosu loučí u rakve s mrtvým kolegou – trpaslíkem. – Na recepci po úspěšné divadelní premiéře Švarc ke svému překvapení zahlédne i Miriam; Klárka je zase zaskočena přítomností profesora Neumanna a jeho ženy. – Detektiv upozorní klienta, že Klárka má milostné problémy (milenec ji nechal být) a že chodí na nebezpečná místa. – Švarc volá Neumannovi, ale ten položí telefon. – Otec chce smutnou dceru rozptýlit a daruje jí obrázek. – Po dívčině odchodu si scénograf pustí novou kazetu od detektiva. Klára na ní bloudí po nuselském mostě, jakoby chtěla skočit dolů. Dívka se nečekaně vrátí a přistihne otce u videa. Ale ani se nerozzlobí. – K vile později přijedou dva policisté. Odvezou Švarce na patologii, kde musí identifikovat mrtvolu své dcery, která spáchala sebevraždu. – Muž se u nuselského mostu setká s Martou. Vyčítá si, že dceru včas nezastavil. Žena mu předhazuje, že nikdy nic nepochopil. – Doma otec prohlíží Klářiny věci, mezi nimiž je i vysvětlující dopis. – Švarc volá Neumannovi, ale ten ho cynicky odbyde. Scénograf si koupí pistoli a obchází okolo profesorovy vily. – Detektiv ho varuje, aby nemyslel na pomstu. Navíc mu předá dopis od Miriam, jež se ve skutečnosti jmenuje Marie. – Miriam/Marie navštíví scénografa ve vile a už tu zůstane. Apatický muž je později ochoten si ji vzít a ona začíná organizovat jeho život. V bytě se načas objeví i ženina kolegyně z Lotosu Alena, která se údajně nepohodla s manželem. – Dvojice sleduje v televizi pořad o nové knize profesora Neumanna České moderní sochařství. Kunsthistorik děkuje za pomoc své oddané manželce. (Švarc má představu, jako by se muž obracel z obrazovky přímo na něj s prohlášením, že se přece nerozvede kvůli jedné poblázněné studentce.) – Scénograf sleduje u vily Neumannovu ženu a navzdory jejím prosbám ji cynicky zastřelí. – V Lotosu se nechá muž obsloužit jednou prostitutkou, a pak klidně odjede do divadla. Řekne režisérovi, že by rád pracoval na antické tragédii, kde člověk je pouhým nástrojem bohů. – Marie chystá doma oslavu: znají se právě deset týdnů. Pak záměrně přepne televizi (kde běží právě scéna vraždy z Viscontiho Cizince) na video. Muž se večer dívá na další kazetu. Je na ní profesor s novou milenkou. Baví se s ní o tom, jak mu vlastně vrah jeho ženy usnadnil situaci. On sám by si nikdy netroufl nemilovanou manželku opustit. – Marie ví, co její milenec udělal. On se hájí tím, že chtěl Neumannovi způsobit stejnou bolest, jakou prožívá on. – Z dalšího videozáznamu je patrné, že se Klára zastřelila na střelnici (obrátila pistoli proti sobě). Muž se rozpláče Marii v klíně. – Scénograf sleduje profesora v autě, a nakonec ho z vozu zastřelí kulovnicí. Za ním jede černý sporťák. – Švarc dopisuje svou zpověď. Udělal to, co udělat musel, a náhle pocítil prázdno. Odhodlal se jít na policii. – Cestou z divadla volá Karel domů. K jeho překvapení se mu ohlásí erotický salon Miriam, nabízející diskrétní služby. – Na policii vyšetřovatelé, mezi nimiž je i detektiv, dokážou pomocí videozáznamu vrahovi, že místo profesora zabil omylem někoho jiného. – Švarc se zmocní služební pistole, nedokáže se však zastřelit jako Klárka. Na policejním videu jsou vidět záznamy různých situací ze Švarcova života. Je tu zachycen i jeho poslední odchod ze Stavovského divadla přes liduprázdný Ovocný trh... -tbk-

Hrají

Jiří Bartoška

Karel Švarc

Jana Brejchová

Marta, Švarcova žena

Radoslav Brzobohatý

profesor Neumann

Jiří Menzel

režisér

Pavel Chalupa

policista

Radovan Lukavský

vyšetřovatel

Václav Vydra

prodavač zbraní

Eduard Haken

on sám, operní pěvec v televizi

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Jitka Stropková

Asistent režie

Ingrid Tchýnová

Předloha

Otakar Chaloupka (Černý pátek – novela)

Scénář

Václav Šašek, Lordan Zafranovič (spolupráce na scénáři)

Druhá kamera

Jan Kváča

Architekt

Josef Diviš

Návrhy kostýmů

Jarmila Konečná

Vedoucí výroby

František Karoch

Zástupce vedoucího výroby

Marcela Týcová

Hudba

Použitá hudba

Antonín Rejcha (Requiem – Dies Irae), Antonín Rejcha (Requiem – Lacrimosa), skupina Kryptor (Ty jsi moje Domina), skupina Kryptor (Smutný století), Emil Viklický (Not yet)

Nahrál

Filharmonie města Prahy, Emil Viklický Quintet, skupina Kryptor, Štěpán Markovič /sólo na saxofon/

Produkční údaje

Originální název

Má je pomsta

Český název

Má je pomsta

Anglický název

Vengeance Is Mine

Souběžný anglický název

Vengeance Is Mine (Lacrimosa)

Pracovní název

Pomsta

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

drama, psychologický

Země původu

Česká republika

Copyright

1995

Rok výroby

1995

Produkční data

konec distribučního monopolu 19. 4. 1998

Premiéra

premiéra 20. 4. 1995 /doporučená přístupnost od 18 let/ (kino Lucerna, Praha)

Distribuční slogan

Šarmantní Jiří Bartoška, hvězda erotického salónu krásná Ivana Chýlková a půvabná Tereza Brodská v novém českém filmu, který musíte vidět.

Výrobce

Česká televize, TS Petra Kolihy (Česká televize), Heureka Production PF, s.r.o., AB BARRANDOV, a. s.

Distribuce

FALCON, a. s.

Vývoz

Telexport

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

102 min

Původní metráž

2 900 metrů

Distribuční nosič

35mm

Poměr stran

1:1,37

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Akce: 3. výroční ceny Český lev 1995

1996
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Tereza Brodská