JIŘINA LUKEŠOVÁ (nar. 12.9.1919, Košťálov, okres Semily – zemřela 28. července 2010, Praha) začínala svou filmařskou dráhu na počátku roku 1941 u střihačky Anny Vlasové ve filmové výrobně Favorit. Od roku 1944 samostatně stříhala kr. dok. filmy (většinou přírodopisné, naučné a osvětové), nejčastěji režisérů Karla Barocha, V. J. Staňka, Rudolfa Hlaváčka a K. M. Walló. Od počátku 50. let působila v hraném film, kde spolupracovala hlavně s Alfrédem Radokem, Jaroslavem Machem, Jaroslavem Balíkem, Pavlem Blumenfeldem, Evaldem Schormem, Jiřím Menzelem a Jaroslavem Papouškem. Podílela se také na řadě TV titulů, inscenací, zábavných pořadů i večerníčkových seriálů, jako byly Míša Kulička (1973) nebo Krkonošské pohádky (1974). Jejím bývalým manželem byl filmový architekt Miloš Třeška (1916 – 19??). – Filmografie (pouze hrané filmy): kr. filmy Chlapci v modrém (1943; r. Walter Sent), Malé hodnoty (1944; r. Rudolf Hlaváček), Svátek matek 1945 (1946; r. K. M. Walló) a Půlnoční host (1947; r. Karel Baroch), Parohy (1947; r. František Sádek, Alfréd Radok), střm. f. Nerozumím (1947; r. Vladimír Čech), kr. filmy Křižovatky života (1948; r. Ludvík Toman) a Poesie pouti (1948; r. Hugo Huška), střm. f. Kouzelný míč (1949; r. Karel Baroch), kr. f. Pionýrská abeceda (1949; r. Karel Baroch), Daleká cesta (1949; r. Alfréd Radok), Veliká příležitost (1949; r. K. M. Walló), Chceme žít (1949; r. E.F. Burian), Temno (1950; r. Karel Steklý), Anna proletářka (1952; r. Karel Steklý), Slovo dělá ženu (1952; r. Jaroslav Mach), Divotvorný klobouk (1952; r. Alfréd Radok), Jestřáb kontra Hrdlička (1953; r. Vladimír Borský), Ještě svatba nebyla… (1954; r. Jaroslav Mach), Botostroj (1954; r. K. M. Walló), Tanková brigáda (1955; r. Ivo Toman), Červený mak (1955; r. Pavel Blumenfeld), Štvorylka (1955; r. Karol Krška, Jozef Medveď), Po noci den (1955; r. Jaroslav Mach), Nevěra (1956; r. K. M. Walló), Advent (1956; r. Vladimír Vlček), Dědeček automobil (1956; r. Alfréd Radok), kr. filmy To byla noc (1957; r. Václav Hanuš), Přítel lhář (1957; r. Jindřich Puš) a Konec jasnovidce (1957; r. Vladimír Svitáček, Ján Roháč), V pátek ráno (1957; r. Zdeněk Podskalský), V proudech (1957; r. Vladimír Vlček), Co řekne žena… (1958; r. Jaroslav Mach), Malí medvědáři (1957; r. Jindřich Puš, Jiří Jungwirth), povídka Tajemství písma (r. Jaroslav Mach) z filmu O věcech nadpřirozených (1958), Hlavní výhra (1958; r. Ivo Novák), Sny na neděli (1959; r. Václav Gajer), Křižovatky (1959; r. Pavel Blumenfeld), Zkouška pokračuje (1959; r. Jaroslav Balík), střm. filmy O medvědu Ondřejovi (1959; r. Jaroslav Mach) a Jak se Franta naučil bát (1959; r. Jaroslav Mach), Rychlík do Ostravy (1960; r. Jaroslav Mach), Lidé jako ty (1960; r. Pavel Blumenfeld), Cirkus jede (1960; r. Oldřich Lipský), Tri razy svitá ráno (1961; r. Jozef Medveď), Tereza (1961; r. Pavel Blumenfeld), Reportáž psaná na oprátce (1961; r. Jaroslav Balík), Uprchlík (1961; r. Herrmann Zschoche), Tam za lesem (1962; r. Pavel Blumenfeld), Rusalka (1962; r. Václav Kašlík), střm. filmy Blbec z Xeenemünde (1962; r. Jaroslav Balík), Tarzanova smrt (1962; r. Jaroslav Balík) a Deštivý den (1962; r. Jiří Bělka), Kočár Nejsvětější Svátosti (TV-1962; r. František Filip), kr. filmy Tchýně (1963; r. Jaroslav Mach), Věštec (1963; r. Ladislav Rychman) a Melouch (TV-1963; r. Ladislav Rychman), Křik (1963; r. Jaromil Jireš), Barnabášek (TV-1963; r. Ludvík Ráža), povídka Jak se kalí ocel (r. Václav Gajer) z filmu Místo v houfu (1964), Pět hříšníků (1964; r. Jaroslav Balík), Strakatí andělé (1964; r. Pavel Blumenfeld), povídka Kapr (r. Jiří Hanibal) z filmu Povídky o dětech (1964), Puščik jede do Prahy (1965; r. Lev Golub), Perličky na dně (1965; r. Jiří Menzel), Zločin v dívčí škole (1965; r. Ivo Novák), Káťa a krokodýl (1965; r. Věra Plívová-Šimková), Intimní osvětlení (1965; r. Ivan Passer), Slečny přijdou později (1966; r. Ivo Toman), Dva tygři (1966; r. Pavel Blumenfeld), Ostře sledované vlaky (1966; r. Jiří Menzel), Poklad byzantského kupce (1966; r. Ivo Novák), Návrat ztraceného syna (1966; r. Evald Schorm), Věc Makropulos (TV-1966; r. Václav Kašlík), Jak se krade milión (1967; r. Jaroslav Balík), Pět holek na krku (1967; r. Evald Schorm), Rozmarné léto (1967; r. Jiří Menzel), Waterloo (TV-1967; r. Jiří Bělka), Soudničky (TV-1967; r. Pavel Blumenfeld), Maratón (1968; r. Ivo Novák), Zločin v šantánu (1968; r. Jiří Menzel), kr. f. Bohouš (TV-1968; r. Petr Schulhoff), Ta třetí (1968; r. Jaroslav Balík), Nejkrásnější věk (1968; r. Jaroslav Papoušek), povídka Chlebové střevíčky (r. Evald Schorm) z filmu Pražské noci (1968), Farářův konec (1968; r. Evald Schorm), Ecce homo Homolka (1969; r. Jaroslav Papoušek), Po stopách krve (1969; r. Petr Schulhoff), Skřivánci na niti (1969; r. Jiří Menzel), Hogo fogo Homolka (1970; r. Jaroslav Papoušek), Slečna Golem (1972; r. Jaroslav Balík), Homolka a tobolka (1972; r. Jaroslav Papoušek), Bitva o Hedviku (1972; r. Julian Dziedzina), Milenci v roce jedna (1973; r. Jaroslav Balík), Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974; r. Jaroslav Papoušek), V každém pokoji žena (1974; r. Jaroslav Balík), Kdo hledá zlaté dno (1974; r. Jiří Menzel), Prodaná nevěsta (1975; r. Václav Kašlík), Jeden stříbrný (1976; r. Jaroslav Balík), Na samotě u lesa (1976; r. Jiří Menzel). -fik-
Akce: Umělecké prémie za rok 1951
1952
Praha / Československo
Umělecká prémie
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1952 ministrem informací a osvěty Václavem Kopeckým za film výrobního roku 1951