Po psychologickém dramatu Daleká cesta (1948), kterému dobová komunistická cenzura zablokovala cestu k divákům, si jako svůj druhý film režisér Alfréd Radok směl vybrat pouze „neškodné“ téma. I v adaptaci stejnojmenné knížky Adolfa Branalda, která popisuje začátky motorismu v českých zemích, se ovšem Radok projevil jako technicky brilantní autor, který dokázal pečlivě a hravě evokovat secesní atmosféru. „Závodnická“ komedie, jež líčí průběh tří mezinárodních závodů ve Francii, úspěšně kombinovala české i zahraniční představitele (přičemž roli francouzského mechanika Marcela si zahrál zkušený francouzský herec Raymond Bussières). Roličkou svatebčana s trubkou na filmovém plátně debutoval tehdy dvacetiletý Pavel Landovský. Na filmu jako Radokův asistent sbírala cenné zkušenosti příští režisérská hvězda československé nové vlny – Miloš Forman.
Na letišti přistálo letadlo, ze kterého jsou vykládány různé předměty pocházející ze začátku 20. století, včetně starého auta. Mladý mechanik s letuškou si prohlížejí album zažloutlých fotografií a před očima se jim rozvíjí příběh. Dějiny motorismu v Čechách začínají, když Laurin s Klementem založili továrnu na výrobu motocyklet. Roku 1904 se konaly ve francouzském Dourdanu první motocyklové závody, kterých se zúčastnili i Češi. Seznámili a zamilovali se tu český mechanik František a Nanette, dcera francouzského mechanika Frontenaca. Český závodník Vondřich dojel pro poruchu druhý. V roce 1905 se konal závod znovu, Vondřich se pojistil zavazadlem náhradních dílů a vyhrál. Nanette s Františkem, kteří si celý rok psali, se znovu sešli. Po motorkách se začaly všude vyrábět automobily a v roce 1909 byl ve francouzském Gaillonu uspořádán jejich první závod. Vyhrál český závodník hrabě Kolovrat. Jeho mechanik František se v místním kostele oženil s milovanou Nanette.
Použité dokumenty jsou z francouzských filmů: Paříž 1900 a Paříž na začátku století.
mechanik Marcel Frontenac
Nanette, Frontenacova dcera
mechanik František Projsa
továrník Václav Klement
továrník Václav Laurin
hrabě Alexandr Kolovrat
majitelka hotelu
závodník Václav Vondřich
závodník Jean Pierre Demeester
anglický mechanik Mackie Duff
Albert de Dion
francouzský žurnalista a pořadatel
hostinský v Gaillonu
starosta v Gaillonu
letuška
letecký mechanik/asistent kamery
mechanik Bouton
mechanik Kaďousek
závodník Gottfried Mayer
francouzský mechanik Pierre Charron
kameraman
nevěsta
Michel Constantini
železničář/fotograf
vzduchoplavec Louis Goddard
manželka starosty
anglický mechanik
mechanik/železničář
mechanik
závodník Toman
závodník
závodník
italský automechanik
svatebčan s trubkou
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
závodník
francouzská dáma
Adolf Branald (Dědeček automobil – kniha)
Marie Kaplanová
Vilém Rosegnal (fotograf), Erich Tylínek (fotograf)
Dědeček automobil
Dědeček automobil
Vintage Car
film
hranýdistribuční
komedie
Československo
1956
1956
promítání povoleno 8. 2. 1957
vyřazení z distribuce 6. 4. 1973
vyřazení z distribuce 1. 7. 1993
premiéra 29. 3. 1957 /přístupný mládeži/ (kina Sevastopol /5 týdnů/, Radost /1 týden/, Bystrica /1 týden od 5. 4./, Aero /1 týden od 12. 4./ a Oko /1 týden od 29. 4./, Praha)
obnovená premiéra 1. 3. 1990 /přístupný mládeži/
Česká veselohra o průkopnících automobilismu. (1957) / Česká veselohra o průkopnících automobilismu. (1990)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1957 a obnovená 1990)
Tvůrčí skupina Hanuš – Träger, Ladislav Hanuš (vedoucí výroby tvůrčí skupiny), Josef Träger (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
95 min
2 693 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, francouzsky
bez titulků
české
Festival: 5. mezinárodní filmový festival San Sebastián
1957
San Sebastián / Španělsko
Hlavní cena filmové kritiky
Festival: 5. mezinárodní filmový festival San Sebastián
1957
San Sebastián / Španělsko
II. cena – Stříbrná mušle