Nový snímek režisérky Věry Chytilové vznikl jako její čtvrtá spolupráce s Boleslavem Polívkou, jenž se podobně jako ve filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992) podílel na díle nejen jako herec, ale také jako spoluautor námětu a scénáře. Snímek je inspirován knihou Desmonda Morrise Nahá opice; záměrem tvůrců bylo zprostředkovat divákům originální filozofické zamyšlení nad podstatou člověka. Dobré i špatné vlastnosti, vášně, city a veškeré psychologické dispozice se podle tvůrců výrazněji projevují v komunitě nudistů, jejichž nahota stírá sociální rozdíly a vede jakoby k průzračnějšímu, animálnějšímu či přirozenějšímu chování. Drtivá většina snímku se proto odehrává na nudistické pláži, kde malý filmový štáb natáčí s nehereckými představiteli symbolickou parafrázi příběhu Adama a Evy. Producentem je ruský zbohatlík Igor, který by nejraději natočil pornofilm. Svými uměleckými ambicemi mu v tom však brání režisér Rosťa a estétský scenárista Petr. Rosťa, představující zároveň v natáčeném filmu doktora, bezohledně manipuluje v rámci svých záměrů skupinou bezbranných neherců; jeho požadavky jsou někdy až bezcitným ponižováním. Bizarní pátrání po podstatě lidské povahy nakonec vede k tragédii, ačkoliv i ta je možná jen zinscenovaná... – Věra Chytilová opět využila atraktivního námětu k vyjádření mnoha filozofických, etických či morálních otázek. Smyslnost či erotika je tedy to poslední, co tvůrkyni při explicitním zobrazování nahoty zajímá. Nudistická pláž zde symbolizuje biblický ráj (viz její název), inscenované výjevy pak poskytují stylizovaný komentář k židovsko-křesťanskému mýtu o prvopočátcích člověka. Naznačenou hloubku proklamovaných myšlenek však svými přízemními vlastnostmi degradují nejen producent, ale i režisér a samotní herci... – Ve snaze zdůraznit své poselství se tvůrci vzdali tradičního příběhu: dílo je sledem fantaskních vizí a realistických výjevů (scény z natáčení či manželské hádky). Vedle přirozeného hereckého projevu se přitom objevují též silné karikatury lidských typů (producent Igor, asistent Matěj) či klopotnější ne-herecké výkony. Dílo volně mísí realitu s fikcí, ale přitom se na nepravých místech potýká s logickými nedostatky (Igor se snaží natočit pornofilm, ale obsadil do něj svoji dceru, na jejíž počestnosti si zakládá). Spíše než k přesvědčivému přetlumočení filozofických myšlenek tak nakonec dochází k jejich deklamaci. – Věra Chytilová využila téma vyhnání z ráje jako ústřední motiv již ve svém starším filmu Ovoce stromů rajských jíme. Její „film ve filmu“ má však tentokrát blíž k „rajské“ parafrázi Mika Figgise, tvořící součást jeho snímku Ztráta sexuální nevinnosti (1998, The Loss of Sexual Innocence; r. Mike Figgis). -zk-
Nahé děti si hrají na pláži. – Na terase hotelové kavárny meditují filmový režisér (a zároveň doktor) Rosťa se scenáristou Petrem o podstatě člověka. Zbohatlický ruský producent Igor něčím takovým ovšem pohrdá. Náhle sem vběhne nahý muž a shání doktora. Rosťa s ním neochotně běží na nedalekou nudistickou pláž Ráj. Nudistův synek Honza měl stolici červené barvy. Možná jenom něco nezvyklého snědl, ale možná je to infekce... – Všechno je to však jenom scéna z filmu, který právě natáčí Rosťa-režisér. Kvůli pohlavkování malého Honzy před kamerou dojde mezi naturisty (a zároveň naturščiky) k potyčce. Rosťa se hádá s kameramanem, Igor, který by rád natočil pornofilm, proklíná jejich umělecké ambice. – Na place se nečekaně objeví Rosťova manželka, filmová hvězda Valerie, i s jejich dcerkami-dvojčaty. – Další natáčení se komplikuje kvůli různým drobnostem. Igorova dcera Lenka, představující jednu z hlavních rolí, je Rosťovou tajnou milenkou. Režisér má co dělat, aby ji uklidnil: dívka chce zamilovanou roli a navíc odmítá říct slovo „prdel“ podle scénáře. Když však pobouřené nudisty fotografuje neznámý muž na vodním skútru, dívka se vlastním výrazivem usvědčí z pokrytectví. – Unavený režisér se v hotelu hádá s Valerií, která chce, aby se věnoval rodině. – Nudistům je zima, ale pod vedením tyranského režiséra musejí opakovaně natáčet scénu vycházení z moře. Rosťa vyhodí rebelujícího naturistu Krejzu. Představitel Adama, Pavel, se pak symbolicky „spojí“ s Lenkou/Evou. – V další vizi se odehrává parafráze na vyhnání z ráje. Nazí muži-rozsévači obsazují Zemi, zatímco válející se ženy představují prahmotu, čekající na oplodnění. – Při přestávce přemítá Rosťa před Petrem o Igorově povrchnosti a o hloubce jejich filmu. Valerie, považující svého muže za egocentrika, naštvaně odejde. – Rosťu zaujme jedna z mladých nudistek, krásná Andrea. – Režisér popuzeně odmítne návrh jakési holčičky, aby se taky svlékl. – Zjistí, že homosexuální asistent Matěj dal roli dívky se spálenými hýžděmi starému muži. Místo něj raději obsadí Andreu. – Lenka zatím stranou od ostatních svádí Pavla. Ten si to však nechce rozházet ani s Rosťou, ani s Igorem. – Při debatě v hotelové hale Igor požaduje lascivní scény; symbolické výjevy ho nezajímají. Pak se dvoří Valerii. – Natáčí se poetická scéna zásnubního obřadu mužů a žen. Tentokrát Rosťovi vadí zadrhávající jeřábová plošina, ničící dojem z ladného „povznášení se“ Adama a Evy od přízemnosti. Následuje hádka s producentem kvůli nízkému rozpočtu. – Igor místo zamýšleného polichocení Valerii neobratně urazí. Když je odmítnut, naštvaně začne režírovat místo Rosti. Ten se s ním tvrdě střetne. – V noci se režisér osamotě svěřuje Lence. Chce se vším skoncovat. Ale milenka, která se chce stát slavnou herečkou, ho vydírá: pokud to Rosťa vzdá, ona řekne otci o jejich vztahu. Vzápětí je Igor objeví spolu. – V hotelu Rosťa přesvědčí zuřícího Igora, že pouze nahrazoval „přecitlivělé“ dívce její rozvedenou matku. Důvěřivý producent se mu nakonec vypláče na rameni. – Scéna koketování čtyř mladíků s dívkami se natáčí i v dešti, ačkoliv je to vzhledem k ději absurdní. Nudista Franta se pak ve stanu svěří doktorovi/režisérovi s obavami z kapavky. Přizná však, že je panic. Na nudistickou pláž přijel kvůli vidině sexuálních orgií, ale Ráj se pro něj stal peklem. Rosťa pak před ním a před Lenkou medituje o tom, že je už těžké vrátit se do ráje: zvykli jsme si hřešit a je to pro život důležité. – Igor ráno volá Rosťu telefonem, ale režisér se během jeho monologu miluje s manželkou v posteli a vůbec ho neposlouchá. – Lenka opět koketuje s Pavlem, který ji učí jezdit na koni. – Při snídani v posteli manželská idyla vezme za své; Rosťa hrubě odmítne mluvit o lásce. – Nudisty na pláži opakovaně popuzuje čumil na vodním skútru. – Italský naturista Giorgio má před kamerou naříkat po zranění vodním ježkem, ale podle Igora je příliš afektovaný. Matěj místo něj dohodí jiného herce, ale ten si zase plete roli se skutečným životem, takže režisér nakonec scénu škrtne. – Rosťa při obchůzce v pískových dunách objeví osamělou spící Andreu. Dotýká se jí, ale probuzená dívka mu zlostně vynadá. – Natáčí se scéna rajské pohody. Podle Rosti není v ráji potřeb a tudíž ani sexu. Natáčená vize probleskuje do Rosťových snů. – Muž si neochotně promluví s Valerií o jejich vztahu. Dojde zase k hádce. – Scenárista Petr chce, aby v příběhu zemřel buď někdo z hrdinů nebo dítě, či alespoň kůň. – Neplodný Giorgio a jeho milenka žádají konsternovaného Rosťu, zda by ženu neoplodnil. Šušká se totiž, že se rozvádí, a tak by mu to snad nevadilo… – V apokalyptické scéně představují nazí lidé přízemní „červy“. Výjev jako z masového hrobu zděsí Igora, který měl na mysli něco zcela jiného, když chtěl, aby po sobě naháči lezli. – Lenka odmítá jet nahá na koni bez sedla. Místo ní se nabídne Andrea, která ji pak dubluje ve scéně společné jízdy s Pavlem/Adamem, symbolizující čistou rajskou lásku. – Valerie v hotelu propadá hysterii. – K Igorově zděšení se natáčejí depresivní záběry se starou nudistkou a starým nemocným psem. – Při další scéně na pláži ztropí Rosťa mezi naturisty paniku kvůli žralokovi. Ukáže se však, že žraloka představoval (s ploutví na zádech) Igor, domluvený s režisérem. Podařilo se tak natočit autentickou reakci naháčů. Valerie, vyděšená kvůli dcerám, dá manželovi facku. – V hotelu u večeře pokračují manželské spory; Rosťa ani nerozezná dvojčata od sebe. – V noční scéně u ohně mají naturisté jíst holýma rukama maso z pečeného selete. Režisér je nutí bojovat o jídlo. Znechucená Valerie se postaví proti tomu, jak Rosťa manipuluje s lidmi. Ukáže se však, že naturistům vyhovuje, když se mohou zadarmo najíst. – Vypovězený rebel Krejza poníženě žádá režiséra, aby ho vzal zpět. Rosťa nechá rozhodnout nudisty. Někdo nechce Krejzovi zaplatit za natáčení, jedna žena by ho rovnou zabila. Jen malý Honzík se přimluví, a Rosťa nakonec přijme Krejzu „do kolektivu“. – Vyzývavá Andrea stranou vyčte režisérovi všechny jeho špatné vlastnosti. On si z toho nic nedělá: ví, že je jen oblastní herečka, která se chce jeho filmem proslavit. – V další scéně se naháči vracejí do vody jako do svého počátku. Přijíždí Eva na koni, vedeném Adamem. Objeví se však čumil, tentokrát na motorovém člunu, a puškou zastřelí Evina/Lenčina koně. Pak vše natáčí kamerou. Zfanatizovaní naháči se na muže ve člunu vrhnou a utopí ho. Na břehu se však ukáže, že to byl kameraman filmu: i útok s puškou byl jen fingovaný, tentokrát bez Igorova vědomí. Je však pozdě: kameraman je opravdu po smrti. Lidé ukázali, jací opravdu jsou. – Rosťa se zhroutí kvůli smrti kolegy a kvůli cynismu ostatních. Matěj k němu nepustí Valerii, která i s dětmi odjede. – Režisér pošle všechny pryč. Kameraman se pak zvedne a Rosťa před ním na břehu medituje před zaobleným horizontem: lidé si ani neuvědomují, že s celou planetou letí vesmírem... -zk-
Rosťa, režisér/doktor
Petr, scenárista
Igor, producent
Valerie, hvězda
Lenka
Matěj, asistent
nudista
Andrea
kameraman
Pavel
Franta
Pepa
Kabrhel
rebel Krejza
Láďa Dadák
Marcela
Jaruna
Ital
filozof
Desmond Morris (Nahá opice)
Tereza Kučerová, Jana Preková
Tomáš Kubec, Jan Šmejkal, Pavel Dvořák (mix zvuku)
Viktor Schwarcz, Zuzana Haroková, Vít Vejtasa, Olga Raitoralová
Petr Bílek, J. Blažke, Vítězslav Bojanovský, Bořivoj Hořínek, Lenka Hřeboutová, J. Janovský, R. Kozel, P. Lorenc, K. Lorencová, T. Matulík, M. Sokolík, Jan Strnad, Renata Šašváryová, Pavel Tarnovský, A. Valeková, Jitka Weinerová
Gustav Mahler (Symfonie 1 D dur), Gustav Mahler (Symfonie 2 C mol), Gustav Mahler (Symfonie 4 G dur), Antonín Dvořák (Requiem opus 98)
Vyhnání z ráje
Vyhnání z ráje
Ban from Paradise
Vyhnání z ráje
film
hranýdistribuční
tragikomedie
Česká republika
2001
2000
konec distribučního monopolu 31. 3. 2011
premiéra 19. 4. 2001 /doporučená přístupnost od 15 let/ (kino Lucerna, Praha)
Jemná pozorování druhu homo sapiens.
dlouhometrážní
120 min
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 23. festival české filmové komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2001
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší mužský herecký výkon
Boleslav Polívka
s přihlédnutím k roli ve filmu Cesta z města