Celovečerní hraný dokument scenáristky a režisérky Theodory Remundové Ničeho nelituji se skládá ze dvou samostatných příběhů: Standard (původně absolventský film FAMU z roku 1999, vzniklý v dílně Karla Vachka) a Ničeho nelituji. První část mapuje vztahy žen tří generací: matky, dcery a vnučky, jež by si podle pokrevního pouta měly být blízké, avšak opak je pravdou. A protože snad každá rodina má svoji Pandořinu skříňku, již čas od času někdo pootevře, odkrývají se před divákem dávné křivdy, pokřivené rodinné vztahy, životní neúspěchy, tisíckrát opakované výčitky i neschopnost přijmout člověka takového, jaký je. Je s podivem, že se režisérce podařilo přimět před kamerou protagonistky k bezprostředním a přirozeným reakcím, v nichž nechybí takové emoce jako vztek, zášť či slzy. – Druhá část Ničeho nelituji je o jednasedmdesátileté Danuši Pánkové, která neměla lehký osud, nicméně nikdy neztratila optimismus a svůj životní úděl brala bez sebelítosti jako samozřejmost. Ve filmu mají důležitou úlohu i její synové Tomáš a Marek s manželkami a druh Miloš. Opět překvapuje, s jakou upřímností dokáží všichni nahlas přemýšlet a filozofovat o rodinném životě, o manželství, o partnerských vztazích i o smyslu lidské existence. – Film analytickým a zároveň otevřeným pohledem na rodinné, rodičovské či partnerské vztahy nezapře inspiraci podobnými českými díly, svou stylizací se však ocitá až v poloze hraného dokumentu.
Část jedna. Standard. Pětasedmdesátiletá babička Irena, její padesátiletá dcera Máša a půvabná vnučka Patricie, které je dvacet sedm let, obdivují krajinu v Českém ráji nedaleko Trosek, kam si vyrazily na výlet. – Babička v pražském bytě předvádí u piana, jak učila děti tančit. Smyslem jejího života je prý milovat lidi. – Učitelka Máša poukazuje na to, že někdo je citověji založený a někdo ne. Je vdova a kromě Patricie má ještě dvanáctiletého syna. – Každá z trojice svátečně oblečených žen přednese svoji definici lásky. – Babička se vdávala proto, že chtěla mít dítě. Přála si holčičku a vyšlo jí to. Při porodu však prodělala zástavu srdce. – Máša o matce tvrdí, že byla vždycky „generál“. Musela ji vždycky poslouchat. – Patricie závodně tančí. Babičce dodnes dává tanec sílu do života a sama to ve svém bytě předvede. – Na nádraží v Turnově paní Irena vypráví, jak byla kdysi tak nešťastná, že se vrhla málem pod vlak, když předtím chtěla skočit z mostu. - Máša ráda stále něco „vytváří“; ukazuje vlastnoručně pletené svetry. Patricie vzpomíná, jak se díky tomu odlišovala od ostatních dětí. – Na nádraží se mezi Irenou a Mášou strhne hádka kvůli penězům. – Pro Patricii v dětství tanec představoval únik z tíživé domácí atmosféry, ale pak mu opravdu propadla. – Irena si stěžuje na nevydařené manželství i na dceru. Pláče u hřbitovních vrat. Chtěla by, aby si ji Bůh vzal. – Máša pro matku nemá pochopení. Výchova dvanáctiletého syna a práce ve škole dávají jejímu životu smysl. – Patricie vzpomíná, že ji matka psychicky týrala, ale ona před ní nikdy nebrečela. – Irena s Mášou se v kostele opět hádají kvůli penězům. – Patricie se vdává za svého tanečního partnera. – Patricie ve svatebních šatech tančí s manželem na árii z Traviaty. Její matka a babička tančí také… – Část dvě. Ničeho nelituji. Jednasedmdesátiletá invalidní Danuše na tříkolce pro dospělé a její druh Miloš na kole jedou na nákup do supermarketu na okraji Zlína. Mají rádi ochutnávky. – Černovlasá Danuše, která vypadá se dvěma copánky jako indiánská babička, ukazuje urny s popelem rodičů. Prodělala v mládí tuberkulózu, vdala se a měla dva syny. Její muž havaroval na motorce a přišel o nohu. Když se to stalo, byla zrovna v nemocnici. Za dva roky (když bylo staršímu Markovi patnáct) muž zemřel. – Danušina rodina spokojeně popíjí v jejím svérázném bytě. Mladší syn Tomáš má na sobě kavaleristickou uniformu. Pořádá s kamarády, kteří mají také zálibu ve starých uniformách, jízdy na koních. S manželkou Hanou žijí spokojeně v Praze, nemají děti a ani je nechtějí. Tomáš ve volném čase také maluje. – Druhý syn Marek je úspěšný manažer v pojišťovně. Rád vzpomíná na dětství, s matkou prý byla legrace. Je ženatý, má dvě děti, ale s manželkou Jarmilou žijí odděleně. – Danuše líčí, jak se do ní kdysi zamiloval pošťák. Ale nic z toho nebylo, byl to prý alkoholik. – Rodina je na břehu rybníka. Miloš se koupe, Tomáš hraje na kytaru. – Danuše s Markem poslouchají doma z gramofonu píseň v podání Edith Piaf Non, je ne regrette rien… -kat-
Rudolf Růžička (šéfdramaturg ČT), Martin Štoll, Jiří Gold
Jakub Šimůnek (část Standard), Jiří Lívanec (část Ničeho nelituji)
Jiří Ptáček, Damián Kaušitz (šéfproducent ČT)
Drahomíra Vihanová, Karel Vachek, Petr Čech, Rudolf Adler, Helena Machová, Jan Malíř, Jan Šuster, Alice Nellis /ž/, Emílie Cagášková, Irena Vortelová, Jaromír Malý, Kamila Vondrová, Vít Janeček, Martin Mareček, Štěpán Müller, Petra Fabíková, Gustav Řezníček, Ivan Fučík, Tereza Hopjanová, Juliana Sedláčková, Ivana Prchalová, Zdeněk Kovář, Petr Sokol, Janka Mulinowá, Miloš Sommer, Petr Starý
Ničeho nelituji
Ničeho nelituji
No Regrets
Standard aneb Ničeho nelituji
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2003
2003
premiéra 4. 3. 2004 /přístupný/ (multiplex Village Cinemas Anděl, Praha)
Neobyčejný pohled Theodory Remundové na obyčejné lidi.
dlouhometrážní
83 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
české