Uměleckým dokumentem Jana Svěráka a Martina Dostála s prostým názvem Tatínek zahájil Bontonfilm novou alternaci ve způsobu filmové distribuce – uvedl titul na DVD pro kina, vlastnící potřebné projekční zařízení (podobně distribuovala společnost Warner Bros. ČR Vorlův snímek Z města cesta). Titul byl zároveň uveden i na videotrh (DVD a video). Film završuje spolupráci Jana a Zdeňka Svěrákových: po Obecné škole (1991), jež byla debutem syna-režiséra, oscarovém Koljovi (1996) a Tmavomodrém světě (2001) připravoval rodinný tandem ke zfilmování scénář Vratné lahve (záběry z natáčení měl původně vyvrcholit i dokument). Během příprav se však vyostřil umělecký rozkol, jejž můžeme vystopovat už v ambiciózním, ale vnitřně rozporuplném Tmavomodrém světě. Do dokumentu tak Jan Svěrák nakonec vložil i mnohé z toho, co chtěl promítnout do nerealizovaného hraného snímku. Přizval ke spolupráci zkušeného dokumentaristu Martina Dostála (spoluscenáristu Jízdy a spoluautora několika reklam) a obloukem se tak vrátil k dokumentárnímu filmu, který vystudoval na FAMU. – Tatínek je komplexním biografickým dokumentem, přibližujícím životní a umělecké osudy Zdeňka Svěráka, scenáristy, textaře a interpreta písniček pro děti, herce a spoluzakladatele Divadla Járy Cimrmana. – Filmaři postupují chronologicky: zastihují protagonistu na místech, důležitých pro jeho život (přičemž vyzdvihují některé méně známé autobiografické rysy Svěrákovy tvorby): na pražském Bohdalci (dějišti Obecné školy), svázaném s raným dětstvím, v Kopidlně, kde od sedmi let prožíval válku, v Žatci, kde začínal jako učitel, nebo na různých místech Prahy. S Divadlem Járy Cimrmana absolvují tvůrci zájezd do Krkonoš a navštíví Zdeňka Svěráka i na chalupě, aby opatrně nahlédli do jeho soukromí (přibližují zejména vztah k vnoučatům). Dávají slovo i Svěrákovým dlouholetým spolupracovníkům. Nakonec se ve filmu objevuje i syn Jan a s ním i dozvuky bolestného tvůrčího konfliktu spjatého s Vratnými lahvemi. – Dokument vznikal v rozpětí více než jednoho roku; po čtrnácti natáčecích dnech měli Svěrák s Dostálem k dispozici osmdesát hodin hrubého materiálu. Sestřihem vznikl láskyplný a přitom objektivní film, jenž je navzdory leitmotivům loučení a stárnutí obrazem optimistického, činorodého a nadějeplného života vlivného českého umělce. – V úvodních titulcích je název Tatínek Zdeněk Svěrák.
Zdeněk Svěrák se ráno ve svém pražském bytě s manželčinou pomocí chystá na divadelní štaci. Ve výbavě neschází ani mast na prasklé paty. Vzpomínky se stočí k rodičům. Zdeněk jméno zdědil po bratrovi, který zemřel v pěti letech (scéna z Obecné školy je tedy autobiografická). – Svěrák ukazuje dům, kde se narodil: oba mají „datum vzniku“ 1936. Rané dětství prožil na pražském Bohdalci (dějišti Obecné školy – citace scény s vlakem). – S kolegy z Divadla Járy Cimrmana (DJC) jede Svěrák do Krkonoš na zájezd. Vypráví o divácích, kteří znají jejich hry často lépe než oni sami. Předčítá dopis od osmdesátileté ctitelky. – U hřbitova v Kopidlně, kolem něhož chodil do školy, vzpomíná umělec na problémy, spjaté s přestěhováním na maloměsto, kdy mu bylo sedm let. (U hřbitova bydlí Pávek z Vesničky mé střediskové.) Chlapec se zúčastňoval válek mezi místními kluky, kde lítaly vzduchem kameny, přesto si však připadal jako cizinec. Téma dokumentuje scéna z cimrmanovské hry Afrika. – Prohlídka kopidlnského domu (podbarvená písničkou o holce z Polabí) končí u kůlny na nářadí, původně strážní budky wehrmachtu. Svěrák v ní nečekaně objeví maminčiny staré plátěné boty. Ví, že ho vzpomínání rozhodí: večer to zase bude „na prášek“. – Před představením Svěrák líčí vznik první cimrmanovské hry Akt. Úspěšnější než ona byl zkusmo připojený „seminář“, jenž se stal od té doby nedílnou součástí každého nového představení. – Před školou na Bohdalci Svěrák vzpomíná na učitele, který ho později inspiroval v Obecné škole. Vzpomínky se stočí k jiné autoritě jeho dětství - otci. Ten se jen obtížně vzdával představy, že syn nebude inženýrem. – Členové divadla si před dalším večerním představením vyrazí na lyže do krkonošských kopců. Svěrák vypráví historku se snowboardistou, který ho kdysi zaskočil otázkou o Bohu. Na hřebenech přijde řeč na otázky smrti a na nutnost skončit jednou s divadlem. Měřítko je jasné: skončí ten, kdo už nedokáže vyslovit jméno „Cimrman“. – Na chalupě učí Svěrák vnuka Ondru správně natahovat hodiny. Vypráví o manželce, s níž se seznámil už během studií. Po absolutoriu se Svěrákovi přestěhovali do Žatce, kde oba učili. Svěrák líčí mravně bezvýchodnou dobu: jako mnozí vstoupil do komunistické strany s úmyslem „zlepšit ji“. Z ideálů ho vyléčila sovětská okupace v roce 1968. Hraje na harmoniku písničku ze Tří veteránů Není nutno… – Nespokojenost češtináře, kterého žáci milovali, ale který toužil po vlastní tvorbě, vyústila v návrat do Prahy (1961). – Miloň Čepelka našel kamarádovi práci v Československém rozhlase. Svěrák (brázdící žatecké ulice na motocyklu) vypráví, že i do mikrofonu nejdřív mluvil jako do místního rádia. S Jiřím Šebánkem v prostorách bývalého rozhlasového pracoviště v elegantní vile Svěrák vzpomíná, jak se kolem pořadu Vinárna U pavouka formoval příští cimrmanovský kolektiv. Zatímco ovšem kolegové slavnostně zakládali divadlo (29.10.1966), skeptický Ladislav Smoljak šel raději do kina. – Po roce 1968 „cimrmanologové“ odešli z rádia, ze strany i z ROH. Zbylo jim jen divadlo. Svěrák vzpomíná, že hraní pro něj bylo útěchou i po otcově smrti. – S Ladislavem Smoljakem vyprávějí o společném psaní scénářů (úryvky z filmů Jáchyme, hoď ho do stroje!, „Marečku, podejte mi pero!“ a Na samotě u lesa.). – Film Na samotě u lesa líčil skutečné zážitky Svěrákovy rodiny s nikdy neuskutečněnou koupí chalupy. Nakonec si jinou koupili společně se Smoljakovými. Kvůli neustálému budování nezbyl čas na psaní, a teprve když Smoljak svou polovinu kamarádovi prodal, pracovní i soukromé vztahy se zase zlepšily. – Scény z chalupy na Vysočině a písnička o dělání zahánějícím smutky dokumentují Svěrákovu zálibu v gruntovní fyzické práci. – Další spolupráci se Smoljakem připomínají citace z filmů Jára Cimrman, ležící, spící, Vrchní, prchni a Rozpuštěný a vypuštěný. – Smoljak se však začal „vážně“ věnovat filmu, a když do role inspektora Trachty obsadil „profesionálního herce“, došlo k roztržce. Zklamaný kolega začal psát scénáře samostatně a rozhodl se své herectví „profesionalizovat“. Hrál ve filmech Víta Olmera Co je vám, doktore? a Jako jed. Olmer si u něj objednal scénář Obecné školy, kterým pak debutoval jako režisér jeho syn Jan. – Svěrák si na chalupě užívá péče o vnuky: vlastní děti si prý člověk nikdy tak neužije. Mluví o své textařské práci. Vypráví o vzniku scénáře filmu Vesnička má středisková. – Při omítání zdi Svěrák mobilem konzultuje s Jaroslavem Uhlířem text nové písničky. – Křečovice, kde se natáčela Vesnička…. Jiří Menzel přibližuje spolupráci se Svěrákem. – S vnukem Ondrou poslouchá děda klinkání venkovské zvoničky. Mluví o lásce ke kraji kolem chalupy. Pak přibližuje způsob práce se synem Janem. Její součástí je nástěnka s lístečky, mapujícími vztahy postav. Těší se, že bude hrát hlavní roli ve Vratných lahvích. – Činorodou pracovní pohodu na chalupě Svěrák podtrhuje pochvalou manželky Boženky. – Otec a syn vyprávějí o oscarovém Koljovi, s nímž absolvovali „výlet“ do USA. (Scéna s kufrem a bačkůrkami a zlacením nápisu na hrobě.) – Syn Jan zmiňuje problémy, které byly kolem Tmavomodrého světa. Otcovy scénáře jsou nedramatické, založené na kouzle postav a českého jazyka. Proto sešlo z chystané mezinárodní koprodukce. – Svěrák píše „hezký“ text o zajíčkovi, kterým „opravuje“ příliš smutnou lidovou písničku o husičce na Dunaji. Tvrdí, že i do kolizí ve scénářích se musí nutit. Není konfliktní typ: dokumentuje to ironicky na svém vztahu k mravencům v kredenci. – Jan rezignoval na projekt Vratných lahví. Zdeněk likviduje nástěnku s lístečky. – Při společném vaření kávy v kuchyni otec se synem tlumeně rozebírají bolestnou a patrně definitivní roztržku. Zdeněk cituje manželku: „Neříkej mu hajzle, je to tatínek tvých vnoučat.“ – Scenárista navrhuje, že jen pro vlastní klid napíše do podzimu další, už pátou verzi textu. – Dědeček s vnukem Ondrou opět poslouchají klinkání venkovské zvoničky. -ap-
Výňatky z her Divadla Járy Cimrmana: Afrika, Záskok. Výňatky z filmů: Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974; r. Oldřich Lipský), „Marečku, podejte mi pero!“ (1976; r. Oldřich Lipský), Vrchní, prchni (1980; r. Ladislav Smoljak), Jára Cimrman, ležící, spící (1983; r. Ladislav Smoljak), Rozpuštěný a vypuštěný (1984; r. Ladislav Smoljak), Jako jed (1985; r. Vít Olmer), Vesničko má středisková (1985; r. Jiří Menzel), Obecná škola (1991; r. Jan Svěrák), Kolja (1996; r. Jan Svěrák), Tmavomodrý svět (2001; r. Jan Svěrák).
herec v představeních Divadla Járy Cimrmana
herec v představeních Divadla Járy Cimrmana
herec v představeních Divadla Járy Cimrmana
herec v představeních Divadla Járy Cimrmana
herec v představeních Divadla Járy Cimrmana
herec v představeních Divadla Járy Cimrmana
herec v představeních Divadla Járy Cimrmana
Roman Kopřivík, Jan Potměšil, Richard Medek (šéfdramaturg ČT)
Martin Kopřiva (šéfproducent ČT), Jan Svěrák (Biograf Jan Svěrák)
Pavlína Muzikářová (Biograf Jan Svěrák), Lenka Stráníková (Biograf Jan Svěrák), Otakar Svoboda (ČT)
Viktor Průša (ČT), Vojtěch Svoboda (ČT)
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Hudba k písni Jaroslav Uhlíř
Text písně Zdeněk Svěrák
Tatínek
Tatínek
Papa
Tatínek Zdeněk Svěrák
film
dokumentárnídistribuční
umělecký, medailon
Česká republika
2004
2004
premiéra 30. 9. 2004 /přístupný/ (multiplex Palace Cinemas Slovanský dům, Praha)
Mramorizace Zdeňka Svěráka.
dlouhometrážní
92 min
DVD
1:1,33
barevný
zvukový
Dolby Digital, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české