Ze spolupráce Františka Vláčila a scenáristy Vladimíra Körnera vzešly filmy Adelheid (1969), Pověst o stříbrné jedli (1973) a Stín kapradiny (1984). Nejoceňovanějším společným titulem této autorské dvojice však zůstává historické drama Údolí včel (1967). To přišlo do kin krátce po Vláčilově vysoce ceněném mistrovském opusu Marketa Lazarová (1967). Ekonomickým důvodem vzniku Údolí včel byla snaha využít právě rekvizity a kostýmy dosud nejdražšího domácího projektu v příběhu ze stejné doby. Dramaticky sevřený, původní Körnerův koncept se však vydal jinou cestou než ambiciózní, rozmáchlá adaptace Vančurova historického románu. Zatímco v Marketě křesťanství svádělo souboj s pohanstvím, v Údolí včel jde spíš o nadčasový spor askeze a svobody. Podobně jako Sedmá pečeť (1957) Ingmara Bergmana, i Údolí včel je filozofujícím dílem, neromantickou vizí středověku, jež místo bitevních scén líčí vnitřní konflikty postav. Protagonisty vyprávění jsou dva rytíři křižáckého řádu – Armin von Heide a jeho mladý český chráněnec Ondřej. Mladý šlechtic, kterého jeho otec zasvětil řádu už v dětství, uprchne z křižáckého hradu, kde vyrůstal v askezi a modlitbách. Fanatický Armin však svého druha pronásleduje do rodného Vlkova a zmaří jeho pokus o normální, šťastný život po boku krásné Lenory. Návrat zoufalého Ondřeje do řádu jako do jediného domova, který mu zbyl, se normalizačním cenzorům jevil natolik sporný, že pro televizní vysílání v roce 1977 vytvořili významově „novou“ verzi filmu s ustřiženým koncem… Vizuálně vytříbený snímek s Petrem Čepkem (Ondřej) a Janem Kačerem (Armin) v hlavních rolích u diváků na rozdíl od Markety Lazarové propadl. Ani v očích dobové kritiky ve srovnání s předchozím Vláčilovým filmem neobstál. Zaslouženého ocenění se tak Údolí včel dostalo až později.
Druhá polovina 13. století. Ovdovělý pán zemanské tvrze Vlkova se žení s mladičkou Lenorou. Jeho dvanáctiletý syn z prvního manželství Ondřej daruje své budoucí „matce“ košík, skrývající mezi bílými květy netopýry. Otec chlapce v záchvatu vzteku mrští proti zdi. Nad krvácejícím bezvládným tělem prosí Pannu Marii o uzdravení a slíbí Ondřeje dát do jejích služeb. Uzdravený Ondřej je odvezen na sever do hradu, kde sídlí mocný křižácký řád. Jeho členové se odříkají žen i jiných světských pokušení. Ondřejovým přítelem se stane Armin von Heide, asketa a fanatik, který odříkání až masochisticky přehání. Plynou léta a z Ondřeje se stal dospělý muž. V době půstu uprchne z hradu řádový rytíř Rotgier a Armin ho s dalšími muži pronásleduje. Ondřej uprchlíka náhodou potká a chvatný hovor i v něm zažehne touhu po svobodě. Přestože je polapený Rotgier usmrcen smečkou psů, Ondřej také uprchne. Dojede až na Vlkov, kde žije ovdovělá Lenora. Oba mladí lidé se sblíží a rozhodnou se uzavřít sňatek. Armin, který je Ondřejovi v patách, slídí po okolí tvrze a v den svatby do ní vstoupí. Lenora nechce odhánět hosta a dokonce ho přátelsky políbí. Fanatický muž vnikne večer do její ložnice a podřízne jí hrdlo. Ondřej ho nechá za to rozsápat psy a sám se kajícně vrací na sever do sídla řádu.
řádový rytíř Ondřej z Vlkova
řádový rytíř Armin von Heide
pán z Vlkova, Ondřejův otec
Lenora, Ondřejova nevlastní matka
hnědý mnich
řádový rytíř Rotgier
vesničan
starší uhlíř
Mluví Vlastimil Hašek
mladší uhlíř
slepá dívka
ovčák
Mluví Vilém Besser
starší lovec
Mluví Pavel Landovský
mladší lovec
pacholek Jakub
pacholek Markvart
Mluví Vítězslav Vejražka
vesnický kněz Blasius
Lenora, Ondřejova nevlastní matka jako dívka
řádový rytíř Ondřej z Vlkova jako dvanáctiletý
komtur
šedý mnich
mnich Sibald
služka
Mluví Zdeněk Řehoř
řádový rytíř u Ondřejovy cely
řádový rytíř
hudebník
hudebník
hudebník
Jiří Cvrček, Ivan Ernyei, Oldřich Halaza
Vladimír Tišer
Eva Janíková (klapka), Jan Kuděla (fotograf)
FISYO (Dirigent František Belfín), Kühnův smíšený sbor (Dirigent Pavel Kühn), Zdeněk Chlum, Jiří Stivín, Václav Mach, Vlasta Mlejnková /vokály/
Zpívá Kühnův smíšený sbor
Zpívá Kühnův smíšený sbor
Zpívá Kühnův smíšený sbor
Zpívá Kühnův smíšený sbor
Zpívá dětský sbor
Údolí včel
Údolí včel
The Valley of the Bees
Smečka
film
hranýdistribuční
drama, historický, tragédie
Československo
1967
1967
schválení literárního scénáře 2. 3. 1967
schválení technického scénáře 1. 6. 1967
začátek natáčení 30. 6. 1967
konec natáčení 31. 10. 1967
promítání povoleno 20. 12. 1967
vyřazení z distribuce 15. 10. 1993
předpremiéra 25. 4. 1968 (kino Mír, Zábřeh na Moravě)
premiéra 16. 5. 1968 /nepřístupný mládeži/ (kina 64 U Hradeb /1 týden/, Městská knihovna /½ týdne od 23. 5./ a Světozor /2 týdny od 20. 6./, Praha)
premiéra 17. 5. 1968 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
Český film. Tragédie o věrnosti a citu.
Tvůrčí skupina Novotný – Kubala, Bedřich Kubala (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Ladislav Novotný (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
96 min
2 738 metrů
16mm, 35mm
1:1,85, 1:2,35
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967
1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
František Uldrich
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov
Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967
1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
František Vláčil
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov
Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967
1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Vladimír Körner
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov