Letos slaví festival Finále třicet let. Při této příležitosti vám přinášíme fotogalerii z počátků festivalu na konci šedesátých let, kdy dění zachycoval fotograf Pavel Pták.
Myšlenka na Finále se zrodila v roce 1967, první ročník se uskutečnil v říjnu roku 1968 a byl bilancí toho nejlepšího, co natočili českoslovenští filmaři v letech 1960 až 1968. Vítěz, snímek Evalda Schorma Každý den odvahu, obdržel cenu Ledňáček. V následujícím roce vyhrály dva filmy: Všichni dobří rodáci Vojtěcha Jasného a Zbehovia a pútníci Juraje Jakubiska. Na třetím ročníku, v roce 1970, Ledňáček udělen nebyl a ještě mladý festival se na dlouhou dobu odmlčel. Obnoven byl až v roce 1990. Ledňáčka tehdy dostalo všech dvanáct soutěžních filmů, které reprezentovaly československou kinematografii od roku 1969 do roku 1989.
Jak vzpomíná fotograf Pavel Pták, práce na Finále v letech 1968-1970 znamenala jít „večer do fotokomory a do jedný hodiny v noci vyvolávat filmy. (…)“ Fotil také pro deník Večerní Plzeň, kde byla uzávěrka v devět ráno. Fotodokumentaci nepořizoval pouze v prostorách kina Elektra, ale jezdil s delegacemi také do podniků, jak můžete vidět ve fotogalerii. Během týdne na Finále udělal kolem pěti set fotek.
Na řadě fotografií se vedle hereckých hvězd, někdy dominantně, jindy v poloskrytu, objevuje postavička pana Finále, symbolu festivalu v letech 1968-1970. Autorem původní grafiky Finále (respektive FINALE zkracující FIlmy NAšich LEt) je Josef Jícha. Pana Finále budou mít možnost návštěvníci 30. ročníku festivalu znovu vidět na originálních plátěných taškách.
Foto © Pavel Pták