Díky úspěchu školního snímku Zavřeno pro rodinný smutek, který získal Cenu za nejlepší drama na mezinárodním festivalu studentů filmových škol (FFICS) v Tokiu 1992, mohl absolvent katedry režie na FAMU Saša Gedeon natočit za finanční odměnu, spojenou s touto cenou, další film. S pomocí Tvůrčí skupiny Čestmíra Kopeckého z České televize tak vznikl Gedeonův první celovečerní film, který sice svou poetikou odkazuje na snímky české nové vlny šedesátých let, ale který zároveň přichází s novým pohledem. – Uzavřená a samotářská dospívající Klára tráví konec léta u babičky se svou sestřenicí Marií, která je jejím pravým opakem. Na místní diskotéce se Klára seznámí se dvěma chlapci, usilujícími o Marii. Vztahy mezi oběma dívkami a zároveň jejich vztahy k oběma mladíkům tvoří předivo křehkého příběhu dospívání. Klára, poučena získanými zkušenostmi, odjíždí z prázdnin vstříc dalším prohrám, vstříc dalším životním osudům. – V jednoduchém vyprávění o čtyřech mladých lidech na konci léta rozehrává scenárista a režisér Saša Gedeon v konkrétních postavách příběh mnoha jejich vrstevníků z dnešní doby a z dnešního světa. Zachycuje jejich pocit prázdnoty a tápavého hledání svého místa, včetně povrchnosti jejich dialogů, ale také včetně podvědomé víry v lásku. První setkání s city a s projevy dospělosti podává v lyrické tragikomické formě. Životní pocity hrdinů dokreslují texty písní účinkující skupiny Brutus, patrně souznící s postojem dospívající generace. – V polistopadové filmové produkci jde o ojedinělý snímek, který staví na odlišných východiscích, než většina ostatní české tvorby. Slavnostní premiéra se uskutečnila 18. ledna 1995 v kinu Blaník na závěr 2. FEBIO FESTu ʹ95. – Vzhledem k poměrně krátké metráži 65 minut bylo Indiánské léto uváděno v kinech společně s výše zmíněnou s hořkou momentkou Zavřeno pro rodinný smutek (1991). -jal-
Pozdně letní krajinou projíždí vlak. Mladičká Klára se dívá z okna kupé a vzpomíná na chvíle, jež nedávno prožila. – Na venkovské diskotéce pod širým nebem, kde k tanci hraje skupina Brutus, sedí vedle sebe Klára a její sestřenice Marie. Zatímco Klára je nesmělá, upjatá a samotářská, Marie se snaží bavit se. Sympatický mladík Vari se jí ptá, proč neodpověděla na jeho dopis. Ale Marie má oči jen pro chlapce v kožené bundě, jemuž se přezdívá Idol. Ten ji vyzve k tanci a k procházce do blízkého lesa. Idolův mladší kamarád tajně předá frajerovi ukradený ubrus, potřebný pro zmíněnou „procházku“. – Vari se snaží sblížit se s netečnou Klárou; dívka nakonec také souhlasí s procházkou po lese. Oba jsou svědky duchaprázdného rozhovoru mezi Marií a Idolem, při němž nic netušící dívka urazí jak Kláru, tak Variho. – Ráno v babiččině domku. Zatímco Klára se teprve probouzí, povídá si Marie v kuchyni s babičkou. Tvrdí, že sestřenice je nemožná a blbá. Babička se zmíní o tom, že Klára má indiánské předky. Dívka náhodou jejich rozmluvu vyslechne; babička to vytuší. – Při televizním večerníčku pobízí babička Marii, aby vzala zítra sestřenici do lesa na houby. Marii se nechce; a už vůbec odmítá vzít si do lesa holínky, které podle ní při každém kroku „prdí“. – Marie už spí, Klára usíná jen těžko. Zdá se jí sen: lesem jdou Indiáni a v „prdících“ holínkách sbírají houby. – Klára se probudí jako první a začne si balit věci. To vzbudí Marii, která jí nabídne své červené šaty nad kolena, aby sestřenice vypadala k světu. Navrhne jí změnit účes: měla by se dát ostříhat na krátko. – Dívky si v letmé chvilce sblížení povídají, v čem Klára dělá chybu. Podle sestřenice by se měla „odvázat“. – Další večer na diskotéce. Klára s Marií sedí u jednoho stolu s Varim a s Idolem. Klára má na sobě vypůjčené červené šaty. Vari se dvoří Marii a Idol si z trucu přisedne k její sestřenici. Snaživá dívka ho „balí“ stejnými slovy, která včera použil v rozhovoru s ní Vari. Dokonce Idola sama pozve do lesa. Mladík, vybavený nezbytným ubrusem, zavede Kláru „jen tak“ ke krmelci. – Marii vadí, že sestřenice odešla s jejím chlapcem, a ve společnosti stále odmítaného Variho se na diskotéce opije. Mladík ji pak doprovází domů. Rozjařená Marie vyleze na střechu rozbitého auta v opuštěné ulici. Chce se s Varim „sbližovat“, když o tom mladík pořád tak mluví. – Klára uteče od krmelce a na cestě domů potká vracejícího se Variho. Odmítne jeho nabídku, že ji doprovodí. – Ráno se opakuje situace z předchozího dne, až na to, že tentokrát Marie vyslechne rozhovor babičky s Klárou. Stará paní se vyptává, proč Marie přišla tak opilá a proč byla sama. – U oběda stará paní rozvíjí svou teorii, že Klára je podobná jedné herečce s copy, která v nějakém filmu běží pro pušku a která je zastřelena. – Večer se všechny tři bez zájmu dívají na televizi, kde vysílají Vinnetoua. Nšo-či právě běží pro pušku, když ji zasáhne nepřátelský výstřel. Marie na okamžik vidí v umírající Nšo-či Kláru. – Babička dá Marii dopis od Variho. Ten je však určen Kláře; mladík zve dívku na rande. – V posteli Marie vyzvídá na sestřenici, co se stalo minulého večera v lese. Klára po pravdě odpoví, že nic a že vlastně ani neví, proč tam šla. Marie před usnutím poznamená, že zítra se napouští místní bazén. – Marie se opaluje u bazénu, a nevraživě pozoruje, jak Klára s Idolem dovádějí ve vodě. Vezme sestřenici do kadeřnictví, kde dívku ostříhají na krátko. – Prší. Klára jde na schůzku s Varim. Zdálky pozoruje čekajícího mladíka, ale pak se otočí a vrátí se domů. Zvědavé Marii řekne, že ctitel nepřišel. – Venku stále prší. Večer Vari klepe na okno ložnice, kde dívky spí v manželské posteli. Zatímco mluví s Marií, Klára se schová v koupelně. Mladík konstatuje, že vlastně stále stojí daleko víc o Marii než o její zvláštní sestřenici. – Zoufalá Klára se v koupelně pozoruje v zrcadle a vezme do ruky břitvu. Pak se pokouší utopit se ve vaně, do níž babička odpoledne uložila letní jablka. Dívka se mezi jablky dlouho potápí, ale vždy se zase vynoří. Nakonec se do jednoho jablíčka zakousne. – Klára si sbalí věci; sestřenice spí. Vezme si na sebe své staromódní šaty. Ještě než odejde, vezme dívka z koupelny břitvu a uřízne Marii copy. – Nakrátko ostříhaná Klára se dívá ven z okna ujíždějícího vlaku... -jal-
V kinech byl film uváděn společně s dalším snímkem Saši Gedeona „Zavřeno pro rodinný smutek“ (1991).
Marie
Klára
Vari
Idol
babička
Francis Scott Fitzgerald (Berenika stříhá vlasy /Bernice Bobs Her Hair/ – povídka)
Martin Špelda (fotograf)
Hudba k písni Saša Pleska
Text písně Saša Pleska
Zpívá Brutus
Hudba k písni Saša Pleska
Text písně Brutus
Hudba k písni Saša Pleska
Text písně Saša Pleska
Hudba k písni Václav Friebert
Text písně Václav Friebert
Hudba k písni Saša Pleska
Text písně Saša Pleska
Indiánské léto
Indiánské léto
Indian Summer
film
hranýdistribuční
tragikomedie
Česká republika
1995
1994
premiéra 2. 2. 1995 /přístupný/ (kino 64 U Hradeb, Praha)
O dívčím poznání, proměně a zasvěcení.
ČESKÁ TELEVIZE, TS Čestmíra Kopeckého (ČESKÁ TELEVIZE), Mars Production, spol. s r. o., Reininger Production, Petr Oukropec, NEGATIV s.r.o.
F.F.I.C.S. Japonsko
dlouhometrážní
65 min
1 780 metrů
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká, anglická
česky
bez titulků
české
Festival: 3. FEBIOfest 1996
1996
Praha / Česká republika
Cena Kristián za nejpozoruhodnější audiovizuální čin roku 1995 v oblasti hrané tvorby
Saša Gedeon
Festival: 7. festival Alpe Adria Cinema 1996
1996
Terst / Itálie
1. cena - Trieste per la pace
Akce: Studentský Oscar
1996
Los Angeles / Spojené státy americké
Nominace na studentského Oscara
podle návrhu Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění
Festival: Finále Plzeň ’95 – 8. festival českých filmů
1995
Plzeň / Česká republika
Hlavní cena Zlatý ledňáček
Saša Gedeon
Festival: Mezinárodní filmový festival Káhira
1995
Káhira / Egypt
Zvláštní uznání poroty
Festival: 5. festival mladého východoevropského filmu
1995
Chotěbuz / Spolková republika Německo
2. cena
Festival: 30. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1995
Karlovy Vary / Česká republika
Zvláštní cena Mezinárodní federace filmového tisku
Festival: 17. festival české filmové komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
1995
Nové Město nad Metují / Česká republika
Zvláštní cena poroty – Cena Zdeňka Podskalského
Saša Gedeon
udělená za nejvýraznější výkon mladého tvůrce
Festival: Mezinárodní filmový festival Terst
1995
Terst / Itálie
Hlavní cena
Festival: 19. mezinárodní filmový festival, soutěž prvních a druhých děl
1995
Káhira / Egypt
Zvláštní uznání v soutěži Nagíba Machfúze
Přehlídka: Těrlické filmové léto – 3. přehlídka polských a českých filmů
1995
Těrlicko / Česká republika
Zlatý debut v soutěži českých a polských filmových debutů
Festival: 5. festival mladého východoevropského filmu
1995
Chotěbuz / Spolková republika Německo
Cena německých filmových klubů
Festival: 25. łagówské filmové léto
1995
Łagów / Polsko
Hlavní cena Zlaté hrozno
Festival: 5. festival FAMU ´95 Praha
1995
Praha / Česká republika
1. místo – MAXIM – v kategorii produkce
Petr Oukropec