Chorvatský režisér Lordan Zafranović je známý především díky sugestivním filmům Okupace v 26 obrazech (1978) a Pád Itálie (1981). Kvůli nekompromisnímu postoji k dějinám vlastního státu, který tvůrce projevil v dokumentu Testament, je jeho dílo doma na indexu. Režisér tedy využil možnosti a natočil v České republice (kde studoval na FAMU a kde v současnosti žije) snímek Má je pomsta, na němž se opět podílí rozhodující měrou Česká televize. Příběh začíná v okamžiku, kdy úspěšného scénografa Karla Švarce zaskočí nečekaná krizová situace. Nemilovaná manželka ho opouští, dospívající dcera má jako milence mnohem staršího muže a později řeší svou vlastní krizi sebevraždou. Velký podíl na osudu svém i svých bližních má samozřejmě i slabošský egoistický umělec. Ten zpočátku nachází útěchu v náručí lepší prostitutky Miriam, později vyprovokuje detektivní pátrání po intimním životě dcery a nakonec se mstí za její zmařený život. Jeho tragická pomsta se však míjí účinkem a on se nesmyslně stává dvojnásobným vrahem nevinných lidí. – Lordan Zafranović značně upravil scénář Václava Šaška. Kombinuje rodinné drama s psychologickým kriminálním filmem a přidává symbolickou polohu, zprostředkovanou možná až příliš často užívanými „videozáznamy“. Zároveň vkládá do děje atraktivní prvky (prostředí erotického salonu) a opírá se o známé české herce. Snímek však postrádá vnitřní přesvědčivost a navzdory spletitému „šifrování“ zůstává na povrchu. Příliš nepřesvědčuje ani psychologická studie nalomeného charakteru, okolo níž se všechno odvíjí. -tbk-
Úspěšný scénograf Karel Švarc přijíždí do Stavovského divadla. Ve své pracovně píše výpověď o nedávných událostech. Jako jiní i on se ocitl v situaci, kdy se stal v tomto světě cizincem... – Při schůzce v restauraci se Švarc dozví od své bývalé milenky Alžběty, že jeho žena Marta má milence. Muž pocítí zvláštní uvolnění. – V přepychové vile sdělí Marta manželovi, že ho opouští. Žili spolu dvacet let, ale on byl příliš zahleděný do sebe a do své práce. Dvacetiletá dcera Klára vyčte otci, že měl o matku více bojovat. – Před stáním u rozvodového soudu nabízí Švarc manželce, aby žádost stáhla. Ona ho však urazí svou poznámkou, že se nikdy nedovedl smířit s tím, že jeho otec byl vždy lepší malíř i milenec než on. Manžel ji udeří. – Ve vile na Karla čeká Alžběta, která ho miluje. Dvojice se začne objímat, vyruší ji však Klára. Otec dceři později slíbí, že do vily nikoho nepřivede, i když Klárka je ochotná dovolit mu milenku, ovšem kromě Alžběty. – Scénograf se baví v divadle o situaci rozvedeného muže s přítelem režisérem. – V prázdném vagonu METRA se Švarc stane jediným svědkem toho, jak dva skinheadi surově srazí k zemi starého muže, který je napomenul kvůli kouření. Nedokáže zasáhnout a mlčky na další stanici vystoupí. Nechá starce ležet na podlaze. Doma řekne dceři, že si asi koupí pistoli. – Švarc navštíví exkluzivní erotický salon Lotos club. Seznámí se tu s atraktivní prostitutkou Miriam a pomiluje se s ní. – Ve vile oslavují otec a dcera Klárčino přijetí na vysokou školu. Překvapený Švarc se ovšem dozví, že Klára se místo na medicínu přihlásila na dějiny umění a že dostávala konzultace od Martina milence. Muži se při pohledu z okna zdá, že je někdo ze zahrady pozoruje. – Švarc znovu navštíví Lotos club. Miriam ho předá u bazénku dvěma kolegyním. – Scénograf jede s dcerou za svým přítelem na venkov. Míří loveckou kulovnicí na muflona, ale nevystřelí. Večer mu Klárka řekne, že je zamilovaná. V pokoji se před ním nečekaně objeví v černém sexy prádle (podobné nosí Miriam) a vzápětí uteče do koupelny. – Švarc marně nabízí v Lotosu Miriam, aby se s ním sešla mimo podnik. – Klára odjíždí do Itálie a neprozradí otci s kým. On ji při odchodu z vily sleduje. Zahlédne černý sportovní vůz a raději se vrátí domů. – Miriam dohodí svému stálému zákazníkovi, který chce vědět, s kým dcera chodí, diskrétního detektiva. Muž ho sice před sledováním varuje, ale scénograf si nedá říct. – Švarc má zase pocit, že ho někdo pozoruje ze zahrady. Druhý den porazí jednu z borovic před terasou, odveze ji do divadla a umístí ji v dekoraci. Režisérovi dokáže, že strom by tu měl symbolizovat nejasné tajemství. – V Lotosu čeká scénograf na Miriam. Jde na pokoj s jinou prostitutkou. Chce, aby před ním masturbovala, ale vzápětí ji pošle pryč. – Detektiv předá klientovi videokazetu a znovu ho varuje, aby se dceři nepletl do života. Otec si kazetu přehraje. Zjistí, že Klárčin milenec je šedesátiletý profesor Neumann. Na záznamu s ním vidí dceru na střelnici i při milování v nějakém bytě. – Miriam apeluje na Karla, aby sledování dcery nechal. Muž je svědkem, jak se personál Lotosu loučí u rakve s mrtvým kolegou – trpaslíkem. – Na recepci po úspěšné divadelní premiéře Švarc ke svému překvapení zahlédne i Miriam; Klárka je zase zaskočena přítomností profesora Neumanna a jeho ženy. – Detektiv upozorní klienta, že Klárka má milostné problémy (milenec ji nechal být) a že chodí na nebezpečná místa. – Švarc volá Neumannovi, ale ten položí telefon. – Otec chce smutnou dceru rozptýlit a daruje jí obrázek. – Po dívčině odchodu si scénograf pustí novou kazetu od detektiva. Klára na ní bloudí po nuselském mostě, jakoby chtěla skočit dolů. Dívka se nečekaně vrátí a přistihne otce u videa. Ale ani se nerozzlobí. – K vile později přijedou dva policisté. Odvezou Švarce na patologii, kde musí identifikovat mrtvolu své dcery, která spáchala sebevraždu. – Muž se u nuselského mostu setká s Martou. Vyčítá si, že dceru včas nezastavil. Žena mu předhazuje, že nikdy nic nepochopil. – Doma otec prohlíží Klářiny věci, mezi nimiž je i vysvětlující dopis. – Švarc volá Neumannovi, ale ten ho cynicky odbyde. Scénograf si koupí pistoli a obchází okolo profesorovy vily. – Detektiv ho varuje, aby nemyslel na pomstu. Navíc mu předá dopis od Miriam, jež se ve skutečnosti jmenuje Marie. – Miriam/Marie navštíví scénografa ve vile a už tu zůstane. Apatický muž je později ochoten si ji vzít a ona začíná organizovat jeho život. V bytě se načas objeví i ženina kolegyně z Lotosu Alena, která se údajně nepohodla s manželem. – Dvojice sleduje v televizi pořad o nové knize profesora Neumanna České moderní sochařství. Kunsthistorik děkuje za pomoc své oddané manželce. (Švarc má představu, jako by se muž obracel z obrazovky přímo na něj s prohlášením, že se přece nerozvede kvůli jedné poblázněné studentce.) – Scénograf sleduje u vily Neumannovu ženu a navzdory jejím prosbám ji cynicky zastřelí. – V Lotosu se nechá muž obsloužit jednou prostitutkou, a pak klidně odjede do divadla. Řekne režisérovi, že by rád pracoval na antické tragédii, kde člověk je pouhým nástrojem bohů. – Marie chystá doma oslavu: znají se právě deset týdnů. Pak záměrně přepne televizi (kde běží právě scéna vraždy z Viscontiho Cizince) na video. Muž se večer dívá na další kazetu. Je na ní profesor s novou milenkou. Baví se s ní o tom, jak mu vlastně vrah jeho ženy usnadnil situaci. On sám by si nikdy netroufl nemilovanou manželku opustit. – Marie ví, co její milenec udělal. On se hájí tím, že chtěl Neumannovi způsobit stejnou bolest, jakou prožívá on. – Z dalšího videozáznamu je patrné, že se Klára zastřelila na střelnici (obrátila pistoli proti sobě). Muž se rozpláče Marii v klíně. – Scénograf sleduje profesora v autě, a nakonec ho z vozu zastřelí kulovnicí. Za ním jede černý sporťák. – Švarc dopisuje svou zpověď. Udělal to, co udělat musel, a náhle pocítil prázdno. Odhodlal se jít na policii. – Cestou z divadla volá Karel domů. K jeho překvapení se mu ohlásí erotický salon Miriam, nabízející diskrétní služby. – Na policii vyšetřovatelé, mezi nimiž je i detektiv, dokážou pomocí videozáznamu vrahovi, že místo profesora zabil omylem někoho jiného. – Švarc se zmocní služební pistole, nedokáže se však zastřelit jako Klárka. Na policejním videu jsou vidět záznamy různých situací ze Švarcova života. Je tu zachycen i jeho poslední odchod ze Stavovského divadla přes liduprázdný Ovocný trh... -tbk-
Karel Švarc
Miriam
Klára
Marta, Švarcova žena
detektiv
policista
profesor Neumann
Alžběta
Neumannová
režisér
policista
vyšetřovatel
Alena
lesák
prodavač zbraní
moderátor
on sám, operní pěvec v televizi
Ingrid Tchýnová
Otakar Chaloupka (Černý pátek – novela)
Václav Šašek, Lordan Zafranovič (spolupráce na scénáři)
František Novák, Martin Štěpánek, Miroslav Hunt, Prokop Králíček
Antonín Rejcha (Requiem – Dies Irae), Antonín Rejcha (Requiem – Lacrimosa), skupina Kryptor (Ty jsi moje Domina), skupina Kryptor (Smutný století), Emil Viklický (Not yet)
Filharmonie města Prahy, Emil Viklický Quintet, skupina Kryptor, Štěpán Markovič /sólo na saxofon/
Má je pomsta
Má je pomsta
Vengeance Is Mine
Vengeance Is Mine (Lacrimosa)
Pomsta
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika
1995
1995
konec distribučního monopolu 19. 4. 1998
premiéra 20. 4. 1995 /doporučená přístupnost od 18 let/ (kino Lucerna, Praha)
Šarmantní Jiří Bartoška, hvězda erotického salónu krásná Ivana Chýlková a půvabná Tereza Brodská v novém českém filmu, který musíte vidět.
Česká televize, TS Petra Kolihy (Česká televize), Heureka Production PF, s.r.o., AB BARRANDOV, a. s.
dlouhometrážní
102 min
2 900 metrů
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: 3. výroční ceny Český lev 1995
1996
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Tereza Brodská