Sedmatřicetiletý Miloš Makovec (1919–2000) v roce 1956, přibližně v polovině filmové kariéry, zrežíroval svoje vrcholné dílo Ztracenci. Jedná se o adaptaci povídky Aloise Jiráska z roku 1875 vydané pod názvem Oběť a pokání, o čtyři roky později přejmenované na Ztracence. – V osmnáctém století, za vlády Marie Terezie, během válečného konfliktu mezi Habsburskou monarchií a Pruským královstvím se při útěku setkají praktický, ale vypočítavý kyrysník (Gustáv Valach), idealistický pěšák Václav (Stanislav Fišer) a válkou poznamenaný husar (Vladimír Hlavatý). Rozhodnou se hledat dočasné útočiště ve Václavově rodné obci u jeho přítele Jíry (Radovan Lukavský) a Jírovy ženy Barušky (Alena Vránová). Netuší však, že je válka dostihne i tam. – Komorní historické drama s malým množstvím postav, jehož název je spíše metaforou pro mentální a životní bloudění než pro fyzické ztracení se, představuje scenáristický úspěch Jiřího Brdečky. Tento scenárista je však známý spíše jako autor pozdějších komediálních hitů, jakými jsou například Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964), Adéla ještě nevečeřela (1977) či Tajemství hradu v Karpatech (1981), všechny v režii Oldřicha Lipského. Brdečka s Makovcem dokázali žánr historického, respektive válečného filmu v českém kontextu proměnit, když namísto velkých dějinných událostí a významných osobností historie poměrně autentickým způsobem zachytili příběh obyčejných lidí se zdařile vybudovanou psychologií. Tyto postavy s povedeně vystavěnými charaktery v průběhu děje pokládají otázky a pronášejí komentáře, jež jsou téměř filozofické a místy i protináboženské. Patří mezi ně kupříkladu kyrysníkova zmínka o tom, že Prusové přísahají stejnému Bohu jako Rakušané, že válku pro něj vyhrají. Zmínky tohoto typu spolu se způsobem vyprávění a odvíjení děje dělají ze snímku protiválečný film. Ztracenci tak jako by se svou přemýšlivostí a nadčasovostí řadili k trendu nového pojetí žánru historického filmu v evropských kinematografiích, například po bok Sedmé pečeti (1957, Det sjunde inseglet; režie Ingmar Bergman). Jedná se o jednu z několika adaptací Jiráskových knih, jež byly natočeny v padesátých letech dvacátého století, tedy době, kdy nastalo stoleté výročí narození této významné osobnosti české literatury. Dalšími takovými snímky jsou například Temno (1950; režie Karel Steklý), Staré pověsti české (1952; režie Jiří Trnka), Psohlavci (1954; režie Martin Frič), Jan Hus (1954; režie Otakar Vávra) či Proti všem (1956; režie Otakar Vávra).
Dramatický příběh tří ztracených vojáků se odehrává v roce 1763, kdy probíhá prusko-rakouská válka. Pěšák Václav unikl z pruského zajetí a předtím, než se vrátí ke své armádě, chce navštívit v rodné vsi svoji milou Barušku, kterou neviděl už sedm let. Potkává vyhladovělého a otrhaného kyrysníka, dezertéra, který odmítne vrátit se k vojsku. Kyrysník se k pěšákovi připojí a spolu najdou v lese zraněného rakouského husara. Jsou hladoví, přepadnou sedláka s vozem a začnou rabovat. Když se však z vozu ozve dětský pláč, husar sedláka propustí. V noci vyhledají dům na samotě, kde žije pěšákův přítel Jíra. Ten je šokován, už před lety přišla zpráva o Václavově smrti a Jíra se oženil s Baruškou. Všichni jsou nešťastní, válka jejich životy krutě poznamenala. Husar kdysi zabil dítě a jeho mrtvé oči ho pronásledují. Vojáci se rozhodnou dezertovat a odcházejí. Samota je vzápětí přepadena Prusy. Dezertéři zaslechnou pláč Baruščina dítěte, vrátí se a znovu se chápou svých zbraní. Pomohou Jírovi a Barušce s dítětem uprchnout. Vojáci kryjící jejich ústup však postupně všichni tři zahynou.
kyrysník
pěšák Václav
husar
Baruška
Jíra
pruský důstojník
voják Šafařík
sedlák
Ziethenův husar
Ziethenův husar
selka
dítě
Alois Jirásek (Ztracenci – povídka)
Jiří Brdečka, Miloš Makovec, Jiří Kolář (dialogy), Otomar Krejča (dialogy)
Ztracenci
Ztracenci
Lost People
film
hranýdistribuční
drama, protiválečný
Československo
1956
1956
promítání povoleno 9. 4. 1957
vyřazení z distribuce 31. 12. 1972
premiéra 10. 5. 1957 /nepřístupný mládeži/ (kina Blaník /2 týdny/, Aero /1 týden/ a Kyjev /1 týden od 17. 5./, Praha)
Filmová balada ze sedmileté vojny. Podle povídky Aloise Jiráska volně zpracoval Jiří Brdečka.
Tvůrčí skupina Feix – Daniel, František Daniel (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Karel Feix (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
80 min
2 266 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: Anketa pařížské filmové kritiky o deset nejlepších filmů uvedených ve Francii v roce 1959
1960
Paříž / Francie
Umístění mezi deseti nejlepšími filmy uvedenými ve Francii v roce 1959
umístění v anketě mezi třiceti předními pařížskými kritiky na základě doporučení Jacquesa Doniol-Valcroze a André Martina
Akce: Anketa pařížské filmové kritiky o deset nejlepších filmů za rok 1958
1959
Paříž / Francie
Umístění mezi deseti nejlepšími filmy roku
Festival: 6. světový festival mládeže a studentstva Moskva
1957
Moskva / Svaz sovětských socialistických republik
Zvláštní uznání za kameru
Vladimír Novotný
Mezinárodní soutěž profesionálů, amatérů a filmových škol
Festival: 6. světový festival mládeže a studentstva Moskva
1957
Moskva / Svaz sovětských socialistických republik
Zlatá medaile skupině mladých tvůrců
Mezinárodní soutěž profesionálů, amatérů a filmových škol
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.