Celovečerní animované filmy zhlédlo loni v českých kinech 2,7 milionu diváků, tržby dosáhly 354 milionů korun. Statistiky Unie filmových distributorů vypovídají o tom, že loni se v první dvacítce neobjevil žádný snímek, který by alespoň zčásti pocházel z ČR. Jde o 13 titulů většinou americké provenience, vyrobených převážně technologií 3D animace. Tahounem byli Mimoni produkovaní v USA se studiem ve Francii, které tu zhlédlo 830.084 diváků; tržby činí 110 milionů korun.
Letos konečně zabodoval rodinný snímek Lichožrouti. Podle producenta Ondřeje Trojana ho zatím vidělo 276.000 lidí, kteří v kinech nechali téměř 35 milionů korun. Rodinnou komedii natočila režisérka a výtvarnice Galina Miklínová, scénář napsala s Pavlem Šrutem. Od nápadu k dokončení uplynulo sedm let. „V americkém studiu Pixar zabývajícím se počítačovou animací by na tomto snímku pracovalo několik set lidí, náš tým jich měl 25. Zafungovalo i to, že spousta z nich umí víc profesí najednou, nebo se je doučila, a tým se „přeléval“, jak bylo potřeba,“ uvedla režisérka. Příběh ze světa podobného lidskému se odehrává v animovaných kulisách Prahy vzniklých na počítači. Produkční společnost Total HelpArt nyní usiluje o prodej filmu do zahraničí. Autoři rovněž zvažují realizaci druhého dílu.
Ze statistik vyplývá, že i na relativně malém českém trhu animované projekty najdou publikum. Podle předsedy Asociace animovaného filmu (ASAF) Marka Touška je absence domácího projektu způsobena několika faktory. „Jedním z nich je nedostačující konkurenceschopnost firem i tvůrců, kteří nejsou schopni nebo nechtějí vnímat a reagovat na evropské a světové trendy. Zároveň chybí koncepční přístup subjektů veřejné a privátní sféry,“ upřesnil Toušek. Podle něj má smysl investovat do větších projektů, které dokážou generovat příjmy a dát práci množství tvůrců. ASAF sdružuje producenty, nezávislé filmaře i animační studia.
Portál asociace označil za úspěch i účast filmu Superbia maďarské režisérky Lucy Tóthové s českou účastí na festivalu v Cannes či snímek mladého výtvarníka a režiséra Jana Sasky Happy End, který je v užším výběru deseti kandidátů na Oscara. Pět finalistů bude oznámeno 24. ledna. Na bienále animace v Bratislavě ocenili Vánoční baladu režiséra Michala Žabky. Snímek o kouzlu dětské hry bourající hradby nenávisti a vracející do drsného světa lidskost vznikl loni. Teď se dostal do kin díky pásmu Pojar dětem; legendární filmař zesnulý v roce 2012 se podílel na scénáři.
V roce 2017 vstoupí do kin 3D film Hurvínek a kouzelné muzeum společnosti Rolling Pictures. „Přineseme příběh, který zaujme vedle pamětníků i dnešní mladou generaci,“ uvedl producent a režisér Martin Kotík. Předpokládá, že uspěje i v zahraničí.
Nejúspěšnější celovečerní animované filmy v českých kinech:
Rok | název filmu | návštěvnost | tržby v mil. Kč |
2010 | Avatar | 954.108 | 141,2 |
2011 | Šmoulové | 519.188 | 61,3 |
2012 | Doba ledová 4: Země v pohybu | 670.787 | 80,5 |
2013 | Šmoulové 2 | 342.938 | 46,4 |
2014 | Jak vycvičit draka | 423.903 | 56,3 |
2015 | Mimoni | 830.984 | 109,9 |
Zdroj: ČTK, red