V novém snímku Horem Pádem se autorská dvojice Petr Jarchovský a Jan Hřebejk na rozdíl od předcházejících úspěšných snímků Šakalí léta (1993), Pelíšky (1999) a Pupendo (2003) neinspirovala povídkami Petra Šabacha a poprvé natočila celovečerní film ze současnosti. Několik propojených tragikomických příběhů o setkávání a míjení, o touze po přátelství, lásce či uznání se odehrává především v dnešní Praze (a s malou odbočkou též v Austrálii), kde zlodějna, rasismus a xenofobie nejsou ničím neobvyklým, kde se v bazarech vesele kšeftuje s kradeným zbožím, kde organizace pro pomoc uprchlíkům mají plné ruce práce a kde lidé jsou dobří i špatní, angažovaní i lhostejní. Výsledkem je pestrý propletenec životních kotrmelců lidí různého věku, vzdělání, názorů, přesvědčení i zkušeností. – Dvěma převaděčům uprchlíků zůstane po jedné uspěchané akci v kamionu dvouměsíční dítě. Zdatní obchodníci indického chlapečka prodají přes bazar bezdětné Míle, jejíž manžel František je fotbalový rowdie a rasista. Profesor Otakar Horecký žije s mnohem mladší ženou a půvabnou dcerou Lenkou, která neví, že se její otec dosud nerozvedl se zákonitou manželkou Věrou a že její matka byla původně dívkou otcova syna, tudíž jejího nevlastního bratra, o němž rovněž neměla tušení. Je to právě Otova nemoc, která působí jako katalyzátor. Sebevědomý sedmdesátník chce uvést věci do pořádku. Z emigrace proto přijíždí jeho syn Martin a do dění vstupuje i Martinova matka. – Hřebejk a Jarchovský postupují podle podobného vzorce jako ve svých předcházejících filmech. I zde sledují malé příběhy několika protagonistů v kontextu „nelehké“ doby. Dialogy jsou podle potřeby vtipné, břitké, či zádumčivé a humor snímku má blízko k ironii, oproti Pelíškům i Pupendu je zde o poznání méně odlehčujících humorných scén. – Režisér Hřebejk se opět obklopil týmem stálých spolupracovníků. Snímek se natáčel v pražských reálech, často za běžného provozu, což mu dodává na autentičnosti.
Řidiči kamionu Goran a Milan se dohadují u benzinové pumpy, jaká zvířata se ve světě jedí. Milan si vzpomene, jak jedl v Thajsku smaženého netopýra. Chutnal prý jako kuře z KFC… – Břeclav, Česká republika. Po rutinní celní kontrole kamion zamíří ze Slovenska do České republiky. V nedalekém lese vypustí převaděči z nákladního prostoru skupinu běženců. Oběma mužům jde jen o to, aby byli od „pasažérů“ co nejdále, pobízejí je nevybíravě ke spěchu a tak jim v autě zůstane košík s dvouměsíčním miminkem. Goran by nejraději dítě nechal v lese, Milan navrhuje odevzdat je Červenému kříži nebo nadaci Člověk v tísni, nicméně nakonec odvezou indického nalezence ke svému známému, majiteli bazaru. Zrovna jsou u něho jeho „dodavatelé“, zloději Eman a Luboš. Majitelova matka začne telefonem shánět pro dítě kupce. – Tmavovlasá Miluška (Míla) se na pouti marně pokusí odvézt kočárek s dítětem. Černý šerif František se na ni zlobí, že mohl kvůli ní přijít o místo. - V malém bytě má Míla připravený dětský pokoj. Franta, jako skalní fanoušek Sparty, kouká v kuchyni na fotbalový přenos. Míla se rozpláče: strašně by chtěla dítě, ale nemůže ho mít. Ani adopce nepřipadá v úvahu, protože Franta byl trestaný. Žena se zlobí na mužova kamaráda Plukovníka, který ho vždycky dostane do průšvihu; opije ho a on pak něco provede. – Franta je vděčný, že má práci, i když jenom hlídá na pouti. Podle něho Bůh není, protože jeho žena děti mít nemůže, zatímco každý cikán jich má deset. – Profesor Otakar Horecký obědvá ve své vile s mnohem mladší ženou Hankou a dcerou Lenkou. Později při přednášce o migraci, imigraci a emigraci zkolabuje. – Jedna ze studentek zavolá Lence a ta dá zprávu matce, která v centru pro uprchlíky právě mluví s nešťastnou matkou ztraceného dítěte. – Od lékaře se obě dozvědí, že Ota má nezhoubný nádor na mozku. Je třeba jej monitorovat a později operovat, což bude riskantní. Podle doktora Ota mluvil o tom, že se chce rozvést s Věrou a že chce vidět Martina. Hanka udivené dceři vysvětlí, že Martin je Otův syn z dosud nerozvedeného manželství. – Brisbane, Austrálie. Tmavovlasý čtyřicátník Martin najde doma po návratu ze svého obchodu se surfařskými potřebami dopis. – Na letišti v Praze ho přivítá matka Věra. Ta se cestou na Žižkov nepohodne s taxikářem. – Stárnoucí osamělá žena žije v „romské“ ulici v nejvyšším patře vybydleného činžáku. Podle ní tu tvoří etnickou menšinu, ale zato má úchvatný výhled na Prahu. Syn jí přivezl zelenou umělohmotnou chodící ruku na baterie. Matka má podobných kýčů všude plno. – Martin nejí maso, vepřovou se zelím a s knedlíkem si však dá pod podmínkou, že s ním Věra půjde za otcem. – Miluška v bazaru koupí indické miminko a pojmenuje je po manželovi. Frantovi se tmavý chlapeček nelíbí, ale nakonec podlehne manželčinu přemlouvání. – Věra se synem se u Oty a jeho druhé rodiny cítí nesví. Nevlastní sourozenci Martin a Lenka se vidí poprvé. Konverzace vázne; je jasné, že Věra s Hankou se rády nemají. Vyprávějí si, co kdo dělá. Věra překládá z ruštiny, Hanka je socioložka, Lenka je tanečnice. Martin trochu fotografuje, je v Austrálii ženatý a má dvanáctiletého syna, ale Věra jeho rodinu neviděla ani na fotografii. Ota konečně řekne, proč je vlastně po letech pozval. Chce se rozvést, aby si mohl vzít Hanku. Věra, která se mezitím přiopila, ztropí scénu a uraženě odejde; stále se cítí ublížená. Zlobí se i na syna; odjel si a jen jí posílal pohledy... – Franta se sám doma stará o miminko. Nečekaně zazvoní jeho agresivní známý, vyholený rasista Plukovník, s nímž chodíval na fotbal i do hospody a kvůli němuž se dostal do vězení. Návštěvník se vyptává, proč se mu Franta vyhýbá. Donutí ho pokleknout před sparťanskou vlajkou. Když vidí malého Františka, rozčílí se, že kamarád adoptoval „přičmoudlíka“. Znechuceně si vymaže Frantu z mobilu. – Na Lenčino taneční vystoupení přijde i Martin. Nemocný Ota tam nepozná své studenty. – Hanka s Martinem si ve vile povídají. Lenka zaslechne, že matka s Otovým synem kdysi chodila a měla za ním emigrovat. Ale zamilovala se do jeho otce a nikdy prý toho nelitovala. – Ota ukáže synovi kufr s jeho starými hračkami. V noci starý muž netrefí na záchod a pomočí se. – Po návštěvě u otce se Martin zastaví v hospodě za matkou, která s partou vrstevníků poslouchá písničky v podání obstarožní rockové kapely. – Policisté sepisují s Otovým lékařem protokol kvůli pokusu o krádež mobilu. Zadržení pachatelé se v cele vesele pitvoří před bezpečnostní kamerou. Jsou to Eman s Lubošem. Dožadují se čaje, na nějž mají ze zákona nárok; dobře vědí, že je policisté budou muset po sepsání protokolu propustit, protože jde pouze o přestupek a nikoliv o trestný čin. Když se to dozví lékař, bezmocně zuří. – Hanka představí na tiskovce k výstavě fotografií z Barmy tamního disidenta, profesora a bojovníka za lidská práva, kterému se podařilo uprchnout z vězeňského tábora. – V KFC se Martin loučí s Hankou a s Lenkou. Vrací se do Austrálie. Mladý uklízeč ho nenápadně upozorní, že se zde krade. Martin zjistí, že nemá peněženku a vykřikne. Eman s Lubošem, kteří zde vysedávají, se domnívají, že jeden z nich kradl, a vyběhnou ven. Martin utíká za nimi. Přidá se k němu Franta, který tu hlídá. Zloděje nedohoní a rozčilený Martin pak na policii Frantu obviní, že jim kryl záda. Eman a Luboš se později domluví, že prchali zbytečně. – Na základě Martinova obvinění prohledají policisté Frantův byt a objeví miminko, které před nimi Míla schovala do koše na prádlo. Franta je zadržen. – Lenka mezitím našla v KFC Martinovu peněženku pod jeho bundou a přinese ji na policii. Muž se policistům rozpačitě omluví. – Václav Havel se večer po vernisáži fotografuje s barmským profesorem. Ten se potom jde se ženou projít. Na nábřeží jej napadnou Eman s Lubošem a chtějí mu vzít fotoaparát. Profesor, znalý bojového umění, si Emana pořádně podá. Vyděšený Luboš na útěku volá policii. - Nešťastná Míla na okrsku vynadá Frantovi, že kvůli němu přišla o dítě. – V uprchlickém táboře předá Hanka chlapečka rodičům. – Martina doma vítá černošská manželka Peggy a tmavý syn. Odvedle ho přátelsky zdraví bílý soused. – O jeden měsíc později. Milan si čte National Geographic, Goran si prohlíží v novinách erotické inzeráty. Jeden si vybere. Jenže se nepohodne s tlustou prostitutkou a ta na něj zavolá Frantu, který ji má chránit. – Hanka s Lenkou jsou kvůli Otovi v nemocnici. Dcera ohleduplně pomůže pacientu Goranovi u automatu s kávou. – Míla na pouti nenápadně nakukuje do kočárků. – Franta zajde do hospody na fotbal. Plukovník ho přátelsky obejme kolem ramen. S ostatními fanoušky sprostě nadávají soupeřům a skandují rasistická hesla. – Martin si hraje na pláži se synem, oblečeným do dresu se jménem Pavla Nedvěda. – Smutná Hanka čeká v nemocnici. Otu odvezou na operaci. – Věra překládá. Vedle ní leží suvenýr od Martina. -kat-
Martin
Věra
Otakar
Hana
Miluška
František
Milan
Goran
Eman
Luboš
plukovník
lékař
majitel bazaru
matka majitele bazaru
policista
policista Mirek
feťák
Amir
matka Amira
Peggy
Duke
studentka
student
prezident
kaskadér
barmský disident
barmská disidentka
soused s novinami
muž na pláži
hudebník
novinář
novinář
novinář
novinář
novinář
novinářka
novinář
novinář
novinář
novinář
novinářka
novinář
novinář
fotograf
zpěvák kapely
Michal Holubec (zvuk a mix zvuku), Radim Hladík ml. (mix zvuku)
Jaroslav Kučera (ČT), Jan Bradáč (Falcon)
Jiří Koštýř, Michaela Kuchynková, Marcela Dvořáková, Daria Špačková
Aleš Najbrt (grafika)
Mgr. Anna Grůšová (Poradna pro uprchlíky), Sabe Soe /ž/ (Informační centrum OSN), Tomáš Pojar (Člověk v tísni), Lenka Hřebejková (Amnesty International)
Martin Špelda (fotograf), Jiří Bareš (práce se zvířaty)
Sono Records Studio Orchestra (Dirigent Mario Klemens), Boban Marković orkestar, studiový soubor lesních rohů, smyčcové kvarteto Apollon, skupina Cadillac Pavla Sedláčka, Milan Cimfe /kytary, baskytara, akustická kytara, tampura, bicí, perkuse, kontrabas, velký buben, hejzunk a basový syntetizér/, Karel Holas /housle/, Aleš Březina /klávesy, basový syntezátor, housle, zvonkohra/, Vladimír Strnad /celesta, clavinova/, Omar Khaoui /kytara/, František Raba /kontrabas/, Vlastimil Bičík /klavír/, Ognjen Popovič /sopránsaxofon, klarinet/, Žorž Gruič /basová flétna, gemshorn, vzdušnicová šalmaj/, Filip Jelínek /klavír/, Robert Balzar /kontrabas/, Jaroslav Friedl /kytary/, Jiří Slavíček /bicí/, Václav Luks /cembalo/
Hudba k písni Aleš Březina
Text písně Jiří Ornest
Zpívá Dan Bárta
Hudba k písni Milan Cimfe
Hudba k písni Aleš Březina
Zpívá členové Pražského filharmonického sboru
Hudba k písni Aleš Březina
Text písně Aleš Březina
Zpívá Francesco GiordaniAleš Březina
Hudba k písni Les Feinschmeckers
Text písně Les Feinschmeckers
Hudba k písni Aleš Březina
Hudba k písni Aleš Březina
Hudba k písni Aleš Březina
Hudba k písni Aleš Březina
Text písně Jiří Ornest
Zpívá Luke Ritchie
Hudba k písni Aleš Březina
Zpívá členové Pražského filharmonického sboru
Hudba k písni Aleš Březina
Hudba k písni Aleš Březina
Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Pavel Sedláček
Hudba k písni Aleš Březina
Zpívá členové Pražského filharmonického sboruMilan Cimfe
Hudba k písni Aleš Březina
Zpívá Dan Bárta
Česká republika, Vinohrady (Praha), Praha (Česká republika), Austrálie
Horem Pádem
Horem Pádem
Up and Down
film
hranýdistribuční
komedie, smutná komedie
Česká republika
2004
2003
začátek natáčení 23. 8. 2003
konec natáčení 10. 10. 2003
slavnostní premiéra 15. 9. 2004 (multiplex Village Cinemas Anděl, Praha)
distribuční premiéra 16. 9. 2004 /doporučená přístupnost od 15 let/
Komedie, která vás rozpláče. Drama, které vás rozesměje.
Filmová a televizní společnost Total HelpArt T. H. A., v. o. s., ČESKÁ TELEVIZE (spolupráce), Barrandov Studio a.s. (spolupráce), FALCON a.s. (spolupráce)
Filmová a televizní společnost Total HelpArt T. H. A., v. o. s., FALCON a. s., ČESKÁ TELEVIZE
dlouhometrážní
108 min
35mm
1:2,35
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 26. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2004
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší mužský herecký výkon
Jiří Macháček
Festival: 26. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2004
Nové Město nad Metují / Česká republika
Hlavní cena poroty Zlatý Prim
Jan Hřebejk
v kategorii filmová komedie
Akce: Česká nominace na Cenu americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2004
2004
Praha / Česká republika
Oscar za nejlepší cizojazyčný film
kandidatura filmu podle návrhu České filmové a televizní akademie vyhlášeném 24. 9. 2004 v 77. ročníku Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2004