Režisér Antonín Moskalyk patří mezi převážně televizní tvůrce, v roce 1965 však k žánru české filmové satiry přispěl komedií o paterčatech ve světě reálného socialismu. Manželům Tůmovým se narodí paterčata, rodina ovšem nemá kde bydlet. Úřady se však rozhodnou rekordmany zabezpečit a ubytují Tůmovy ve vile vybavené množstvím moderních vynálezů. Ty ovšem většinou nefungují – a dohled úředníků způsobí, že se manželé navzájem odcizí. K pohodě filmové rodinky nepřispěje ani to, že musí vyplňovat stále podrobnější dotazníky týkající se jejího intimního života. Vzorec pro zvýšení porodnosti ovšem nakonec naštěstí selže… Odpočinková komedie, lehce ironizující státní plánování, je dílem scenáristů Ireny a Oty Hofmanových. Hlavních rolí se úspěšně zhostili Dana Syslová a Oldřich Vlach.
Mladí manželé Eva a Jarda Tůmovi nemají vlastní byt, a proto ani možnost pořídit si dítě. Příroda však zvítězí a Eva je těhotná. V porodnici přivede na svět paterčata. Velká událost neunikne pozornosti domácích ani zahraničních novinářů. Úřady se rozhodnou rodinu zabezpečit. Je založena komise pro péči o paterčata vedená Drahoslavem Svitáčkem. Tůmovi se stěhují do veliké, supermoderně zařízené vily. Různá technická zařízení nepracují vždy bezvadně a způsobují svým obyvatelům mnohé problémy. Jarda - původně dělník vyrábějící dětské boty - se stane zaměstnancem mezinárodního výzkumného ústavu. Pilulky, které na něm chtějí vědci testovat, dává Jarda tajně pokusným zvířatům a brzy jsou budovy ústavu plné králíků, rybiček a opic. Ke klidu v rodině nepřispívá neustálá přítomnost cizích lidí v domě a nutnost vyplňovat stále podrobnější dotazníky, týkající se intimního života manželů. Stát má zájem na zvýšení porodnosti a Tůmovi mají být vzorem. K vile se nebezpečně přiblížila stavba trati, kterou ve své předchozí funkci naprosto nekvalifikovaně naplánoval Svitáček. To odvede pozornost a Eva s Jardou mají chvíli čas se věnovat sobě. Eva znovu otěhotní. Porod je očekáván davy lidí, novináři i televizními štáby. Narodilo se jen jedno dítě. Všichni ztratí zájem a odjedou.
Eva Tůmová, matka paterčat
Jarda Tůma, otec paterčat
předseda komise Drahoslav Svitáček
vrchní sestra
sekretářka Alenka
Svitáčkova sekretářka
ředitel gumáren
předseda závodní rady
architekt
vrátný v porodnici
ošetřovatelka
ošetřovatelka
ošetřovatelka
ošetřovatelka
reportér
fotoreportér
reportér
inženýr
psychiatr
zapisovatelka
psychiatr
tlumočnice
tlumočník
kameraman
sovětský novinář Jevgenij Babaněvs
německá novinářka Hilde Müllerová
francouzský novinář
anglický novinář
zahraniční novinářka
zahraniční novinář
blondýnka v bikinách
figurantka geodetů
dívka se slunečníkem
sovětský novinář
muž s puškou
režisér
geodet s teodolitem
muž převlečený za zdravotní sestru
tanečnice
polský novinář
Pisák
fotbalový fanda
muž s kůlem
reportér
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
pracovnice MVÚPP
šimpanz
hlas průvodce
Eliška Doubková
Miroslav Sinkule
Jan Novák, Emil Hora
Karel Kočí, Bohuslav Varhaník, Jaroslava Vilímková
Adolf Böhm, Bohumír Brunclík (zvukové efekty)
Dana Dudová, Petr Čapek
Jan Syrový
Jana Rozbrojová (klapka), Ladislava Boudová (klapka), Miroslav Pešan (fotograf)
FISYO (Dirigent Štěpán Koníček)
Hudba k písni Luboš Fišer
Text písně Pavel Kopta
Zpívá sbor
Hudba k písni Luboš Fišer
Text písně Pavel Kopta
Zpívá sbor
Délka polibku devadesát
Délka polibku devadesát
Kissing-time Ninety
Děti děti děti / Polibek dlouhý devadesát / Délka polibku 90
film
hranýdistribuční
komedie, satira
Československo
1965
1964
schválení literárního scénáře 28. 6. 1963
schválení technického scénáře 4. 5. 1964
začátek natáčení 9. 7. 1964
konec natáčení 2. 12. 1964
promítání povoleno 26. 2. 1965
vyřazení z distribuce 30. 6. 1971
premiéra 2. 7. 1965 /nepřístupný mládeži/ (kino Pasáž /2 týdny/, Praha)
premiéra 9. 7. 1965 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
Film o zaručeně prvních československých paterčatech a jiných věcech, které se nikdy nestaly.
Tvůrčí skupina Šmída – Fikar, Ladislav Fikar (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Bohumil Šmída (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
80 min
2 290 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české