Faunovo velmi pozdní odpoledne natočila Věra Chytilová ve spolupráci se scenáristkou a výtvarnicí Ester Krumbachovou na motivy patrně nejznámější povídky Jiřího Brdečky Faunovo značně pokročilé odpoledne, poprvé uveřejněné v roce 1966 ve stejnojmenném povídkovém souboru. – Jejich scénář z osmdesátých let zachovává hlavní motiv příběhu, jímž je nevydařené milostné dobrodružství stárnoucího samoúčelného erotika pana Koblihy (Fauna) s mnohem mladší ženou, při němž si uvědomí konec svého mládí a z toho vyplývající limity. Děj filmu však autorky značně rozšířily a obohatily o další epizody. Filmový Faun je samolibý padesátník (ve výborném podání herce, překladatele a dramaturga Leoše Suchařípy), který se pouští rovnou do několika obdobných dobrodružství s více dívkami. S o generaci mladšími ženami si však přestává rozumět, a tak ztrácí sebejistotu. Faun se ve svých monologických úvahách stále více zabývá myšlenkami na stáří, které se snaží zahnat novými pletkami. Muže zachvacuje panická hrůza z letícího času a zamýšlí se nad prázdným životem. – Věra Chytilová natočila Faunovo velmi pozdní odpoledne v době, kdy byla etablovanou režisérkou s mezinárodními úspěchy, jejíž předešlá kariéra byla však na několik let přerušena normalizací. I po návratu k natáčení v polovině sedmdesátých let postihly řadu jejích projektů schvalovací potíže, premiéra některých snímků byla odložena, mnohé scénáře byly rovnou zamítnuty. Snímkem Faunovo velmi pozdní odpoledne, jehož realizace se překvapivě obešla bez větších potíží, navázala na svá předchozí alegorická díla, v nichž se zabývala vztahy mezi muži a ženami. Vznikl tak jeden z myšlenkově i formálně nejzajímavějších filmů osmdesátých let. Věra Chytilová se v něm opět projevila jako filmařka s výrazným autorským rukopisem, jež za všech okolností zůstává nekompromisní, a přitom velmi zábavnou kritičkou pokleslé morálky a nejrůznějších společenských nešvarů. -mkm-
Úředník Karel se elegantně obléká, pěstuje si plnovous a je hrdý na svůj útulný staromládenecký byt na Malé Straně. Stylem života připomíná Fauna užívajícího si jednu ženu za druhou. Přicházejí ale chvilky prozření, kdy si uvědomí, že vousy už má šedivé, do schodů se zadýchává a „staré baby“, které potkává, jsou vrstevnice. Samolibý, ješitný a sobecký Faun práci moc času nevěnuje a tak ho šéfka, někdejší spolužačka, k vyhledání ztraceného spisu musí opakovaně nutit. Až když ho varuje kolegyně Vlasta, že dostane hemeroidy, sundá hypochondrický Faun z křesla polštářek a pod ním desky objeví. Dívkám střídajícím se u něj doma Faun už nerozumí a ani mu nevadí, když nedojde na sex. Přehlíží platonickou lásku Vlasty i drsnější svádění šéfky. Těší ho závist ženatého kamaráda Josefa, který chce po Faunově vzoru svést mladou spolupracovnici zvanou Cipísek. Faun dostane dva lístky na koncert ale nemá s kým jít. V Rudolfinu se s jednou mladou atraktivní posluchačkou seznámí, ale ta jeho svádění odmění výsměchem. Stále častěji se mu připomíná neúprosně přicházející stáří. Zklamaná Vlasta dala výpověď. Faun odmítne Josefovu žádost, aby za něj podepsal otcovství Cipískovu dítěti. Opilý Faun se vydá na sídliště najít Vlastu. Její vyznání lásky ale nedokáže vhodně přijmout. Uražená žena zavolá šéfové. Ta najde spícího Fauna na lavičce, o kterou je opřená kosa. Bledou ženu zahalenou do pláště považuje kocovinou zmožený Faun v ranní ml ze za Smrt. Zoufale se brání, ale šéfka ho nekompromisně odvleče do svého auta.
úředník Karel zvaný Faun a Kendy
šéfka
kolegyně Vlasta
Josef, Faunův přítel
kolega Tonda
stařík
Antonie Houdková, Faunova sousedka
Janinka Houdková, sestra Antonie
Vendulka, zajíc z nemocnice
Alenka Koželuhová, pokousaný zajíc
Monika, zajíc v rudém
Tereza, zajíc v podvlékačkách
Kateřina, zajíc na koncertě
Zdenička, zajíc v práci
Petra, zajíc s melounem
zajíc ve výtahu
nová sekretářka
Anna, Polka na mostě
Polák Jochem, lesník
Anita
student
studentka
domovnice
dívka v modrých šatech
Marcelka, sekretářka šéfky
stěhovák
dívka
dívka
dívka
nahá dívka u závěsu
dívka
kluk s kšiltovkou
blonďatá písařka
muž na mejdanu
kolega
kolegyně
návštěvnice koncertu
návštěvnice koncertu
návštěvnice koncertu
návštěvnice koncertu
návštěvník koncertu
návštěvník koncertu
návštěvník koncertu
návštěvník koncertu
návštěvník koncertu
žena na schodech
muž s kšiltovkou
mladík
mladík
polonahá žena v bytě
polonahá žena v bytě
polonahá dívka v bytě
polonahá dívka v bytě
polonahá dívka v bytě
polonahá dívka v bytě
polonahá dívka v bytě
polonahá dívka v bytě
matka s dětmi
Eva Solařová, Milana Ondráková
Jiří Brdečka (Faunovo značně pokročilé odpoledne – kniha)
Jiří Rolínek, František Čech, Pavel Černý
Petr Brousek, Vladislav Kaska, Tomáš Marek, Pavel Šťastný
Šárka Podlipná, Jarmila Bradová, Jiří Kaukuš
Jaroslav Procházka (výroba)
Bohumil Hůja, Jiří Poledník, Karel Štolka, Hojler, Melč, Stejskal
Claude Debussy, Antonio Vivaldi, Fryderyk Chopin, Ladislav Kupkovič
FISYO (Dirigent František BelfínMario KlemensŠtěpán Koníček)
Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Leoš Suchařípa
Faunovo velmi pozdní odpoledne
Faunovo velmi pozdní odpoledne
Faun's Delayed Afternoon
Faunovo odpoledne / Faunovo pozdní odpoledne
film
hranýdistribuční
komedie, moralita
Československo
1983
1982
začátek natáčení 8. 9. 1982
konec natáčení 9. 12. 1982
vyřazení z distribuce 30. 9. 1991
premiéra 1. 10. 1984 /nepřístupný mládeži/
Český film. Komedie o tom, že všechno se stihnout nedá.
Ateliéry Bonton Zlín (Ateliéry Bonton Zlín odkoupily na základě smlouvy dne 15. 3. 2000 od KF Praha 100 % práv výrobce filmu)
dlouhometrážní
96 min
2 729 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 10. mezinárodní filmový festival Quito
1988
Quito / Ekvádor
2. cena
Festival: 36. filmový festival pracujících – léto ´85
1985
70 měst / Československo
Cena československé filmové kritiky za rok 1984
udělena 27. 6. 1985 v Chomutově
Festival: 28. mezinárodní festival autorského filmu Sanremo
1985
Sanremo / Itálie
Cena za nejlepší mužský herecký výkon
Leoš Suchařípa
Festival: 28. mezinárodní festival autorského filmu Sanremo
1985
Sanremo / Itálie
Cena studentské poroty