Normalizační Barrandov vnucoval filmařům nepřitažlivá „ideologická“ témata. Věra Chytilová však patřila k těm, kteří se dokázali se zajímavým výsledkem vypořádat i s náměty z pracovního prostředí či příběhy oslavujícími výdobytky socialistického zřízení. V sedmdesátých letech se neústupná, provokativní filmařka těžce potýkala s nejrůznějšími omezeními, navzdory vnějším tlakům a niternému odporu ke kompromisům ovšem realizovala dva znamenité snímky: Hru o jablko (1976) a Panelstory (1979). Ve vyprávění o zaměstnancích porodnice i v mozaice osudů obyvatel nového pražského sídliště se režisérka odpíchla od konkrétních, sociologických témat, jež konvenovala s jejím kritickým naladěním. V Panelstory Chytilová vytvořila tragikomický obraz struktury, která nefunguje ani po hmotné, ani po lidské (morální) stránce. Portrét nového sídliště (jde o pražské Jižní Město) nabízí vizi světa, jehož obyvatelé se nepotýkají jen s uniformitou, ošklivostí a vadami svých nových příbytků a s chybějící infrastrukturou, ale i s nevěrou, lží, nedůvěrou, nespolehlivostí a slabošstvím. Chytilovou se scenáristkou Evou Kačírkovou zajímají především partnerské vztahy: k „optimistickému“ životnímu začátku těhotné dívky Soni tvoří kontrast její nespokojená, nevěrná matka Marie či dívčina vrstevnice Marta, jež se smířila s nedůstojným citovým živořením v hmotném blahobytu. V rámci multigeneračního portrétu, spojujícího naturščiky se zkušenými herci, ovšem autorky do vyprávění přivádějí i nepoddajné, těkavé elementy procházející svobodně celou strukturou – mrňavého uličníka Pepíčka, který se ve všudypřítomném chaosu cítí jako doma, a venkovského dědu, jenž se pokouší s izolovanými obyvateli sídliště komunikovat a pomáhat jim. Lví podíl na zajímavosti stylově neučesaného filmu, ústrojně propojujícího dokumentárnost se svébytnou stylizací, mají i kameraman Jaromír Šofr a střihač Jiří Brožek.
Starý muž hledá na špatně označeném a z velké části rozestavěném pražském sídlišti panelák, kam se má přestěhovat k rodině dcery. Děda si rád popovídá, všeho si všímá a rád by každému pomohl. Šestiletý Pepíček Novák utekl ze školky. Uprostřed bláta a prachu hledá dárek pro tatínka, s kterým se má poprvé setkat. Kolaudační komise, v níž je energická Marie, pohodlný Josef Novák a lhostejný Kurečka, odmítne převzít od stavbyvedoucího nové byty se spoustou závad a nedodělků. Marie potká v obchodě dceru Soňu, která se ulila ze školy. Na rozdíl od své emancipované matky se chce dívka vdát a věnovat se jenom dítěti, jež čeká s mladičkým prodavačem Petrem. Ze snů ji vyléčí návštěva u bývalé spolužačky Marty, navenek šťastné matky a manželky, s bytem, v němž je lednice a automatická pračka. Marie vyslechne její hádku s obhroublým manželem, jenž se Martě posmívá pro nedokončené vzdělání. Autobusák Vondráček se chce po noční směně vyspat, ale z bytu ho vyštve hysterie těhotné ženy Jitky a pláč zoufalé dcerky, která se bojí, že maminka umře. Soňa čeká na Petra v bytě jeho rodičů a ventilační šachtou vyslechne milostný dialog své matky s hercem Kodešem. Děda zařídí lékařskou pomoc staré osamělé ženě ale sanitka odveze rodící Jituš. Příslušník VB konečně chytil Pepíčka, provádějícího mimoděk různá alotria, a předá ho Novákově družce. Josef se dočká kvůli cizímu dítěti scény, po které svou záletnou partnerku vyhodí z bytu. Dědovi se život na sídlišti nelíbí, a když navíc zjistí, že jeho dcera, Petrova matka, chce jeho domek vyměnit za auto, raději popadne svá nerozbalená zavazadla a tiše se vytratí z bytu. Soňa a Petr si povídají v rozestavěném bytě o své budoucnosti.
Premiéra byla původně naplánována na 6. června 1980, odsunuta byla až na prosinec 1981.
Pepík Novák
děda
členka kolaudační komise Marie
Soňa, Mariina dcera
člen kolaudační komise Josef Novák
Alžběta, Josefova družka
Kurečka
prodavač Petr Homola
otec Alois Homola
matka Homolová, dědova dcera
Marta, Sonina bývalá spolužačka
asfaltér Franta, Martin manžel
sousedka v růžovém
Nováková, Pepíkova matka
Karásková
nadstrážmistr VB
autobusák Antonín Vondráček
Jitka Vondráčkova těhotná žena
Helenka, dcera Vondráčkových
taxikář
stará paní Kudláčková
listonoška
herec Jiří Kodeš
Markusová
trafikantka
těhotná nájemnice
zákaznice v kadeřnictví
vedoucí samoobsluhy
pokladní
instalatér
instalatér
mistr
učnice v kadeřnictví
pojišťovací agent
malíř pokojů
malíř pokojů
zedník Kolda
dělník Vaněk
dělník Kučera
černošský student medicíny
stavbyvedoucí
vrchní sestra v jeslích
majitelka dětského kočárku
dětská lékařka
kadeřnice/žena na středisku
zdravotní sestra na středisku
hulvát
žena u telefonní budky
Pepíkův otec
vychovatelka
chlapec
chlapec
dělník v hospodě
vousatý muž se zlomenou nohou
hlas z magnetofonu
Mojmír Ticháček
Hana Hanušová, Kateřina Lukášová
Eva Kačírková, Věra Chytilová
Stanislav Krejča, Jaroslav Lehman, Ladislav Rada
Jaroslav Vlk, Karel Prchal
Luděk Blažek
Hana Kolářová (klapka), Zdeněk Dukát (fotograf)
Jiří Šust, archivní
FISYO (Dirigent František Belfín)
Panelstory aneb Jak se rodí sídliště
Panelstory aneb Jak se rodí sídliště
Story from a Housing Estate
Prefab Story / Panelstory, or How a Housing Development Is Born
Panelstory
film
hranýdistribuční
komedie, moralita
Československo
1979
1978—1979
schválení literárního scénáře 29. 5. 1978
začátek natáčení 30. 6. 1978
schválení technického scénáře 1. 9. 1978
konec natáčení 20. 9. 1979
promítání povoleno 10. 11. 1979
vyřazení z distribuce 31. 8. 1993
premiéra 25. 12. 1981 /nepřístupný mládeži/
Český film. Komedie o věcech malých i velkých.
Dramaturgická skupina Karla Valtery, Karel Valtera (vedoucí dramaturgické skupiny)
dlouhometrážní
96 min
2 738 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 4. festival českých a slovenských filmů FINÁLE Plzeň
1990
Plzeň / Československo
Hlavní cena Ledňáček
ex aequo kompletní kolekce předvedených děl v hodnotě 120 000 korun
Festival: 23. mezinárodní festival autorských filmů San Remo
1980
San Remo / Itálie
Velká cena
ex aequo
Festival: 2. festival československé filmové veselohry Nové Město nad Metují
1980
Nové Město nad Metují / Československo
Čestné uznání za režii
Věra Chytilová
Festival: 2. festival československé filmové veselohry Nové Město nad Metují
1980
Nové Město nad Metují / Československo
Cena Studia mladých Československého rozhlasu za střih
Jiří Brožek
Festival: 2. festival československé filmové veselohry Nové Město nad Metují
1980
Nové Město nad Metují / Československo
Cena Městského národního výboru v Novém Městě nad Metují
Bronislav Poloczek
společně za filmy Hon na kočku a Panelstory aneb Jak se rodí sídliště
Po období konsolidace a ofenzivní normalizace nastala v československém filmu ve druhé polovině sedmdesátých let fáze ur...