Životopisný portrét Očima fotografky je nejnovějším snímkem režiséra a scenáristy Mateje Mináče, autora filmů o siru Nicholasi Wintonovi. Tentokrát filmař zpracoval příběh své matky, renomované fotografky Zuzany Mináčové (nar. 24.9.1931, Bratislava), která se uvolila k doposud nejucelenější životní rekapitulaci v historických souvislostech bývalého Československa. Vzhledem k židovskému původu rodiny byl pro ni zlomovým okamžikem holocaust a poté praktiky komunismu, jimž úspěšně vzdorovala. Matej Mináč tak významně rozšířil a zpřesnil svůj díl televizního pořadu 13. komnata Zuzany Mináčové (2010); kromě toho se osudem matky a její rodiny již dříve inspiroval ve svém hraném debutu Všichni moji blízcí (1999). – Vyprávění Mináčové se i přes vážné téma nese v pozitivním duchu. Její výpověď o dramatických životních událostech, někdy zaznamenaná přímo na autentických místech (Osvětim), doplňují archivní záběry, výňatky z hraných filmů, hrané rekonstrukce z doby dětství a dospívání, zachycující její přátelství s chlapcem, který jí zachránil život (což doposud tajila) a také „dobové“ kresby snachy Karin Mináčové. V další linii je představena její fotografická tvorba. V dokumentu vystupuje mnoho známých osobností, jež byli či jsou v hledáčku Zuzaniných aparátů. Pochvalně mluví o její profesionalitě, síle osobnosti a optimismu. – Světová premiéra filmu proběhla 8. července 2015 v rámci 50. MFF Karlovy Vary, na němž Mináčová čtyřicet let působí jako fotoreportérka. -mh-
Osobnosti české kinematografie považují respektovanou fotografku Zuzanu Mináčovou za nepřehlédnutelnou dámu plnou energie. – Režisér se během dokončování životopisného portrétu škorpí s rezolutní matkou, kterou již natáčení obtěžuje. – Mináčová se vždy snažila na pohnutou minulost zapomenout, ale kvůli natáčení se rozhodla vypovědět opravdu vše. Doufá, že jí to konečně přinese klid. – Zuzana Silbersteinová v dětství tvořila nerozlučnou dvojici s kamarádem Peterem. Prožívala idylické období. Peter ji doprovázel i do Betlanovců pod Tatrami, kde se v létě široká rodina Silbersteinových scházela. Předci v Betlanovcích shromáždili majetek i s pomocí „nepoctivých zdrojů“, jeden prý byl členem Jánošíkovy družiny. Příběh Silbersteinových byl ztvárněn ve snímku Mateje Mináče Všichni moji blízcí. – Peter byl nadaným kreslířem a Zuzana jeho múzou. Nevěřili, že je něco může rozdělit. – Na události druhé světové války, zejména na ty spjaté s holocaustem, se Zuzana snažila rychle zapomenout. Po válce panovala velká euforie, naděje a očekávání. Jako čtrnáctiletá kvůli hrůzným zážitkům předčasně dospěla. Rozhodla se stát fotografkou a nastoupila do fotografického oddělení Slovenského filmu. Zde si ji vzal na starost legendární představitel Jánošíka, herec a režisér Paľo Bielik. Po Únoru 1948 byla Zuzana vyslána na komunistické školení do Prahy, kde se seznámila s Oldřichem Novým. Ten dobovou atmosféru odlehčoval debatou o předválečné módě. U renomované návrhářky Hany Podolské jí objednal kostým. – Na jedné z povinných mládežnických brigád v padesátých letech se Zuzana setkala se scenáristou Jánem Mináčem. Zakrátko se vzali. – Žena popisuje, jaké útrapy přinesl komunismus jí a jejím přátelům. Procesy a pronásledování lidí jí připomínaly holocaust. Se synem Jánem vzpomíná na manželovu kariéru. Díky úspěchu filmu Drevená dedina, nominovanému na Státní cenu Klementa Gottwalda, se dostali do Prahy a povinně se museli jít podívat na nově postavený Stalinův pomník. – Ján Mináč starší nešťastnou náhodou zahynul 13. ledna 1965. Jako matka samoživitelka to Zuzana neměla lehké. V tu dobu poznala filmovou architektku Gabiku Jurechovou, která se stala její nejlepší přítelkyní a pomáhala jí se dvěma syny. Ti vzpomínají na Gabičinu přísnost. – Při natáčení filmu Siedmy kontinent se Zuzany ujal režisér Dušan Vukotić a zasvětil ji do výtvarné fotografie, jíž zcela propadla. Nejraději pořizovala portréty hereček. – Když fotografce nevyšla zakázka na portréty hollywoodských hvězd, naskytla se jí příležitost spolupráce s českými herci. – Zuzana předává Claudii Cardinaleové památné fotografie z festivalu Československého filmu v Sorrentu (1969). Zde poprvé spatřila známé fotografy v praxi a uvědomila si, jak důležitý je osobní kontakt s portrétovaným. – Svou první festivalovou fotografii, Tonyho Curtise, pořídila Mináčová v baru Florentina na 16. MFF v Karlových Varech v roce 1968. V té době se Československo otevřelo pro návštěvy z celého světa. Všichni věřili, že bude líp. – Vpád varšavských vojsk přiměl Zuzanu a syny k impulzivnímu odjezdu do Rakouska. Rodina spolu s přítelem Igorem Wasserbergerem vzpomíná na tehdejší situaci: hledali zemi, která by mohla být jejich novým domovem. Rozhodli se pro emigraci a vrátili se pro své věci do Bratislavy. Jenže se zavřely hranice a s plány byl konec. – Zuzana vyjádřila vzdor proti intervenci vytvořením čtyř fotografií, zachycujících mizející protiokupační nápisy. Prezentaci ve výstavní síni Cypriána Majerníka tehdy zahájila populární dvojice Július Satinský a Milan Lasica. – Mináčová se záhy dostala do křížku s normalizačním režimem při velkém procesu směřujícím k odstrašení disidentů. Pod nátlakem ji estébáci nutili svědčit proti nejbližším přátelům, manželům Kalinovým. Aby nemusela vypovídat, nechala se hospitalizovat na psychiatrii. Trik pomohl i dalším známým. – Na filmovém festivalu v Moskvě absolvovala Zuzana banket s režisérkou Jitkou Němcovou a s mnoha filmovými osobnostmi, mj. s Antoniem Gadesem a Marcellem Mastroiannim. – Mináčové se podařilo s pomocí přítele, jenž na úřadech předstíral, že je příslušníkem StB, dostat syna Jána do Kanady, kde si mohl jako nadaný matematik udělat doktorát. – Zuzana doufala, že systém jednoho dne padne. Fotila politická hesla, aby nadcházejícím generacím připomněla zrůdnost komunismu. – Po sametové revoluci fotografku zlákalo podnikání. Nafotila s modelkami kalendář, ale neuspěla s ním. Poté získala díky Jiřímu Bartoškovi práci na MFF v Karlových Varech. Festival se stal jejím druhým domovem. Při focení se úspěšně dorozumívá slovenštinou i s americkými herci. I jako profesionálka občas zažívá trému. – Fotografka je nyní úspěšná v práci i v soukromém životě, stále však nenašla klid. Na slovenských náměstích se objevují neonacisté, vyvolávající nepříjemné vzpomínky. V těžkém období holocaustu zůstal Zuzaně jedině Peter, s nímž zažívala nejedno riskantní dobrodružství. Po potlačení Slovenského národního povstání v roce 1944 se ukrývala se sestrou Annou v klášteře. Peter za nimi chodil a nosil jim jídlo. Při šťáře všechny tři zatklo gestapo. Mladík, ačkoliv nebyl Žid, se rozhodl zůstat se svou milovanou. Po příjezdu do koncentračního tábora v Osvětimi jí zachránil život, když ji při selekci přetáhl na svou stranu. Pak byl poslán na nucené práce do Německa. – Po skončení války bylo pátrání po Peterovi marné. Patrně zahynul stejně jako mnozí z její rodiny. Díky němu Zuzana i Anna přežily. – (Po titulcích) Mináčová nekompromisně utne návrhy syna na další dotáčky... -mh-
ARCHIVNÍ MATERIÁLY: Česká televize – Příběh módního salonu (TV–1998; režie J. Bouma), Prokletí moci (TV–1993; režie Jaroslav Hykl), Takoví nám vládli – Vrchol a zhroucení (TV–2000; režie Karel Fuksa), Tentokrát s filmaři o filmu (TV–1969; režie Miroslav Lang), Třistatřicettři (TV–2014), Festivalové vteřiny (TV–2000–2014); Národní filmový archiv – Jánošík (1935; režie Martin Frič), Kristian (1939; režie Martin Frič); RTVS – Konečná stanica rytmus (TV–1965; režie Georgis Skalenakis), Návštěva (TV–1989; režie Ilja Ruppeldt), Bublina (TV–1986), Tři z nich (TV–1970; režie Igor Lembovič); Universal Archives – Washington; Krátký film Praha – Hallo Satchmo (1965; režie Jan Špáta), Vítězný lid (1949; režie Drahoslav Holub), Československý filmový týdeník 1955/19, 20, 1948/30, 1968/25, 1959/40; Slovenský filmový ústav – Vlčie diery (1948; režie Paľo Bielik), Rodná zem (1953; režie Josef Mach), Film o filme 1/1966 (1966), V hodine dvanástej (1958; režie Josef Medveď, Andrej Lettrich), Kapitán Dabač (1959; režie Paľo Bielik), Psychodráma (1964; režie Jozef Zachar), Siedmy kontinent (1966; režie Dušan Vukotić), Deň, ktorý neumrie (1974; režie Martin Ťapák), Za slobodu (1945; režie Paľo Bielik), 10 rokov Čs. štátneho filmu (1955; režie František Žáček), 65,000.000 (1961; režie Miroslav Horňák), Filmové kapitoly z dejin IV. 1942–1945 (1963), Kľukatou cestou (1966; režie Arnold Jakub Fraňo), Nástup rokov 1940 a 1944 Tryzna (1969; režie Vlado Kubenko, Peter Mihálik, Dušan Trančík), Dobrý deň Sorrento (1969; režie Štefan Ondrkal), Previerka lásky (1956; režie Jozef Medveď), Od IX. sjazdu KSČ po IX. sjazd KSS (1950; režie Pavel Dubovský), Ideály (1968; režie Štefan Kamenický), Celé mesto spieva (1967; režie Milan Čermák, Otakar Skalski), Týždeň vo filme z let 1948, 1949, 1950, 1952, 1953, 1954, 1956, 1960, 1968, 1972, 1990. VÝŇATKY Z FILMŮ: Všichni moji blízcí (1999; režie Matej Mináč), Colette (2013; režie Milan Cieslar), Krok do tmy (2014; režie Miloslav Luther).
Ivana Pauerová, Věra Krincvajová (hlavní dramaturg FC ČT), Patrik Pašš
Jan Drnek, Peter Zubaľ, Antoan Pepelanov, Antonín Daňhel, Martin Kubala, Pavel Eiselt, Mário Kičák, Jan Gregor, David Hahn, Vladimír Matoušek
Petr Braun (ostřič), Michal Klímek (ostřič)
Michaela Svobodová
Lída Kopecká
Róbert Cuprík, Patrik Pašš (spolupráce a supervize)
Peter Németh, Viktor Prášil, Štěpán Mamula (mix zvuku)
Matej Mináč (W.I.P.), Patrik Pašš (Trigon Production)
Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Martin Chalupský (RWE), Sylva Jančová (RWE), Dana Voláková (Fénix Film), Michaela Flenerová (Fénix Film)
Lucie Zvěřinová (ČT)
Roman Blaas (ČT)
Tereza Kanuerová
Karin Mináčová (kresby)
Marta Franeková (rešerše archivních materiálů), Matej Mináč (rešerše archivních materiálů), Karel Sieber (rešerše archivních materiálů), Milan Antonič (rešerše archivních materiálů), Ivana Vargová (rešerše archivních materiálů), Richard Kováčik (rešerše archivních materiálů)
Janusz Stokłosa (hudba z filmu Všichni moji blízcí)
Hudba k písni Sláva Eman Nováček
Text písně Josef Gruss
Zpívá Ondřej Havelka
Hudba k písni Karel Kryl
Text písně Karel Kryl
Zpívá Karel Kryl
Hudba k písni Miloš Krkoška
Text písně Ľubomír Feldek
Zpívá Susanne Krkoška
Očima fotografky
Očima fotografky
Through the Eyes of the Photographer
Očami fotografky
film
dokumentárnídistribuční
životopisný
Česká republika, Slovensko
2015
2015
premiéra 17. 9. 2015 /nevhodné pro děti do 12 let/
Opravdová láska jí zachránila život. Životní příběh známé fotografky Zuzany Mináčové.
W.I.P., Mazl, Trigon Production, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), RWE Česká republika (koprodukce), Fénix Film (koprodukce), Slovenský filmový ústav (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Bessel Kok (koprodukce), Evan Lazar (koprodukce)
W.I.P. s.r.o., Mazl s.r.o., Česká televize, RWE Česká republika a.s., Fénix Film s.r.o., Trigon Production, s. r. o., Rozhlas a televízia Slovenska, Slovenský filmový ústav, Bessel Kok
dlouhometrážní
81 min
DCP 2-D
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, Dolby Digital
česká
česky, anglicky, německy, slovensky, maďarsky
bez titulků
české
Festival: 13. mezinárodní festival filmů s židovskou tematikou ve Varšavě 2015
2015
Varšava / Polsko
Zvláštní cena
Festival: 13. mezinárodní festival filmů s židovskou tematikou ve Varšavě 2015
2015
Varšava / Polsko
Nejlepší dokumentární film