Scenárista a režisér Petr Zelenka se v Roku ďábla vrací k poetice fiktivního hraného hudebního dokumentu, kterou uplatnil už ve snímcích Visací zámek 1982-2007 (TV-1993) a Mňága – Happy End (1996). Inspiraci k originální a promyšlené mystifikaci tentokrát našel při společném koncertu písničkáře Jaromíra Nohavici a Čechomoru (Českomoravské hudební společnosti). Napsal biograficky laděný scénář o přátelství muzikantů Nohavici a Karla Plíhala a o jejich setkání s Čechomorem. Do děje, odehrávajícího se mj. v protialkoholické léčebně či v povrchovém dole, ale především na koncertech a v jejich zákulisí, výrazně vstupují dva cizinci: fiktivní postava nizozemského dokumentaristy Jana Holmana (hraje ho nizozemský distributor Jan Prent) a Jaz Coleman, dirigent opery v Sydney a bývalý zpěvák britské skupiny Killing Joke, který v Čechách nastudoval vystoupení Čechomoru se symfonickým orchestrem. Křehký příběh o přátelství, zázracích, andělech a ďáblech i o hudbě nebo o alkoholismu se odvíjí v retrospektivách, ilustrujících výpovědi protagonistů. Těží zejména z výrazných osobností, vyzařujících zvláštní energii, a z působivé hudby (jejíž výběr je rovněž dílem Petra Zelenky). Natáčelo se na 16mm materiál (často při autentických koncertech) později převedený na klasický formát.
Několik lidí z různých zemí mluví o tom, jak jejich blízcí najednou explodovali a úplně zmizeli... – Nizozemský dokumentarista Jan Holman, člen sdružení Anonymních alkoholiků, přijíždí do Čech natáčet snímek o alkoholicích. V protialkoholické léčebně (ve zchátralém zámečku) se setká s Jaromírem Nohavicou, kterého sem přivedl jeho kamarád a kolega Karel Plíhal, protože Jarek už zapomínal při koncertech texty. – Nohavica bere Janovo natáčení jako součást terapie, při níž se musí starat o opilce a podstupovat společná sezení. – Skupina Čechomor hraje na fiktivním Plíhalově pohřbu. Muzikant, který si obřad sám objednal, vše sleduje dalekohledem. – Po návratu z léčení pokračuje Nohavica s Plíhalem v koncertování. Karlovi se předtím při návštěvách v léčebně tak zalíbilo, že ho odtamtud jen s obtížemi vyhazovali. Teď se mu zase zalíbí v autě, jež odmítá opustit. Jarek musí vystupovat sám. Diváci pak očumují Karla v autě. – Plíhal při vystoupení v televizi před moderátorkou Obzinovou jen mlčí. Skončí u doktora. Pokusy přimět ho k řeči různými terapiemi, včetně bahenní jsou marné. – Až po čase vyřídí doktor Nohavicovi Karlův vzkaz, že se má dát dohromady s Čechomorem. – Členové kapely Karel Holas a František Černý vzpomínají na to, jak hráli při svatbách, při pohřbech i na ulici. Pak často vystupovali pro filmaře. Holas dostal angažmá: hrál na housle ve výtazích luxusních hotelů (místo reprodukované elevator music). Tady ho objevil dirigent Sydneyské opery a bývalý zpěvák britské kapely Killing Joke, enigmatický Jaz Coleman. – Nohavica se vydá za Černým, který pracuje jako účetní i jako trhač lístků v jednom klubu. Ten večer však musí František zaskočit v travesty show místo nemocného mladíka: zpívá píseň Marie Rottrové Lásko voníš deštěm, k níž Nohavica kdysi napsal text. Černý se před svým idolem stydí. – Málo známý Čechomor si najednou mohl vybrat mezi turné s Jazem Colemanem a symfonickým orchestrem nebo vystupováním s Nohavicou. Kapela si vybere Nohavicu. – Písničkář vysvětluje muzikantům při zkoušce Nohavicovu teorii alkoholického kopce (NTAK): každý piják jako by šel do kopce. Když se však dostane na vrchol, následuje už jen pád dolů. Potíž je v tom, že pro každého je kopec jinak vysoký. Někteří šťastlivci se k jeho vrcholu nikdy nedostanou. – Nedostatečné sehrání se projeví při prvním společném koncertu, při němž Černému chytí nohavice od kroje. Coleman, který byl v publiku, je však nadšený. – Na dalších koncertech už hraje František na elektrickou kytaru. Dostavují se úspěchy: za kapelou chodí dívky pro podpisy. – Při tiskové konferenci se novináři ptají Čechomoru jen na Nohavicu. Zajímá je také, zda písničkář nosí trenýrky nebo slipy. Muzikanti tuto otázku potom rozebírají v soukromí. Pohádají se kvůli tomu, ale zároveň si uvědomí, že o svém partnerovi vlastně nic nevědí. – Také Holman, který odmítl prodat svůj materiál České televizi, se začne o Nohavicu více zajímat. Písničkář je přesvědčený, že ho Holanďan sleduje jen proto, aby ho natočil, jak začne znovu pít. Dostane chuť a koupí si u benzinové pumpy vodku. Když si všimne, že v novinách, do nichž si zabalil láhev, je zpráva o smrti Karla Kryla (zemřel 3.3.1994) , přemůže se. – Holman pochopí, že klíčem k Nohavicovi je jeho kamarád Plíhal. Ten tvrdí cizinci, že mlčení umožňuje poslouchat melodie, jež vycházejí z lidí jako aroma. – Jarek před dokumentaristou vzpomíná, jak kdysi vyhrál nad bratrem v šachách jeho strážného anděla, ale nikdy ho nedostal. – Podle Holmana je andělem Plíhal. – František Černý vypráví, jak učili s kamarády Nohavicu jeho staré písničky. – Při koncertu v hradní zřícenině vidí Černý na pódiu transvestita, jehož zastupoval. Později se dozví, že mladík ve stejnou dobu zemřel. Uvědomí si, že se s nimi se všemi něco děje. Požádá Holmana, aby se s ním mohl pomodlit. Zahlédne je Karel Holas, který později začne léčit invalidy. Kapele se náhle svěřují zcela neznámí lidé. I Nohavica si všimne změn: František má stejný knír jako on a později i stejný účes. – Černý pochopí, že změny souvisejí s tím, co je ukryto v Nohavicových písních. – Jan Holman prosí v kostele Boha, aby mu umožnil slyšet melodie lidí. Přestane mluvit. Tajně se zpije na záchodě. – Při posledním koncertu už jsou na pódiu čtyři duchové. Coleman v zákulisí muzikantům zase gratuluje k úspěchu. – Holman propije vše, co má, a prodá proto natočený materiál televizi. – Čechomor zkouší pod Colemanovým vedením se symfonickým orchestrem. Ďábelský dirigent zaveze kapelu „na poušť“, tedy do povrchového dolu. Tady s pomalovanými muzikanty provede noční obřad (včetně pití a kouření drog), který jim má umožnit „vstoupit branou do země Darth“. – Vystoupení v Rudolfinu má velký ohlas. Čechomor se chystá podepsat v zákulisí výnosnou smlouvu, když se v televizi objeví zmanipulovaný pořad o Nohavicovi, podle nějž slavný písničkář nikdy nesložil nic vlastního. – Naštvaný Jarek vtrhne do Holmanova bytu. Objeví dokumentaristu zcela zbídačelého a dopraví ho do protialkoholické léčebny. – Nohavica, Holas, Černý a Plíhal přijdou za Holanďanem na návštěvu. Plíhalovi se v léčebně zase zalíbí a odmítá odejít. Před šokovanými kamarády najednou mírně vybuchne a po gejzíru jisker z něj nic nezbude. Stal se zázrak. Podle Colemana je však tzv. spontánní exploze celkem běžná věc, související s astrální sférou. Podle Čechomoru byl Plíhal anděl, který odešel do nebe. Podle Nohavici to však byl normální člověk, který mu bude chybět. – Kamarádi nesou na hřbitově Plíhalovu prázdnou rakev. A František Černý se náhle začne podobat ďábelskému Colemanovi. – Jan Holman v léčebně slyší melodie, stoupající z alkoholiků. Venku zůstává otevřená jizva v krajině: povrchový důl s ďáblovou pouští... -tbk-
on sám, písničkář
on sám, hudebník
Jan Holman
on sám, hudebník
on sám, hudebník
on sám, hudebník
on sám, hudebník
on sám, hudebník
on sám, zpěvák
moderátorka pořadu 21
primářka léčebny
lékař
číšník
novinář
novinář
muž na kole
on sám, výtvarník
on sám, režisér
on sám, režisér
on sám, hudební skladatel
on sám, režisér
on sám, scenárista
ona sám, scenáristka
on sám, herec
ona sama, produkční
hudebníci
novinářka
transvestita
transvestita
chlapec
chlapec
žena na hřbitově
muž na ulici
žena v přístavu
exolodující dívka
anděl
pokojská
zástupce hudební společnosti
zástupce hudební společnosti
muž v anketě
žena v anketě
muž v anketě
žena v anketě
žena v anketě
modelka
modelka
modelka
hotelový host
hotelový host
hotelový host
hotelový host
pacient léčebny
pacient léčebny
pacient léčebny
pacient léčebny
pacient léčebny
pacient léčebny
pacient léčebny
pacient léčebny
Josef Souchop (ČT)
Miro Gábor, Petr Zelenka (DV kamera)
Jan Malíř (animace Inferno)
Barrandov Studio a.s. (optické triky), Pavel Kryml (optické triky)
Aleš Najbrt, Zuzana Lednická, Pavel Kryml, Barrandov Studio a.s.
Pavel Strnad (Negativ), Jan Bradáč (Falcon)
Milan Kuchynka, Darina Levová (ČT)
Čechomor (úprava lidových písní a písní Jaromíra Nohavici), Karel Holas (původní filmová hudba), Petr Fiala (úprava písní Jaromíra Nohavici), Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Petr Bezruč
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Karel Plíhal
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Petr Bezruč
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Jaromír NohavicaKarel Plíhal
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni T. IommiT. M. ButtlerJ. OsbourneW. Ward
Text písně Jaromír Nohavica
Hudba k písni Killing Joke
Hudba k písni Jaz ColemanHinewehi Mohi
Hudba k písni Jaz Coleman
Hudba k písni Killing Joke
Text písně Jaromír Nohavica
Rok ďábla
Rok ďábla
Year of the Devil
film
hranýdistribuční
hudební, komedie, smutná komedie
Česká republika
2002
2001
začátek natáčení 05/2001
premiéra 7. 3. 2002 /přístupný/ (kino Blaník, Praha)
Když vydržíte mlčet, uslyšíte melodie lidí kolem sebe. Jarek Nohavica, Karel Plíhal a skupina Čechomor v novém filmu režiséra Petra Zelenky a jeho přátel.
NEGATIV s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE (koprodukce), Studio Brno – TS Josefa Souchopa a Dariny Levové (ČESKÁ TELEVIZE), Čestmír KOPECKÝ – PRVNÍ VEŘEJNOPRÁVNÍ, FALCON a.s.
dlouhometrážní
88 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Digital Surround EX
česká
česky, anglicky, španělsky, nizozemsky
české
české
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Miro Gábor
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
David Charap
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Petr Zelenka
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Cena České filmové a televizní akademie za nejlepší filmový plakát
Zuzana Lednická
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší výtvarné řešení
Milan Býček
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší hudba
Karel Holas
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Pavel Strnad
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Cena České filmové a televizní akademie za nejlepší filmový plakát
Aleš Najbrt
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Jaromír Nohavica
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší kostým
Jaroslava Pecharová
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší hudba
Jaromír Nohavica
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Divácky nejúspěšnější film
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Petr Zelenka
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Michal Holubec
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší hudba
Čechomor
Festival: FINÁLE PLZEŇ 2002
2002
Plzeň / Česká republika
Divácká cena udělená na základě hlasování návštěvníků festivalu
Akce: Evropské filmové ceny 2002 – Nominace
2002
Berlín / Spolková republika Německo
Evropská filmová cena
Prezidium České filmové a televizní akademie doporučilo 4. 6. 2002 film Evropské filmové akademii pro nominaci na Evropské filmové ceny 2002 (spolu s filmy Divoké včely, Babí léto, Výlet); Evropská filmová akademie (EFA) zařadila film do užšího výběru titulů usilujících o nominaci na Evropskou filmovou cenu.
Akce: 9. divácká soutěž premiérových českých a slovenských filmů uvedených v roce 2002 – Tachovská dýně
2002
Tachov / Česká republika
3. místo – Malá tachovská dýně
Festival: 24. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2002
Nové Město nad Metují / Česká republika
Hlavní cena poroty Zlatý Prim
Petr Zelenka
v kategorii celovečerních filmů pro kina
Festival: 12. festival mladého východoevropského filmu Chotěbuz
2002
Chotěbuz / Spolková republika Německo
Cena Findling (Nalezenec) – objev roku, která se uděluje za originalitu ztvárnění tématu
Festival: 37. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2002
2002
Karlovy Vary / Česká republika
Velká cena – Křišťálový glóbus
Festival: 12. festival mladého východoevropského filmu Chotěbuz
2002
Chotěbuz / Spolková republika Německo
Cena poroty Mezinárodní federace filmového tisku (FIPRESCI)