FRANTIŠEK ULDRICH (nar. 1.5.1936 Praha – zemřel 31. srpna 2013, Praha) studoval původně ČVUT, ale přešel na FAMU, kde absolvoval katedru kamery (1963). V roce 1961 nastoupil do trikového oddělení FSB a po třech měsících se stal ostřičem a později druhým kameramanem Jana Čuříka (Neschovávejte se, když prší, 1962; Transport z ráje, 1962; Postava k podpírání, 1963; O něčem jiném, 1963; povídka Místo z Místa v houfu, 1964), později Jaroslava Kučery (Sedmikrásky, 1966) a Jana Kališe (Tempo první lásky, 1966). Samostatně debutoval Schormovým Návratem ztraceného syna. Jako kameraman vytříbeného výtvarného citu a invence, se schopností autentického zachycení prostředí, situací a lidských charakterů, který přitom respektoval požadavky nejrůznějších žánrů, stylů a odlišných režisérských koncepcí, nalezl lidské a umělecké souznění zejména s Františkem Vláčilem, o němž posléze natočil pro ČFÚ krátký dokument V síti času. Už v jejich prvním společném díle, středověké baladě Údolí včel, dosáhl černobílou kamerou plastické výrazové škály a tím přispěl k mimořádně silnému emocionálnímu i estetickému vyznění filmu. Kromě řady dalších, spíše komorních dramat spolu natočili i několik dokumentů. Opakovaně spolupracoval také s jinými režiséry (Václav Vorlíček, Karel Steklý, Václav Matějka, Karel Kovář, Martin Hollý, Hynek Bočan). Příležitostně se uplatnil i v TV, kde snímal např. seriály Já a můj pes (1970), Dobrá Voda (1982) a Křeček v noční košili (1987). V letech 1991-97 řídil Trikové studio Trilobit a od 1997 stál v čele produkčního servisu Barrandov Studio. Asociace českých kameramanů mu v roce 2009 udělila Cenu za celoživotní dílo. Jeho dcera Helena Uldrichová (nar. 1973) je filmovou producentkou. – Filmografie (kamera, není-li uvedeno jinak): kr. dok. Zlato (1960; r. Miroslav Sobota), kr. f. Návštěva (1961; r. Milen Nikolov; herec), Návrat ztraceného syna (1966; Evald Schorm), Sedmikrásky (1966; r. Věra Chytilová; II. kam., herec), Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky (1967; r. Václav Vorlíček), Údolí včel (1967; r. František Vláčil), Zločin v šantánu (1968; r. Jiří Menzel), povídka Chlebové střevíčky (r. Evald Schorm; + spol. sc.) z filmu Pražské noci (1968), Adelheid (1969; r. František Vláčil), Nahota (1970; r. Václav Matějka), Svatby pana Voka (1970; r. Karel Steklý), kr. filmy Neboť nevědí, co činí (TV-1970; r. Miroslav Sobota) a Nespavost ve dvou (TV-1970; r. Eva Sadková), Svět otevřený náhodám (1972; r. Karel Steklý), kr. dok. Město v bílém (1972; r. František Vláčil), Lupič Legenda (1972; Karel Steklý), kr. dok. Karlovarské promenády (1973; r. František Vláčil; + sc.), Hroch (1973; r. Karel Steklý), střm. filmy Pověst o stříbrné jedli (1973; r. František Vláčil) a Sirius (1974; r. František Vláčil), kr. dok. Praha secesní (1974; r. František Vláčil), Za volantem nepřítel (1974; r. Karel Steklý), Tam kde hnízdí čápi (1975; r. Karel Steklý), Dým bramborové natě (1976; r. František Vláčil), Což takhle dát si špenát (1977; r. Václav Vorlíček; + triky), Jak se budí princezny (1977; Václav Vorlíček; + triky), Přikázaný směr jízdy (TV-1977; r. Václav Vorlíček), Past na kachnu (1978; r. Karel Kovář), Skandál v Gri-Gri baru (1978; r. Karel Steklý), Sólo pro starou dámu (1978; r. Václav Matějka), Tím pádem (1979; r. Karel Kovář), Tvář za sklem (1979; r. Hynek Bočan), Dívka světových parametrů (TV-1979; r. Hynek Bočan), střm. f. Hezký Štědrý večer (TV-1979; r. Hynek Bočan), Signum laudis (1980; r. Martin Hollý), Půl domu bez ženicha (1980; r. Hynek Bočan), Noční jezdci (1981; r. Martin Hollý), Hadí jed (1981; r. František Vláčil), Pytláci (1981; r. Hynek Bočan), Vinobraní (1982; r. Hynek Bočan), Pasáček z doliny (1983; r. František Vláčil), Kouzelníkův návrat (1984; r. Antonín Kachlík), Kariéra (1984; r. Julius Matula), Stín kapradiny (1984; r. František Vláčil), …nebo být zabit (1985; r. Martin Hollý), Los amores de Kafka (1988, Kafkovy lásky; r. Beda Docampo Feijóo), kr. dok. filmy Pražský Odysseus (1989; r. František Vláčil) a V síti času (1990; r. František Uldrich; + režie), Tichá bolest (1990; r. Martin Hollý), Tajomstvo alchymistu Storitza (1991; r. Paweł Trzaska), Schneewitchen und das Geheimnis der sieben Zwerge (1992, Sněhurka; r. Ludvík Ráža – TV), El marido perfecto (1992, Dokonalý manžel; r. Beda Docampo Feijóo – TV), Jak si zasloužit princeznu (1994; r. Jan Schmidt). -fik-
Akce: 14. ceny Asociace českých kameramanů – A.Č.K.
2009
Praha / Česká republika
Cena DILIA a A.Č.K. za celoživotní kameramanské dílo
Festival: 22. festival českých a slovenských filmů Banská Bystrica
1984
Banská Bystrica / Československo
Cena za výtvarnou stránku
Pasáček z doliny
za objevné obrazové umocnění literární předlohy ve filmu
Festival: 17. festival českých a slovenských filmů Hradec Králové
1979
Hradec Králové / Československo
Cena za kameru
Skandál v Gri-Gri baru
za filmy Past na kachnu, Skandál v Gri-Gri baru a Sólo pro starou dámu
Festival: 17. festival českých a slovenských filmů Hradec Králové
1979
Hradec Králové / Československo
Cena za kameru
Sólo pro starou dámu
za filmy Past na kachnu, Skandál v Gri-Gri baru a Sólo pro starou dámu
Festival: 17. festival českých a slovenských filmů Hradec Králové
1979
Hradec Králové / Československo
Cena za kameru
Past na kachnu
za filmy Past na kachnu, Skandál v Gri-Gri baru a Sólo pro starou dámu
Akce: Peněžitá odměna za film v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov v roce 1967
1968
Praha / Československo
Peněžitá odměna Filmového studia Barrandov
Údolí včel
odměna vedení Československého filmu za rok 1967 předána 5. ledna 1968 v pražském Filmovém klubu ústředním ředitelem Československého filmu Aloisem Poledňákem a ředitelem Filmového studia Barrandov Vlastimilem Harnachem jako peněžitá odměna tvůrčím pracovníkům Filmového studia Barrandov, kteří byli oceněni v rámci hodnocení produkce Filmového studia Barrandov