V režisérské tvorbě Ladislava Helgeho postupně sílil kritický náboj. Od Školy otců z roku 1957 přes drama o zakládání družstva v moravské vesnici Velká samota (1959) se tento autor na počátku šedesátých let v Jarním povětří (1961) propracoval k analýze bouřlivé atmosféry roku 1948 z pohledu tehdejších studentů. Helgeho odhodlání sytila uvolňující se atmosféra šedesátých let. Po válečném dramatu Bílá oblaka (1962) a dalším kritickém snímku Bez svatozáře (1963) se Helge přirozeně připojil k československé nové vlně příběhem o setkání novopečeného otce a nezakotveného mladíka První den mého syna (1964). V politizujícím dramatu Stud pak publiku poskytl aktuální, ideově nezdeformovaný pohled na funkcionáře a vedoucí pracovníky, kteří všechno své úsilí soustředili na bezostyšné sebeobohacování. V dramatu, na jehož scénáři s Helgem spolupracoval Ivan Kříž, se protagonistou vyprávění stává předseda národního výboru Arnošt Pánek. Ten je pobouřen zprávou o zatčení svého chráněnce Kvasila – předsedy JZD v nedaleké obci Spádové. Ten se zasloužil o rozkvět zanedbané vsi, nyní je ovšem nařčený z rozkrádání, podvodů a navrch ze znásilnění nezletilé dívky. To se překvapivě ukáže nejméně závažným činem obviněného, což svědčí o dobovém podhodnocování tohoto typu deliktů. Pánek zjišťuje, že Kvasil se dopustil řady přečinů proti socialistickému majetku a že jeho podřízení o tom věděli. To hrdinu filmu vede k tomu, aby přehodnotil vlastní setrvání ve funkci, jež nemá valnou hodnotu ani pro jeho dceru… Hlavní role v dramaticky vypjatém příběhu se ujal slovenský herec Július Pántik. Také v dalších rolích snímku, který přišel do kin v květnu 1968 a posléze skončil v normalizačním trezoru, se objevili méně známí, často slovenští herci, kteří přispěli k autenticitě díla.
Předsedovi jednoho jihomoravského ONV Arnoštu Pánkovi se po čtyřech letech studií vrátila domů dcera Saša. Pánek jde ve slunečném červnovém ránu v dobrém rozmaru do práce. Čeká ho šokující zpráva. Byl zatčen předseda JZD ve Spádové Karel Kvasil, jehož kdysi do funkce dosadil a který upadající družstvo dokázal pozdvihnout mezi nejlepší na okrese. Pánek je rozhořčen a odmítá věřit, že nejde o falešné obvinění. Kvasil je ale obviněn ze znásilnění nezletilé dívky, hospodářských machinací a pojišťovacích podvodů. Pánek jede do Spádové a postupně se dozvídá, že vše je ještě horší. Družstevníci, kteří byli dobře finančně odměňováni, o všem věděli a mlčeli. Snad nejméně závažné je „znásilnění“ předčasně vyvinuté dívky, jejíž matka čekala od předsedy finanční vyrovnání. Agronom, který předsedu udal, tak učinil ze zoufalství, aby konečně přerušil řadu Kvasilových špinavých činů. Pánek, do funkce vyzdvižený dělnický kádr, si uvědomí, že na svoji práci nestačí, navíc se s dcerou rozejde ve zlém, když dívka odmítne protekční umístěnku. Schůze ve Spádové skončí pro naprostý nezájem družstevníků. Starý přítel Havel Arnoštovi v opilosti na rovinu řekne, že všichni se stydí. Pánek se rozhodne funkci složit.
předseda ONV Arnošt Pánek
řidič Lojza Pisingr
agronom
Havel Milota
tajemník MNV
Saša, Pánkova dcera
předseda JZD Karel Kvasil
Kvasilova žena
Mařka, Arnoštova sestra
úředník Ludvík Tuček
Standa Hromek, Pánkův bývalý spolužák
babka
inženýr Čejka, funkcionář ONV
sekretářka Marie
úředník pojišťovny
úředník pojišťovny
prokurátor
starý družstevník
motocyklista Vincek
matka dívky
příslušník VB
příslušník VB
hlas recitující báseň Vedro Roberta Rožděstvenského
Jiří Čermák, Daniela Sílová, Eva Slívová
Milan Štěch
JUDr. Jan Vážný
Hana Nývltová (klapka), Jiří Šámal (fotograf)
FISYO (Dirigent František Belfín)
Stud
Stud
Shame
film
hranýdistribuční
drama, společenský, psychologický
Československo
1967
1967
schválení literárního scénáře 16. 2. 1967
schválení technického scénáře 16. 5. 1967
začátek natáčení 20. 6. 1967
konec natáčení 1. 11. 1967
promítání povoleno 21. 12. 1967
vyřazení z distribuce 30. 11. 1972
premiéra 29. 3. 1968 /nepřístupný mládeži/ (kina Kotva /1 týden/ a Hvězda /3 týdny od 5. 4./, Praha)
premiéra 3. 5. 1968 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
Český film režiséra Ladislava Helga.
Tvůrčí skupina Šmída – Fikar, Ladislav Fikar (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Bohumil Šmída (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
100 min
2 846 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967
1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Ivan Kříž
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov
Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967
1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Ladislav Helge
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov