Po dokumentu Vzlety a pády (2000) pokračuje Věra Chytilová ve snímku Pátrání po Ester v návratu do minulosti, k lidem, se kterými se znala a kteří ovlivnili její dílo i soukromý život. Hned na počátku si klade otázku, jaká vlastně doopravdy byla Ester Krumbachová (1923-1996), žena mnoha profesí a málo známá vůdčí postava české kinematografie. Odpověď hledá u lidí, kteří s touto výjimečnou osobností přišli do styku během půlstoletí jejího života. Ti ji po svém charakterizují, ale zároveň mluví o tom, jak je ovlivnila. Prostřednictvím jejich výpovědí (pořízených v různých prostředích) sleduje režisérka cestu Krumbachové od studií na brněnské umělecko-průmyslové škole a její první spolupráce s divadlem k dráze filmové výtvarnice, návrhářky kostýmů, dramaturgyně, scenáristky i režisérky v období jejího vrcholu v šedesátých letech. Následují léta bídy za vnucené normalizační „pauzy“ a částečný návrat v první polovině devadesátých let. Je to vlastně opět popis „vzletů a pádů“, chvílí štěstí a slávy, následovaných propadem, na němž se podílel kromě vnějších okolností i alkoholismus. Na kameru vypovídají nejen lidé z uměleckých kruhů, ale třeba i Esteřini známí z hospody, z ulice, ze sousedství. Mluví se nejen o tvorbě, ale i o jejím bouřlivém žití, o manželech a milencích, nebo třeba o jejích milovaných kočkách. Výpovědi jsou prokládány střihovými ukázkami z filmů i zvukovými a obrazovými dokumenty s Ester Krumbachovou nebo četnými fotografiemi. Film se věnuje i jejím obrazům a literární tvorbě. Jako obvykle u Chytilové má velký význam hudební dramaturgie s výňatky z klasické hudby. – Ačkoliv režisérka na konci konstatuje, že odpověď na úvodní otázku vlastně stále nezná, přináší její snímek dostatečně hluboký a fundovaný portrét originální umělkyně s neméně originálním životním osudem. Kromě uměleckých kvalit tak je Pátraní po Ester i značným přínosem pro zkoumání historie české kinematografie. – Snímek byl uváděn v kinodistribuci na DVD. Při následném uvedení na trh DVD video byly v bonusových materiálech využity rozhovory a záběry, nezařazené do původní verze. -tbk-
Na Ester vzpomínají štamgasti z hospody, kam často chodila, i její spolužačky z brněnské „supšky“, na níž společně studovaly ve čtyřicátých letech. – Mluví o ní i její přítel z té doby Jiří Beran a její první manžel Boleslav Písařík. – Ester měla těžké mládí s nemocnou matkou. Vždy obdivovala poněkud záhadného otce, pocházejícího ze Slovenska (rodiče byli ovšem rozvedení). – Krumbachová byla od mládí nekonvenční, měla talent, byla chytrá, otevřená a ironická. – Jejím druhým manželem byl herec a divadelní režisér Svatoslav Papež. – Počátky Esteřiny umělecké dráhy jsou spjaty s českobudějovickým divadlem, kde se seznámila s Miroslavem Macháčkem, s nímž pak odešla do Prahy. – Podle většiny dotazovaných byla vynikající vypravěčka a dokázala všechny zaujmout a strhnout. – V roce 1961 se podílela na filmu Muž z prvního století a pak na řadě dalších titulů. – Jejím třetím manželem byl Jan Němec, s nímž spolupracovala poprvé na Démantech noci. – Různí režiséři či kameramani vyprávějí, jaký byl její přínos pro jejich dílo. Měla vyhraněný smysl pro barvy a pro filmový kostým. To se mj. naplno projevilo ve filmu Všichni dobří rodáci. Pro mnoho z nich však byla právě tak důležitá její dramaturgická spolupráce, její nápady, její smysl pro drobný detail i jakási "sjednotitelská" role. Jiří Krejčík vzpomíná také na to, že občas prostě "zmizela". – Marta Kubišová si vybavuje, jak se s ní Ester přátelila, i když si vzala jejího bývalého muže, Jana Němce. Ten pak mluví o velkém omylu, jímž byl režisérský debut Krumbachové, černá komedie Vražda ing. Čerta. Podle něj to měl být teprve začátek, ale kvůli normalizaci to znamenalo konec. Krumbachová byla také zklamaná. Podle dr. Ivana Vyskočila jí vadila při režírování přílišná zodpovědnost, na niž nebyla zvyklá. – Ester za normalizace nesměla pracovat na své jméno, a tak spolupracovala s dalšími výtvarníky či filmaři jakoby bokem. – Výtvarnice kostýmů Šárka Hejnová a Irena Greifová se zmiňují o její nezištnosti a její pomoci. – Zákaz Krumbachovou zastihl v rozletu a těžce ji poznamenal. Žila v bídě a upnula se ke svým milovaným kočkám, s nimiž si rozuměla mnohdy víc než s lidmi. Její achillovou patou byl alkoholismus. – Jeden štamgast z hospody, zedník, vypráví, jak byl krátkou dobu Esteřiným milencem a jak byla náruživá. Podle svědků se Krumbachová bez problému přizpůsobovala okolí a dovedla se bavit s lidmi z různých sociálních vrstev. – Jitka Němcová konstatuje, že přenechala Ester svého milence Michaela Havase. Krumbachová se s ním a se Ctiborem Turbou jako hercem podílela na Novém Zélandu na filmu Strata, ale kvůli tamnímu režisérovi to nedopadlo dobře. – Vzpomíná i hudebník Ivo Pospíšil, který ji poznal, když na tom byla zle a vyráběla podomácku šperky. – Joska Skalník líčí dlouhé debaty s Ester, jež vždy byly "o něčem". – Na intimní vztah s Krumbachovou vzpomíná i mladý hudební publicista Petr Slabý. O její inspirativnosti hovoří režisér Petr Václav, s nímž spolupracovala na Marianovi. – Své zkušenosti využila Krumbachová v režijních miniaturách (Genus) o výtvarnicích sestrách Válových a o divadelníkovi Otu Ornestovi. Poslední prací byl hudební klip s Ivanem Králem. – Věra Chytilová se chce marně dostat do Esteřina bytu, od něhož má klíče její poslední přítel Ivo Paik. Režisérka tohoto muže dlouho marně shání. – Věra Chytilová končí opět rozpačitým konstatováním: „Myslela jsem si, že ji znám...“ -tbk-
Film byl zkrácen o devět minut, kdy byly zredukovány některé výpovědi a vypadla mimo jiné závěrečná sekvence hledání Ivo Paika a rozhovoru s ním. Ta byla zařazena do bonusových materiálů DVD nosiče pro domácí videodistribuci. Druhý manžel Ester Krumbachové, herec a divadelní režisér Svatoslav Papež, je mylně uváděn jako Svatopluk. Navíc v zařazené ukázce ze snímku O medvědu Ondřejovi vystupuje Jiří Papež, nikoliv Svatoslav Papež.
Výňatky z filmů: O medvědu Ondřejovi (1959; r. Jaroslav Mach), Muž z prvního století (1961; r. Oldřich Lipský), Medvěd (TV-1961; r. Martin Frič), Transport z ráje (1962; r. Zbyněk Brynych), A pátý jezdec je Strach (1964; r. Zbyněk Brynych), Kočár do Vídně (1966; r. Karel Kachyňa), Démanty noci (1964; r. Jan Němec), O slavnosti a hostech (1966; r. Jan Němec), Sedmikrásky (1966; r. Věra Chytilová), Pension pro svobodné pány (1967; r. Jiří Krejčík), Svatba jako řemen (1967; r. Jiří Krejčík), Povídka malostranská (TV-1981, r. Jiří Krejčík), Kladivo na čarodějnice (1969; r. Otakar Vávra), Všichni dobří rodáci (1968, r. Vojtěch Jasný), Ovoce stromů rajských jíme (1969; r. Věra Chytilová), Mučedníci lásky (1966; Jan Němec), Archa bláznů (1970/1990; r. Ivan Balaďa), Valerie a týden divů (1969; r. Jaromil Jireš), Vražda ing. Čerta (1970; r. Ester Krumbachová), Přízrak (1970; r. Jiří Svoboda), Malá mořská víla (1976; r. Karel Kachyňa), Strata (1983, r. Geoff Steven), Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983; r. Věra Chytilová), Marian (1996; r. Petr Václav), Genus: Život Jitky a Květy Válových (TV-1995; r. Ester Krumbachová), Genus: Život divadelníka Oty Ornesta (TV-1995; r. Ester Krumbachová), klip Ivana Krále Winner Takes All (1995; r. Ester Krumbachová).
přítelkyně
publicista
spisovatel a divadelník
spisovatel a divadelník
přítel z mládí
architekt
spolužačka
grafička a ilustrátorka
akademická malířka
švagrová
herečka
herečka
herečka
herečka
herečka
herečka
režisér
publicista
dramatik a režisér
sousedka
prodavačka
malířka a grafička
majitel květinářství
přítel
režisér
kameraman
skladatel
režisérka
režisér
režisér
režisér
herec
zpěvačka
režisér
kameraman
výtvarnice
režisér
výtvarnice kostymů
výtvarnice
právník
zedník
režisérka
režisér
mim
hudebník
profesor filmové historie
malíř a grafik
přítelkyně
galeristka
přítelkyně
filmový historik
hudební publicista
režisér
divadelní a filmová historička
historička umění
přítelkyně
hudebník
Alena Müllerová (šéfdramaturgyně ČT), Jan Gogola ml.
Petr Provazník, Milan Gábor, Tomáš Kubec (mix zvuku)
Michal Reitler (šéfproducent ČT), Vratislav Šlajer
Barbora Křenková, Ondřej Křůpala, Petra Zelinková, Daniel Růžička
Barbora Fabiánová, Jan Šiller, Daniel Němec, Jan Čeněk, Lenka Pospíšilová, Ivan Prejzek
Antonio Vivaldi, Sergej Vasiljevič Rachmaninov, Ludwig van Beethoven
Pátrání po Ester
Pátrání po Ester
In Search of Ester
film
dokumentárnídistribuční
životopisný, umělecký
Česká republika
2005
2005
premiéra 2. 6. 2005 /přístupný/ (kino Světozor, Praha)
Portrét Ester Krumbachové.
Bionaut s. r. o., Česká televize (koprodukce), Centrum publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání (Česká televize)
dlouhometrážní
119 min
DVD
1:1,66
barevný
zvukový
digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české