Po titulech Marketa Lazarová, Hoří, má panenko a Všichni dobří rodáci byly v rámci dlouhodobého projektu digitalizace zlatého fondu české kinematografie zpracovány Ostře sledované vlaky Jiřího Menzela. Slavnostní premiéra digitální verze se uskutečnila v rámci MFF Karlovy Vary 2014 a od 31. července je film uváděn v Projektu 100-2014. Jedná se o první celovečerní adaptaci novely Bohumila Hrabala (1914-1997), jíž ovšem předcházely povídkové Perličky na dně (1965; r. Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová, Jaromil Jireš) a s nimi spřízněné krátkometrážní tituly Fádní odpoledne (1964; r. Ivan Passer) a Sběrné surovosti (1965; r. Juraj Herz). Jiří Menzel se pak zejména díky úspěchu Ostře sledovaných vlaků stal dvorním režisérem Hrabalových děl, přičemž už v tomto celovečerním debutu nastolil trend ukazovat z jeho próz především tu laskavější a humornější stránku. – Železniční elév Miloš Hrma se hlásí do služby na venkovské stanici. Seznamuje se se zdejším provozem i s personálem stanice, ale zároveň stále více trpí tím, že je panic. Když zklame svou dívku, průvodčí Mášu, pokusí se o sebevraždu, kterou naštěstí přežije. Nakonec těsné poté, co se zbaví svého traumatu díky zkušené artistce Viktorii Freie, zahyne při odbojové akci, když místo výpravčího Hubičky způsobí výbuch ostře sledovaného muničního vlaku. – V podstatě tragickou látku z dusivé atmosféry protektorátu zpracovali autoři ve formě tragikomedie s akcentem na drobné humorné situace a dokonale načasované nenápadné gagy. Nijak však nezastírají nebezpečí, jež s sebou doba nesla, ani hrůzy, jež přinášela válka, byť ze vzdálených bojišť (projevuje se to zejména v běžném provozu nádraží, jímž projíždějí či v něm zastavují vlaky z fronty a na frontu). – Bohumil Hrabal se inspiroval skutečnou sabotážní akcí a zároveň využil vlastní zkušenosti, neboť během války pracoval jako výpravčí ve stanici Kostomlaty nad Labem. (Snímek se však natáčel v Loděnicích u Berouna.) – Ve své době byly Ostře sledované vlaky příkladem uměleckého filmu se značným komerčním potenciálem a to nejen doma, nýbrž i v cizině. Přispělo k tomu riskantní obsazení tehdy už populárního zpěváka Václava Neckáře do jeho první filmové role a zejména udělení Oscara (v roce 1968) za nejlepší cizojazyčný film. – Kromě uvedení v kinech ve formátu DCP byl digitalizovaný titul vydán na DVD a na Blu-ray. – Podobně jako k předcházejícím snímkům Hoří, má panenko a Všichni dobří rodáci připravil Národní filmový archivi k Ostře sledovaným vlakům pod vedením editora Lukáše Skupy stejnojmennou publikaci, jež zahrnuje několik studií, rozhovory i objevný souhrn dokumentárních materiálů. -tbk-
Jeden z nejoceňovanějších titulů šedesátých let v roce 1968 získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Také v rámci domácí kinematografie zaujímá výjimečné místo. Celovečerní debut režiséra Jiřího Menzela je považovaný za jedno z vrcholných děl československé nové vlny. Legendární adaptace živelně křehké novely Bohumila Hrabala je příběhem nesmělého mladíka Miloše Hrmy, který se v zasněném světě středočeského nádražíčka na sklonku 2. světové války pokouší stát mužem. Spíš než o blížící se prohru nacistického Německa se plachý železničářský elév zajímá o ženy – respektive o vytouženou ztrátu panictví, které by mu otevřelo cestu k půvabné průvodčí Máše. Přednosta stanice, výpravčí Hubička i ostatní zaměstnanci dráhy mají sice ve svých názorech na německé okupanty jasno, vzhledem k přísným trestům se však i oni místo odboje věnují raději všednodenním soukromým záležitostem. K povinnostem zaměstnanců českých železnic však patří i péče o „ostře sledované vlaky“ převážející na frontu bojovou techniku. I v Milošově životě tak nastává okamžik, kdy se musí zapojit do „velké“ historie. Hrabalova útlá novela zaujala Jiřího Menzela právě svým neortodoxním přístupem k válce. V rámci kinematografie šedesátých let tak Ostře sledované vlaky patří k těm snímkům, které demytizují téma protinacistického odboje. Díky citlivé práci kameramana Jaromíra Šofra vyniká černobílý snímek nevšedními vizuálními kvalitami, které umocňují Menzelův civilní přístup k látce. Hlavního hrdinu s naivním šarmem ztělesnil tehdy třiadvacetiletý zpěvák Václav Neckář. Vynikající hereckou společnost získal v Josefu Somrovi, jenž ztvárnil požitkářského milovníka úředních razítek Hubičku. Sedmadvacetiletý režisér Jiří Menzel ve filmu svěřil sám sobě roličku psychiatra Brabce. V původních titulcích nebylo uvedeno, že part zloděje drůbeže připadl Pavlu Landovskému. -ap-
Únor roku 1945. Dvaadvacetiletý železniční elév Miloš Hrma se chystá ráno poprvé do práce. Jeho otec byl strojvůdcem a děda hypnotizérem, který se v březnu 1939 pokusil hypnózou zastavit německé tanky; skončil pod jejich pásy. – Na venkovské železniční stanici se mladík seznámí s přednostou, který se více než o provoz stará o své holuby a toužebně očekává povýšení na inspektora, s jeho dobromyslnou manželkou, s výpravčím Hubičkou, který ho má zaškolovat, s telegrafistkou Zdeničkou Svatou i se starým staničním pomocníkem. – Na nádraží dorazí na svém hřebci elegantní hraběnka, aby se s přednostou domluvila kvůli odvozu dobytka. Sukničkář Hubička komentuje její vnady, ale Miloš má oči jen pro půvabnou konduktérku Mášu. Výpravčí pochopí, že nováček je ještě panic. – Drezínou přijede na inspekci kolaborantský rada Zednicek a školí personál v situaci na frontě. Podle něj jsou ústupy německých armád vlastně taktickým záměrem. – Večer navštíví Hubičku v dopravní kanceláři „sestřenka“. Přednosta s ní flirtuje, jenže musí na večeři do svého bytu v patře nádražní budovy. Slyší Hubičkovo laškování s návštěvou a rozhněvaně na dvojici křičí do světlíku. Vypravčí vezme slečnu do jeho kanceláře a při milování „přetrhnou“ přednostovo kožené kanape, což má druhý den za následek další lamentování nadřízeného. Tichým svědkem Hubičkovy noční „akce“ je rozpačitý Miloš. – Nesmělý mladík pozoruje lazaretní vlak (ve skutečnosti pojízdný bordel), do nějž chodí za „sestřičkami“ němečtí vojáci. Vydá se tam, ale neuspěje. – Máša vezme svého chlapce na návštěvu ke strýci, vilnému fotografu Nonemanovi. Dívka se chce v noci v kumbálu za strýcovým ateliérem s Milošem pomilovat, ale mladík „zvadne jako lilium“. Druhý den je strýcův podnik zničen náletem. – Miloš je nešťastný ze svého selhání. Vydá se do hodinového hotelu a v koupelně si podřeže žíly. Zachrání ho zedník, který se tam náhodou probourá z chodby. V nemocnici vysvětlí psychiatr Brabec pacientovi, že trpí předčasnou ejakulací a že má při milování myslet třeba na fotbal. Doporučí mu také, aby se panictví zbavil s pomocí zkušené ženy. – V době Milošovi nepřítomnosti se na stanici odehrají „sexuální orgie“: během noční služby Zdenička Svatá tak dlouho provokuje výpravčího Hubičku, až jí „chlípník“ orazítkuje stehna a zadeček staničními razítky. Naneštěstí si otisků na dceřině těle náhodou všimne její matka a udělá z toho aféru, kterou dožene až k soudu. – Přednosta je ze dvou incidentů svých podřízených (tedy Milošova pokusu o sebevraždu a z Hubičkova razítkování) nešťastný: vidina povýšení se mu ztrácí před očima. – Miloš se vrací do služby a shání se po nějaké zkušené ženě. Marně se obrátí dokonce na faráře, na paní přednostovou, která ho dobrácky odmítne, a dokonce i na Zednicka. – Amatérský malíř a strojvůdce Kníže informuje Hubičku o partyzánské akci: kvůli sabotáži teď budou všechny vlaky jezdit přes jejich stanici. Krátce nato dojde i na jejich trati k poškození kolejí. Miloše, který je ve službě sám, naloží do lokomotivy esesáci. Jejich velitel si všimne železničářových jizev na zápěstí a nečekaně ho propustí: sám má podobné. – Výpravčí Hubička, který je v odboji, dostane pokyn z ústředí: má vyhodit do povětří ostře sledovaný vlak s municí. – Zásilku s výbušninami přinese na stanici atraktivní artistka Viktoria Freie. Hubička ji požádá o laskavost; mladá žena pak zasvětí Miloše do tajů milování. K další úhoně při tom znovu přijde přednostenské kanape. – Na stanici dorazí rada Zednicek s disciplinární komisí. Přednosta ho uvítá ve staré uniformě, v níž chodí do holubníku. Teď už definitivně ví, že jeho „inspektorská zahrádka je v prdeli“. Zatímco Zednicek řeší s Hubičkou a Zdeničkou Svatou razítkový incident, ujme se s podporou staničního pomocníka odbojového úkolu Miloš, který je spokojený se svým nočním výkonem i s tím, že se s ním Máša chce zase sejít. Vyleze na lávku u návěstidla a při průjezdu muničního vlaku do něj shodí výbušniny. Kvůli jeho neopatrnosti si ho však všimne hlídka na jednom vagonu a zastřelí ho. Miloš se zřítí do vozu přikrytého plachtou. Vlak zmizí za horizontem. Následuje obrovský výbuch, jehož tlaková vlna málem porazí Mášu, vypravčího Hubičku a další lidi na peronu... -tbk-
Mimopražská premiéra se uskutečnila v Loděnici 26. srpna 1966.
Digitalizace filmu proběhla roku 2014 za spolupráce Národního filmového archivu, Nadace české bijáky, Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, Státního fondu kinematografie České republiky. Digitalizace obrazu a finální verze byla provedena ve studiích Universal Productions Partners za supervize Ivo Maráka; digitalizaci zvuku provedlo studio Soundsquare za supervize Pavla Rejholce.
železničářský elév Miloš Hrma, záškolák
konduktérka Máša
přednosta stanice
přednostova žena
výpravčí Ladislav Hubička
staniční pomocník Novák
telegrafistka Zdenička Svatá
rada Zednicek
fotograf Noneman, Mášin strýc
hraběnka
Viktoria Freie
psychiatr MUDr. Brabec
zedník
hradlař
příslušník SS
příslušník SS
zapisovatel u soudu
krejčí
Milošova matka
Zdeniččina matka
pokojská v hodinovém hotelu
kontrolor
kontrolor
kontrolor
soudce
prokurátor
železničář
četnický strážmistr
ošetřovatelka
voják
velitel transportu
sestřenka
zákazník
zákaznice fotoateliéru
zákaznice fotoateliéru
vandrák
četník
strojvůdce Kníže
hotelová dívka
Němec
Němka
četník
Mluví Josef Abrhám
farář
Milošův otec
příslušník wehrmachtu
řidič drezíny
muž na fotografii
Bohumil Hrabal (Ostře sledované vlaky – novela)
Jiří Cvrček, Jiří Drégr (rekvizitář), Vladimír Ježek (rekvizitář)
Otakar Jiříček, Jaroslav Vágner
Ctibor Jeřábek, Emanuela Peterová (sekretářka produkce)
J. Šimák, plk. František Golyšev
Emanuela Peterová (klapka), Jiří Stach (fotograf), Bohumil Cajthaml, zaměstnanci ČSD železniční stanice Loděnice
Ferenc Liszt (Preludia /Les Préludes/)
FISYO (Dirigent Štěpán Koníček), Ústřední hudba Československé lidové armády (Dirigent Eduard Kudelásek)
Hudba k písni Leopold Korbař
Text písně Jaroslav Moravec
Zpívá R. A. Dvorský
Hudba k písni Jára Beneš
Text písně Vladimír Rohan
Zpívá Karel Lamač
Hudba k písni Jiří Srnka
Text písně K. M. Walló
Zpívá Míla Spazierová-Hezká
Ostře sledované vlaky
Ostře sledované vlaky
Closely Watched Trains
film
hranýdistribuční
tragikomedie, válečný
Československo
1966
1966
schválení literárního scénáře 3. 12. 1965
schválení technického scénáře 25. 1. 1966
začátek natáčení 7. 2. 1966
konec natáčení 14. 6. 1966
promítání povoleno 22. 8. 1966
vyřazení z distribuce 6. 4. 1973
vyřazení z distribuce 31. 3. 1994
konec distribučního monopolu 31. 12. 2014
předpremiéra 26. 8. 1966 (Loděnice)
premiéra 14. 10. 1966 /nepřístupný mládeži/ (kina 64 U Hradeb /½ týdne/, Jalta /11 týdnů od 21. 10./, Dukla /1 týden od 2. 12./, Květen /1 týden od 9. 12./, Revoluce /1 týden 16. 12./ a Flora /1 týden od 30. 12./, Praha
)
premiéra 18. 11. 1966 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 12. 4. 1968 /nepřístupný mládeži/
obnovená premiéra 16. 11. 1979 /nepřístupný mládeži/
obnovená premiéra 31. 7. 2014 /nevhodné pro děti do 12 let/
obnovená premiéra 1. 1. 2015 /přístupný mládeži/
Český film podle novely Bohumila Hrabala. (1966 a 1968) Český film s Václavem Neckářem v hlavní roli. (1979) / Nejlepší filmová adaptace Bohumila Hrabala. (2014) / Režie Jiří Menzel. (2015)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1966, obnovené 1968 a 1979), Asociace českých filmových klubů (obnovená 2014 /Projekt 100 – 2014/), Národní filmový archiv (obnovená 2015)
Tvůrčí skupina Šmída – Fikar, Ladislav Fikar (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Bohumil Šmída (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
88 min
2 509 metrů
16mm, 35mm , DCP 2-D, MP4, BRD
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, německy
bez titulků
české
Akce: Anketa filmových kritiků o nejlepší česko-slovenský hraný film století
1998
Praha / Česká republika
7. místo
udělené 19. 1. 1998 po hlasování českých a slovenských filmových kritiků se ziskem 121 bodů spolu s filmem Démanty noci
Festival: Anketa kubánských filmových kritiků 1968
1969
Havana / Kuba
Třetí nejlepší film promítaný v roce 1968 na Kubě
Akce: 22. ročník Filmových cen Britské filmové a televizní akademie BAFTA 1968
1969
Londýn / Velká Británie
Filmová cena Britské filmové a televizní akademie za nejlepší zvuk
Jiří Pavlík
nominace mezi pěti filmy
Akce: 22. ročník Filmových cen Britské filmové a televizní akademie BAFTA 1968
1969
Londýn / Velká Británie
Filmová cena Britské filmové a televizní akademie za nejlepší film
Jiří Menzel
nominace mezi čtyřmi filmy
Akce: Cena Svazu finských filmových kritiků
1968
Helsinky / Finsko
Cena Svazu finských filmových kritiků
udělená 13. 3. 1968 ex aequo společně s filmem Intimní osvětlení
Akce: Státní ceny za rok 1967
1968
Praha / Československo
Státní cena
Bohumil Hrabal
s čestným titulem laureát státní ceny Klementa Gottwalda
Akce: 40. ročník Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1967
1968
Hollywood, Los Angeles / Spojené státy americké
Oscar za nejlepší zahraniční film
Jiří Menzel
udělen 10. 4. 1968
Akce: Státní ceny za rok 1967
1968
Praha / Československo
Státní cena
Jiří Menzel
s čestným titulem laureát státní ceny Klementa Gottwalda
Akce: 25. ročník Výročních cen Sdružení zahraničního tisku v Hollywoodu Zlaté glóby 1967
1968
Los Angeles / Spojené státy americké
Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční cizojazyčný film
nominace mezi pěti filmy
Akce: Cena polského Klubu filmové kritiky
1968
Varšava / Polsko
Syrenka Warzawska za nejlepší zahraniční film roku 1967
Akce: Anketa Národního sdružení filmových kritiků
1968
New York City / Spojené státy americké
Třetí nejlepší film roku 1967
Festival: 5. mezinárodní festival Addis Abeba
1968
Addis Abeba / Etiopie
I. cena
Akce: Anketa periodika The New York Times
1968
New York City / Spojené státy americké
Umístění mezi deseti nejlepšími filmy roku 1967
Akce: Múzy pražských diváků
1967
Praha / Československo
Múza Kalliopé
Jiří Menzel
Akce: Československá nominace na Cenu americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1967
1967
Praha / Československo
Oscar za nejlepší cizojazyčný film
kandidatura filmu v 40. ročníku Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 1967
Akce: Ceny Trilobit 1966
1967
Praha / Československo
Trilobit za film
Bohumil Hrabal
Akce: 4. soutěž o hudební dílo vytvořené pro film v roce 1966
1967
Praha / Československo
Čestné uznání za hudbu k filmu
Jiří Šust
Akce: Ceny Trilobit 1966
1967
Praha / Československo
Trilobit za film
Jiří Menzel
Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966
1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Jiří Menzel
mezi 9 filmy
Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966
1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Bohumil Hrabal
mezi 9 filmy
Akce: Múzy pražských diváků
1967
Praha / Československo
Múza Euterpé za hudbu k filmu
Jiří Šust
k filmům Perličky na dně, Ostře sledované vlaky a ke krátkým filmům
Festival: 15. mezinárodní filmový týden Mannheim
1966
Mannheim / Německá spolková republika
Cena poroty Lidových vysokých škol
spolu s dalšími dvěma filmy s přihlédnutím k výchovnému významu označen za nejlepší porotou Lidových vysokých škol
Festival: 17. filmový festival pracujících – podzim '66
1966
86 měst / Československo
Výroční cena Karel 66 časopisu Kino
Jiří Menzel
předána na festivalu a udělena 18. 11. 1966 v pražském kinu Praha
Festival: 17. filmový festival pracujících – podzim '66
1966
86 měst / Československo
Zlaté paraplíčko – Cena festivalových diváků
udělena 18. 11. 1966 v pražském kinu Praha
Festival: 15. mezinárodní filmový týden Mannheim
1966
Mannheim / Německá spolková republika
Velká cena města Mannheimu
udělena v kategorii celovečerních debutů v hodnotě 10 000 západoněmeckých marek