Hraný dokument Mňága – Happy End je celovečerní (byť pouze hodinovou) prvotinou scenáristy a režiséra Petra Zelenky. Vznikl v produkci České televize jako svérázný portrét moravské rockové skupiny Mňága & Žďorp. Na první pohled možná nenápadný snímek má všechny vnější znaky tradičního televizního hudebního dokumentu, ale jeho hlavním rysem je velká humorná nadsázka. – Zelenka kombinuje autentické záběry, natáčené na 16mm materiál, s výpověďmi zúčastněných osob. Mezi nimi jsou jednak známé osobnosti (kromě členů skupiny např. hudebník Ivan Král, publicista Jiří Černý, režisér Zdeněk Troška...), jednak fiktivní postavy. Všichni se podílejí na mystifikaci, v níž se skutečné události dostávají do nečekaně bizarních souvislostí. Fiktivní rovina filmu je odvozena ze zákulisí hudebního byznysu a ze zkušeností hlavních protagonistů. V ní se odehrává příběh o tom, jak mocná produkční firma sestaví rockovou kapelu a jak se to vše vymkne z rukou hudebníkům i manažerům. – Poetika filmu spočívá v kontrastu absurdních situací (koncert v převlecích za různé druhy ovoce) a „autenticity“, s jakou jsou zobrazovány. Podobný princip prolínání reality s fikcí si Petr Zelenka už vyzkoušel v krátkém televizním pseudodokumentu Visací zámek 1982-2007, jenž měl podle režisérových slov rozhodující vliv na pojetí filmu Mňága – Happy End. – Snímek je v kinech uváděn spolu s klipy výtvarnice a režisérky Báry Dlouhé s názvy Ne, teď ne a Měsíc. -zk-
Rockovou skupinu Mňága & Žďorp tvoří zpěvák Petr Fiala, kytarista Martin Knor, bubeník Karel Mikuš, saxofonista a klávesista Lukáš Filip, baskytarista Petr Nekuža a kytarista Radek Koutný. Všichni vystupují na koncertě v námořnických oblecích. – John Heather je mladý ředitel české pobočky velké hudební firmy BGM. Vzpomíná na rok 1990, kdy na české hudební scéně bylo hodně rockových skupin, ale všechny si byli podobné. – Hudební publicista Jiří Černý potvrzuje jeho slova. Podle Heathera tedy bylo třeba odlišnou skupinu uměle vytvořit. – Hudebník Ivan Král vypovídá, jak ho BGM požádala, aby napsal hudbu. Udělal to, přestože neměl tušení, pro koho vlastně píše. Texty složil Martin Daniel, který se psaním poezie právě léčil ze závislosti na drogách. Tak vzniklo pro BGM dvacet pět písní. – Petr Fiala vzpomíná: konkursu na zpěváka se zúčastnili různí „exoti“, transvestité, ale i známí zpěváci, například Karel Zich. – Podle Zicha bylo Fialovo vítězství v konkursu překvapením: mladíka nikdo neznal, navíc jeho hlasový rozsah stačil na pouhé tři tóny. Účastníci výběru zpívají píseň Hodinový hotel (sestřih připomíná Formanův Konkurs). – Manažeři BGM vytvoří podobu členů nové skupiny na počítači v programu Band Maker. Kdosi pak doporučí mladíky, kteří se těm „počítačovým“ nejvíc podobají. Náhodou jsou všichni z Moravy. – Martin Knor vzpomíná: Petr Fiala byl vždy „divnej“. Znali se ze studentské brigády, kdy se spolu vsadili, že Petr sní tenisku. – Lukáš Filip vzpomíná na přijímací pohovory u BGM, které se podobali vyšetřování na policii, včetně braní otisků prstů. – Ivan Král tvrdí, že manažery z BGM varoval před vytvořením umělé rockové skupiny. Není to prý jako u dechovky. Nakonec ale učí kluky základním akordům. Skupina pak dostala název Mňága & Žďorp, což jsou údajně valašské výrazy. – Na prvním koncertě (12.4.1991) v klubu Lokomotiva hraje Mňága & Žďorp ve výstředních punkerských kostýmech. Muzikanti se vůbec nehýbají. Diváci se nudí. John Heather kapele po koncertě vztekle vynadá. Mluví dokonce česky. Kluci si myslí, že je to jejich konec. – Ale jejich kariéra záhadně pokračuje dál. Na tiskovce v Karlových Varech nedovedou mladíci odpovědět novináři Janu Follovi, proč nemají rádi ženy (takový vzbudili dojem svými kostýmy). Mlčí i na otázku, jak tvoří (písně jim totiž napsali jiní). – John Heather najme publicistu Martina Schulze, aby naučil kluky komunikovat s médii. Schulz je učí odříkávat odpovědi na obvyklé novinářské otázky. – Petr Fiala se navíc učí pohybu na jevišti podle známých zahraničních rockových skupin. Pantomimickou lekci mu dá Boris Hybner. – John pak rozhodne o kostýmech. Vzpomněl si totiž na dědečka, který sloužil v námořnictvu. Mňága & Žďorp vystupuje v pražském klubu Belmondo (15.12.1991) v námořnických uniformách. Podle smlouvy totiž musí mladíci zaměstnavatelské firmě ve všem vyhovět. Martin Daniel komentuje píseň Pilinový kotel, kterou nakonec přepsal na úspěšný Hodinový hotel. V Belmondu má koncert úspěch. Kluci si myslí, že publikum je najatý kompars. – Brzy natáčejí první klip a nahrávají první album Furt rovně. (Prodalo se až tři sta tisíc kusů.) – Na tiskovce v pražském Euroklubu (23.3.1992) odpovídají členové skupiny mechanicky podle Schulzových pokynů. – Mňága & Žďorp jezdí při prvním namáhavém turné po celé republice. Ivan Král teď tvrdí, že BGM vybrala ty správné hochy. – Ke konci turné jsou muzikanti tak unavení, že málem nevědí, co na jevišti dělají. Někteří mají halucinace. – V pražském klubu Chmelnice (17.2.1993) zahrají kluci poprvé svou vlastní píseň, Made in Valmez. Jiří Černý rozebírá skladbu jako projev skutečného hudebního talentu. – Mňága & Žďorp slaví úspěch v ostravském KD Vítkovice. Kluci si uvědomí, že mohou hrát, jak sami cítí. – Pak se ale stane něco nečekaného. Obří koncern BGM odkoupí ještě větší firma Fruit International, zabývající se obchodem s ovocem. Mňága & Žďorp jí musí podle původní smlouvy vyhovět ve všem. – Kapela doprovází trapné reklamní cvičení aerobicu. – Zaměstnavatelská firma rozhoduje i o tom, co budou členové skupiny jíst a pít; mladíci tak dostanou jen „firemní“ jablka. – Na koncertě Rock for Fruit v pražském Paláci kultury hrají ve směšných kostýmech, převlečení za ovoce. – Posléze o skupině vznikne hraný film Slunce, seno & Žďorp. Fialu hraje Marek Vašut, Knora představuje Marek Brodský. Podle ukázky z filmu oba hlavní členové založili skupinu na brigádě, kde se spolu vsadili, že Petr sní tenisku. – Režisér filmu Zdeněk Troška je maximálně spokojen s hereckým obsazením. – Scéna Fialova výslechu na StB: než by zpěvák přistoupil na kompromisy, raději prý skupinu rozpustí. Nakonec hrdinný Fiala v patetickém Vašutově podání práskne před bezmocnými estébáky dveřmi. – Pravý Petr Fiala je zklamaný; ve skutečnosti prý bylo všechno úplně jinak. Troška se ale hájí: každý ať se stará o svoji profesi. – Hudebníci při koncertě objeví v nástrojích odposlouchávací „štěnice“. Rozbijí kytary, zničí námořnické obleky a rozpustí skupinu. Podle Ivana Krále se z nich tímto protestem stali opravdoví rockeři. – Petr Fiala se před smlouvou s Fruit International uchýlí do blázince. To se nepovede bubeníkovi Mikušovi, který ničí zařízení ve vlaku, aby se dostal aspoň do kriminálu. – Když konečně termínovaná smlouva vyprší, sejdou se členové kapely s propuštěným Johnem Heatherem a pořádně to oslaví. – Pak se najednou objeví plakáty, že Mňága & Žďorp hraje v Pardubicích. Přátelé se tam vydají: úspěch s jejich písněmi tam slaví úplně jiná skupina, která dál hraje pro Fruit International. – Původní členové Mňágy na protest založí „novou“ kapelu s názvem Happy End. V ní jsou svobodní a spokojení. – Ivana Krále udivuje, že kapela začala hrát jako oficiální a skončila v undergroundu. Obvykle je to naopak... -zk-
Petr Fiala/ananas
Martin Knor/hruška
Karel Mikuš/citrón
Lukáš Filip/jablko
Petr Nekuža/banán
Radek Koutný/švestka
John Heather
Richard I. Brown
Ivan Král
Martin Daniel
Martin Schulz
Jiří Černý
Zdeněk Troška
Petr Fiala
Knor
člen StB
člen StB
tlumočnice
Martin Štěpánek, František Novák, David Ployhar, Vlastimil Malaska
Jiří Větroň (kamera)
Alexej Guha, Helena Vydrová
Helena Vydrová
David Pražák, Michal Beroun, Petr Turyna, Lukáš Máslo, Martin Černý, Luboš Schmidtmajer
Hudba k písni Petr Fiala
Text písně Petr Fiala
Hudba k písni Vladimír Merta
Text písně Vladimír Merta
Hudba k písni Oldřich Janota
Mňága – Happy End
Mňága – Happy End
Mnyaga – Happy End
film
hranýdistribuční
dokument
Česká republika
1996
1996
distribuční premiéra 12. 6. 1996 /přístupný/
slavnostní premiéra 13. 6. 1996 (kino Illusion a multiplex Galaxie, Praha)
Hraný film o vzniku a zániku uměle vytvořené rockové skupiny.
Česká televize, TS Čestmíra Kopeckého (Česká televize)
dlouhometrážní
62 min
1 770 metrů
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky, anglicky
české
české
Festival: Finále Plzeň 1997 – 10. festival českých filmů
1997
Plzeň / Česká republika
Hlavní cena Zlatý ledňáček
Petr Zelenka
udělená na základě rozhodnutí poroty za vtip a razanci, s níž zobrazuje zákulisí pop kultury a paradoxy posttotalitní společnosti
Festival: 6. festival mladého východoevropského filmu Chotěbuz
1996
Chotěbuz / Spolková republika Německo
Cena Nalezenec
Zájmového sdružení filmové komunikace
Festival: 18. festival české filmové komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
1996
Nové Město nad Metují / Česká republika
Zvláštní cena poroty – Cena Zdeňka Podskalského
Petr Zelenka
udělená za nejvýraznější výkon mladého tvůrce Petru Zelenkovi a jeho přátelům
Festival: 6. festival mladého východoevropského filmu Chotěbuz
1996
Chotěbuz / Spolková republika Německo
Zvláštní uznání poroty FICC
Festival: 6. festival mladého východoevropského filmu Chotěbuz
1996
Chotěbuz / Spolková republika Německo
Zvláštní cena