Ivan Vojnár

režisér, kameraman, fotograf

Datum narození

28. 9. 1942

Místo narození

Žilina, Československo

Životopis

IVAN VOJNÁR (nar. 28.9.1942, Žilina) žije od dětství v Praze. Už jako školák se zajímal o fotografování, herectví a film. Vystudoval obor kamery na pražské FAMU (1965). Byl asistentem Jaroslava Kučery na Němcových Démantech noci (FP 31-32/64, 5/90z) a švenkrem Jozefa Ort-Šnepa na Papouškově Nejkrásnějším věku (1968, FP 1/69). Od roku 1967 (v letech 1984-94 jako zaměstnanec Krátkého filmu Praha) se podílel jako kameraman na řadě dokumentárních snímků. Nezaměřoval se jen na záznam, ale svým přínosem i snahou o inovační postupy vtiskl desítkám dokumentů estetickou a myšlenkovou kvalitu. Velký prostor mu poskytla zejména Drahomíra Vihanová. V 70. letech spolupracoval s Artcentrem a se slovenskými tvůrci na bratislavských TV inscenacích a TV filmech. Později se jako režisér dokumentů zaměřoval na portréty osobností a postupně obrátil svou pozornost k analýze společenských jevů a k životu specifických komunit a na lidi z okraje společnosti. Výrazným tématem jeho filmů jsou různé formy jinakosti. Za dokumentární esej V zahradě získal hlavní cenu na MFF v Karlových Varech a cenu Kristián na Febiofestu. Jeho další dokument Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře byl uveden na MFF v Rotterdamu a obdržel Cenu diváků na MFDF v Jihlavě. Hned první Vojnárův hraný debut Cesta pustým lesem získal Českého lva za výtvarný počin a mezinárodní ocenění. Lidem, žijícím mimo konzumně orientovanou společnost, se věnoval i v titulu Lesní chodci (Cena za nejlepší hraný film zemí Visegrádu na MFF ve Zlíně). V roce 2005 založil produkční společnost Ivan Vojnár Film. Zahrál si kameramana Ivana v Adlerově hraném filmu Střepy pro Evu (1978, FP 5/79) a psychiatra ve svém posledním filmu Nepravděpodobná romance. Prosadil se i jako fotograf. – Filmografie (neúplná): (kamera) kr. hrané filmy Dvanáctého (1963; r. Rudolf Adler; spol. kam.) a Jezero (1965; r. Rudolf Adler), kr. dok. filmy Vzpomínka na tři rána v českém lese (1966; r. Ivan Balaďa; spol. kam.) a Les (1969; r. Ivan Balaďa; spol. kam.), Márinka (TV-1970; r. Jaromír Hník), kr. dok. filmy Takový zvyk (1974; r. Jan Chaloupek), Majstr (1974; r. Rudolf Adler), Řeka a město (1976; r. Rudolf Adler), Eroze (1977; r. Petr Kudela), Umění ohně (1979; r. Rudolf Adler) a Podšáble ve Stráni (1980; r. Rudolf Adler), audiovizuální program Svět Alfonse Muchy (1980; r. Jaromil Jireš), kr. dok. filmy Zahrada plná plenek (1982; r. Drahomíra Vihanová), Rozhovory (1983; r. Drahomíra Vihanová), Otázky pro dvě ženy (1984; r. Drahomíra Vihanová), Posedlost (1985; r. Drahomíra Vihanová; + spol. sc.), Hopakaju (1985; r. Jaroslav Hovorka), Magická Praha Rudolfa II. (TV-1985; r. Jaromil Jireš), Počátky české metropole (1985; r. Petr Kudela), Talentované děti (1986; r. Olga Sommerová), Variace na téma "hledání tvaru" (1986; Drahomíra Vihanová), Podoba kamene (1986; r. Petr Skala), Theatrum artis (1986; r. Pavel Koutecký), Dukovany – vroucí kotel (1987, r. Drahomíra Vihanová), Po zarostlém chodníčku (1987; r. Jaromil Jireš), Majčini kluci (1987; r. Vladislav Kvasnička), Diktatura svědomí (1987; r. Vítězslav Bojanovský), Filmový zpravodaj – Hora mého života (1987; r. Martin Hoffmeister), Filmový zpravodaj – Vstříc radovánkám (1987; r. Pavel Štingl), Filmový zpravodaj – O ženském půvabu (1987; r. Helena Sobotová), Radotín Sound aneb Zpověď jednoho hráče (1988; r. Drahomíra Vihanová), ...aby si lidi všimli (1988; r. Vladislav Kvasnička), Jmenuji se Vojtěch Husár (1988; r. Jaroslav Hovorka), Osamělý poutník (1988; Jaroslav Hovorka), Filmový zpravodaj – A hudba hraje (1988; r. Josef Harvan), Filmový zpravodaj – Díváme se divadlem (1988; r. Jitka Pistoriusová), Československý filmový týdeník č. 27/88 – Jsme opravdu takové? (1988; r. Viliam Poltikovič), Filmový zpravodaj 7/88 – Pomalu a sladce (1988; r. Jiří Věrčák), Československý filmový týdeník č. 45/88 – Ekologicky a ekonomicky (1989; r. Petr Slavík), Za oknem... (1989; r. Drahomíra Vihanová), Vševěd 5/89 – Návštěva v orchestru (1989; r. Jaroslav Hovorka), Okouzlení Oldřicha Smutného (1989; r. Zdeněk Kopáč; spol. kam.), Vlak do dospělosti (1989; r. František Feniš), Truc aneb Proč děti mají děti (1989; r. Vladislav Kvasnička) a Filmový zpravodaj – Základní škola (1989; r. Helena Třeštíková), celovečerní dok. f. Něžná revoluce (1989; Jiří Střecha, Petr Slavík; spol. kam.), kr. dok. filmy Rodina z Perneku (1989; Vítězslav Bojanovský), Jeden den v Annecy (1989; Drahomíra Vihanová), Budoucnost (1989; r. Josef Harvan), Proměny přítelkyně Evy (1990, r. Drahomíra Vihanová), Strach (1990; + spol. režie), Valčík na čtyři doby (1990; r. Petr Slavík), Zpravodaj Krátkého filmu 42/90 – Policajti (1990; r. Petr Slavík), Zpravodaj Krátkého filmu 25/90 – Samota (1990; Petr Skala), Zpravodaj Krátkého filmu 22/90 – Návštěva ve třech ateliérech (1990; r. Josef Kořán, Josef Jarolímek) a Rafael Kubelík 9.6.1990 (1990; Drahomíra Vihanová), střm. polohraný dok. Téma Franz Kafka (TV-1990; r. Pavel Kačírek), hraná inscenace Cesta do Úbic (TV-1991; r. Jiří Věrčák), celovečerní dok. freska Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství (1992; r. Karel Vachek; spol. kam.), střm. dok. f. Konjunkturální portrét aneb Tři životy Vlasty Chramostové (TV-1992; r. Drahomíra Vihanová), hrané filmy Labyrint (TV-1992; r. Jaromil Jireš) a Váhy (TV-1992; r. Zeno Dostál), kr. dok. filmy Denně předstupuji před tvou tvář (1992; r. Drahomíra Vihanová), Bez místa (1992; r. Petr Slavík - V), Stěhování osady (1992; r. Viliam Poltikovič; spol. kam.), OKO: Odsud – potiaľ (TV-1992; r. Fero Fenič; spol. kam.), Řekni mi něco o sobě – René (1992; r. Helena Třeštíková; spol. kam.) a Řekni mi něco o sobě – Pavlína (1992; r. Helena Třeštíková; spol. kam.), Šťastná rodina (TV-1993; r. Vlastimil Venclík), kr. dok. filmy Řekni mi něco o sobě – Martin aneb Mít či být (1994; r. Helena Třeštíková), dejAVU (TV-1994; r. J. Věrčák) a Vojta (TV-1999; r. Jaroslav Hovorka; spol. kam.), střm. dok. Sestřičky (TV-2003; r. Helena Třeštíková; spol. kam.) z cyklu Ženy na přelomu tisíciletí; (režie, námět a scénář nebo podíl na něm, není-li uvedeno jinak) kr. portrét Bolka Polívky Sen o pierotovi (1988; + kam.), kr. anketní snímek na politické téma Strach (1990; spol. r. Jaroslav Hovorka; + kam.), kr. syrový dok. o svérázných obyvatelích odstavených vagonů Cesta (1992; + kam.), kr. portréty výtvarníka Petra Kavana Krajina s ohněm (1992; + kam.), světoznámého kameramana GEN: Miroslav Ondříček (1993) a herce malého vzrůstu Jiřího Krytináře Nespavost (1993; + kam.), střm. dok. o pacientech psychiatrické ústavu v Horních Beřkovicích V zahradě (1995), střm. dok. o mladých pražských divadelnících Herci (1995), černobíle stylizovaná poetická balada z drsného prostředí Šumavy v období počátku první světové války Cesta pustým lesem (1997; spol. sc., režie), kr. dokumenty o sociální situaci Ukrajinců u nás OKO: Ještě nezemřela Ukrajina (TV-1999), o lidech, osudově poznamenaných historickými událostmi, OKO: My, lidé svobody (TV-1999) a Zpověď bezdomovce, kterého na ulici přivedla nevěra manželky: Bohumil Bulda, šofér (TV-1999), dok. mozaika čtrnácti pražských postaviček hrabalovského typu a jejich názorů v souvislosti s miléniem Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře (2000), kr. dok. Zpověď vraha, který ve vězení vystudoval teologii: Václav Klíma, ve výkonu trestu (TV-2000), hořká romance dvou generací českých tuláků v průběhu dvaceti let Lesní chodci (2003; sc., režie, kostýmy), kr. dok. Zpověď svědka holocaustu: Jiří Richter, politolog v důchodu (TV-2003), anketní sonda do myšlení české společnosti na začátku nového století Rozpomínání (2007; + prod., spol. střih) z pásma Rozpomínání na Zrcadlení (2008), koprodukční psychologické drama s kriminální zápletkou o vyprázdněných osobních životech mediálních celebrit Ženy mého muže (2009; spol. sc., režie), intimní zpověď jedenácti účastníků castingu na základě inzerátu, odvysílaného v televizi, Cinematerapie (2010; + spol. prod.), psychologické drama vztahu dvou žen Nepravděpodobná romance (2013; + herec, spol. kostýmy). -fik- (11/2013)

Filmografie

Anny

2020

Kamera

Road-Movie

2015

Pedagogické vedení

Cesta do Říma

2015

Hrají

Role: vysoký ďábel

Parádně pokecal

2014

Pedagogické vedení

Nepravděpodobná romance

2013

RežieScénářProducentNámětNávrhy kostýmůHrají

Role: psychiatr MUDr. Vladimír Schulz

Cinematerapie

2010

NámětProducentScénářRežie

Ženy mého muže

2009

RežieScénář

Rozpomínání /Rozpomínání na Zrcadlení/

2006

RežieNámětScénářProducent

Ivan Vojnár Film

Lesní chodci

2003

Návrhy kostýmůRežieScénář

úprava dialogů
monology

Cesta pustým lesem

1997

RežieScénář

spolupráce na scénáři

V zahradě

1995

ScénářNámětRežie

Střepy pro Evu

1978

Hrají

Role: kameraman Ivan

Zmatek

1969

Kamera

Les

1969

Kamera

Nejkrásnější věk

1968

Druhá kamera

Jezero

1965

Kamera

Démanty noci

1964

Asistent kamery

Dvanáctého

1963

Kamera

Ocenění

Vítěz

Akce: Ceny TRILOBIT Beroun 2000

2000
Beroun / Česká republika
Čestné uznání FITES za autorský celovečerní dokumentární film
Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře

Vítěz

Festival: 4. mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě 2000

2000
Jihlava / Česká republika
Cena diváků
Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře

Vítěz

Festival: 3. FEBIOfest 1996

1996
Praha / Česká republika
Cena Kristián za nejpozoruhodnější audiovizuální čin roku 1995 v oblasti dokumentu
V zahradě

Vítěz

Akce: Ceny Trilobit za rok 1991

1992
Praha / Československo
Trilobit v olbasti filmu za kameru filmu
Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství
udělený v Praze 3. 11. 1992 Českým filmovým a televizním svazem FITES kameramanovi

Revue

Ivan Vojnár

Kino Ponrepo připomíná osobnost dokumentaristy, kameramana a režiséra hraných filmů, který 28. září oslavil pětasedmdesá...