HANNAH KODICEK (rozená Zuzana Opršalová, nar. 25.9.1947, Praha – zemřela 5. dubna 2011, Litoměřice, na rakovinu slinivky) byla dcerou herečky Olgy Schmidtové (nar. 1926) a slovenského výtvarníka Oto Opršala (1926-1980). Ještě jako studentka konzervatoře (obor klavír) vystupovala občas v Olympiku s dvojicí Šimek-Grossman. Pod dívčím jménem hrála epizodky ve studentských filmech slovenských posluchačů FAMU Juraje Jakubiska (Čekají na Godota, 1966) a Elo Havetty (Předpověď: nula, 1966) a v několika celovečerních filmech: Konkurs (1963; r. Miloš Forman), Černý Petr (1963; r. Miloš Forman), povídka Místo z filmu Místo v houfu (1964; r. Václav Gajer), stejnojmenná povídka z filmu Zločin v dívčí škole (1965; r. Ivo Novák), Vánoce s Alžbětou (1968; r. Karel Kachyňa). V roce 1968 emigrovala do Velké Británie, kde vystřídala řadu zaměstnání. Pak spolupracovala s Černým divadlem Rosti Černého. Jako scenáristka, režisérka, scénografka a loutkoherečka se věnovala divadlu pro děti. Pod jménem Susan Kodicek se objevila v divadelních antologiích BBC2 Playhouse (1980) a Play for Today (1981) a ve více než dvaceti TV seriálech mj. Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1979, Darebák, Hejsek, Voják, Špeh; r. John Irvin), Premiere (1979), The Sandbaggers (1980), Dark Towers (1981), Capital City (1990). Pro různé britské TV stanice připravovala jako scenáristka, režisérka a producentka dětské programy a seriály (mj. Ludwig, Once Upon a Time, Pullover, Fox Tales, Vision On). Vydala několik dětských knížek a pro Greenwich Theatre napsala divadelní hru. Průběžně se věnovala žurnalistice (česká sekce BBC World Service) a stala se i uznávanou členkou londýnské jungovské komunity. V česko-britské koprodukci natočila celovečerní filmový debut Špendlík na motýla (1993), v němž sugestivně evokovala vzpomínky na vlastní dětská traumata. Zabývala se filmovou teorií a dramaturgií. Od roku 1994 spolupracovala jako lektorka na evropském projektu Arista. Od roku 2001 žila v Českém Krumlově. Její syn Peter Gideon je herec. -fik-