Původní verze 1996:
Režisér Tomáš Vorel (Pražská pětka, Kouř) se vrátil k celovečernímu filmu po šesti letech, vyplněných „menšími“ pracemi pro Českou televizi. Ta je zároveň jedním z producentů Kamenného mostu, který vznikal několik let a který byl pronásledován finančními problémy i nezvyklou smůlou. Příběh režiséra, jenž zoufale hledá cestu ze slepé životní uličky, naznačuje jistou autobiografičnost nejen křestním jménem hlavního hrdiny; do značné míry kopíruje i Vorlovy názory na českou současnost a rozvíjí jeho utkvělá témata. I v Kamenném mostu se objevuje tvůrcův oblíbený skřítek, jenž tu je součástí tajemství, k němuž se pokouší dobrat hlavní hrdina; může však být stejně tak zrádnou chimérou jako průvodcem do života v pravdě, vymaněným z banálních stereotypů a prodejné komerčnosti. – Hlavní hrdina Tomáš se ze slibného absolventa filmové režie dobrovolně degradoval na opileckého bezdomovce, přespávajícího u Karlova mostu a ubíjejícího čas mezi bizarními existencemi, jejichž středobodem se pražská památka stala. Co je však pro pseudovýtvarníky a kejklíře jen lukrativním místem pro kšeft, představuje pro Tomáše magický prostor, s nímž spojuje svůj vnitřní osud. Mladý muž se svým zvláštním útěkem pokouší vzdorovat manipulacím okolí, které z něj chce udělat hodného syna, pečlivého otce rodiny a produktivního pseudoumělce. – Pro Vorla, který na scénáři spolupracoval s Jaroslavem Duškem, je peklo kýče, amorality a zrady sebe sama představováno televizní reklamou. Ta hrdinovi „krade“ obě ženy jeho života: manželku, již ovlivní pragmatický manažer Robert, i zprvu chápající Bublinářku, která skončí jako reklamní hvězdička. – Přes všechny své kvality, výjimečný myšlenkový přesah a vnitřní upřímnost vyznívá Vorlovo hledání životní a tvůrčí autenticity poněkud uměle. Autor ve snaze o dokonalou srozumitelnost nabízí divákům „návod k použití“: scénář, který hrdina píše, je totiž vlastně Vorlovým Kamenným mostem. Spíš než depresivnost, na niž poukazují kritici hrdinovy práce, lze Vorlovu projektu vytknout stylovou nevyváženost, místy i tezovitost a přebytečnou ornamentálnost. – V kvalitním hereckém obsazení dominuje výborný Tomáš Hanák. Jana Synková hraje postavu profesorky, připomínající Věru Chytilovou. Sám sebe si ve filmu zahrál prezident Václav Havel. – Konečná verze snímku je bez mezititulků; v několika distribučních kopiích však z technických důvodů tyto mezititulky zůstaly. -ap-
Režisérská verze 2016:
Režisér Tomáš Vorel se po dvaceti letech vrátil ke svému nejniternějšímu filmu Kamenný most (1996), jenž byl v době vzniku pronásledován finančními problémy i nezvyklou smůlou a jenž se ve své době setkal s nezájmem diváků a s nepřízní kritiky. Nová digitalizovaná podoba tragikomedie, Kamenný most (režisérská verze), je téměř o deset minut kratší (má 90 minut), obsahuje přidané vnitřní monology protagonisty, nově provedené triky a ozvučení ve formátu 5.1. - Příběh režiséra Tomáše, jenž zoufale hledá cestu ze slepé životní uličky, naznačuje jistou autobiografičnost nejen křestním jménem hlavního hrdiny; do značné míry kopíruje i Vorlovy názory na českou současnost a rozvíjí jeho utkvělá témata. Jsou do něj ovšem implantovány i biografické prvky ze života herce Tomáše Hanáka. - Hlavní hrdina Tomáš se ze slibného absolventa filmové režie dobrovolně degradoval na opileckého bezdomovce, přespávajícího u Karlova mostu a ubíjejícího čas mezi bizarními existencemi, jejichž středobodem se pražská památka stala. Co je však pro pseudovýtvarníky a kejklíře jen lukrativním místem pro kšeft, představuje pro Tomáše magický prostor, s nímž spojuje svůj vnitřní osud. Mladý muž se svým zvláštním útěkem pokouší vzdorovat manipulacím okolí, jež z něj chce udělat hodného syna, pečlivého otce rodiny a produktivního pseudoumělce. Pro Vorla, který na scénáři spolupracoval s Jaroslavem Duškem, je peklo kýče, amorality a zrady sebe sama představováno televizní reklamou. Ta hrdinovi „krade“ obě ženy jeho života: manželku, již ovlivní zamilovaný pragmatický manažer Robert, i zprvu chápající Bublinářku, která skončí jako reklamní hvězdička. - Přes všechny své kvality, myšlenkový přesah a vnitřní upřímnost vyznívá Vorlovo hledání životní a tvůrčí autenticity poněkud uměle. Autor ve snaze o dokonalou srozumitelnost nabízí divákům „návod k použití“: scénář, který hrdina píše, je totiž vlastně Vorlovým Kamenným mostem. Spíš než depresivnost, na niž poukazují kritici hrdinovy práce, lze Vorlovu projektu vytknout stylovou nevyváženost, místy i tezovitost a ornamentálnost. V režisérské verzi se tvůrce pokusil zmíněné výtky vyslyšet, což filmu rozhodně prospělo. Do popředí však více vystupují jiné hodnoty: film je dnes bezesporu zajímavou generační výpovědí a hlavně důležitým dokumentem o tom, jak Karlův most a jeho okolí vypadaly před pouhými dvaceti lety a jak se tam téměř vše proměnilo (např. tehdy právě vypálená Hergetova cihelna, dnes luxusní podnik). - V kvalitním hereckém obsazení dominuje výborný Tomáš Hanák. Jana Synková hraje postavu profesorky, záměrně připomínající Věru Chytilovou. Sám sebe si ve filmu zahrál prezident Václav Havel. – Původní verze snímku byla uvedena v kinech bez mezititulků; v několika distribučních kopiích však z technických důvodů tyto mezititulky zůstaly, právě tak jako nyní zůstaly v režisérské verzi. -ap-
Původní verze 1996:
Na Karlově mostě se turistům podbízejí nejrůznější kýčaři. Je mezi nimi i Tomášova maminka, prodávající pitvorné trpaslíky. – O jedné rodině a trpaslících. Tomáš bydlí v malostranském bytě u matky, která na něj naléhá, aby se vrátil k ženě Martině a synku Péťovi na sídliště. – Matka má na krku vedle syna ještě opileckého manžela-sochaře. Ten Tomášem pohrdá, sám však klidně využívá ženu, která dávno rezignovala na umělecké ambice. – Tomáš se potácí v depresích. Odmítne nabídku Bublináře, živícího se na mostě, aby mu za tučný honorář udělal reklamu. – O nočních děsech a šamanském dechu. Tomáš na noc uteče před matčiným nabádáním k Martině, ale přistihne ji s milencem Robertem. Žal zapije na mostě. – Ráno ho křísí skupina mystiků, procházejících kolem. Profesorka z FAMU vynadá svému bývalému nejlepšímu žákovi za jeho poraženeckou rezignaci. – O dětství a smutných láskách. Tomášova profesorka se rozhodne natočit o bývalém nadějném studentovi dokument. Nejdřív vyzpovídá rodiče. – Tomáš si povídá s krásnou Bublinářkou, která rozumí jeho depresi. Chce se s ní pomilovat v malostranském spáleništi, kde teď přespává, ale napadne je dívčin milenec a zaměstnavatel Bublinář. – Martina po večerech barví tchyniny trpaslíky; pořád myslí na Roberta. – O vyčištění kamenného mostu. Skupina mystiků časně ráno zbavuje most „nečistých sil“. Jeden z nich dá Tomášovi pytlík s „magickými“ houbami. – Tomášova otce, pomáhajícího manželce s trpaslíky na most, rozzlobí kýčaři. Muž shodí do vody Bublináře, který se zabije o rybářskou loďku. Když výtržníka odvede policie, „umělci“ napadnou vyděšenou matku. – O synovi a tajemném skřítku. Tomáš se na nabádání nešťastné matky staví doma. Najde tam však jen Roberta. Pragmatický muž pracuje jako reklamní producent; nabídne režisérovi práci. – Tomáš uspává syna vyprávěním o potměšilém skřítkovi, který bydlí uvnitř mostu. V noci se pomiluje s ochotnou Martinou. – O sochách a šílenství. Tomáš, který se předtím v alkoholickém opojení smířil s otcem, se staví v jeho ateliéru. Přinese odtud do blázince otci, ochromenému sedativy, kus sochařské hlíny. – O čekání na kometu. Martina se dál schází s Robertem, který ji miluje. Tomáš vyžebrá na mladé jeptišce nějaké peníze. Potom na mostě mezi čumily sleduje s Bublinářkou kometu; dá se s ním do řeči prezident, který ho zná z dob sametové revoluce. – O nevěře, vodním živlu a úředníkovi. Režisérka zpovídá do svého filmu Martinu. Ta se rozzlobí na Tomáše, který zatím přemluvil Péťu ke koupeli ve Vltavě. Nicméně pozve manžela na večeři, kde má být i Robert. – Matka na úřadě marně prosí o povolení, aby mohla dál na mostě prodávat. – O dvou tátech a ženském údělu. Rozčilená Martina vyhodí po večeři manžela i milence; producent sokovi nabídne, aby pro něj napsal celovečerní film. Půjčí mu notebook. – Matka prodává trpaslíky v tržnici. Přemlouvá Martinu, aby vzala Tomáše na milost. – O počítači, magických houbách a cenzuře. Tomáš píše na mostě pod vlivem magických hub od mystiků svůj text. Robert mu ho vrátí k přepracování s tím, že je příliš negativistický. Při odchodu z agentury se Tomáš střetne s profesorkou, která pro producenta také pracuje. – O nočním ohni a melancholii stáří. Tomáše, který se chtěl v parku u ohníčku pomilovat s Bublinářkou, brutálně zbije sadistický strážník. Matka marně syna hledá; zasní se u Vltavy. – O mystické extázi a nové rodině. Tomáš skončil v nemocnici u jeptišek. Propadá se opět do mystických vizí. – Robert doufá, že se Martina rozvede a provdá se za něj. Slíbí, že pomůže její tchyni zpátky na most. Znovu má výhrady k Tomášovu textu. – Tomáš opije soka v sídlištním bufetu a pomstychtivě ho nechá Martině u dveří. – O mukách tvorby a komerce. Tomáš píše jako posedlý. Potká Bublinářku s novým přítelem, slizkým režisérem reklam, který pracuje pro Roberta a který mu nabídne práci. – Natáčení reklamy na koupelovou pěnu se Tomášovi jeví jako ta nejhorší umělecká prostituce; jeho žena u ní asistuje jako maskérka, jeho milenka jako herečka. – Robert chce, aby Tomáš přepracoval konec příběhu: skřeta by měl úplně vypustit. – O smrti a ohňostroji. Tomáš najde na schodech k mostu mrtvou matku. – Robert pozve Tomáše na slavnost na parníku. Deprimovanému režisérovi všichni blahopřejí, že získal peníze na film. Profesorka ho závistivě obviní, že se zaprodal. Tomáš bez ohledu na sponzory zbije Roberta kvůli Martině. Potom i s milovanou ženou skočí do vody, odkud s ní sleduje ohňostroj. Ozářený most působí magicky. – O tajemství kamenného mostu. „Zcivilizovaný“ Tomáš si před školou vyzvedne synka. Místo domů s ním jde na most, aby mu ukázal slíbeného skřítka. Když zlý strážník zjistí, že elegantní muž je filmový režisér, pomůže mu dostat se do vnitřních prostor mostu. Tomáš se synem v temnotě hledají tajemného skřítka. Netuší, že nevyzpytatelný tvor (podobný matčiným trpaslíkům) je jim v patách... -ap-
Režisérská verze 2016:
Na Karlově mostě se turistům podbízejí nejrůznější kýčaři. Je mezi nimi i Tomášova maminka, prodávající pitvorné trpaslíky. – O jedné rodině a trpaslících. Tomáš bydlí v malostranském bytě u matky, která na něj naléhá, aby se vrátil k ženě Martině a synku Péťovi na sídliště. – Matka má na krku vedle syna ještě opileckého manžela-sochaře. Ten Tomášem pohrdá, sám však využívá ženu, která dávno rezignovala na umělecké ambice. – Tomáš se utápí v depresích. Odmítne nabídku Bublináře z mostu, aby mu za dobrý honorář udělal reklamu. – O nočních děsech a šamanském dechu. Tomáš na noc uteče před matčiným nabádáním k Martině, ale přistihne ji s milencem Robertem. Žal zapije na mostě. Ráno ho křísí skupina mystiků, procházejících kolem. Profesorka z FAMU vynadá svému bývalému nejlepšímu žákovi za jeho poraženeckou rezignaci. – O dětství a smutných láskách. Tomášova profesorka se rozhodne natočit o mladíkovi dokument. Nejdřív vyzpovídá rodiče. – Tomáš si povídá s Bublinářovou partnerkou, která rozumí jeho depresi. Chce se s ní pomilovat v malostranském spáleništi, kde teď přespává, ale napadne je Bublinářčin druh. – Martina neví, pro kterého z mužů se rozhodnout. – O vyčištění kamenného mostu. Skupina dalších mystiků časně ráno zbavuje most „nečistých sil“. Jeden z nich dá Tomášovi pytlík s „magickými“ houbami. – Tomášova otce, pomáhajícího manželce s trpaslíky na most, rozzlobí kýčaři. Muž shodí do vody Bublináře, který se zabije o rybářskou loďku. Když výtržníka odvede policie, ostatní „umělci“ napadnou vyděšenou matku. – O synovi a tajemném skřítku. Tomáš se na naléhání zoufalé matky staví doma. Najde tam však jen Roberta. Pragmatický muž pracuje jako reklamní producent; nabízí režisérovi kšeft. – Tomáš uspává syna vyprávěním o potměšilém skřítkovi, který bydlí uvnitř mostu. Pomiluje se s Martinou. – O sochách a šílenství. Tomáš, který se předtím v alkoholickém opojení smířil s otcem, se staví v jeho ateliéru. Přinese odtud do blázince otci, ochromenému sedativy, kus sochařské hlíny. Předtím matka žádála psychiatra, aby manžela nechal v léčebně; podle ní by ve vězení nepřežil. – O čekání na kometu. Martina se dál schází s Robertem, který ji miluje. Tomáš vyžebrá na mladé jeptišce peníze. Potom na mostě mezi čumily sleduje s Bublinářkou kometu; dá se s ním do řeči prezident Václav Havel, který ho zná z dob sametové revoluce. – O nevěře, vodním živlu a úředníkovi. Profesorka zpovídá do svého filmu Martinu. Ta se rozzlobí na Tomáše, který zatím přemluvil Péťu ke koupeli ve Vltavě. Chce svou situaci definitivně vyřešit a pozve manžela na večeři, kde má být i Robert. – Matka na úřadě marně prosí o povolení, aby mohla na mostě znovu prodávat. – O dvou tátech a ženském údělu. Rozčilená Martina vyhodí po večeři manžela i milence; producent sokovi nabídne, aby pro něj napsal celovečerní film. Půjčí mu notebook. – Tchyně přemlouvá Martinu, aby vzala Tomáše na milost. – O počítači, magických houbách a cenzuře. Tomáš píše na mostě pod vlivem magických hub od mystiků autobiograficky laděný scénář. Robert mu ho vrátí k přepracování s tím, že je příliš negativistický. Při odchodu z agentury se Tomáš míjí s profesorkou, která pro producenta také pracuje. – O nočním ohni a melancholii stáří. Tomáše, který se chtěl v parku u ohníčku pomilovat s Bublinářkou, brutálně zbije sadistický strážník. Matka marně syna hledá; zasní se u Vltavy. – O mystické extázi a nové rodině. Zmlácený Tomáš skončil v nemocnici u jeptišek. Propadá se opět do mystických vizí. – Robert doufá, že se Martina rozvede a provdá se za něj. Slíbí, že pomůže její tchyni zpátky na most. Znovu má výhrady k Tomášově textu. – Tomáš opije soka v sídlištním bufetu a nechá ho Martině u dveří. – O mukách tvorby a komerce. Tomáš píše jako posedlý. Potká Bublinářku s novým přítelem, slizkým režisérem reklam, který pracuje pro Roberta a který mu také nabídne práci. – Natáčení reklamy na koupelovou pěnu se Tomášovi jeví jako ta nejhorší umělecká prostituce; jeho žena u ní asistuje jako maskérka, jeho milenka jako „herečka“. – Robert chce, aby Tomáš přepracoval konec příběhu: skřeta by měl úplně vypustit. – O smrti a ohňostroji. Tomáš najde na schodech k mostu mrtvou matku. – Robert pozve Tomáše na slavnost na parníku. Deprimovanému režisérovi všichni blahopřejí, že získal peníze na film. Profesorka ho závistivě obviní, že se zaprodal. Muž bez ohledu na sponzory zbije Roberta kvůli Martině. Potom i s milovanou ženou skočí do vody, odkud s ní sleduje ohňostroj. Ozářený most působí magicky. – O tajemství kamenného mostu. „Zcivilizovaný“ Tomáš si před školou vyzvedne synka. Místo domů s ním jde na most, aby mu ukázal slíbeného skřítka. Když zlý strážník zjistí, že elegantní muž je filmový režisér, pomůže mu dostat se do vnitřních prostor mostu. Tomáš se synem v temnotě hledají tajemného skřítka... -ap-
Film byl v letech 2015 a 2016 digitalizován a upraven do podoby režisérské verze s délkou 90 minut. Digitalizaci a úpravu této verze provedl Vorel Film, Nadace České bijáky a Universal Production Partners.
Tomáš
Tomášova matka
Tomášův otec
Martina
Robert
Bublinářka
prezident
Péťa
Šaman
profesorka
režisér
jeptiška
Bublinář
úředník
šerif
bubeník
mystik
rybář
bublinář
bubeník
bubeník
šerif
jeptiška
jeptiška
jeptiška
jeptiška
mystik
mystik
mystik
mystik
psychiatr
portrétista
holohlavý
číšník
domovnice
modelka
manažer
asistentka
chovankyně
sekretářka
portrétista
malíř
harmonikář
tanečník s koleny
umělec
kamelot
mečař
loutkář
loutkář
skleničkář
žonglér
žonglér na kole
hráč na misky
loutnista
planetkář
píšťalkářka
keramik
dupák
tanečník
chodec
hlas mostu
Carlos Bezděk, Mirek Föze
Ladislav Kutil
Karel Pauzer (plastiky)
Martin Tlamicha
Alena Rollerová, Luboš Hynek
FACTORY ART, Jan Rybář, Michal Machulda, Martin Janák
Hynek Pakosta (koordinátor produkce), Lucie Svobodová (výtvarnice), Ivan Bok (produkce), Olina Reindlová (asistentka produkce), Jiří Rumler, Jiří Větroň
FLASH BARRANDOV, Jaroslav Štolba, Vojtěch Chvátil, Martin Kulhánek, Jiří Väter
Agentura IPON, Jiří Kuba, Luděk Jelen, Filip Zatlouk, Tomáš Jákl
Tomáš Vorel, Čestmír Kopecký, Anna Vášová, Jan Knoflíček
Pavel Křivka, MUDr. Jan Vanýsek, MUDr. Michaela Štochlová, Jaromír Janeček, Zdeněk Tuček, Vlastimil Steiner Tůma
Pavla Černá (fotografka), Mirel Kummer (odborná spolupráce), Miroslav Maruška (odborná spolupráce), Eva Cagášková (odborná spolupráce), Juliana Sedláčková (odborná spolupráce), Jitka Novotná (odborná spolupráce), Tomáš Doležal (odborná spolupráce), Josef Tábor (odborná spolupráce), Jiří Olbrich (odborná spolupráce), Vladimír a Eliška Kašeovi (odborná spolupráce), Pavel Němec (odborná spolupráce), DJ Hendrix (odborná spolupráce), DJ Ryba (odborná spolupráce), Marta Šímová (odborná spolupráce), Dagmar Chudomelová (odborná spolupráce), Mgr. Iveta Jůdlová (odborná spolupráce), JUDr. Libor Balabán (odborná spolupráce), Olga Řeřuchová (barevný odhadce filmových kopií)
Studio V Ivo Viktorina ve Zlíně, Hudební studio ČT
Lenka Dusilová (hlas mostu), David Koller (hlas Krista), Veronika Pospíšilová (hlas jeptišky), Zuzana Dumková (hlas volající), Jakub Juda (hlas volajícího), Nadia Šafratová (hlas kosmický), Dětský pěvecký sbor 11. Základní školy Malenovice, Pěvecký sbor A. Dvořák Zlín
Praha, Vltava (Praha), Karlův most (Vltava), Malá Strana (Praha), Staré Město (Praha), Lužiny (Praha)
Kamenný most
Kamenný most
The Stone Bridge
Kamenný most (režisérská verze)
Pod kamenným mostem / Ďáblův most
film
hranýdistribuční
komedie, hořká komedie
Česká republika
1996
1996
konec distribučního monopolu 31. 5. 2004
konec distribučního monopolu 31. 12. 2017
premiéra 24. 10. 1996 /doporučená přístupnost od 12 let/ (kino 64 U Hradeb, Praha)
obnovená premiéra 1. 2. 2016 /nevhodné pro děti do 12 let/ (režisérská verze)
Film pro všechny, kdo mají otevřenou duši. Hořká komedie o umělcích z Karlova mostu. V hlavní roli Tomáš Hanák. (1996) / Director's cut. (1016)
VOREL FILM, s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE, TS Česmíra Kopeckého (ČESKÁ TELEVIZE), BARRANDOV BIOGRAFIA, a. s., Krátký Film Praha a. s.
FACTORY ART, a. s., Městská část Praha 1, Sdružení výtvarníků Karlova mostu
VOREL FILM, s.r.o., Česká televize, Barrandov Biografia, Krátký Film Praha
BARRANDOV BIOGRAFIA, a. s. (původní 1996), Asociace českých filmových klubů (obnovená 2016)
dlouhometrážní
98 min
35mm , DCP 2-D
1:1,66, 1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká, anglická
česky
bez titulků
české
Akce: 4. výroční ceny Český lev 1996
1997
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Milena Dvorská