Každý mladý muž

Země původu

Československo

Copyright

1965

Rok výroby

1965

Premiéra

13. 5. 1966

Minutáž

82 min

Kategorie

povídkový film

Žánr

povídkový, psychologický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Každý mladý muž

Český název

Každý mladý muž

Anglický název

Every Young Man

Anotace

Pavel Juráček se do historie československé nové vlny zapsal jednak jako scenárista, jednak jako režisér. Vedle celovečerního podobenství Případ pro začínajícího kata (1969) je podepsán i pod povídkovým diptychem Každý mladý muž z roku 1965. Dvojice příběhů z prostředí základní vojenské služby sice naplňuje požadavky barrandovské dramaturgie na aktuální, soudobé téma, současně se jim však významně vymyká svým absurdním laděním. Juráček jako autor námětu, scenárista a režisér dokázal vytvořit příběhy, které konfrontují realitu socialistické armády s hrdiny, kteří se nedovedou vzdát své obyčejnosti, lidskosti a omylnosti. „Každý mladý muž“ za zdí kasáren totiž sice sní o světě venku a o ženách v něm, nemožnost osvobodit se však nosí v sobě… V příběhu Achillovy paty se na cestě do nemocnice v Plzni přehlíživý mazák – svobodník (Pavel Landovský) – sblíží s naivním vojínem Soukupem (Ivan Vyskočil), trpícím zánětem Achillových šlach. V příběhu nazvaném Každý mladý muž se vojáci na cvičení sebevědomě baví o ženách. Jedinou ženu, která dorazí na organizovaný taneční večírek, si však nikdo z nich netroufne oslovit… Juráčkův křehce civilní snímek se nedočkal jednoznačně pozitivního přijetí, protože dobová kritika si s ním příliš nevěděla rady a vesměs ho vnímala pouze jako antimilitaristický. Ve filmu skutečně zazní motivy příznačné pro Juráčkovu práci – odpor k totalitářskému systému a samozvaným autoritám a pocit odcizení v absurdním světě, usvědčujícím normálně cítícího a myslícího jedince z vyšinutosti. Zdánlivá náhodnost, mozaikovitá struktura a námětová neutříděnost se v Každém mladém muži snoubí s niterně promyšlenou a prožitou strukturou. Film tak nabízí dobrou představu o způsobech, jakými se s realitou vyrovnávali příslušníci československé nové vlny. Jednotnou podobu mozaikovitému vyprávění vtiskl začínající kameraman Ivan Šlapeta. V první povídce se v roli pacienta v nemocnici mihne dramatik Václav Havel.

Obsah

Povídkový film.

Poznámka

Film roztočil kameraman Jiří Vojta. Po neshodách s režisérem Pavlem Juráčkem byl nahrazen kolegou Ivanem Šlapetou.

Film online

Hrají

Ivan Vyskočil

vojín Soukup

Hana Růžičková

dívka/zdravotní sestra/lékařka/servírka

Otto Šimánek

muž v okně

Helena Růžičková

smějící se žena

Václav Havel

světlovlasý pacient v nemocnici

Jaromír Hanzlík

vojín Petrus

Ladislav Jakim

vojín Bárta

Jan Kotva

vojín Balónek

Emil Horváth

vojín Matejka

Allan Laufer

vojín Gajar

Petr Štěpánek

vojín Krištůfek

Jan Schaffer

Herold

Karel Charvát

kapitán Pleskot

Josef Šebek

vojín Sobota

Jiří Janoušek

vojín na marodce

Tomáš Sedláček

vojín-radista

Jan Vala

ženatý voják

František Němec

svobodník u bazuky

Viktor Sodoma

zpívající vojín

Miroslav Igaz

vojín Alois Korejs

Josef Bárta

kapitán

Eduard Ambros

vojín

R. Musil

Mluví

Otto Šimánek

hlas zelináře/hlas muže v parku

Vítězslav Černý

hlas stařečka s králíkem

Věra Tichánková

hlas ženy v muzeu/hlas ženy v okně

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Věra Ženíšková

Původní filmový námět

Pavel Juráček

Technický scénář

Pavel Juráček

Druhá kamera

Emil Sirotek

Asistent kamery

Viktor Růžička

Umělecké vedení

Zbyněk Brynych (supervize)

Vedoucí výroby

František Milič

Zástupce vedoucího výroby

Karel Hyka, Václav Havlík

Odborný poradce

pplk. František Říčka, pplk. Zdeněk Kodeš

Písně

Kdepak leží jistej klíč

Hudba k písni Karel Svoboda
Text písně Jaromír Vomáčka
Zpívá Viktor SodomaPetr Štěpánek

Jó, holka, vojna, to není žádný med

Hudba k písni Jaromír Vomáčka
Text písně Jaromír Vomáčka
Zpívá Karel Štědrýmužský sbor

Zastavte čas

Hudba k písni Jaromír Vomáčka
Text písně Jaromír Čermák
Zpívá Pavlína Filipovská

Směr Praha /Přes spáleniště, přes krvavé řeky/

Hudba k písni Ervín Toman
Text písně Jan Mareš
Zpívá mužský sbor

Produkční údaje

Originální název

Každý mladý muž

Český název

Každý mladý muž

Anglický název

Every Young Man

Kategorie

povídkový film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

povídkový, psychologický

Země původu

Československo

Copyright

1965

Rok výroby

1965

Produkční data

schválení literárního scénáře 30. 4. 1965
schválení technického scénáře 7. 6. 1965
začátek natáčení 26. 7. 1965
konec natáčení 19. 12. 1965
promítání povoleno 28. 12. 1965
vyřazení z distribuce 31. 12. 1972

Premiéra

premiéra 13. 5. 1966 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 27. 5. 1966 /nepřístupný mládeži/ (kino Jalta /3 týdny/, Praha)

Distribuční slogan

Film, kterému ženy nemohou rozumět.

Nositelé copyrightu

Státní fond kinematografie

Ateliéry

Hostivař

Výrobní skupina

Tvůrčí skupina Novotný – Kubala, Bedřich Kubala (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Ladislav Novotný (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

82 min

Původní metráž

2 328 metrů

Distribuční nosič

16mm, 35mm

Poměr stran

1:1,37

Barva

černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Přehlídka: 13. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen

1967
Oberhausen / Německá spolková republika
II. cena mezinárodní poroty lidových vysokých škol

Vítěz

Akce: 7. mezinárodní setkání filmů pro mládež Cannes

1967
Cannes / Francie
Speciální cena mezinárodní poroty
za humor a odvahu, s jakou ukázal pohled mládeže na vojenskou službu

Vítěz

Přehlídka: 13. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen

1967
Oberhausen / Německá spolková republika
Hlavní cena v kategorii hraného filmu

Vítěz

Akce: Cena Víta Nejedlého 1966

1966
Praha / Československo
Cena Víta Nejedlého
Pavel Juráček
předána 7. 10. 1966 ministrem národní obrany

Vítěz

Festival: 15. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary

1966
Karlovy Vary / Československo
Cena Mezinárodní federace filmových kritiků
mimo soutěž ex aequo s maďarským filmem Chladné dny za jemnost, s níž je vyjádřen kontrast mezi lidstvím a vojenskou služebností

Revue

Každý mladý muž

Po krátkometrážní satiře <em>Černobílá Sylva</em> (1961), obnažující pokroucenou logiku budovatelských agitek, a středom...