Rok 1963 přinesl československému filmu posilu v podobě režiséra Jaromila Jireše, který debutoval civilním příběhem podle knižní předlohy a scénáře spisovatele Ludvíka Aškenazyho. Podobně jako jeho generační souputníci z FAMU, i talentovaný debutant byl ovlivněn dokumentaristickým přístupem k hranému žánru. Protagonisté vyprávění – manželé Slávek a Ivana – prožívají jeden důležitý den ve svém životě odděleně. Ivana je na porodním sále, kde rodí jejich prvního potomka, Slávek v práci opravuje rozbité televizory. Manželé však myslí na sebe a na svůj dosavadní, společný život. Jireš s kameramanem Jaroslavem Kučerou použili na svou dobu neobvyklé snímání skrytou kamerou. Autenticitu vyprávění Jireš podpořil obsazením řady neherců. V roli Slávka se však objevil tehdy už zkušený Josef Abrhám. Film získal Zvláštní uznání za dílo mladého režiséra na XVII. MFF v Cannes 1964.
Televizní opravář Slávek odveze svou ženu Ivanu do porodnice. Od chvíle rozloučení myslí oba jeden na druhého. V útržcích vzpomínek se odvíjí jejich dosavadní společný život. První setkání na železničním mostě, strasti bydlení v podnájmu, svatba, zařizování nového bytu. Vzpomínají i na drobné roztržky i na to, že nejprve dítě nechtěli. Ivana je na porodním sále, Slávek obchází objednané zákazníky a spravuje rozbité televizory. V napětí, vyvolaném čekáním na narození potomka, citlivě a nově vnímá věci, lidi a události kolem sebe. Fráze redaktora, diktujícího písařce recenzi na italský film Sladký život, děti ve škole, které musí do krytu po vyhlášení poplachu, cynismus diplomata hovořícího ironicky o otcovství ve stínu hrozící války. Na poště se Slávek dostane do rvačky s mužem, urážejícím mladého černocha. Po rušném dni, kdy se jen s obtížemi snažil získat informace z porodnice, mladý muž doma usne. V polospánku se mu zdá, že slyší křik novorozeněte. Tajně vnikne do porodnice. Ví už, že se jejich dítě narodilo. Zastaví se před Ivaniným pokojem, ale nevstoupí.
K snímku byl připojen jako předfilm Sál ztracených kroků (1960) Jaromila Jireše.
Ivana Procházková
Slávek, Ivanin muž
učitelka
mladý lékař
rasista na poště
redaktor
elegantní muž
mondénní žena
dívka Alena
vrátný
maminka na sousední posteli v porodnici
Mluví Gabriela Vránová
mladá zdravotní sestra
porodní asistentka
medička Zuzana
medička
medička
medička
nevěsta
drobná maminka
Mluví Václav Sloup
malíř Láďa Fořt, Slávkův kamarád
černoch
kluk na poště
muž v televizi
hlas bytné za zdí
hlas Tondy z alba fotografií
Jan David (2), Miroslav Fára, Karel Kočí
Milan R. Novotný, Bohumír Brunclík (zvukové efekty)
Jiří Beránek, Otakar Jiříček
Vilém Henzel, Jaroslav Vágner
doc. dr. V. Trnka
Helena Michálková (klapka), Karel Ješátko (fotograf)
Johann Sebastian Bach, Georges Bizet (Carmen /árie Toreadore smělý/ – opera)
Komorní harmonie (Dirigent Libor Pešek)
Zpívá dětský sbor
Hudba k písni Karel Mareš
Text písně Rostislav Černý
Zpívá Josef Kábrt
Hudba k písni lidová píseň
Text písně lidová píseň
Zpívá dětský hlas
Křik
Křik
The Cry
film
hranýdistribuční
společenský, psychologický
Československo
1963
1963
schválení literárního scénáře 25. 7. 1962
schválení technického scénáře 9. 11. 1962
začátek natáčení 21. 1. 1963
konec natáčení 24. 6. 1963
promítání povoleno 19. 9. 1963
vyřazení z distribuce 1. 9. 1974
vyřazení z distribuce 1. 7. 1993
předpremiéra 31. 1. 1964 (kino Sevastopol /1 týden/, Praha)
premiéra 7. 2. 1964 /přístupný mládeži/ (kina Paříž /3 týdny/, Odboj /½ týdne od 14. 2./ a Kyjev /1 týden od 21. 2./, Praha)
premiéra 14. 2. 1964 /přístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 1. 4. 1987 /přístupný mládeži/
Příběh jednoho dne, dvou lidí, toho třetího a vlastně nás všech. (1964) / Příběh jednoho dne, tří lidí a vlastně nás všech. (1987)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1964 a obnovená 1987)
Tvůrčí skupina Švabík – Procházka, Jan Procházka (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Erich Švabík (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
78 min
2 238 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Přehlídka: Přehlídka společensky angažovaných a kulturních filmů Naarden
1966
Naarden / Nizozemsko
První cena Zlatá veverka
přehlídka uspořádána nizozemským ekumenickým ústavem pro výchovu filmem Filmcentrum Foundation
Přehlídka: 1. mezinárodní dny Kartágo
1966
Kartágo / Tunisko
II. hlavní cena Stříbrná Tanit
Akce: Umělecká soutěž k 20. výročí osvobození Československa
1965
Praha / Československo
Hlavní cena za celovečerní film
Jaromil Jireš
Festival: 17. mezinárodní filmový festival Cannes
1964
Cannes / Francie
Zvláštní uznání za dílo mladého režiséra
Festival: 17. mezinárodní filmový festival Locarno
1964
Locarno / Švýcarsko
Zlatá plachta
Akce: Čestná uznání Československého filmu a Svazu československých divadelních a filmových umělců z produkce roku 1963
1964
Praha / Československo
Čestné uznání
uděleno 25. 2. 1964 v pražském kině Blaník u příležitosti slavnostní premiéry filmu Obžalovaný za nové tvůrčí postupy, za bohatství a vzrušivost myšlenek, za hluboký optimismus, se kterým film hovoří o naší současnosti
Rok 1963 přinesl několik výrazných režijních debutů, považovaných dnes za začátek české nové vlny. Kromě Černého Petra M...