Dříve než Vetřelec, Solaris či snímek 2001: Vesmírná odysea dobyla filmová plátna česká sci-fi režiséra Jindřicha Poláka Ikarie XB 1. Premiéru měla v roce 1963 a v kinech ji tehdy zhlédlo na 550.000 diváků. Digitálně zrestaurovaná kopie byla letos uvedena v sekci Classics na MFF v Cannes.
Distribuční premiéra nejlepší české sci-fi, jejíž scénografie ovlivnila Kubrickovu Vesmírnou odyseu, bude 16. června paralelně v brněnské Scale a pražském Světozoru. Díky technologii, kterou si autor vědeckofantastických románů Stanislaw Lem mohl jen představovat, se obě kina v reálném čase propojí.
Snímek byl digitálně restaurován v rámci projektu podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska a spolufinancovaného ministerstvem kultury. „Ve sbírkách Národního filmového archivu jsou vedle originálního negativu a duplikačního pozitivu uloženy tři distribuční kopie z doby prvního uvedení. Zdrojem pro digitalizaci obrazu byl originální kamerový negativ, zvuk byl digitalizován z negativu zvuku. Jde o širokoúhlý film – i proto byl film skenován a digitálně restaurován v nejvyšším rozlišení 4K,“ řekla po projekci restaurátorka NFA Tereza Frodlová.
Spokojen s uvedením v Cannes byl ředitel NFA Michal Bregant. „Restaurované filmy se objevují na velkých festivalech řadu let, ale Ikarie v Cannes je pro nás velkým úspěchem. Ocenili tam, že filmy restaurujeme tak, že neztrácejí svůj dobový charakter a půvab,“ podotkl.
Hynek Bočan byl při natáčení pomocným režisérem. „Restaurovanou verzi jsem viděl a jsem s ní spokojen. Škoda, že se toho nedožil Jindřich Polák ani kameraman Jan Kališ,“ uvedl. Architekt Jiří Hlupý byl tehdy na Barrandově třetím rokem a jeho role byla v trikové části filmu. „Ikarie dokazuje, jak lze s primitivní trikovou technikou vytvořit účinný obraz,“ poznamenal.
Polák svůj snímek natočil podle scénáře, na kterém spolupracoval s Pavlem Juráčkem. Architektem byl Jan Zázvorka, elektronickou hudbu složil Zdeněk Liška. Mezi herci se objevili Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček, František Smolík a Jiří Vršťala.
Příběh byl zasazen do roku 2163, kdy kosmická loď Ikarie XB 1 putovala k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. Kulisy kosmické lodi byly využity při natáčení souběžně vznikajícího filmu Klaun Ferdinand a raketa.
Autoři se při psaní scénáře inspirovali románem Stanisława Lema K mrakům Magellanovým a ubránili se dobově poplatné politizaci, které žánr sci-fi často podléhal. Nepostavili proti sobě dva konkurenční systémy, ale naději v morálně vyspělejší lidstvo.
Film se už v šedesátých letech dostal do distribuce v zahraničí včetně USA. Umberto Eco napsal, že „v Ikarii přihlížíme velmi pravděpodobnému atomovému twistu budoucnosti, který tančí kosmonauti v salonu vesmírné lodi“. Britské Financial Times snímek označily za nejhodnotnější science-fiction od konce války.
Zdroj: ČTK